H-koneen kampiakselin hihnapyörä
H-koneen kampiakselin hihnapyörä
Tossa eilen vaihdoin 900i:hini kampiakselin hihnapyörän. Aloin vaan miettimään, onko tuo joku saabismi, että ulompi kehä lähtee matkustelemaan ja hankaa öljypumppua? Voisiko kampiakselin tiivisteestä vuotanut öljy pilata sen kumin? (pultti oli muuten tiukassa)
Mielessä pyörii jo omat parannukset. Aattelin tehdä rikkoutuneesta pyörästä jäykän varaosan, eli pukkaan kehän irti ja sorvaan kumin tilalle teräsholkin, joka laitetaan puristussovitteella paikalleen. Jos tuo purkaamosta ostettu nyt paikallaan oleva hihnapyörä tekee samat, kuin edeltäjänsä, seuraava versio ei ainakaan pysty tekemään uusintaa.
Mielessä pyörii jo omat parannukset. Aattelin tehdä rikkoutuneesta pyörästä jäykän varaosan, eli pukkaan kehän irti ja sorvaan kumin tilalle teräsholkin, joka laitetaan puristussovitteella paikalleen. Jos tuo purkaamosta ostettu nyt paikallaan oleva hihnapyörä tekee samat, kuin edeltäjänsä, seuraava versio ei ainakaan pysty tekemään uusintaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
- Paikkakunta: Siuntio
No, periaatteessahan tuota erilaista jännitystä tulee jo siitäkin, kun on 2kpl laturin hihnoja (saman ikäiset tietysti) ja ohjaustehostimen hihna, joka lähtee erisuuntaan.ajn kirjoitti:Ei se öljy ole syypää vaan suola ja pesuaineet.
Hieman kauempaa haettu syyllinen tuplakiilahihnojen tapauksessa on eri aikaan vaihdetut hihnat, eli eri kireyden omaavat hihnat vedättäisivät hihnapyörää vinoon ja kumi joutuisi elämään "epänormaalisti"....
Anttulanttu: Jep, kyllähän minä sen kumin merkityksen tajuan, mutta tuo kampiakselin katkeaminen kuulostaa aika hurjalta seuraukselta. Monissa muun merkkisissä autoissahan tuo hihnapyörä on kuitenkin yhteinäistä umpimetallia. Sitäpaitsi tuskin se 16vuoden aikana kovettunut kumikaan hirveämmin joustaa siinä pyörässä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: H-koneen kampiakselin hihnapyörä
Omassa 99 -84 GL:ssä oli juuri näin tapahtunut. Huomattiin sattumalta kun kone oli nostettu laatikon vaihtoa varten.Mertmi kirjoitti:Tossa eilen vaihdoin 900i:hini kampiakselin hihnapyörän. Aloin vaan miettimään, onko tuo joku saabismi, että ulompi kehä lähtee matkustelemaan ja hankaa öljypumppua?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tämä keskustelu olisi taas ajankohtainen, nimittäin toi sininen tuplaysi johon vaihdettiin hihnapyörä lokakuussa 2003, 25tkm sitten, tämä vaihdettu hihnapyörä on sitten näköjaan kanssa tiensä päässä.
eilen kuluttelin aikaani katselemalla käynnissä olevaa moottoria ja piru sentään, hihnapyörä tanssi siellä vähän samalla tavalla kun huonosti asetettu pölykapseli, se on siis jotenkin vinossa!!
pelastakaa mun päivä ja sanokaa että ton voi vaihtaa ilman koneen nostamista??!
eilen kuluttelin aikaani katselemalla käynnissä olevaa moottoria ja piru sentään, hihnapyörä tanssi siellä vähän samalla tavalla kun huonosti asetettu pölykapseli, se on siis jotenkin vinossa!!
pelastakaa mun päivä ja sanokaa että ton voi vaihtaa ilman koneen nostamista??!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minulla 99:ssä on hihnapyörä vipannut holtittomasti jo muutaman vuoden. Tyhjäkäynnillä näyttää kaikkein hurjimmalta, kierroksilla tasoittuu. Pitää jonkun verran hihnan vinkunaan verrattavissa olevaa ääntä. Olen päättänyt ajaa niin pitkään kuin pääsee. Ei se ulkokehä sieltä ainakaan silmille mahdu sinkoamaan, sen verran ahdasta siellä on.
Yksi syy korjauksen lykkäämiseen on vaihtotyön hankaluus, 99:n H-konetta pitää vähintäänkin siirtää paikaltaan eteenpäin, jotta tilaa tulisi mitenkään auttavasti. Toinen syy lykkäämiseen on 82-malliseen sopivan ehjän hihnapyörän saatavuus. Ilmeisesti jossakin 83-vuoden puolivälissä hihnapyörä ja jakopäässä jotakin muuttui niin, että uusimpien 99 ja varsinkaan 90:n hihnapyörät eivät sovi autooni.
Hihnapyörän kanssa olisi hyvä vaihtaa kampiakselin stefa ja varsinkin öljypumpun kannen O-rengastiiviste. Ja ilmeisesti tuo minulla oleva vanhanmallinen öljypumppukin saattaa vaatia jotain erityisiä konsteja keskittämiseen liittyen. Autooni on tosin tehty jotain jakopäänremonttia, mm. kiristin oli vaihdettu uudemmanmalliseen, liekö sitten alaratas ja öljypumppuvarusteet kuitenkin alkuperäiset.
Korjatkaa jos olen väärässä, tarjotkaa minulle 82-autooni sopivaa hihnapyörää.
Yksi syy korjauksen lykkäämiseen on vaihtotyön hankaluus, 99:n H-konetta pitää vähintäänkin siirtää paikaltaan eteenpäin, jotta tilaa tulisi mitenkään auttavasti. Toinen syy lykkäämiseen on 82-malliseen sopivan ehjän hihnapyörän saatavuus. Ilmeisesti jossakin 83-vuoden puolivälissä hihnapyörä ja jakopäässä jotakin muuttui niin, että uusimpien 99 ja varsinkaan 90:n hihnapyörät eivät sovi autooni.
Hihnapyörän kanssa olisi hyvä vaihtaa kampiakselin stefa ja varsinkin öljypumpun kannen O-rengastiiviste. Ja ilmeisesti tuo minulla oleva vanhanmallinen öljypumppukin saattaa vaatia jotain erityisiä konsteja keskittämiseen liittyen. Autooni on tosin tehty jotain jakopäänremonttia, mm. kiristin oli vaihdettu uudemmanmalliseen, liekö sitten alaratas ja öljypumppuvarusteet kuitenkin alkuperäiset.
Korjatkaa jos olen väärässä, tarjotkaa minulle 82-autooni sopivaa hihnapyörää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
helpotus! eikä toi vetarien ravistuskaan tunnu hirveesti voimistuneen viimeisen vuoden aikana joten eiköhän tosta ole vielä autoa pitkäksi aikaajus kirjoitti:Minulla 99:ssä on hihnapyörä vipannut holtittomasti jo muutaman vuoden.
tossa kai olisi ilmainen, tosin hihnapyörässä lienee kone kiinni ja kone...jnejus kirjoitti:tarjotkaa minulle 82-autooni sopivaa hihnapyörää.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21569
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jus kirjoitti:tarjotkaa minulle 82-autooni sopivaa hihnapyörää.
Tuo Juhon 99 on niin siisti että sääli toi olis palastella hihnapyörän takia.tossa kai olisi ilmainen, tosin hihnapyörässä lienee kone kiinni ja kone...jne
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21569
Siinä on ainakin viimeisen päälle takaluukku....
Jus, mä voin ottaa sulle hihnapyörän talteen mun 82:sta varaosa-autosta kun kerkiin sen tässä joskus palasteleen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ajn kirjoitti:Ei se öljy ole syypää vaan suola ja pesuaineet.
Hieman kauempaa haettu syyllinen tuplakiilahihnojen tapauksessa on eri aikaan vaihdetut hihnat, eli eri kireyden omaavat hihnat vedättäisivät hihnapyörää vinoon ja kumi joutuisi elämään "epänormaalisti"....
lisäksi kysyisen ilmiön H-koneessa aiheuttaa vesipumpun vaihtoa!
jos ei viitsi laskea nesteitä ennen pumpun irrotusta,vaan valuttaa nesteet suoraa siivapyörän päälle pumpun irrotuksen aikana!!
glykoli liukastuttaa kivasti kumia ja siivapyörän osia!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Olen siinä uskossa, että tällöin ulkokehän pitäisi siirtyä reilusti sisäänpäin, pieni tai reilu vippaus ei vielä ylety pumpunkannen öljykanavaan. Olen aina konepellin alle kurkkiessani tarkistanut myös hihnapyörän tilanteen, ei se ulkokehä mihinkään ole siirtynyt vippauksesta huolimatta. Turvatoimenpiteenähän sinne pyörän alareunan ja pumpun kannen väliin voisi asentaa jonkun "välipalan".Myrkky kirjoitti:Huomioikaa myös, että jos hihnapyörän ulkokehä lähtee luistelemaan sisäänpäin niin se hankaa öljypumpun kopan puhki!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jepulis, mullahan oli sinisessä se vanha hihnapyörä tehnyt tuttavuutta öljypumpun koppaan. tämä vatkaava malli onkin siitä "petollisempi", että ongelmaa ei huomaa jos tiirailee hihnapyörää moottorin ollessa pysähdyksissä.jus kirjoitti:Olen siinä uskossa, että tällöin ulkokehän pitäisi siirtyä reilusti sisäänpäin, pieni tai reilu vippaus ei vielä ylety pumpunkannen öljykanavaan. Olen aina konepellin alle kurkkiessani tarkistanut myös hihnapyörän tilanteen, ei se ulkokehä mihinkään ole siirtynyt vippauksesta huolimatta. Turvatoimenpiteenähän sinne pyörän alareunan ja pumpun kannen väliin voisi asentaa jonkun "välipalan".Myrkky kirjoitti:Huomioikaa myös, että jos hihnapyörän ulkokehä lähtee luistelemaan sisäänpäin niin se hankaa öljypumpun kopan puhki!
mitä tästä opin, ainakin sen, että kannattaa lepuuttaa silmiään myös käyvän moottorin äärellä joskus
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)