Saab 99 '76 GL Punainen/ kansiremppa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Saab 99 '76 GL Punainen/ kansiremppa

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Terve,

Hankin kevättalvella kolmannen 99:ni, tällä kertaa B-koneella. Autolla on takana 120 000km ja yksiomistaja (tosin ehti maata jonkin kuukauden Hämeenlinnlaisen autokauppiaan pihalla). Naivisti ostin auton ainoastaan koekaytettyäni ajokkia pihalla (kiire Helsinkiin takaisin, kesäkumit alla ja puolet pyyntihinnasta sain tingattua pois).

Paluumatkalla huomasin lämppärin puhaltavan ainoastaan kylmää ilmaa ja lämpöjen kohoavan 15km jälkeen turhan korkealle. Vaikka mittari ei kivunnut punaiselle pääsi auto porisemaan nitkutellessani huoltoasemalle. Paisari tyhjä- juotin uutta nestettä ja varovasti etiäpäin. Lämmöt nousivat taas ja totesin ettei ajosta tule mitään joten pukkasin auton paikallisen autohuollon pihaan. Illalla palasin Saabin tykö ja totesin syylärin olevan umpijäässä. Auto sulatettiin ja todettiin saman ongelman jatkuvan.

Auto takaisin myyjälle, joka lupasi tarkastuttaa ajokin kunnon. Lopulta, parin viikon hiljaisuuden jälkeen myyjä ilmoitti ettei kanna jäätymisestä vastuuta ja kaikki syntyneet viat johtuvat huolimattomuudestani. Koska kauppaa ei saatu sovinnolla puretuksi traileroin 99 takaisin stadiin.

Eilen otin kannen irti ja totesin jäähdytysnesteen olevan maitomaista. Myös 4-sylinterin liekkirengas on littaanutunut oudosti sylinterin sisäpuolelle. Pitkän tarinoinnin päätteksi kyselenkin olisko klubilaisilla tietoa mille koneistamolle kansi kannattaisi viedä plaanattavaksi ja tarkistettavaksi? Lisäksi tietoa olisiko samalla järkeä vaihtaa esim. ruiskun nokka ja hankkia tuplaströmbergit ym. muuta pientä ennen kuin turbokuume iskee.

Terv,

Tumppi
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Tämän auton myynti-ilmoitusta tuli katseltua kerran jos toisenkin nettiautossa. Hyvä että on harrastajalle päätynyt :) . Itse kyllä pitäisin auton sellaisena, kuin se tehtaalta lähtiessään on ollut, mutta makuasia..Hieno vuosimalli, hyvä väri ja hintsusti kilometrejä 8) .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 '76 GL Punainen/ kansiremppa

Viesti Kirjoittaja jus »

Sabbatt kirjoitti:olisko klubilaisilla tietoa mille koneistamolle kansi kannattaisi viedä plaanattavaksi ja tarkistettavaksi?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18917
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uskaltaisin väittää, että mikätahansa moottorikoneistamo on tehnyt saabien kansia. Ei pitäisi olla mitään uutta, tai sitten tekijät on liian nuorta porukkaa. Onhan näitä 99 ja 900 saabeja ollut takavuosina huomattavan paljon enemmän liikenteessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Totta,

Kansi lähtee tänään GT-Motoriin. Menee pääsiäisen yli. Pelkäsin tuon jäätymisen takia vesipumpun kuntoa mutta ihan ok:lta se näytti ja kiinni akselissaan. Miten tuo hampaiden välys?...Jonkin verran klapia kun pyörittelee siivistä? Aikaisempaa kokemusta ei moisista ole. Moottorin etukiinnitys myös löysä/irti. Iski pakoputki kipinää kun ajoin muutaman metrin pihalla ennen remonttia.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

omassa 76:ssa myöskin "vikoja", ilmeisesti vesipumpun tiiviste petti kun ei ollut pakkasnesteitä riittävästi talvella. nyt laskee jäähdytysnesteet moottoriöljyn sekaan.

ja tuo sama moottorin etukiinnitys löysällä. pääsee etupuolelta käsiksi kun irroittaa maskin, jäähdyttimen alla tukikumin molemmilla puolilla 13 milliset pultit, mutteriin pääsee alapuolelta käsiksi rekisterikilven takana reikä josta räikän jatkovarsi sisään. itse en tosin omilla työkaluillani onnistunut kiristämään, vaikka koitin jäähdytintäkin vähän nostaa ylöspäin, ikävän ahdasta.

minäkin noteerasin sen punaisen myytävänä olleen 76:n, kiva että pääsi hyvään kotiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Mulla öljyt on ihan puhtaat, mutta jäähdytys neste ei ollut. Pitäisköhän tuo pumppu nostaa ylös ja tarkistaa sen tiiviys? Ei kuitenkaan ole mikään ihan pikku juttu ilmeisesti. Täytyisi tehdä jokin ulosvetäjä kun ei erikoistyökalua ole tähän hätään. Ilmeisesti oikeanlainen mutteri siihen akselin kierteeseen ja ulosvedin väliin? Harmi että ehjä auto rikkoontui välinpitämättömyyden takia.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

B-kone pukkaa jäähdytysnesteet öljyjen sekaan, jos vesipumppu on rikki. Öljyjen sekaan jäähdytysneste pääsee kannentiivisteen kautta ja olit kirjoittanut, että liekkirengas oli "kummasti" joten uskoisin kannentiivisteen pettäneen. Käytät vaan kannen koneistamossa ja takaisin uudella kansipanhvilla.

Ruiskun nokka on ihan kelpo kaasaripeliin. Omasta 99:stä (allekirjoituksen Anni) löytyy ko. nokka ja auto vetää huomattavasti paremmin ja nykii vähemmän, ts. ei yhtään. Jos sytytyspuoli on vakio niin vakiosäädöillä pitäisi eroa huomata. Itsellä on Annissa PerTronixin kärjetönsytytys kera Boschin nelikärkitulppien ja sille ei vakiot syttysäädöt toimi. Sen kummemmin en ole testaillut mikä säätö toimii, kun auto on seisonnassa muiden kiireiden vuoksi. Arvelisin, että 19eykk toimii paremmin, jos on ruiskun nokka kiinni.

Ruiskun nokan lisäksi kannattaa miettiä peltisarjaa, kun vakio valettu ahdistaa "liikaa". FreeTechnicsin kautta Turun seudulta saa RR-Exhaustin peltisarjoja ja itsellä tarkoitus semmoinen peltisarja ostaa. Lisäksi pitäisi pakoputki vaihtaa tai tehdä itse. Olen kuullut, että tuo 175 Strömppä riittää aika pitkälle mutta sen näkee sitten jahka pakopuoli on järjestelty uusiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minun on annettu ymmärtää että vesipumpun falskaus nimenomaan näkyy niin että moottoriöljyyn pääsee vettä. ehkei kannata alkaa säätämään sen kanssa jos öljyt on ok? 76 vuoden vesipumppuihin taitaa tiivistesarjatkin olla kiven alla.

tässä kuitenkin aiheen tiimoilta enemmänkin tarinaa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30185
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo, mun moka tuossa yllä. Eli öljyt pääsee jäähdytysnesteiden sekaan kannentiivisteen kautta, jos se on rikki. Ei tietenkään aina.

Paskana oleva vesipumppu pukkaa vedet öljyjen sekaan melko suurella tod. näköisyydellä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainaskin, mitä multa on muista autoista palanut kansipahveja, niin vesi on mennyt vain sylinteriin. Öljykanavat on yleensä kannen päissä, joihin veden pääsy on tosi vaikeata jo teoriassakin.

Järkeviä vaihtoehtoja on mielestäni kaksi: vesipumppu b-koneisissa, tai kannen halkeaminen siten, että vesikanavasta pääsee vesi venakoppaan öjyjen sekaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Venakoppa oli ihan pelkkää puhdasta öljyä täynnä. Jälkidiagnoosi ton jäähdytysnesteen takia on vaikeaa koska en laskenut kaikkia nesteitä pois kun nostin kannen pois. Eli sylintereissä oli nestettä ja sitä valui koneen ympäri maahan. Saattoi sekoittua lohkon kyljessä olleeseen öljyynkin. (venakoppa vuosi koska oli kiinni vain muutamalla koneruuvilla). Saa nähdä kun koeponnistetaan. Jos tuo pumppu on nyt pskna**, onko kukaan kokeillut korvata sitä sähköisellä? Jos kansi on ok, kannattaako nähdä vaivaa ja nostaa se pumppu vielä varmuuden vuoksi pois?
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

No niin. Kansi on oikaistu ja laitettu paikoilleen. Kiva muuten, mutta ei se vesi vain kierrä koneessa. Onkohan se vesipumppu sitten korkannut apuakselin alapäästä?::::: :cry: Täytyy varmaan koettaa jos pyörittää konetta renkaasta ja tunkee sormen letkun aukosta siipipyörille (tuli jo pimee ja kylmä). Lämppäriin ei noussut vesi ja termostaattin pääty oli lämmin mutta syylärin letkun pää taas viileä.

Onko kukaan laittanut kylkeen sähköistä pumppua? Ei olisi haluja nostaa konetta pois.
Vastaa Viestiin