Hydropneumaattiset jarrut

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Anttulanttu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
Paikkakunta: Siuntio

Hydropneumaattiset jarrut

Viesti Kirjoittaja Anttulanttu »

Kirjoittelin muutama viikko sitten jarruongelmastani; poljin meni päivä päivältä syvemmälle. Kulkuneuvoni (-85´900) kehittää jostain ilmaa oikeaan etujarruun. Kerran pari viikossa kyseisen jarrun ilmaus pitää auton liikenteessä!
Kuvittelin viallisen pääsylinterin annostelevan silloin tällöin ilmakuplan toiseen jarrupiiriin. Vaihdoin korjaussarjan, yksi kumeista oli hivenen kulahtanut. Sylkky vaikutti muuten ok. Myös jarrunesteet tuli uusittua.
Vika tuntui paranevan hieman muttei kokonaan. Joten varmuuden vuoksi uusin koko päsylinterin viime viikonloppuna. Nyt on pedaali taas uhkaavan lähellä lattiaa.
Onko kellään kokemusta mistä ihmeestä ilma voi työsylinteriin kehittyä, mistään ei nestettä ulospäin vuoda? Ei kai hydrauli järjestelmään missään oloissa kehity sellaista alipainetta että korkeisiin paineisiin suunnitellut tiivisteet vuotaisivat väärään suuntaan?
Etujarrusatulat ovat noin vuosi sitten uusitut, ja siis tuota vanhempaa käsijarru-mysteeri mallia.

-Antti
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllä se ilma sieltä satulan työsylinterin kautta tulee.
Nämä ns. tehdaskorjatut satulat on laadultaan hyvin vaihtelevia samoin kuin korjaussarjojen kumitkin. Mulla piti mysteerijarruissa heti kolmas (3.) työsylinterin korjaussarja ilman ja nesteen oikealla puolella kumia.

Ihan pahuuttasi voisit vaihtaa uudet jarrunesteet sinne, siis eri merkkiä ja vaikka DOT5, voi korjaantua silläkin. Uudet kumit auttaa myös asiaa mikäli sylinteri ja mäntä on kunnossa, useissa korjatuissa satuloissa männät on mallia B...ma tai vastaavaa laatua :(

Se perimmäinen syy, eli mistä se ilma sinne järjestelmään pääsee, on allekirjoittaneella edelleen selvittämättä, mutta jotenkin se liittyy lämpötilavaihteluun...
Anttulanttu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Anttulanttu »

Voihan tuota nestelaadun vaihtoakin kokeilla, kuulostaa kyllä aika poppakonstilta.

Pääsylinterin osuutta ilman muodostukseen arveluttaa se seikka, että oikeaan jarruun menevä piiri on sylinterissä takimmaisena(katsottuna tehostajalta päin). Jos ilma on samaa jota päivittäin hengitämme, joutuisi kupla mennessään tehostinkotelosta sylinterin avoimen pään kautta ensin ohittamaan vas.etu/oik.taka piiriin kuuluvan mäntä härvelin. Vasta tämän jälkeen pääsee kupla pujahtamaan tuonne oik.etujarruun?

Jarrunestesäiliön kautta tuskin ilmaa pääsee kun on nestepinta lähellä ylämerkkiä? Onkohan mahdollista että tuonne mäntien väliin jää pieni määrä ilmaa joka ei ilmaamisen yhteydessä poistu, vaan annostellaan pienissä erissä ajan mittaan tiivistekumin toiselle puolelle?

Mitenkäs jos jossainpäin etujarrua tapahtuu kovin agressiivista korroosiota tms. voisiko reaktiossa vapautua muutaman kuplan viikkovauhtia kaasuja? Korkeampaa tiedettä? Tällöin voisi jarrunestelaadun vaihdollakin olla merkitystä. Nythän järjestelmässä on halvinta Euro-merkkistä Dot4:sta. Pääsylinteri on myös Motonetista.

-Antti
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mä totesin noista seisontajarrullista etusatuloista, että kaikki normaali, epänormaali ja mitä siihen väliin mahtuu ilmiöitä, on täysin mahdollista. Lyhyesti miksi epäilen sitä työsylinteriä, on se, että yhden sylinterin (tehdaskorjattu) pintaan oli jäänyt jonkinlainen korroosion aiheuttama kolo. Sopivasti liikkuessaan mäntä meni tuon kohdan yli ja ilmakupla pääsi "kuumalle" puolelle. Nestettä hävisi tietysti vastaava määrä, mutta niin vähän, ettei sitä huomannut. Sopivan paksuisilla paloilla ongelman pystyi välttämään. Eli vielä voit kokeilla vaihtaa eripaksuisia paloja...

Synkimpinä hetkinä minäkin kävin kyselemässä jo uudemman mallin pyörän napojen sopivuutta vanhaan... :roll:
Anttulanttu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Anttulanttu »

Toi palojen vaihto voisi olla helppo "purkkaviritys", olisi muutenkin kohta edessä.
Onko noiden tehdaskunnostettujen käikäleiden kanssa todella niin että ennen kiinnipulttausta pitää purkaa osiin ja tarkistaa kunto?

-Antti
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

EI ny ihan kaikkia purkaa tartte, suurin osa niistäkin on kunnollisia. En nyt muista niitä nimiä, jotka olisivat parempia kuin toiset, mutta yleensä työn laadusta jo päällepäin näkee millaisista osista ja millä asenteella värkki on kasattu.
Vastaa Viestiin