Satku hakee paikkaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Satku hakee paikkaa

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Mulla tuntuu hakevan enemmän kun normaalisti paikkaa tuo satku kun tiellä on lunta ja kuivaa peräkkäin; lumella ratti on about suorassa ja mennään suoraan ja kuivalla sitten joutuu vähän kanittamaan vasemmalle ja ratti selkeästi eri asennossa (enemmän kallellaan vasuriin, yllätys yllätys ;) ) suoraan mentäessä. Hulluin fiilis on ajettaessa sellasella tiellä missä molempia elementtejä peräkkäin, kun ratti vatkaa edestakas, mutta auto kulkee suoraan :P .

Varsinkin noissa höylän urissa on ihan mahotonta tuo meno, hakee paikkaa niin pirusti. :roll:

Ite veikkailin aurauskulmia, mutta miten on?
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satku hakee paikkaa

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Djjules kirjoitti:
Ite veikkailin aurauskulmia, mutta miten on?
Aurauskulmat sekä taka-akselin tukitankojen puslat(harvemmin itse takatukivarsien puslat).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

no aurauskulmat varmaan pitänee tsekata eka, miten muuten onnistuuko tuo operaatio ite?

Onko tähän jotain ohjelistaa miten vois tehdä?
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Etupyörien auraus suurella tod.näköisyydellä pielessä, kenties liikaa aurausta. Onko osia vaihdeltu viime aikoina etupyöräntuentaan tai ohjaukseen? Myös voi hammastangossa olla keskiväljää, tai sitten ihan raidetangon päät tai sisänivelet väljiä. Älä unohda (ala)palloniveliä!

Toki nuo takapään helatkin vaikuttavat, mutta itse alkaisin etupäästä tutkia.

Anna apulaisen heiluttaa rattia edestakaisin auton seistessä. Itse tunnustelet raidetangon niveliä kumisuojien kohdilta (ulkonivelet) tai hammastangon suojakumin läpi (sisänivelet). Jos lonksaa ja tuntuu välystä eikä nivelissä mitään, on hammastangon hammasvälys kulunut suureksi, ja se pitää säätää.

Alapallot taitavat haitata eniten, jos ovat väljät. Syöksyileekö auto kaistanvaihdoissa? Aseta ylätukivarren alle parin kolmen sentin paksuiset rauta-tai puupalat, nosta tunkilla etupyörä ylös ja tutki rengasraudalla/ isoilla pihdeillä painellen, onko nivelissä suuriakin rakoja. Ihan pieni ei haittaa.

Aurausta tutkiessasi aja auto esim. huoltoaseman nosturille ja mittaa altapäin esim. kahdella rimalla vanteiden reunojen etäisyydet edestä ja takaa. Jos pitäisi olla aurausta 1-3mm, pitää etumitan olla ko. verran takamittaa pienempi. Rimoja lomittain liikutellen voit tehdä mittamerkit. Säädä tarvittaessa raidetankoja kieräten. Avaa ensin lukkomutterit, voit
huoletta avata niveltä vasten kääntäen. Käytä HYVÄÄ jakoavainta tiukasti säädettynä ja jatkoholkkia. Herkistä irrotusöljyllä ensin. Varo raidetangon pyörähtämistä avatessasi. Kierrä raidetankoa putkipihdeillä ja lukitse mutteri. Näin menetellen säädät aurauksen oikeaan suuruusluokkaan, tarkasti toimiessasi hyvinkin tarkasti. Pienet, 1/4-1/2 kierroksen säädöt vaikuttavat jo paljon. Kierrä ehdottomasti kumpaakin raidetankoa yhtä paljon!

Et kyllä saa autostasi sellaista, ettei yhtään tarvitsisi veivata ratilla. Taitaa olla vähän OGsatkun piirre, ja nää nykyiset uraiset tiet on ihan karmeita. Mutta saattaa olla, että sulla on säädötkin pielessä. Onnea matkaan.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

PelleP kirjoitti:Etupyörien auraus suurella tod.näköisyydellä pielessä, kenties liikaa aurausta. Onko osia vaihdeltu viime aikoina etupyöräntuentaan tai ohjaukseen? Myös voi hammastangossa olla keskiväljää, tai sitten ihan raidetangon päät tai sisänivelet väljiä. Älä unohda (ala)palloniveliä!

Toki nuo takapään helatkin vaikuttavat, mutta itse alkaisin etupäästä tutkia.

Anna apulaisen heiluttaa rattia edestakaisin auton seistessä. Itse tunnustelet raidetangon niveliä kumisuojien kohdilta (ulkonivelet) tai hammastangon suojakumin läpi (sisänivelet). Jos lonksaa ja tuntuu välystä eikä nivelissä mitään, on hammastangon hammasvälys kulunut suureksi, ja se pitää säätää.

Alapallot taitavat haitata eniten, jos ovat väljät. Syöksyileekö auto kaistanvaihdoissa? Aseta ylätukivarren alle parin kolmen sentin paksuiset rauta-tai puupalat, nosta tunkilla etupyörä ylös ja tutki rengasraudalla/ isoilla pihdeillä painellen, onko nivelissä suuriakin rakoja. Ihan pieni ei haittaa.

Aurausta tutkiessasi aja auto esim. huoltoaseman nosturille ja mittaa altapäin esim. kahdella rimalla vanteiden reunojen etäisyydet edestä ja takaa. Jos pitäisi olla aurausta 1-3mm, pitää etumitan olla ko. verran takamittaa pienempi. Rimoja lomittain liikutellen voit tehdä mittamerkit. Säädä tarvittaessa raidetankoja kieräten. Avaa ensin lukkomutterit, voit
huoletta avata niveltä vasten kääntäen. Käytä HYVÄÄ jakoavainta tiukasti säädettynä ja jatkoholkkia. Herkistä irrotusöljyllä ensin. Varo raidetangon pyörähtämistä avatessasi. Kierrä raidetankoa putkipihdeillä ja lukitse mutteri. Näin menetellen säädät aurauksen oikeaan suuruusluokkaan, tarkasti toimiessasi hyvinkin tarkasti. Pienet, 1/4-1/2 kierroksen säädöt vaikuttavat jo paljon. Kierrä ehdottomasti kumpaakin raidetankoa yhtä paljon!

Et kyllä saa autostasi sellaista, ettei yhtään tarvitsisi veivata ratilla. Taitaa olla vähän OGsatkun piirre, ja nää nykyiset uraiset tiet on ihan karmeita. Mutta saattaa olla, että sulla on säädötkin pielessä. Onnea matkaan.
loistavat ohjeet, kiitos siitä!

Entisen omistajan osalta ilmeisesti vaihdettu vasemman puolen raidetangon pää, muusta en sitten tiedäkkään...

Auto saadaan ylös varmaankin ensiviikolla, joten nähtäväksi jää mikä sitte todellisuudessä mättää :cry:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Djjules kirjoitti:Entisen omistajan osalta ilmeisesti vaihdettu vasemman puolen raidetangon pää, muusta en sitten tiedäkkään...
Melkein vastaus löytyy tuosta, tarvikkeet kun tuppaavat olemaan fyysisiltä mitoiltaan niin paljon erilaisia että vanhan mukaan ei voi laittaa vaan vaatii säätöä.

Auto saadaan ylös varmaankin ensiviikolla, joten nähtäväksi jää mikä sitte todellisuudessä mättää :cry:
Tarkennetaan nyt siis sen verta että auto täytyy olla omien pyörien varassa että tarkistus/säätö onnistuu.

Hakusanalla auraus löytyy paljon juttua
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Auto saadaan ylös varmaankin ensiviikolla, joten nähtäväksi jää mikä sitte todellisuudessä mättää :cry:
Tarkennetaan nyt siis sen verta että auto täytyy olla omien pyörien varassa että tarkistus/säätö onnistuu.

Hakusanalla auraus löytyy paljon juttua
Ok, thnx. Pitää muistaa. Mutta tarkotuksena oli muutenkin auto nostella sellasen kaverin kanssa joka asioista tietää paremmin kun minä. Kattoa kaikki tukivarret ja nivelet ym. väljyydet...

Niin ja pitää kattella massaustarvetta myös, kun pohja taitaa olla melko ruosteeton. Onko jotain tiettyä massaa suositella?
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Em. vinkeillä luulisi homman petraantuvan. Mites muuten, millainen rengastus on autossa, omassa og:ssä 195/60/15 oli pirun herkkä ja vikuri rengas alla urille ja vähänkin huonommalla pinnalla (tais olla Continentalit), myöhemmin vaihdoin peruskokoon 185/65/15, jota rengasliikekin suositteli ja oli kuin toinen auto ajaa, rauhoittui ihan pirusti.
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

jesh, nyt on aurauskulmat taas kohdillaan. Heittoa oli noin 8 milliä, mikä on melko paljon joten kyllä heti huomasi eron kun säädön jälkeen pääs takasin tielle kiihdyttelemään 8)

Säädon tein itse paikalliselta huoltamolta lainaksi saamalla säätömittarilla.

Kiitoksia neuvoista kaikille! :!:
Em. vinkeillä luulisi homman petraantuvan. Mites muuten, millainen rengastus on autossa, omassa og:ssä 195/60/15 oli pirun herkkä ja vikuri rengas alla urille ja vähänkin huonommalla pinnalla (tais olla Continentalit), myöhemmin vaihdoin peruskokoon 185/65/15, jota rengasliikekin suositteli ja oli kuin toinen auto ajaa, rauhoittui ihan pirusti.
autossahan oli 185/en muista(65??)/15 kumit, varmasti uraherkät myös, mutta kyllä tässä tapauksessa uskoisin vian olleen varmasti tuossa aurauskulmassa, välykset katottiin, eikä niitä ollut kuin hieman raidetangon nivelissä.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

PelleP kirjoitti:Etupyörien auraus suurella tod.näköisyydellä pielessä, kenties liikaa aurausta.
Pyöränkulmista sen verran, että olisko kuitenkin liikaa haritusta (toe out), jos on suuntavakavuusongelmia? Meinaan, että silloin kun omassani oli tilanne näin, oli esim motarilla suorastaan työlästä pysyä kaistalla, toisaalta pienemmissä (ja suuremmissakin) nopeuksissa auto kääntyi varsin hanakasti, jopa niin että käytös talvella oli yliohjaavaa vaikka olin aina ollut siinä luulossa, että satku menee pääasiassa sinne minne keula osoittaa (ei pyörät :D )

Aurauksenhan (toe in) taas pitäisi parantaa suuntavakavuutta ja huonontaa kääntyvyyttä, ainakin teoriassa, vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin?
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

noniin, kaikkea sitä oppii kun voorumeita selaa ->

siis tällasen käsityksen sain selailtuani hakua:

Toe-in (eli auraus) parantaa nopean ajon vakautta, mutta kääntäminen jäykistyy

Toe-out (eli harius) helpottaa kääntymistä, mutta lisää uraherkkyyttä

Näinkö? :?:

Itselle siis laitettiin tuo haritus, vaikkakin tuo Haynesin manuaali neuvoo Toe-in

mutta eikös tällöin aktiivisen auraus/harituskulman säätäjän kannata tehdä niin, että laittaa kesällä haritusta ja talvella aurausta :roll: :wink:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

HHMMMM....no tästä tullu kinattu ennenkin...(siis muiden kanssa) mut kyl saabiin pistäsin 1mm+-0,5 aurausta!! Muuten tulee kyllä maantiellä mielestäni levoton.......
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Kipe_9000 kirjoitti:HHMMMM....no tästä tullu kinattu ennenkin...(siis muiden kanssa) mut kyl saabiin pistäsin 1mm+-0,5 aurausta!! Muuten tulee kyllä maantiellä mielestäni levoton.......
no juuri tästä haluisin tietoa, mitenkä muilla on?!?

Saan kyllä säädettyä takasin auraukseksi, mutta alunpeirin oli liikaa aurausta mikä oli myöskin uraherkkä ja levoton...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

okaalto kirjoitti: Pyöränkulmista sen verran, että olisko kuitenkin liikaa haritusta (toe out), jos on suuntavakavuusongelmia? Meinaan, että silloin kun omassani oli tilanne näin, oli esim motarilla suorastaan työlästä pysyä kaistalla, toisaalta pienemmissä (ja suuremmissakin) nopeuksissa auto kääntyi varsin hanakasti, jopa niin että käytös talvella oli yliohjaavaa vaikka olin aina ollut siinä luulossa, että satku menee pääasiassa sinne minne keula osoittaa (ei pyörät :D )

Aurauksenhan (toe in) taas pitäisi parantaa suuntavakavuutta ja huonontaa kääntyvyyttä, ainakin teoriassa, vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin?
Noniin, lähtökohtahan on kaikessa tässä filosofoinnissa se, että metillään olevat säädöt ovat aina huonoja. Kyllä taatusti vetelee OGsaabi etupyörien ollessa toe-outissa eli harituksessa. Mitä enemmän sen pahemmin, ja varsinkin uraisella tiellä. Vedätyksessä ja tasaisesti ajaessa. Nolla-aurauksella kokemukseni mukaan ihan lerppana ohjaus. Jännää, että harituskin pystyy luomaan jonkinlaisen ohjaustunnon, mutta kunhan vain kummankin pyörän sorto(sivuttais-)voimat ovat tasan, ei asiassa kylläkään ole mitään ihmeteltävää. Jos on tosipaljon toe-in eli aurausta, tulee minun kokemusten mukaan juuri tuommoinen ajettavuus, kuten ketjun aloittaja kuvaili, eli menee kyllä suoraan, mutta ratilla tuntuu olevan vaikka miten monta eri "suoraanajo"asentoa.

Kaartoharitus pysyy toivotuissa lukemissa, kun perusauraus on oikein säädetty. Näinpä suurella harituksella auto pyrkii haukkailemaan kaarteissa, kun taas suurella aurauksella enempi puskee. Kukin saa säätää miten tykkää. Itse painotun suoraanajon suuntavakavuuteen ja pistän vähän sallittua enemmän myös casteria etupäähän tätä korostaakseni. Tuloksena vähän niinkuin "vanhanajan Saabi", eli sellainen juna, mihin 70-luvulla tuplayseissä totuttiin. Renkaat toki kuluu normaalia enemmän, kun säädöt ovat kovasti äärirajoilla. Toisaalta varsinkin auraussäätöjä on mielestäni ihan järkevääkin titrata eri renkaita varten yhteensopiviksi. Näissä vanhoissa Saabeissa kun tuo ei ole mikään ongelma. Säätää voi helposti vaikka kesken koeajon, pyörä vain käännökseen ja operoimaan raidetankoa.

Jokos ymmärrätte mistä mun nimimerkki tulee. Oon kai vähän pakkomielteinen hullu näiden aurauskulmien kanssa. Mutta eipä tarvi kiusata itseään väärillä säädöilläkään, eikä varsinkaan maksella jostain suuntailuista. Se on mielestäni rahanhukkaa, poislukien nelipyöräsuuntaus tai caster-cambermittaukset. Ja saa just sellaiset säädöt kun haluaa. :D :D
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Oma auto tuntuu olevan paljon uraherkempi kesärenkailla 185/65 (ET39, 5½"), kuin talvirenkailla 185/65 (ET33, 6").

Tuntuu, että pienillä nopeuksilla vasemmalle kääntyvissä mutkissa hakee kesärenkailla oikealle. Ns. "vääntää rattia käsistä". Moottoritienopeuksissa ongelmat katoaa.

Tilanne parani hieman, kun ensimmäisen 5km kaupunkiajon jälkeen tajusin nostaa kesärenkaiden paineet 1,2-1,5:stä. :oops: (Nyt edessä 2,2-2,3 ja takana 2,4)

Kesärenkailla on aina myös ollut tapana puskea talvirenkaita enemmän hiekkaisella asfalttiparkkipaikalla.

Sellainen huomio tuli myös, että kun 185/65 (ET33, 6") otti pois auton alta, niin tunkilla piti nostaa autoa ylemmäs, jotta 185/65 (ET39, 5½") sai alle.
Vastaa Viestiin