Käsijarru jää laahaamaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Käsijarru jää laahaamaan

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Eli käsijarru jää kuskinpuolen takajarrussa laahaamaan käsijarrun käytön jälkeen. Vaijeri liikkuu helposti ja itse käsijarrun vipu jarrusatulassa. Mistähän mahtaa johtua laahaaminen. Pitäisikö jarrusatula purkaa ja putsata?
Minkä suuruinen työ takajarrusatulan purkaminen on etujarrusatulan purkamiseen verrattuna? Etujarrusatulan purkuhan on helppo duuni.

Jarru jää laahaamaan melko vähän, käsin jaksaa takarengasta pyörittää renkaan ollessa ilmassa, laahaa kuitenkin sen verran, että jarrulevy kuumenee. Kuinka tarkkoja ovat katsastuksessa tämänlaisen ongelman suhteen?
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Korjasin juuri samanlaista vikaa katsastajan pyynnöstä. Ymmärtääkseni syynä oli, että käsijarrun säätö oli "myöhäisellä", eli jarru piti vasta pitkähkön vaijerin liikkeen jälkeen. Muuta palautusjousta kun ei ole kuin se jousikiemura vivun ympärillä. Käsijarrun toiminta jää jälkeen ajojarrusta, jos käsijarrua ei säännöllisesti käytetä. Kun palat kuluvat, täytyy käsijarrua vetää entistä enemmän ja palautus huononee.
Eli saattaa korjautua palauttamalla käsijarrun säätö oikeaksi, eli satulasta tulppa auki ja sen alla olevaa torx (?)-ruuvia kiertämällä kiinnipäin löysät pois niin, että jarru alkaa ottaa jo pienen vivun liikkeen jälkeen, eli käytännössä aivan lähelle jatkuvaa palojen hankausta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Se on armoton hylkäys... nim. kokemusta löytyy.
Mulla on sama vika, säädöllä se hävisi, mutta palasi kuukauden päästä :(
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
jarsku
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 09:05

Viesti Kirjoittaja jarsku »

ota laahain pois
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Oiskohan tossa haettu kässärille pitoa vaijeria tiukkaamalla. Toimii hetken; ja sen jälkeen heikkenee joka vedollla: liikevara satulan päässä on aika tarkka juttu. Vaijerrn löysää, ja perussäätö. Haulla saat päivän verran lukemista aiheesta.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei liity ongelmaan.... mutta miulla oli kulunut epäkeskoksi se palikka johon vaijerit tulee kahvan juureen. konttorilla nykäs käsijarrua hitaasti ekaks nous molemmat tasasesti ja sit toinen lopahti ihan täysin.... !
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Käsijarru on säädetty korjauskäsikirjan ohjeiden mukaan. Jarrusatulassa oleva vipu vaan ei palaudu tarpeeksi taakse. Kädellä nykäisemällä vivusta vipu siirtyy helposti tarpeeksi taakse, mutta tähän ei palautusjousen voima riitä. Täytynee ottaa satula irti ja suorittaa sen puhdistaminen. Eihän se olisi kuin vasta kolmas jarrusatulan putsaaminen tuosta autosta tälle keväälle...
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
Vastaa Viestiin