Mikä K-Jetronicissa on vikana?
Eipä se kulutusta lisää ellet nyt mahdottoman rikkaalle säädä. Pikemminkin päin vastoin kun kulkee keveämmin oikealla seossuhteella. Ja tuo määräjakajan säätäminen pienentää kevyen ajon seosta, näillä kahdella säädöllä pelaamalla pitäs saada aika hyvin kohalleen.
Kannattais käydä varmaan jossain huoltiksella tai vastaavassa säätämässä se seos, pyytää lopuksi sitten päästölapun niin säästää muutaman euron rahaakin katsastuskonttorilla.
Kannattais käydä varmaan jossain huoltiksella tai vastaavassa säätämässä se seos, pyytää lopuksi sitten päästölapun niin säästää muutaman euron rahaakin katsastuskonttorilla.

Aki Peltola #1132
-
- "Kaasari"
Ei se ohjauspaineen säätö nyt ihan noin yksinkertainen asia ole. Plommin läpi tehtävä säätö vaikuttaa koko moottorin lämpötila-alueelle. Säätö tehdään kuumaan koneeseen, painemittarin ollessa kiinni järjestelmässä. Painetta ei ole järkevää laske kuin muutaman kymmenyksen. Tämän jälkeen pitää myös kylmäpaine säätää. Eli odotetaan seuraavaan aamuun ja säädetään säätimen "etuseinässä" olevaa tappia(n.8mm kolo kotelossa" sisään tai ulos, jotta kone kävisi edes jotenkuten kylmänä. Muuten käy koko lämmitysajan,kuin olisi ryyppy päällä, kunnes kone ja säätimessä oleva bi-metallijousi lämpiävät ja paine säätyy korkeammaksi. Tämä kun on saatu kuntoon, voi hakea määränsäätimestä tyhjäkäynti Co:n kohdalleen. Itse säätelin kanssa paineita sinne tänne ja lopulta kun sain kaikki mittareilla mieleni mukaiseksi, alkoi kone ampumaan joka vaihtovälillä ja moottorijarrutuksessa metristä liekkiä putkesta. Kunnon kaasutuksella teki saman myös paikallaan. Nyt matalammalla ohjauspaineella, lautasen akseliin vaikuttava paine ei enää jaksakaan painaa lautasta tyhjäkäyntiasentoon yhtä rivakasti kuin normipaineella ja täyssyöttö jatkui vaikka kaasuläppä oli kiinni. Ohjauspaineen säätöön kannattaa suhtautua varauksella juuri em. "ongelman" vuoksi. Helpompi ja yksinkertaisempi tapa saada lisärikastusta on rakentaa ahtopaineella ohjattu lisäsuutin. MOT.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Puhut ihan asiaa. Itse lähinnä tarkoitin ohjauspaineen palauttamista ohjearvoihin tai hieman alle. Joka tässä tapauksessa voidaan suurella todennäköisyydellä tehdä ihan vaan seosmittarin avulla. Toki samalla kuuluisi tarkistaa järjestelmäpaine ja polttoainepumpun tuotto.JugiBoy kirjoitti:Ei se ohjauspaineen säätö nyt ihan noin yksinkertainen asia ole.
Mun mielestä yksinkertaisin ja helpoin tapa saada lisäbensaa on järjestelmäpaineen nostaminen ja ohjauspaineen pudottaminen. Sivuoireet jo kuvasitkin. (no mulla ampui vaan paikallaan poljettaessa eikä kylmäkäyntiongelmia ollut koskaan) Lisäsuuttimen, tai niin ison että siitä merkittävää hyötyä olisi, ohjauksen toteutus ei onnistu ihan joka pojalta, tietenkin pientä apua saadaan ampumalla vaikka kylmäkäynnistyssuuttimesta ihan on/off tyylisellä painekatkaisijalla.
Tässä tapauksessahan lisäsuutinhässäkästä ei ole apua kun kone käy kokoajan laihalla.
Itse en ajatellut tätä topikkia virittämisen kannalta vaan lähinnä pyrkimyksenä alkuperäisen kaltaisiin tehoihin ja seoksiin.

P.S. Mun mielestä tuo ohjauspaineen ja muutenkin k-jetin säätö on hyvinkin yksinkertainen asia. Säädin ajokelvottoman(saabin merkkiliikkeen säätöjen jälkeen) satkun ihan korvakuulolla ilman mittareita toimimaan nykimättä ja räkimättä joka tilanteessa parissa tunnissa. Tehoja autossa oli pitkästi yli 200hp ja aikaa säätöön meni 2-3 tuntia. Seosmittarin kanssa ois toki menny kauemmin kun ois joutunu hifisteleen.

Korostan kuitenkin että jos tuo ois ollu eka k-jetti mitä säädin niin lopputulos ois todennäkösesti ollu 20l sadalle kulutus ja konerikko.

Aki Peltola #1132
Do dih. Mittauksia on suoriteltu hartaasti
Ohjauspainesäädin tuntuu toimivan. Seosmittarin mukaan alkaa rikastamaan huomattavasti ahdoilla. Ruiskupumppu tuli vaihdettua siinä samalla, taisi laihat seokset olla sen aiheuttamat. En taida alkaa tohon ohjauspaineen muuttamiseen, koska lisäruisku ja lisäruiskun ohjain on jo asennettu. Enää paineanturi kiinni ja soppaa koneeseen

Ohjauspainesäädin tuntuu toimivan. Seosmittarin mukaan alkaa rikastamaan huomattavasti ahdoilla. Ruiskupumppu tuli vaihdettua siinä samalla, taisi laihat seokset olla sen aiheuttamat. En taida alkaa tohon ohjauspaineen muuttamiseen, koska lisäruisku ja lisäruiskun ohjain on jo asennettu. Enää paineanturi kiinni ja soppaa koneeseen