kykin hajosi
kykin hajosi
Mikähän meni lopullisesti?
Kytkintä painettaessa on jo jonkin aikaa kuulunut vinguntaa ja ulinaa - epäilin painelaakeria.
Eilen sitten tapahtui seuraavaa: Kiihdytin liikennevaloista normaalisti, ei mitään revitystä, ryhdyin vaihtamaan kakkoselle jolloin kytkintä painaessani kuului kireää vinguntaa hetken ajan ja kohta sen jälkeen ei enää sitten kuulunutkaan mitään. Kytkimen luota nousi komea savupilvi - ilmeisesti nesteet paloivat ja kytkinpoljin muuttui täysin löysäksi, eli kytkin ei vastaa ollenkaan vaan painuu ilman mitään vastusta pohjaan.
Lopullista hajoamista ennen vaihtaessani pienemmälle kytkin jäi myöskin hetkeksi pohjaan, mutta nousi vielä kuitenkin. N. 10 min päästä tästä tapahtui edellellä kuvaamani tilanne.
- Mikähän siis hajosi? Millainen työ korjata?
- Haku- toiminnolla saattaisi löytyä aiheesta tietoa, mutta en keksi järkevää hakusanaa, joten niitäkin voi ilmottaa.
Kytkintä painettaessa on jo jonkin aikaa kuulunut vinguntaa ja ulinaa - epäilin painelaakeria.
Eilen sitten tapahtui seuraavaa: Kiihdytin liikennevaloista normaalisti, ei mitään revitystä, ryhdyin vaihtamaan kakkoselle jolloin kytkintä painaessani kuului kireää vinguntaa hetken ajan ja kohta sen jälkeen ei enää sitten kuulunutkaan mitään. Kytkimen luota nousi komea savupilvi - ilmeisesti nesteet paloivat ja kytkinpoljin muuttui täysin löysäksi, eli kytkin ei vastaa ollenkaan vaan painuu ilman mitään vastusta pohjaan.
Lopullista hajoamista ennen vaihtaessani pienemmälle kytkin jäi myöskin hetkeksi pohjaan, mutta nousi vielä kuitenkin. N. 10 min päästä tästä tapahtui edellellä kuvaamani tilanne.
- Mikähän siis hajosi? Millainen työ korjata?
- Haku- toiminnolla saattaisi löytyä aiheesta tietoa, mutta en keksi järkevää hakusanaa, joten niitäkin voi ilmottaa.
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
Jees. Näyttäisi siltä, että on tapahtunut niin, että painelaakeri on hajonnut ja sen seurauksena mäntä on työntynyt niin ulos, että nesteet pääsivät tulemaan ulos. Rupesin tässä vaan miettimään, että miten saan sen kytkimen purettua, koska nyt kytkintä ei saa painetuksi...vihjaiskaahan.
Korjauskäsikirjassakaan ei muita keinoja tarjottu. Korjauskäsikirja on tosin Alfamerin, joka ei tiedoiltaan ole mikään maailmojavalaiseva.
Kuinkahan kauan tuon kytkimen remppaaminen ottaa aikaa? En ole sitä vielä itse koskaan tehnyt. Sinänsä ihmetyttää, että kytkin hajosi nyt, koska se on rempattu viimeksi n. 40000 kilometriä sitten.
Pitääköhän tuo työsylinteri vaihtaa? Vai riittäköhän siihen esim tiivisteiden vaihtaminen tms. korjaus.
Korjauskäsikirjassakaan ei muita keinoja tarjottu. Korjauskäsikirja on tosin Alfamerin, joka ei tiedoiltaan ole mikään maailmojavalaiseva.
Kuinkahan kauan tuon kytkimen remppaaminen ottaa aikaa? En ole sitä vielä itse koskaan tehnyt. Sinänsä ihmetyttää, että kytkin hajosi nyt, koska se on rempattu viimeksi n. 40000 kilometriä sitten.
Pitääköhän tuo työsylinteri vaihtaa? Vai riittäköhän siihen esim tiivisteiden vaihtaminen tms. korjaus.
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
Jees. Näyttäisi siltä, että on tapahtunut niin, että painelaakeri on hajonnut ja sen seurauksena mäntä on työntynyt niin ulos, että nesteet pääsivät tulemaan ulos. Rupesin tässä vaan miettimään, että miten saan sen kytkimen purettua, koska nyt kytkintä ei saa painetuksi...vihjaiskaahan.
Korjauskäsikirjassakaan ei muita keinoja tarjottu. Korjauskäsikirja on tosin Alfamerin, joka ei tiedoiltaan ole mikään maailmojavalaiseva.
Kuinkahan kauan tuon kytkimen remppaaminen ottaa aikaa? En ole sitä vielä itse koskaan tehnyt. Sinänsä ihmetyttää, että kytkin hajosi nyt, koska se on rempattu viimeksi n. 40000 kilometriä sitten.
Pitääköhän tuo työsylinteri vaihtaa? Vai riittäköhän siihen esim tiivisteiden vaihtaminen tms. korjaus.
P.S Mitä kaikkea toimenpiteitä tuo mainittu kokojumppa/kokoremppa sisältää?
Korjauskäsikirjassakaan ei muita keinoja tarjottu. Korjauskäsikirja on tosin Alfamerin, joka ei tiedoiltaan ole mikään maailmojavalaiseva.
Kuinkahan kauan tuon kytkimen remppaaminen ottaa aikaa? En ole sitä vielä itse koskaan tehnyt. Sinänsä ihmetyttää, että kytkin hajosi nyt, koska se on rempattu viimeksi n. 40000 kilometriä sitten.
Pitääköhän tuo työsylinteri vaihtaa? Vai riittäköhän siihen esim tiivisteiden vaihtaminen tms. korjaus.
P.S Mitä kaikkea toimenpiteitä tuo mainittu kokojumppa/kokoremppa sisältää?
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Vaihtoehto A: rälläkällä pari paineasetelman kynttä poikki ja johan irtoaa. Tarpeeksi pieneksi kuluneella laikalla mahtuu kyllä leikkaamaan.
Vaihtoehto B: Paineasetelman pultit irti, työsylinterin pultit irti. Paineasetelman kohdistustappien kohdille lyödään ruuvimeisselit tms. vauhtipyörän ja paineasetelman väliin siten, että paineasetelma nousee tappien yli. Tämän jälkeen työsylinteri kammetaan sen yläosasta irti enskan kotelosta ja työsylinterin ja enskan kotelon väliin työnnetään lattaraudan pätkä. Tämän jälkeen paineasetelmaa kammetaan alhaalta päin sorkkaraudalla ylöspäin ja sekä työsylinteri että paineasetelma pomppaavat nätisti pois paikaltaan.
Se, riittääkö pelkkä työsylinterin osalta pelkkä tiivisteiden vaihto, selviää vasta sitten, kun se on irti ja osina. Mikäli pahoja naarmuja tai syöpymiä ei ole, tiivistesarja riittää, muussa tapauksessa menee koko työsylinteri uusiksi.
Täältä löytyy vielä kuvitetut ohjeet koko show'sta.
Vaihtoehto B: Paineasetelman pultit irti, työsylinterin pultit irti. Paineasetelman kohdistustappien kohdille lyödään ruuvimeisselit tms. vauhtipyörän ja paineasetelman väliin siten, että paineasetelma nousee tappien yli. Tämän jälkeen työsylinteri kammetaan sen yläosasta irti enskan kotelosta ja työsylinterin ja enskan kotelon väliin työnnetään lattaraudan pätkä. Tämän jälkeen paineasetelmaa kammetaan alhaalta päin sorkkaraudalla ylöspäin ja sekä työsylinteri että paineasetelma pomppaavat nätisti pois paikaltaan.
Se, riittääkö pelkkä työsylinterin osalta pelkkä tiivisteiden vaihto, selviää vasta sitten, kun se on irti ja osina. Mikäli pahoja naarmuja tai syöpymiä ei ole, tiivistesarja riittää, muussa tapauksessa menee koko työsylinteri uusiksi.
Täältä löytyy vielä kuvitetut ohjeet koko show'sta.
#1970
Tuolla toinen kuvitettu tarina kytkinrempasta: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
Tosin 99:stä jossa syyläri pitää irrottaa jotta kytkinakseli mahtuu tulemaan ulos. Ja tässäkin vanha kytkin vielä toimii ja irrottaa, ei esimerkkikuvia väkisinkampeamisesta.
Tosin 99:stä jossa syyläri pitää irrottaa jotta kytkinakseli mahtuu tulemaan ulos. Ja tässäkin vanha kytkin vielä toimii ja irrottaa, ei esimerkkikuvia väkisinkampeamisesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Noniin, kytkin on nyt purettu, lievää voimankäyttöä siinä joutui käyttämään. Painelaakeri oli hajonnut, sitä ei ollut siellä enää olemassakaan. Joitakin kuulia löytyi vauhtipyötän alta. Kytkintä en saanut vielä kasattua, koska joudun odottelemaan kytkinakselin tiivistettä. Ajattelin sen nyt vaihtaa, koska kytkin on nyt avattu.
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
Re: kykin hajosi
Etsi-toiminnolla yritin löytää sopivinta ketjua, olkoon se tämä - otsikon perusteella.
Tupliksesta valui yhden yön aikana kytkinnesteet pihalle, ilmeisesti työsylinteristä. Ainakin poljinsylinterin ympärillä on kuivaa (tiivisteet vaihdettu tänä vuonna) ja keulasta kytkimen alueelta vaikuttais edelleen tippuvan erittäin hitaasti pisaroita. (Autopaikkani on hiekkapohjainen ja keulan kohta likainen koska tiputtaa siihen myös öljyä, joten hiekkapinnasta ei voi tehdä johtopäätöksiä onko nesteet valunut siihen, mutta mihin muuallekaan ne olisi valunut.)
Ei tässä muuta kuin ihmettelen, miten voi puolitoistavuotta sitten täysrempatusta kytkimestä mennä tiivisteet?? (Motonetista ostettu kytkinpaketti, muistaakseni) On tuolla toki ajettu about 20tkm sen jälkeen mutta silti!
Huomasin asian kun olin käynnistämässä autoa ja kytkinpoljin veltto. Seuraavaksi tarkistin että kytkinnestesäiliö on tyhjä (76 vuosimallissa se on vielä erillinen jarrunestesäiliöstä) ja seuraavaksi kyykistyin keulan alle ja huomasin että yksi pisara tipahti sen aikana kun siinä pari minsaa kyykin.
Tuskin kannattaa tuohon nyt alkaa uusia nesteitä tankkaamaan ihan vain asenteella "bensaa tankkiin ja menoksi"?
Tupliksesta valui yhden yön aikana kytkinnesteet pihalle, ilmeisesti työsylinteristä. Ainakin poljinsylinterin ympärillä on kuivaa (tiivisteet vaihdettu tänä vuonna) ja keulasta kytkimen alueelta vaikuttais edelleen tippuvan erittäin hitaasti pisaroita. (Autopaikkani on hiekkapohjainen ja keulan kohta likainen koska tiputtaa siihen myös öljyä, joten hiekkapinnasta ei voi tehdä johtopäätöksiä onko nesteet valunut siihen, mutta mihin muuallekaan ne olisi valunut.)
Ei tässä muuta kuin ihmettelen, miten voi puolitoistavuotta sitten täysrempatusta kytkimestä mennä tiivisteet?? (Motonetista ostettu kytkinpaketti, muistaakseni) On tuolla toki ajettu about 20tkm sen jälkeen mutta silti!
Huomasin asian kun olin käynnistämässä autoa ja kytkinpoljin veltto. Seuraavaksi tarkistin että kytkinnestesäiliö on tyhjä (76 vuosimallissa se on vielä erillinen jarrunestesäiliöstä) ja seuraavaksi kyykistyin keulan alle ja huomasin että yksi pisara tipahti sen aikana kun siinä pari minsaa kyykin.
Tuskin kannattaa tuohon nyt alkaa uusia nesteitä tankkaamaan ihan vain asenteella "bensaa tankkiin ja menoksi"?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: kykin hajosi
Onko työsylinteri uusi, vai vaihdettiinko siihen vain tiivisteet? (En tiedä, mitä kaikkea tuohon Motonetin sarjaan kuuluu...)
Jos vain tiivisteet vaihdettiin, niin teitkö sylinterille hoonausta? Jos sylkkää ei hoonattu, niin rokolle päässyt sylinteri kyllä hiertää uudet tiivisteet aika tehokkaasti pilalle. Tosin silti tuo yhdessä yössä tyhjentyminen tuntuu oudolta. Luulisi kytkimen oireilleen jo aiemmin.
Onhan tietysti mahdollista sekin, että ilmausnippa on jäänyt löysälle ja nyt auennut. Tai että kytkimelle tuleva letku/putki on murtunut tai huonosti kiinni.
Jos vain tiivisteet vaihdettiin, niin teitkö sylinterille hoonausta? Jos sylkkää ei hoonattu, niin rokolle päässyt sylinteri kyllä hiertää uudet tiivisteet aika tehokkaasti pilalle. Tosin silti tuo yhdessä yössä tyhjentyminen tuntuu oudolta. Luulisi kytkimen oireilleen jo aiemmin.
Onhan tietysti mahdollista sekin, että ilmausnippa on jäänyt löysälle ja nyt auennut. Tai että kytkimelle tuleva letku/putki on murtunut tai huonosti kiinni.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: kykin hajosi
tuskin ilmausnippa on jäänyt auki, ei ole märkä.Lahti411 kirjoitti:Onko työsylinteri uusi, vai vaihdettiinko siihen vain tiivisteet? (En tiedä, mitä kaikkea tuohon Motonetin sarjaan kuuluu...)
Jos vain tiivisteet vaihdettiin, niin teitkö sylinterille hoonausta? Jos sylkkää ei hoonattu, niin rokolle päässyt sylinteri kyllä hiertää uudet tiivisteet aika tehokkaasti pilalle. Tosin silti tuo yhdessä yössä tyhjentyminen tuntuu oudolta. Luulisi kytkimen oireilleen jo aiemmin.
Onhan tietysti mahdollista sekin, että ilmausnippa on jäänyt löysälle ja nyt auennut. Tai että kytkimelle tuleva letku/putki on murtunut tai huonosti kiinni.
lyötiin kaverin kanssa päitä yhteen ja muisteltiin että uusi kytkinpaketti tosiaan ostettiin mutta sitä ei käytetty kun se ei jostain syystä sopinut kaikkine osine tuohon seiskakutoseen, ja lopulta ostin joltain saabistilta "vähänkäytetyn/lähes uuden" kytkimen joka siihen sopi ja asennettiin. No, jos se ei silloin ollut todistetusti paljon käytetty, niin nyt ainakin on!
Siinä tais olla joku että työsylinterin koko oli erilainen eri vuosimalleissa...ei enää muista. Harmittaa kun komia klassikko seisoo nyt tossa pihalla "vammaisena", mut ei siinä mitään - ajellaan tuol isin 16venaisella satkulla
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: kykin hajosi
Kyllä sen nykyisen sylkänkin varmaan voi vielä elvyttää, jos tekee mieli tupliksella ajella. Hio sylkän osat vaikka tonnisella hiomaparilla; tosin, jos on pahaa rokkoa sisällä, niin varmaan pitää hoonata. Hoonaustyökaluja saa mistä tahansa halpahallista (Robin Hood, Hong Kong yms.). Työsylinterissä on pääasiassa ihan simppeleitä O-renkaita tiivisteenä, joten niitä saa varmasti autotarvikeliikkeistä. Sylinterissä on myös yksi huulitiiviste, jota ei välttämättä saa ihan joka paikasta. Mutta olen mä onnistunut joitain kytkin/jarruosia hätätilanteessa elvyttämään ihan vaan putsaamalla osat ja laittamalla tiivisteet eri asentoon... Sitten kun sylinteri taas toimii, voitkin ajella autollasi etsimään uutta osaa
Sulla on varmaankin autossasi se vanhempi työsylinteri, jossa on halkaisijaltaan 70mm paininlaakeri? Noita laakereita ei enää tahdo löytyä. Ajattelinkin oman tupliksen kytkintä rempatessa, että voikohan sinne laittaa "heittämällä" uudemman mallin 63mm työsylinterin. Mahtaako tulla sitten ongelmia paineasetelman kanssa? Kukas osaisi vastata?
Sulla on varmaankin autossasi se vanhempi työsylinteri, jossa on halkaisijaltaan 70mm paininlaakeri? Noita laakereita ei enää tahdo löytyä. Ajattelinkin oman tupliksen kytkintä rempatessa, että voikohan sinne laittaa "heittämällä" uudemman mallin 63mm työsylinterin. Mahtaako tulla sitten ongelmia paineasetelman kanssa? Kukas osaisi vastata?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: kykin hajosi
Moi, mulla on 76 tuplikseen vaihdettu kokonaan uudempi kytkin, työsylinteri, asetelma..., ihan tiedoksi omaa projektiasi varten.Lahti411 kirjoitti:Kyllä sen nykyisen sylkänkin varmaan voi vielä elvyttää, jos tekee mieli tupliksella ajella. Hio sylkän osat vaikka tonnisella hiomaparilla; tosin, jos on pahaa rokkoa sisällä, niin varmaan pitää hoonata. Hoonaustyökaluja saa mistä tahansa halpahallista (Robin Hood, Hong Kong yms.). Työsylinterissä on pääasiassa ihan simppeleitä O-renkaita tiivisteenä, joten niitä saa varmasti autotarvikeliikkeistä. Sylinterissä on myös yksi huulitiiviste, jota ei välttämättä saa ihan joka paikasta. Mutta olen mä onnistunut joitain kytkin/jarruosia hätätilanteessa elvyttämään ihan vaan putsaamalla osat ja laittamalla tiivisteet eri asentoon... Sitten kun sylinteri taas toimii, voitkin ajella autollasi etsimään uutta osaa
Sulla on varmaankin autossasi se vanhempi työsylinteri, jossa on halkaisijaltaan 70mm paininlaakeri? Noita laakereita ei enää tahdo löytyä. Ajattelinkin oman tupliksen kytkintä rempatessa, että voikohan sinne laittaa "heittämällä" uudemman mallin 63mm työsylinterin. Mahtaako tulla sitten ongelmia paineasetelman kanssa? Kukas osaisi vastata?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)