vikaa: "ahistaa" 2. vaihteella kiihdytyksessä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

vikaa: "ahistaa" 2. vaihteella kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Kävin tossa kenkäilemässä turboa kesäkumeilla. Kakkosvaihteella kiihdyttäessä hiukan nykii kunnes saa kierrokset jonnekin lähelle 4000 niin sitten rupee vetämään normaalisti. Muilla vaihteilla tuota nykimistä ei ilmene.

Johtuukohan apc:n toiminnasta vai onko bensansyötössä jotain häikkää?

og900 turbo -85 ajettu 364tkm. vakio
Viimeksi muokannut Turbonaattori, La Huhti 29, 2006 21:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

vaiko suuttimissa jotain? jäätyivät talvella.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

vai voiko tämä jotenkin johtua turbosta?
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

tai kenties modatusta bensalastusta? Ihan kun "tukehtuis" liikaan bensansaantiin...
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

No jos tähän ei kukaan muu vastaa niin minä sitten. Itellä aiheutti nypytystä, tosin tasakaasulla, paineensäädin. No oliko vika oikeasti siinä? Mene ja tiedä mutta säädettävään malliin vaihto lopetti nyppimisen. Mä tässä mietin, että miten se vaihde siihen voi vaikuttaa, luulis lähinnä olevan kiinni kierroksista.
Neljässä tonnissa on jo hyvästi täydet paineet, mutta alkaisko APC sen jälkeen pudottamaan painetta ja nykiminen rauhoittuu? Olisko sulla kokeilla vakio ruiskuboksia, miten sen kanssa käyttäytyy?0.7 ahto ei tarvi lisäsoppaa mutta jos mennään kiloon, saa lykätä aikalailla soosia, jotta tukehtuu. Tähän ei vakio suuttimilla päästä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Turbonaattori kirjoitti:vai voiko tämä jotenkin johtua turbosta?
no turbosta ei ainakaan johdu. eikä luulis olevan liian rikkaallakaan. esim: omassa 99 turbossa on käsikäyttöinen rikastus-suutin ja vetää pintakaasullakin normaalisti vaikka suutin olisi auki.. eli: :?:

tarkasta nyt ainakin suihkutus-kuvio ja sytkä ennekuin alat suurempiin toimenpiteisiin.. :wink:

EDIT: 99:ssä ei apc:tä ole..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

mitenkäs noin niinkun käytännössä toi suihkutuskuvio tarkistetaan..?
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

No sitäpä minäkin olen ihmetelly, että miten vois vaihde vaikuttaa asiaan? muilla vaihteilla ei ongelmaa kuin kakkosella.
JugiBoy kirjoitti:No jos tähän ei kukaan muu vastaa niin minä sitten. Itellä aiheutti nypytystä, tosin tasakaasulla, paineensäädin. No oliko vika oikeasti siinä? Mene ja tiedä mutta säädettävään malliin vaihto lopetti nyppimisen. Mä tässä mietin, että miten se vaihde siihen voi vaikuttaa, luulis lähinnä olevan kiinni kierroksista.
Neljässä tonnissa on jo hyvästi täydet paineet, mutta alkaisko APC sen jälkeen pudottamaan painetta ja nykiminen rauhoittuu? Olisko sulla kokeilla vakio ruiskuboksia, miten sen kanssa käyttäytyy?0.7 ahto ei tarvi lisäsoppaa mutta jos mennään kiloon, saa lykätä aikalailla soosia, jotta tukehtuu. Tähän ei vakio suuttimilla päästä.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Eikös tässä kyseessä ole 16v kone? Sähkösuuttimien suihkukuvion tarkastus kotikonstein on vähän hankalaa. 8v:n suuttimet tarkistaa kuka vain mutta kyllä noi sun suuttimet pitää kiikuttaa johonkin huoltoliikkeeseen. Boschin joku dieselhuolto saattais pystyä ne testaamaan. Tai sitten pitäis rakentaa jonkinsortin testipenkki jossa saa suuttimelle bensaa tasaisella paineella ja sähkökytkentä niin, että saa suutinta auki ja kiinni. Kannattaako alkaa sellaiseen puuhaan? Polttaa vielä talonsa ja autonsa kun bensahöyry ottaa kipinää jostain. :?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
avo-88
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 20:58
Paikkakunta: Turku

nykii

Viesti Kirjoittaja avo-88 »

mulla nykiis kans 4000rpm kohdalla kans, vaihdon tarvike pyörijän alkuperäisen niin loppu :)
Travi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2004 09:42
Paikkakunta: Nummela

empivää menoa

Viesti Kirjoittaja Travi »

Mulla oli virranjakajalle menevä letku rikki.
9-5 Aero Wagon 2002
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mulla vika oli loppupuolen eli toisinsanoen yli peruspaineiden ahdoilla vika tulpissa, ne kun vaihdoin, niin nykiminen loppu. Ny olen havainnut, kun ahdot on nostettu ja laitettu suuttimet ja lastutettu, että jos kone ei ole 100% normaalilämpöinen, ja "joutuu" runttaamaan lusikan tiskiin, niin ilmeisesti täysikaasurikastus on hivenen liian kova, ja alkaa sillai röpöttämään, ongelmaa ei minusta ollut lämpimällä koneella, eikä sillä tavalla, että matalilla kierroksilla painaa pikkuhiljaa kaasua. Niin ja onkelma tosiaan vaan vajaalämpösellä myllyllä, eihän sitä saa sillon raukkaa edes kenkiä...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin