Satkun nopeusmittari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Satkun nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Miten puretaan osiksi irrallaan oleva nopeusmittari ???..Pitäisi vaihtaa se "tappi" mihin nopeusvaijeri tulee kiinni ??
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo vaatii koko hoidon purkamisen. helpompi vaihtaa ehjään mittariin, kuin yrittää korjata vanhaa.

Purkaminen:
Ensin viisari pois. Nostetaan viisari tapin yli ja merkataan tauluun vaikka teipillä missäkohtaa viisari lepää. Tämä asento on oltava sama, kun alkaa kokoamaan.
Taulun ruuvit pois. Taulu pois, tämän jälkeen runko purkautuukin jo, kun taulun alta paljastuu kolme ruuvia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mitenkäs paljon joutuu mittaria purkaamaan, jotta kilometrit/mailit pääsee ruuvaamaan?

En kysy aikoakseni itse moista tekemään, vaan sen takia, että tietäisin mimmoinen vaiva on ollut sillä jäppisellä, joka omasta cabrioletistani 100000 mailia kadotti. :evil: :evil:

Lukema on kyllä prikulleen suorana. Ehkä se ajettiin jenkeistä Suomeen peruuttamalla :P

EN tietenkään odota, että joku täällä julkisesti kertoo miten temppu tehdään, vaan yksinkertaisesti analysoisi onko se teknisesti vaativaa. Ihmetyttää miksi moiseen hommaan kannattaa ryhtyä muutaman satasen takia. Tosin en 20 vuotta vanhaa autoa ostanut mittarilukeman, vaan yleisen kunnon perusteella.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

pevi kirjoitti:Mitenkäs paljon joutuu mittaria purkaamaan, jotta kilometrit/mailit pääsee ruuvaamaan?
Sen mustan kuoren joutuu irroittamaan. Sit voi muuttaa kilsoja irroittamalla yhden akselin ja pyörittämällä lukemat ihan mihin ne vaan haluaa. Yhteen mittariin pyöritin samat lukemat, kuin mitä originaalissa rikkoutuneessa mittarissa oli. Jopa trippiin pyöritin saman lukeman, kun nollaan aina tripin tankatessani täyteen. Ei näet mennyt laskelmat sekaisin mittarin vaihdossa.

Tonnarin sähköistämittaria on hankalampi ruuvata, kun se hajoaa sellaiseen. Tutustuin siihen melko läheltä, kun asensin tohon omaan 900:aan tonnarin sähköisen mittarin. Tonnarista otettuun mittariin pyöritin oikean lukeman "ajamalla" mittaria tossa huoneen nurkassa muutaman tuhat kilsaa.

ps. olen kuullut, että jotkut kääntää satatonnia pois mittarista ihan vaan tylysti ruuvimeisselillä vääntämällä kiekkoa. Siinä vaan voi käydä niin, ettei se satatonninen enää sen jälkeen vaihdukaan, eli auto on aina enintään esim. 200tkm ajettu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mertmin juttuja lueskellessa kokeilin samaa. Taisi mennä allekkin 10 minuuttia, kun hävisi 367tkm. Nyt olisi harvinainen 34 km ajettu mittari . :)
900C -86
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

ASTech kirjoitti:Mertmin juttuja lueskellessa kokeilin samaa. Taisi mennä allekkin 10 minuuttia, kun hävisi 367tkm. Nyt olisi harvinainen 34 km ajettu mittari . :)

Heh...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla olis yks 999999 ajettu. Piti harjoitella sen vanhan rikkinäisen mittarin kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Paikallisesta mittarihuollosta sain hintaan 2 eskoo vaijeriin sellaisen jatkoadapterin, joka jatkaa sitä 7mm.
Nyt taas toimii...
Kylläpä oli taas kallis remontti... :lol: :lol: :lol:
Vastaa Viestiin