Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Juho80 kirjoitti:Jos vaatimus olisi GL-1, tätä öljyä ei saisi käyttää.

Voiteluaineterveisin,
Aapo Niemi
Tuotepäällikkö
Neste Markkinointi Oy

:wink:
Hypoidiöljyhän ei tietääkseni ole sama asia kuin sae75W? Toi hypoidi -lisänimi käsittääkseni rinnastetaan lisäaineistukseen (GL-5)

Tohon täytyisi joskus etsiä joltain kovemman luokan tietäjältä vastaus. Tää vaihteistoöljyasia sisältää melko paljon ristiriitaisuuksia. Yksi niistä on tämä, että autoon suositellaan myös mineraalimoottoriöljyä (mm. 10W30 ja sae75w vaihteistoöljyä). Mutta lisäaineistuksessa löytyy sitten toinen toisiaan pois-sulkevia yksityiskohtia ja kun yrittää koko hommaa ymmärtää.

Neste kertoo, että jos suosituksena on GL-1 (eli moottoriöljy), ei hypoidia pitäisi käyttää?? Saabi kertoo, että moottoriöljyä pitäisi käyttää? Esson baarissa taas kerrotaan, että nesteen hypoidia pitäisi käyttää ja epäillään saabinkin sitä käyttäneen??

:)

Täältä vielä sivulta 30 alkaen kertauksena noi sae75W luokitukset ja niiden viskositeetteja vastaavat moottoriöljyt:

http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=1

Siellä samalla on noi API GL luokitukset ja niiden selitykset. GL-1:n ja GL-5:n välillä on eroja. Sitten vielä vertaa 10W moottoriöljyjen viskositeettia Sae75W öljyjen viskositeettiin ja huomaa, että neste hypoidi on sae75w luokituksen aivan ohuinta öljyä.. Pistää vähän miettimään, että mitäs ihmettä:)
Citroen C5, OG900t16
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin OG-satkun laatikko on "hypoidityyppinen".
Tästä manuaalista voi sivulta 30 alkaen tarkistaa nuo GL-x luokitukset.
http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=1

Mutta eiköhän tämä taas tälläkertaa tästä, kukin laittaa laatikkoon sitä minkä itse parhaaksi näkee :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

OG900 kirjoitti:Jos olen oikein ymmärtänyt, niin OG-satkun laatikko on "hypoidityyppinen".
Mutta kun se ei ole hypoidi -tyyppinen vetopyörästö.:) Ja juuri tuosta manuaalista voi sivulta 30 eteenpäin katsoa ne GL-x määritykset ja samalla on puhuttu vetopyörästöistä. Noissa vetopyörästöissä nimenomaan käytetty tekniikka sanelee voiteluaineen aivan samoin, kuin muussakin tekniikassa. Oikea voiteluaine oikeaan paikkaan on avainsana. Tekniikka ei miksikään muutu vaikka hoitaisi laatikkoon kaikki maailman lisäaineet. Hommasta ei ole mitään hyötyä, jos käytetty tekniikka ei sitä tarvitse.

Välillä minäkin vain heitän kommentteja tähän keskusteluun, mutta mullekin on aivan yhdentekevää, että mitä kukakin sinne vaihteistoon laittaa.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

og-satkussa ei perävälitys ole hypoidi, mutta suositushan on tuossa korjaamokäsikirjassa sae EP 75W. Ja tuo EP viittaisi sitten paineensietolisäaineistukseen, eli hypoidi..
Minun käsitykseni mukaan alkujaan tuo moottoriöljy on ollut lisäykseen, eikä sillä ainakaan ensitäyttöä ole tehty. Paineensieto tuskin kummoisesti huononee jos sekaan laittaa vaikkapa 1/4 moottoriöljyä...
No, mulla on tuota hypoidia vielä 17,5 litraa jäljellä, sitä siis käytetään, kun ei nuo synkronit ainakaan huonommin toimi, vaikka onkin "liian" liukasta gl-5:ta.
Tuossa tyhjensin yhdestä laatikosta hypoidit pois, jotka oli olleet sisällä muutaman kuukauden ja maks 20km, lähes seisonnassa siis, niin oli melko mustaa osittain, eli kyllä sieltä varmasti jotain lähtee liikenteeseen tuoreen öljyn myötä.
Eiköhän tämä riitäkin taas tältä erää laatikkoöljystä :wink:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Melko mustaa se on sen takia kun se liian ohut hypoidilitku palaa sinne. Mutta omapa on jokaisen valinta. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

on kuuma vaihteisto oltava, että öljykin palaa.. kiehumispistekin 350c
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mustuminen voi johtua osittain siitä, että öljy on pessyt likaa laatikosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En usko että öljyn pesevyys saa aikaan kiinnipalanutta öljyä ja sen tunnusomaista hajua laatikossa. ;) Mutta uskokoon ken tahtoo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jcarlson kirjoitti:En usko että öljyn pesevyys saa aikaan kiinnipalanutta öljyä ja sen tunnusomaista hajua laatikossa. ;) Mutta uskokoon ken tahtoo.
Tuollaisesta ei ole kokemusta. Pitänee seurata tuota kilpa-auton laatikkoöljyn aromia, josko me saatais se palamaan ajamalla :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pakko se värimuutos on uskoa kun ihan kuviakin on olemassa
(kiitos jus)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0&start=54
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Juho80 kirjoitti:og-satkussa ei perävälitys ole hypoidi, mutta suositushan on tuossa korjaamokäsikirjassa sae EP 75W. Ja tuo EP viittaisi sitten paineensietolisäaineistukseen, eli hypoidi..
Minun käsitykseni mukaan alkujaan tuo moottoriöljy on ollut lisäykseen, eikä sillä ainakaan ensitäyttöä ole tehty.
Sae 75W on juuttunut korjaamokäsikirjoihin niiltä ajoilta, kun Saab 99:n veto laatikolle oli rattailla eikä ketjulla. Kun saab 900 mallia alettiin valmistaa siirryttiin moottoriöljyyn. Uuteen saab 900:een on täytetty moottoriöljyä.

Tuo moottoriöljy lisäys juttu on myös essonbaarin hevonpaskaa, johon ei onneksi kukaan järkevä ihminen usko. Tämäkin on saanut alkunsa jostakin korjaamokäsikirjasta, jossa suluissa mainittiin "lisättäessä". Tämä lisättäessä mainittiin sen vuoksi, ettei öljyjä toivottu vaihdettavaksi.

Korjaamokäsikirjoihin tuo sae 75W on loppujen lopuksi jäänyt sen vuoksi, että saabin filosofia oli tarjota mahdollisimman paljon vaihtoehtoja, mikä oli tuon ajan henki.

Ylläolevat kertoi Ukissa työnjohtajana työskennellyt hahmo, jolta ostin nykyisen autoni. Sae75W öljyjä on ihan oikeana vaihteistoöljynäkin monella valmistajalla,mutta nesteen hypoidi on aivan eri kamaa. Oppimani perusteella suosittelen käyttämään moottoriöljyjä tai oikeita vaihteistoöljyjä varsinkin, jos meinaa autollaan ajella matkaa kesät talvet. Nuorison virivehkeet kulkee nyt vaikka kusella, koska eihän niillä oikeesti edes korttelia pidemmälle ajella..

Edit: jälkikäteen luettuna tää meikäläisen viesti vaikuttaa vähän ylimieliseltä, eikä se ole tarkoitus. Kirjoitettuna tulee helposti vahvaa ilmaisua, vaikkei ole tarkoitus arvostella nuorison virivehkeitä tai essonbaaria..
Citroen C5, OG900t16
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Täytyy hieman vielä heittää pissaa kiukaalle...

Öljyn "palaminen" ei tarkoita sitä että se palaisi mustalle karrelle kuten ruokaöljy pannussa kun riittävän pitkään lämmitetään liian kovasti.

Musta väri ei sinänsä ole merkki siitä että oltaisiin käyty liian kuumana, sitä voi merkitä mikä tahansa muukin värimuutos öljyssä. Joka tapauksessa voimakas värimuutos on selkeä indikaatio siitä että kaikki ei ole kohdallaan... jos joku on joskus joutunut öljyanalyysejä teettämään/tekemään tai lueskellut niiden raportteja niin silmiin on varmasti osunut ensimmäinen analysoitava asia: Näytteen väri. Se että värin kuvitellaan johtuvan öljyn pesevästä vaikutuksesta on ennemminkin perusteetonta optimismia kuin fakta... fakta on että perusöljylle ja/tai lisäaineille tapahtuu jotain ja sitä mitä niille tapahtuu ja miten se vaikuttaa öljyn ominaisuuksiin ei voi kuin arvailla kunnes joku teettää analyysit.

Ei tuo 900/90/99:n vaihteisto ole mitenkään ihmeellinen paikka muuten kuin lämpötilan puolesta, mikä taas johtaa siihen että pitäisi käyttää öljyä joka on mahdollisimman stabiilia korkeissa lämpötiloissa. Seuraavaksi voisi siirtyä siihen onko se vaihteisto kuuma vai ei ja mihin verrattuna se on kuuma ja on Neste Hypoidi 75W stabiili korkeissa lämpötiloissa :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vaikka 92vm kirjassa sanotaan että saatavilla on jollain varaosanumerolla sae 75w öljyä niin ainakaan vähään aikaan ei ole saanut saabilta sitä. 10w-40 on ainut jota myyvät.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mun autoon on saabin toimesta vaihdettu moottoriöljyä (auto oli saab-valmetin omistuksessa vuoteen 97 asti).

Neste itse toteaa Juho80:lle, että jos vaihteistoon suositellaan GL-1 öljyä, ei hypoidia saisi käyttää. Tästä ajateltuna saab suosittaa vaihteistoon moottoriöljyä. Nesteen öljyoppaassa näissä vetopyörästöissä on pienet pintapaineet ja alhaiset liukunopeudet. ( http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=1 , jälleen sivulta 30 eteenpäin). Tässä kohtaa on myös hyvä huomata ja tarkastella, että mahtaakos mineraalimoottoriöljy sisältää mitään kulumisenesto -ominaisuuksia tai kalvoa vahvistavaa lisäaineistusta? :) Helposti sekoittaa noi moottoriöljyjen ja vaihteistoöljyjen eri nimet samalle asialle. :wink:


En tunne yhtään meka/kone -suunnittelijaa, joka tekisi voitelun vastoin omaa tietoaan. Saab kuitenkin suositteli moottoriöljyä 14:sta vuoden ajan, joten melko selvä vihje siitä, että vetopyörästö on tyypiltään semmoinen, jossa voi mennä hyvin moottoriöljyllä. En hetkeäkään usko, että saab olisi maininnut moottoriöljyjä, jos näin ei olisi. Uskon, että ovat tunteneet oman vetopyörästönsä.

Näihin vetopyörästöihin siis voi käyttää moottoriöljyä tai GL-1 vaihteistoöljyä. Kuten Jussi mainitsi, on sopivia öljyjä useampia (myös GL-4 ja GL5 luokiteltuja) ja homma ei ole mitenkään ihmeellinen. Tekniikka sanelee sopivan voiteluaineen. Voi siis myös käyttää muitakin vaihteistoöljyjä, jos öljyn viskositetti ja ominaisuudet on vastaavia mutta tuota Nesteen hypoidia ei, kuten neste itsekin toteaa.

Lisäksi löytyy monia muitankin pointteja, joista pitäisi hälytyskellojen soida, että Hypoidi ei ole oikea aine satkun vaihteistoon. (tulee läpi monessa tapauksessa. Voiteluaineen pitäisi mielellään pysyä laatikossa sisällä)

Itse lähdin tätä viime syksynä täysin maallikkona selvittämään. Kiinnostus asian selvittämiseen heräsi, kun täällä foorumilla asiasta oli melko ristiriitaista tietoa, sekä huomasin että hypoidi on melko ohutta ainetta.

Jokatapauksessa maallikkoja me täällä näissä asioissa ollaan ja sen vuoksi tarviaa kysellä asiantuntijoilta näitä hommia. Jos tästä meikäläisen asiasta on mitään hyötyä, niin toivottavasti tämä ainakin auttaa mahdollisesti myöhemmin samaa asiaa ihmettelevää, ettei tarvitsisi samanlaista selvitystä/kyselykierrosta lähteä tekemään, kuten meikäläisen ja huomaisi jättää tuon hypoidin ostamatta. ehkä turhaa hommaa tää aiheesta kirjoittelu tänne. Lisäksi minunkin päättely voi sisältää virheitä, koska en tunne alaa niin hyvin, että voisin asiantuntijana esiintyä.
Citroen C5, OG900t16
jarsku
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 09:05

Viesti Kirjoittaja jarsku »

voihan sitä ajaa ilman öljyjä.kokeilee ,että kauanko laatikko kestää :lol: :twisted: :twisted:
Vastaa Viestiin