Valkoinen 84 tuplis on sitten leimattu. Mittarissa 409tkm, eiköhän tulevan vuoden aikana tule 10-20tkm lisää.
Kuriositeettina autoon upotettu raha. Minähän sain auton isältäni kesäkuussa. Vuoden takaiseen katsastuskeen isäni oli ainakin paikkauttanut puolen tusinaa reikää, en muista oliko tehnyt muuta. Mielestäni alkuvuoden aikana ei autoon tehty mitään, se oli todella vähässä käytössä.
Kesäkuun jälkeen tarvitut investoinnit/korjaukset autoon:
tusina ratsupaikkaa pohjaan (!)
pakoputkea uusittu 2 tai kolme pätkää lopusta
kaksi palloniveltä vaihdettu
takajarruja herkistelty
toinen etujarrusatula purettu, puhdistettu, huollettu
torven ja pissapojan henkiinherätys
toisen takaoven helman korjaus (ts. puuttuvan helman palautus!)
korjaamolla olen teettänyt vain pakoputkenvaihdon, sekä yhden katsastustarkastuksen. Ilman kerhotoverien apua olisi tullut kohtuuttuoman kalliiksi tämän auton katsastuskuntoon laitto. Näillä eväillä kustannukset on olleet minulle karkeasti 300eur. En uskalla edes ajatella kustannuksia jos olisin kaiken teettänyt korjaamolla. Olisiko summa ollut nelinumeroinen.
Nyt auto on kuitenkin teknisesti aika hyvässä kunnossa, luotan siihen aika hyvin. On mielenkiintoista pohtia kastastusleiman vaikutusta myyntiarvoon. eihän ole mitään takeita että leimattu auto kestää seuraavan vuoden. Jos itselläni ei olisi ollut tarkoitus enää leimata tuota autoa, olisin kuitekin jotunut vähintään korjaamaan pakoputken (nuoruudessa odotin aina että tippuu tielle, enää en viitsi), sekä laahaavan etujarrusatulan.
Ihan vain siis ajatusleikkinä kun joskus olen itse punninnut, mitä jos ostaisin joka vuosi mahdollisimman halvan juuri leimatun auton, ja ajaisin sen vain "loppuun". Tulisiko se halvemmaksi. Vaikea sanoa, mutta luultavasti joutuisin elämään paljon suuremmassa epävarmuudessa, ja mukana pitäs aina olla hinausköysi ja työkalut, SATU-lista ja kännykän akkulaturi. Jos vähän enemmän maksaa siitä että saa oman pitkäaikaisessa omistuksessa olleen vanhuksen leimasta läpi, onhan se kuitenkin luotettavampi peli kun tietää paremmin sen viat?
-84 ysiysin vuosikulut
-84 ysiysin vuosikulut
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No kappas, eilen emännän käyttösatku (vm. -85, mittarissa 374000)sai leiman, ja tuli justiinsa vastaavasta aiheesta käytyä keskustelua (YV:llä) klubitoverin kanssa. Ohessa listaa:
Selailin tuossa "huoltokirjaa", tämän päiväisen ja viime katsastuksen (7.1.2004 - 8.11.2004, ~14000km) välillä on suoritettu seuraavat "remontit":
-Kuskin puolen umpio, käytetty osa (vanha oli himmeä, 20€)
-Ovet vaihdettu (keskulukolliset & parempipeltiset, 100€)
-Öljyt & suodatin x 2 (n.50€)
-Ilmanputsari, (alle 10€)
-Venakopan huohottimen tiiviste vaihdettu (n. 2€)
-Tulpat (alle 10€)
-Laturin kiinnityspuslat & hihnat (n.20€)
-Jänniteensäädin (n.20€)
-pakoputken häntäputki (emäntä ajoi hidastuspomppuun "vauhdilla"9€)
Näistäkin esim. tuo umpion ja ovien vaihto ei olisi välttämättä ollut edes pakollista, kyllä ne vielä olisi katsastuksesta läpi mennyt. Silmään kyllä ottivat ikävästi...Tuon listan lisäksi piti tosiaan jälkitarkastukseen saada käsijarru ottamaan molemmille puolille. Vaihdoin samaan hässäkkään koko vanhan kolisevan satulan hyväkuntoiseen käytettyyn(40€ toimituskuluineen). Jos vaikka noita ovia ei lasketa ("kosmeettinen" parannus), on Saapikkaseen uponnut korjauksiin JA huoltoon (sis öljyt, tulpat yms) alle 200€. Vuodessa. On muuten selvästi alle esim. jonkun 1,2litrasen tojonissaniwagen polocorollaalmeran yhden KUUKAUDEN liisinkimaksun...Saabin hankintahinta n. 2,5v sitten oli 650€, nykyarvo vasta leimattuna kaksilla renkailla ehkä 300-400€ (en muuten myy, jos sitä kysyit
), joten arvonalennusta n. 300€, paljonkohan on Euroissa mitattuna uutena 2,5v. sitten ostetun auton arvo tippunut keskimäärin...
Selailin tuossa "huoltokirjaa", tämän päiväisen ja viime katsastuksen (7.1.2004 - 8.11.2004, ~14000km) välillä on suoritettu seuraavat "remontit":
-Kuskin puolen umpio, käytetty osa (vanha oli himmeä, 20€)
-Ovet vaihdettu (keskulukolliset & parempipeltiset, 100€)
-Öljyt & suodatin x 2 (n.50€)
-Ilmanputsari, (alle 10€)
-Venakopan huohottimen tiiviste vaihdettu (n. 2€)
-Tulpat (alle 10€)
-Laturin kiinnityspuslat & hihnat (n.20€)
-Jänniteensäädin (n.20€)
-pakoputken häntäputki (emäntä ajoi hidastuspomppuun "vauhdilla"9€)
Näistäkin esim. tuo umpion ja ovien vaihto ei olisi välttämättä ollut edes pakollista, kyllä ne vielä olisi katsastuksesta läpi mennyt. Silmään kyllä ottivat ikävästi...Tuon listan lisäksi piti tosiaan jälkitarkastukseen saada käsijarru ottamaan molemmille puolille. Vaihdoin samaan hässäkkään koko vanhan kolisevan satulan hyväkuntoiseen käytettyyn(40€ toimituskuluineen). Jos vaikka noita ovia ei lasketa ("kosmeettinen" parannus), on Saapikkaseen uponnut korjauksiin JA huoltoon (sis öljyt, tulpat yms) alle 200€. Vuodessa. On muuten selvästi alle esim. jonkun 1,2litrasen tojonissaniwagen polocorollaalmeran yhden KUUKAUDEN liisinkimaksun...Saabin hankintahinta n. 2,5v sitten oli 650€, nykyarvo vasta leimattuna kaksilla renkailla ehkä 300-400€ (en muuten myy, jos sitä kysyit

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
No pitkistä vuosista en tiedä. Auton kori alkaa olemaan aika ehtoopuolella, sen verran tilkkua auton helmat on. Nyt kun uitan sen yhden talven suolakeleissä 100km päivä, niin voi kevään korvalla helmojen automaattituuletus olla poikkeuksellisen hyvää tasoa. En näe kovin realistisena että vuoden päästä enää haen leimaa tuohon, aika näyttää.
(edit: autohan sitten romuttui 1/2005 joten se siitä)
(edit: autohan sitten romuttui 1/2005 joten se siitä)
Viimeksi muokannut lucaf, Ti Huhti 25, 2006 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
nostan vanhan aiheen esiin:
auto on edelleen -84 ysiysi, se sininen niistä (samalla haikeasti muistellen tuon valkoisen kohtaloa).
820 euroa on huoltokustannukset viimeisen 12kk ajalta, ja ajokilometrejä 24 tuhatta. sataa kilometria kohti tulee hintaa 3.4 euroa. viimeisin huolto tehtiin juuri tänään (330 eur menoerä), jos vaikka ennustan seuraavat 6tkm huoltovapaiksi, sadan kilsan hinta laskisi 2.7 euroon.
edit: tajusin just että rengaskulut puuttuu tuosta kokonaan....ja nyt lisäsin viimeisen remontin osakulut myös
auto on edelleen -84 ysiysi, se sininen niistä (samalla haikeasti muistellen tuon valkoisen kohtaloa).
820 euroa on huoltokustannukset viimeisen 12kk ajalta, ja ajokilometrejä 24 tuhatta. sataa kilometria kohti tulee hintaa 3.4 euroa. viimeisin huolto tehtiin juuri tänään (330 eur menoerä), jos vaikka ennustan seuraavat 6tkm huoltovapaiksi, sadan kilsan hinta laskisi 2.7 euroon.
edit: tajusin just että rengaskulut puuttuu tuosta kokonaan....ja nyt lisäsin viimeisen remontin osakulut myös
Viimeksi muokannut lucaf, Ke Huhti 26, 2006 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pitääpä kehua omaansa:
Ostin hieman reilu vuosi sitten Vuorelan Jukalta 99:n.
Hintaa autolle tuli n. 300 e.
Kilometrejä tuli toukokuun alusta lokakuun loppuun n 8000.
Kuluina siis verot ja vakuutukset n. 320 e.
Bensat n 750 e.
Huollot, varaosat ja renkaat (käytetyt) n. 200 e
300 euron pääomakuluja ei ehkä kannata laskea mukaan.
Kaikenkaikkiaan siis viime kesän 8000 km maksoi siis 1800 e.
karkeasti siis 23 snt / km. Ihan kohtuullista.
Etenkin, kun 1500 km ajoista firma korvasi kilometrit, eli todellisuudessa rahaa meni n. 1200 euroa = 15 snt/km.
Ansaitseminen jatkuu tänä kesänä...
Ostin hieman reilu vuosi sitten Vuorelan Jukalta 99:n.
Hintaa autolle tuli n. 300 e.
Kilometrejä tuli toukokuun alusta lokakuun loppuun n 8000.
Kuluina siis verot ja vakuutukset n. 320 e.
Bensat n 750 e.
Huollot, varaosat ja renkaat (käytetyt) n. 200 e
300 euron pääomakuluja ei ehkä kannata laskea mukaan.
Kaikenkaikkiaan siis viime kesän 8000 km maksoi siis 1800 e.
karkeasti siis 23 snt / km. Ihan kohtuullista.
Etenkin, kun 1500 km ajoista firma korvasi kilometrit, eli todellisuudessa rahaa meni n. 1200 euroa = 15 snt/km.
Ansaitseminen jatkuu tänä kesänä...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21