![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Varsinkin noissa höylän urissa on ihan mahotonta tuo meno, hakee paikkaa niin pirusti.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ite veikkailin aurauskulmia, mutta miten on?
Aurauskulmat sekä taka-akselin tukitankojen puslat(harvemmin itse takatukivarsien puslat).Djjules kirjoitti:
Ite veikkailin aurauskulmia, mutta miten on?
loistavat ohjeet, kiitos siitä!PelleP kirjoitti:Etupyörien auraus suurella tod.näköisyydellä pielessä, kenties liikaa aurausta. Onko osia vaihdeltu viime aikoina etupyöräntuentaan tai ohjaukseen? Myös voi hammastangossa olla keskiväljää, tai sitten ihan raidetangon päät tai sisänivelet väljiä. Älä unohda (ala)palloniveliä!
Toki nuo takapään helatkin vaikuttavat, mutta itse alkaisin etupäästä tutkia.
Anna apulaisen heiluttaa rattia edestakaisin auton seistessä. Itse tunnustelet raidetangon niveliä kumisuojien kohdilta (ulkonivelet) tai hammastangon suojakumin läpi (sisänivelet). Jos lonksaa ja tuntuu välystä eikä nivelissä mitään, on hammastangon hammasvälys kulunut suureksi, ja se pitää säätää.
Alapallot taitavat haitata eniten, jos ovat väljät. Syöksyileekö auto kaistanvaihdoissa? Aseta ylätukivarren alle parin kolmen sentin paksuiset rauta-tai puupalat, nosta tunkilla etupyörä ylös ja tutki rengasraudalla/ isoilla pihdeillä painellen, onko nivelissä suuriakin rakoja. Ihan pieni ei haittaa.
Aurausta tutkiessasi aja auto esim. huoltoaseman nosturille ja mittaa altapäin esim. kahdella rimalla vanteiden reunojen etäisyydet edestä ja takaa. Jos pitäisi olla aurausta 1-3mm, pitää etumitan olla ko. verran takamittaa pienempi. Rimoja lomittain liikutellen voit tehdä mittamerkit. Säädä tarvittaessa raidetankoja kieräten. Avaa ensin lukkomutterit, voit
huoletta avata niveltä vasten kääntäen. Käytä HYVÄÄ jakoavainta tiukasti säädettynä ja jatkoholkkia. Herkistä irrotusöljyllä ensin. Varo raidetangon pyörähtämistä avatessasi. Kierrä raidetankoa putkipihdeillä ja lukitse mutteri. Näin menetellen säädät aurauksen oikeaan suuruusluokkaan, tarkasti toimiessasi hyvinkin tarkasti. Pienet, 1/4-1/2 kierroksen säädöt vaikuttavat jo paljon. Kierrä ehdottomasti kumpaakin raidetankoa yhtä paljon!
Et kyllä saa autostasi sellaista, ettei yhtään tarvitsisi veivata ratilla. Taitaa olla vähän OGsatkun piirre, ja nää nykyiset uraiset tiet on ihan karmeita. Mutta saattaa olla, että sulla on säädötkin pielessä. Onnea matkaan.
Melkein vastaus löytyy tuosta, tarvikkeet kun tuppaavat olemaan fyysisiltä mitoiltaan niin paljon erilaisia että vanhan mukaan ei voi laittaa vaan vaatii säätöä.Djjules kirjoitti:Entisen omistajan osalta ilmeisesti vaihdettu vasemman puolen raidetangon pää, muusta en sitten tiedäkkään...
Tarkennetaan nyt siis sen verta että auto täytyy olla omien pyörien varassa että tarkistus/säätö onnistuu.Auto saadaan ylös varmaankin ensiviikolla, joten nähtäväksi jää mikä sitte todellisuudessä mättää
Ok, thnx. Pitää muistaa. Mutta tarkotuksena oli muutenkin auto nostella sellasen kaverin kanssa joka asioista tietää paremmin kun minä. Kattoa kaikki tukivarret ja nivelet ym. väljyydet...Tarkennetaan nyt siis sen verta että auto täytyy olla omien pyörien varassa että tarkistus/säätö onnistuu.Auto saadaan ylös varmaankin ensiviikolla, joten nähtäväksi jää mikä sitte todellisuudessä mättää
Hakusanalla auraus löytyy paljon juttua
autossahan oli 185/en muista(65??)/15 kumit, varmasti uraherkät myös, mutta kyllä tässä tapauksessa uskoisin vian olleen varmasti tuossa aurauskulmassa, välykset katottiin, eikä niitä ollut kuin hieman raidetangon nivelissä.Em. vinkeillä luulisi homman petraantuvan. Mites muuten, millainen rengastus on autossa, omassa og:ssä 195/60/15 oli pirun herkkä ja vikuri rengas alla urille ja vähänkin huonommalla pinnalla (tais olla Continentalit), myöhemmin vaihdoin peruskokoon 185/65/15, jota rengasliikekin suositteli ja oli kuin toinen auto ajaa, rauhoittui ihan pirusti.
Pyöränkulmista sen verran, että olisko kuitenkin liikaa haritusta (toe out), jos on suuntavakavuusongelmia? Meinaan, että silloin kun omassani oli tilanne näin, oli esim motarilla suorastaan työlästä pysyä kaistalla, toisaalta pienemmissä (ja suuremmissakin) nopeuksissa auto kääntyi varsin hanakasti, jopa niin että käytös talvella oli yliohjaavaa vaikka olin aina ollut siinä luulossa, että satku menee pääasiassa sinne minne keula osoittaa (ei pyörätPelleP kirjoitti:Etupyörien auraus suurella tod.näköisyydellä pielessä, kenties liikaa aurausta.
no juuri tästä haluisin tietoa, mitenkä muilla on?!?Kipe_9000 kirjoitti:HHMMMM....no tästä tullu kinattu ennenkin...(siis muiden kanssa) mut kyl saabiin pistäsin 1mm+-0,5 aurausta!! Muuten tulee kyllä maantiellä mielestäni levoton.......
Noniin, lähtökohtahan on kaikessa tässä filosofoinnissa se, että metillään olevat säädöt ovat aina huonoja. Kyllä taatusti vetelee OGsaabi etupyörien ollessa toe-outissa eli harituksessa. Mitä enemmän sen pahemmin, ja varsinkin uraisella tiellä. Vedätyksessä ja tasaisesti ajaessa. Nolla-aurauksella kokemukseni mukaan ihan lerppana ohjaus. Jännää, että harituskin pystyy luomaan jonkinlaisen ohjaustunnon, mutta kunhan vain kummankin pyörän sorto(sivuttais-)voimat ovat tasan, ei asiassa kylläkään ole mitään ihmeteltävää. Jos on tosipaljon toe-in eli aurausta, tulee minun kokemusten mukaan juuri tuommoinen ajettavuus, kuten ketjun aloittaja kuvaili, eli menee kyllä suoraan, mutta ratilla tuntuu olevan vaikka miten monta eri "suoraanajo"asentoa.okaalto kirjoitti: Pyöränkulmista sen verran, että olisko kuitenkin liikaa haritusta (toe out), jos on suuntavakavuusongelmia? Meinaan, että silloin kun omassani oli tilanne näin, oli esim motarilla suorastaan työlästä pysyä kaistalla, toisaalta pienemmissä (ja suuremmissakin) nopeuksissa auto kääntyi varsin hanakasti, jopa niin että käytös talvella oli yliohjaavaa vaikka olin aina ollut siinä luulossa, että satku menee pääasiassa sinne minne keula osoittaa (ei pyörät)
Aurauksenhan (toe in) taas pitäisi parantaa suuntavakavuutta ja huonontaa kääntyvyyttä, ainakin teoriassa, vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin?