Moro !
Hieman taustaa : Tässä kevättalvella aloin ihmettelemään kun OG900:sta (2.1i 16v -92) alkoi pikkuhiljaa jäähdytysnesteet katoamaan. Epäiltyjen listalla oli vesipumppu, jne, mutta mistään ei tuntunut löytyvän vikaa. Viime viikolla sitten muun huollon yhteydessä huomasin että sisätilanlämmittimen ylemmästä läpiviennistä oli valunut vähän nestettä ulos. Kiristin klemmaria hieman ja annoin asian olla. Parin päivän päästä oli sitten tarkoitus lähteä reissuun, mutta kuinka ollakkaan autoon istuessani oli kuskin kumimatto märkä ja jäähdytinnestettähän se oli. No, konepelti auki ja paisuntasäiliö oli tyhjä. Seuraavaksi löysäsin klemmarin ja aloin ottamaan letkua irti läpiviennistä niin kappas vaan, koko läpiviennin putki jäi käteen. Koko putki oli murtunut pitkältä matkalta http://img307.imageshack.us/img307/7156/liitin14gz.jpg http://img486.imageshack.us/img486/4381/liitin27st.jpg. Koska letkuja ei nyt sitten saanutkaan enää kiinni, niin laitoin puutapit molempiin ettei nesteet tule ulos ja sitten reissuun. Onneksi kelit on jo sen verta lämpimät ettei lämmitintä kovin tarvitse.
Olisikohan voinut käydä niin että liitin oli hieman jo murtunut, ja päästi vähän nestettä tihkumaan murtokohdasta koska talvella vesi kiersi lämmityslaitteessa, mutta nyt kun tuli lämpimät kelit niin lämmityslaitetta ei enää tarvinnut ja paine kasvoi sen verran kovaksi että se työnsi väkisin nestettä ulos ?
Itse en ole niin kovasti kiristanyt klemmaria että se olisi rikkonut tuon liittimen tai sitten minulla on piilovoimia
Sitten itse kysymyksiin :
Millainen on tuo läpivientien rakenne ?
Onko tuo muovinen läpivienti vain pellistä läpi josta sitten jatkuu kumiletkuilla ?
Onko tuo liitin helposti vaihdettavissa vai onko se naitettu jotenkin lämmityslaitteen syyläriin ?
Ilmeisesti tuohon pääsee käsiksi kun purkaa kojelaudan alaosan ?
Ja saakohan noita läpivientejä varaosina mistään ?
Pitääkö noihin liitoksiin laittaa jotain silikoonia tms ? Ainakin noiden letkujen ympärillä oli jotain mustaa silikoinmaista ainetta.
- Jukka
Sisätilanlämmittimen läpivienti rikki
Kuvaamasi "läpivienti" on yhtäkuin lämppärin hana. Koko hoito menee vaihtoon. Hana on suoraan kiinni lämppärin kennossa ja irroitetaan kojelaudan alakautta ja otetaan ulos vasemman kaiuttimen reiästä. Kenkkumainen homma. Ei mitenkään tavatonta, että putkennatsat hapertuu poikki. Tiedän, että sen voi vaihtaa purkamatta mitään, vain irroittamalla vasemman ilmaputken pää polkimien kohdalta ja äänieriste levy pois ja sukellus polkimien sekaan. Itse joudun purkamaan lähes kaiken ympäriltä, jotta pääsen edes jotenkin järkevästi käsiksi hanan ruuveihin.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Lämpöhanan vaihto.
Parit hanat vaihtaneena totean että jousivartinen klemmarimeisseli johon
kiinni torxtappi niin pärjää kummasti. Toinen oli muuten samasta syystä kun tuo sinun.
Ja kanssa alakautta purkamalla, kun ei ole fakiirin taitoja.
kiinni torxtappi niin pärjää kummasti. Toinen oli muuten samasta syystä kun tuo sinun.
Ja kanssa alakautta purkamalla, kun ei ole fakiirin taitoja.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Homma pulkassa !
Moro !
Hana tuli vaihdettua viikonloppuna ja yllättävän kivuttomasti tuo kävi. Alakautta suojapaneeli irti, sitten ilmanohjarit veks ja lopuksi vielä lämmittimen muovi irti että pääsee hanan ruuveihin kiinni. Sitten vain hana kaiuttimen aukosta pois ja uusi tilalle.
Suurin ongelma oli niiden TORXien aukaiseminen/kiinnittäminen, ne kun oli niin ahtaassa paikassa ettei meinannu sormia sinne saada.
Harmi vain kun ei ollut parempaa kameraa matkassa että olisi saanu dokumentoitua koko vaihto-operaation. Linkissä kännykällä otettu kuva molemmista hanoista http://img122.imageshack.us/img122/9691/kuva0380kk.jpg
Samalla tuli sitten pestyä koko jäähdytysjärjestelmä ja uudet nesteet vaihdettua.
Suurkiitos Arville joka myi käytetyn hanan mukavaan hintaan.
- Jukka
Hana tuli vaihdettua viikonloppuna ja yllättävän kivuttomasti tuo kävi. Alakautta suojapaneeli irti, sitten ilmanohjarit veks ja lopuksi vielä lämmittimen muovi irti että pääsee hanan ruuveihin kiinni. Sitten vain hana kaiuttimen aukosta pois ja uusi tilalle.
Suurin ongelma oli niiden TORXien aukaiseminen/kiinnittäminen, ne kun oli niin ahtaassa paikassa ettei meinannu sormia sinne saada.
Harmi vain kun ei ollut parempaa kameraa matkassa että olisi saanu dokumentoitua koko vaihto-operaation. Linkissä kännykällä otettu kuva molemmista hanoista http://img122.imageshack.us/img122/9691/kuva0380kk.jpg
Samalla tuli sitten pestyä koko jäähdytysjärjestelmä ja uudet nesteet vaihdettua.
Suurkiitos Arville joka myi käytetyn hanan mukavaan hintaan.
- Jukka
Ja vastaavassa operaatiossa voi jokseenkin helposti tsekata lämppärin kennon kunnon ja putsata lehdistä ym. Niin hauskaa tuo kojelaudan alaosan purkaminen ei sentään ole... Mielestäni hana vaihtuu myös suht näppärästi kun ottaa sen kennoineen päivineen alakautta ulos. Mulla muuten siinä rytäkässä katkesi se alumiinitappi joka on siinä hanassa/säätövarressa kiinni. Onneksi löytyi avuliaalta saabistilta uusi tilalle...
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta