Kampiakselin stefa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

joo helposti irtoo kun heläyttää startilla mutta muistakaa ehdottomasti iroittaa puolan johto ettei se kone lähe käyntiin

nimim kokemusta on.............se pultti muuten ei sitten sovi tuleen pois se hylsyn ja vääntimen kanssa .......tukeva kosketus rintapeltiin
va kierteen harja solmuun .........kone pois........jne

autossa oli tosiaan se ilmastointi .......eli leveämpi siiva pyörä
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:
perkijar kirjoitti:Joo kiitos vain vastauksista. Siis eiku stefan kimppuun nyt kun sain lopulta autotallinkin valmiiksi...

Onkohan kampiakseliin kulunut ura stefan kohdalle? Jos on, niin mahtaako uusi stefa mennä uraan niin, että se todellakin pitää?
Uran kuluminen on hyvin mahdollista, merkkiliikkeestä myytiin kuulemani mukaan "korjausstefoja" joissa huuli on hieman erikohdassa ja tiiviys siten taattu.
Viimeksi laittamani vauhtipyörän puoleinen stefa oli motonetistä ostettu, ja siinä oli huuli eri kohdalla, kuin vanhassa. Vanha vaikutti alkuperäiseltä ensiasennusstefalta. Hihnapyöränpuoleinen oli myöskin motonetistä ja siinä huullos oli samassa kohtaa, kuin vanhassakin. Ratkaisin tämän ongelman asentamalla stefan n. 3mm ulommaksi, kuin entisen, joten huullos jäi eri kohtaan.

Mitä nyt on tullut tän talven aikana laiteltua kolme h-konetta auton keulalle, tulee mieleen muutamia vihjeitä lähinnä vuotoihin liittyen. kaikki vesitilaan vievät liitokset kannattaa tehdä uudestaan, eli imusarjan tiiviste, termostaattihässäkkä irti ja uudet liimat väliin (ei tarvii pahvia), samoin vesipumppu ja vesipumpun takana oleva laippa, jossa letkulähdöt. Harmittaa, kun yhteen koneeseen jäi vuoto vesipumpun takana olevaan laippaan ja toiseen koneeseen vesipumpun laippaan, koska ensimmäisessä en uusinut kumpaakaan tiivistettä ja toisessa uusin sen laipan tiivisteen muka virheestä viisastuneena, mutta en vesipumpun laippaan. GRR.

Venttiilikopaa en kolmessa koneessa saanut pitämään pelkällä uudella tiivisteellä, joten siihen suosittelen vilpittömästi uuden tiivisteen ja tiivisteliiman yhdistelmää. Jos aikaa on, niin jakopään ja vauhtipyörän puolen alumiini koteloiden irroittaminen ja tiivisteiden uusiminen ei olisi sekään katumista... Öljyn imuputkeen kannattaa uusia stefa. Se maksaa muutamia euroja saabin tiskillä. Yleensä se on kivikova näissä 20v ja vanhemmissa koneissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Heleppoo ja hauskaa. Tehtiin juurikin tuollainen 1,5m varrella oleva avain lyhennetyllä hylsyllä, puolan johto irti, ukko erikoistyökalun varteen, minä hipasin avainta ja hihnapyörän pultti oli auki. Otettiin vielä vesipumpun hihnapyöräkin irti niin sai vähän tilaa työskennellä. Kampuran hihnapyörä pois ja sitte vaan ö-pumpun kannesta 8kpl 10mm ja 2 kpl 12mm pultteja irti ja ö.pumppu oli kädessä. Osien puhdistus ja tiivisteiden vaihto oli helppoo, kun ei tarvinnu siellä tulipellin ja motin välissä pökätä. Aikaa meni koko hommaan jotain 3h ku ei ollu mitään kiirettä.
KTM SD
Vastaa Viestiin