900i special?
900i special?
näenkö oikein vai onko tuossa sävylasit ja avattavat takasivuikkunat? olis vielä samalla kylällä, onpas kivan näköinen peli.liikkeessä myynnissä eli tinkivaraa saattaisi olla -> 50%.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=692141
edit: linkki näköjään vanhentunut jo
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=692141
edit: linkki näköjään vanhentunut jo
Viimeksi muokannut lucaf, Pe Joulu 15, 2006 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kyllähän se aika erehdyttävästi sellaiselta näyttää. Itsellä on saman vuosimallin metallinvihreä, jossa sama ruskea sisustus ja sävylasit avattavilla takalaseilla, spoilereilla jne. ainoana poikkeuksena, että mun autossa ei oo ohjaustehostinta. Tosin vein juuri kilvet konttorille ja laitan auton osiksi, korissa sen verran reikiä jo...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ei taida spesiaali olla kun kattoluukku uupuu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mulla on siis -85 Special ja esitteenkin mukaan ei kuulu kattoluukku vakiona mukaan. Aluvanteet, tehostin, kaasuiskarit, spoikat, av. sivulasit takana, mustat listat, erikoisverhoilu takatyynyillä ja kyynärnojalla. Ja keskikonsoli oli vielä mukana...
Voi olla muuttunut lista -86:een
Voi olla muuttunut lista -86:een
900 i Special 2d -85 (RIP)
Saabin vm.- 85 myyntiesitteen mukaan erikoisvarustellun 900i Specialin "korkealuokkaiseen ja urheilulliseen vakiovarustukseen kuuluvat mm. tummennetut lasit, mustat lasinkehykset, ilmanohjaimet edessä ja takana, ohjaustehostin, kaasuiskunvaimentimet ja alumiinivanteet". Vm.- 85 esitteessä on kuvissa kaksi specialia, joissa toisessa tykkivanteet ja toisessa US turbot, jotka näyttävät olleen ainakin Suomessa yleisemmät. Lisäksi istuimissa on erikoisplyysiverhoilu, keskikonsoli, takaniskatuoet ja takapenkillä keskikyynärnoja. Vaihteisto on viisilovinen. Em. varustelu on täsmälleen sama kuin omassa spesiaalissani paitsi, että omassani on vielä kapea koristelista vyötärölinjan puolivälin yläpuolella. Kattoluukku, vakionopeudensäädin ja keskuslukitus olivat hankittavissa specialiin lisävarusteina. Sikäli vielä mielenkiintoista, että vuosina -84-86 ei kaksiovista 900:sta saanut TM:n hintatietojen ja myyntiesitteiden perusteella kuin nimenomaan specialina. Kaasarikoneinen nelivaihteisella askilla varustettu kaksiovinen 900 tuli markkinoille vuonna -87 kattamaan Saab 90:en valistumisen päättymisen jättämän aukon malliston alapäähän. Specialin viimeinen mallivuosi oli vm.- 87, vm.-88 kaksiovista koria sai vielä ruiskukoneella (varustelu käytännössä sama, mutta sanaa "special" ei enää mainita mallin yhteydessä), mutta vm.-89 sen korvasi 900 c, jonka varustus oli kuten specialissa, mutta kone varustettuna yhdellä kaasuttimella.
JP
--------
Saab 96 vm-76
Saab 99 vm-82
Saab 900 i special vm-86
Saab 900 aero vm.-89
JP
--------
Saab 96 vm-76
Saab 99 vm-82
Saab 900 i special vm-86
Saab 900 aero vm.-89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Vanhaan viestiin jatkoa...
eli myös 4 oviseen ruiskuun sai vuonna 1986 malliin 1987 special paketin, joka sisälsi etu- ja takaspoikan, mustat oven kahvat sekä ikkunalistat, kaasuiskarit jne... maksoi 5900 markkaa.
TM:ssä kylläkin haukuttiin jäykkää alustaa (kaasuiskarit) ja liian isoja renkaita Suomen oloihin...
Terv Sami R.
eli myös 4 oviseen ruiskuun sai vuonna 1986 malliin 1987 special paketin, joka sisälsi etu- ja takaspoikan, mustat oven kahvat sekä ikkunalistat, kaasuiskarit jne... maksoi 5900 markkaa.
TM:ssä kylläkin haukuttiin jäykkää alustaa (kaasuiskarit) ja liian isoja renkaita Suomen oloihin...
Terv Sami R.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Hiukan alkuperäisen 900i Special-aiheen vierestä:
Se '89 mallivuoden 900c Special oli Saab-valmetin 20-vuotisjuhlamalli. Samana vuotena tuhansittain myyty 4-ovinen 900c juhlamalli puolestaan juhlisti Scan-Auton 40-vuotista taivalta ja oli varustettu ihan eri tavalla - ei pidä sekoittaa.
Tässä 2-ovisessa 900c Specialissa oli mm. sävylasit, aukeavat takasivuikkunat, mustat listat ja ovenkahvat, mutta ei esim. ohjaustehostinta, keskuslukitusta eikä aluvanteita. Siis vakiona, kyllä ne olivat listalta varmaankin ruksittavissa. Oliko hienompi verhoilukin, kuka muistaa?
Näitä ei ole liiemmin tullut vastaan, olisi syytä kyllä taltioida, koska oli nätti auto, Uudenkaupungin oma juhlamalli ja käsittääkseni ainoastaan Suomen markkinoille tarjolla ollut versio.
Se '89 mallivuoden 900c Special oli Saab-valmetin 20-vuotisjuhlamalli. Samana vuotena tuhansittain myyty 4-ovinen 900c juhlamalli puolestaan juhlisti Scan-Auton 40-vuotista taivalta ja oli varustettu ihan eri tavalla - ei pidä sekoittaa.
Tässä 2-ovisessa 900c Specialissa oli mm. sävylasit, aukeavat takasivuikkunat, mustat listat ja ovenkahvat, mutta ei esim. ohjaustehostinta, keskuslukitusta eikä aluvanteita. Siis vakiona, kyllä ne olivat listalta varmaankin ruksittavissa. Oliko hienompi verhoilukin, kuka muistaa?
Näitä ei ole liiemmin tullut vastaan, olisi syytä kyllä taltioida, koska oli nätti auto, Uudenkaupungin oma juhlamalli ja käsittääkseni ainoastaan Suomen markkinoille tarjolla ollut versio.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Juu, ja etu- sekä takaspoilerit sekä kattoluukku. Liekkö etuspoikka sama kuin viistokeulan 8-venttiilisissä turboissa, en oo ainakaan livenä nähny missään autossa samanlaista. Verhoilu oli ainakin omassa ihan tavallinen, ei keskikyynärnojaa, mutta takaniskatuet oli. Tehostimesta en osaa sanoa, kun oli turbokone aihdettu, kun ostin. Vetokoukkua ei ollut, keskikonsoli sen sijaan oli.Juha96 kirjoitti: Tässä 2-ovisessa 900c Specialissa oli mm. sävylasit, aukeavat takasivuikkunat, mustat listat ja ovenkahvat, mutta ei esim. ohjaustehostinta, keskuslukitusta eikä aluvanteita. Siis vakiona, kyllä ne olivat listalta varmaankin ruksittavissa. Oliko hienompi verhoilukin, kuka muistaa?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Meillä on perhepiirissä nuo molemmat mallit tarjolla tutkittavaksi, eli appiukolla on juurikin tuo 2d c special. Verhoilu on ihan normi, mutta vanteissa on isot rosterikapselit ja maski on mallia kromi, tehostinta tai keskuslukkoa ei ole.Juha96 kirjoitti:
Tässä 2-ovisessa 900c Specialissa oli mm. sävylasit, aukeavat takasivuikkunat, mustat listat ja ovenkahvat, mutta ei esim. ohjaustehostinta, keskuslukitusta eikä aluvanteita. Siis vakiona, kyllä ne olivat listalta varmaankin ruksittavissa. Oliko hienompi verhoilukin, kuka muistaa?
Näitä ei ole liiemmin tullut vastaan, olisi syytä kyllä taltioida, koska oli nätti auto, Uudenkaupungin oma juhlamalli ja käsittääkseni ainoastaan Suomen markkinoille tarjolla ollut versio.
Oma 900c on tuo neliovinen malli jlähinnä perusmallista se eroaa viisotokeulan, tehostimen ja keskuslukon verran, kuten Juhakin kuvasi.
Tiedä sitten pitäisikö tuo appiukonkin auto taltioida isöukon 2d pystykeula karvalakin kaveriksi samaan "perus-erikois-karvalakkisarjaan"
Viistonokka 2d kori on eräs näteimmistä 900 malleista.
# 419 Vesa Pohjalainen
Tuli mieleen vielä yksi lisäperuste taltioinnille: 900c Special edustaa 2-ovisen korin viimeistä kokonaista mallivuotta. 2-ovisen kovakatto-900:n poistaminen tuotannosta oli ensimmäinen GM-ajan rationalisointipäätös ja tapahtui kesken mallivuotta 1990.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Tiedä sitten pitäisikö tuo appiukonkin auto taltioida isöukon 2d pystykeula karvalakin kaveriksi samaan "perus-erikois-karvalakkisarjaan"
Viistonokka 2d kori on eräs näteimmistä 900 malleista.
1990-mallivuodelle 2-ovinen kori oli Suomessa tarjolla melko karvalakkivarusteisessa 900i Katissa, joka oli malliston hinnat alkaen-versio. GM:n ostettua Saabin joulukuussa 1989 2-ovinen poistui tuotannosta alkuvuonna 1990. Loppumallivuoden ajan 4-ovista i Katia sai sortimentista kadonneen 2-ovisen hinnalla ja mallivuodelle 1991 nämä 8-v versiot sitten poistuivatkin kokonaan.
2-ovisen poistoon saattoivat vaikuttaa sopimus/hintaluontoiset asiat, olihan 2-ovinen Ukin kehittämä ja Ukin yksinvalmistusmalli, joten sen valmistaminen saattoi olla Uudellekaupungille 'liian' kannattavaa. Jan Hökerbergin kirjassa Spelet om Saab kerrotaan, että Saab-Valmet oli saanut neuvoteltua sopimukset omalta kannaltaan edullisiksi ja GM:n tultua kuvioihin Saab alkoi aktiivisemmin puuttua asiaan. Toisaalta 2-oviset olivat muiltakin eurooppalaisilta valmistajilta poistuneet / poistumassa sortimentista 80-luvulla ja 90-luvun alussa (esim. Fiat, Opel, Volvo, BMW).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm