Mielenkiintoinen sivuääni...Saab 99'84
Mielenkiintoinen sivuääni...Saab 99'84
Morjensta vaan!
Olisin kysellyt tälläiseen vikaan mielipidettänne ja autonahan mulla on perus 99 GL'84
Eli kun lähtee vaikkapa liikennevaloista liikkeelle ja kun kytkintä hieman luistattaa kaasua samalla lisäten,niin alkaa kuulumaan perkeleellinen metallinen sirinä.Sen volyymitaso on suoraan verrannollinen kuinka paljon antaa kenkää autolle ja sitten se vaimenee(ei siis koskaan kenkää vanhalle kovin paljoa kuitenkaan:)
Ääni kuuluu käytännössä vain kun lähtee paikoiltaan liikkeelle.
Se tuntuisi resonoivan ainakin siitä kaasupedaalin vierestä jostain.
Tossa kun hakua käytin,niin suurin osa vonkumisista,vinkumisista,ölinöistä ja muista oireista esiintyi isoimmilla vaihteilla.Tämä meikäläisen siis ykkösellä häiritsevästi ja kakkosella vain hieman.Kylmällä koneella on hiljaista kuin huopatossutehtaassa konsanaan,mutta pienen ajon jälkeen alkaa pikkuhiljaa esiintymään.
Vedossa ei sirinän aikana tapahdu muutoksia ja laatikko pelaa ihan hyvin.
Joskus todella harvoin on kolmospykälä hieman kadoksissa ja painelaakeri rahisee tyhjäkäynnillä hieman.
Mittarissa pyörii +295 000km suunnilleen tällähetkellä.
Elikkäs...elikkäs...mikäs siinä nyt sitten vois olla ja mitäs voisin tarkistella?
Kiitoksia vaan etukäteen.
T:Juki
Olisin kysellyt tälläiseen vikaan mielipidettänne ja autonahan mulla on perus 99 GL'84
Eli kun lähtee vaikkapa liikennevaloista liikkeelle ja kun kytkintä hieman luistattaa kaasua samalla lisäten,niin alkaa kuulumaan perkeleellinen metallinen sirinä.Sen volyymitaso on suoraan verrannollinen kuinka paljon antaa kenkää autolle ja sitten se vaimenee(ei siis koskaan kenkää vanhalle kovin paljoa kuitenkaan:)
Ääni kuuluu käytännössä vain kun lähtee paikoiltaan liikkeelle.
Se tuntuisi resonoivan ainakin siitä kaasupedaalin vierestä jostain.
Tossa kun hakua käytin,niin suurin osa vonkumisista,vinkumisista,ölinöistä ja muista oireista esiintyi isoimmilla vaihteilla.Tämä meikäläisen siis ykkösellä häiritsevästi ja kakkosella vain hieman.Kylmällä koneella on hiljaista kuin huopatossutehtaassa konsanaan,mutta pienen ajon jälkeen alkaa pikkuhiljaa esiintymään.
Vedossa ei sirinän aikana tapahdu muutoksia ja laatikko pelaa ihan hyvin.
Joskus todella harvoin on kolmospykälä hieman kadoksissa ja painelaakeri rahisee tyhjäkäynnillä hieman.
Mittarissa pyörii +295 000km suunnilleen tällähetkellä.
Elikkäs...elikkäs...mikäs siinä nyt sitten vois olla ja mitäs voisin tarkistella?
Kiitoksia vaan etukäteen.
T:Juki
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Kiitoksia vinkeistä/mielipiteistä.
Ääni on nimenomaan sellainen,että jokin ottaa kiinni jonnekkin "raapii" pyöriessään...tulee mieleen hieman rälläkän ääni.Ei tosin samassa mittasuhteessa kuitenkaan.
Äänen esiintyessä kaasupolkimessa tuntuu resonointia,joten siis joku pääsee liikkumaan/ottamaan kiinni jonnekkin.
Eli konepelti auki ja asiaa tutkimaan siis...mutta mutta...
Etukorvakko löytyy varmaan nimensä mukaisesti koneen etuosasta ja kysyisin mistä sitä pääsee "hipelöimään" parhaiten.Samalla kysyisin,että voiko vanhoja mootorin tukikumeja kiristää ihan huoletta kireämmälle jos niistä löysää löytyy.Niihin kai tuskin on mitään ohjetta?
Ajattelin vetää ne niin kireälle kuin papua ranteessa riittää.
Kiitoksia...
T:Juki
Ääni on nimenomaan sellainen,että jokin ottaa kiinni jonnekkin "raapii" pyöriessään...tulee mieleen hieman rälläkän ääni.Ei tosin samassa mittasuhteessa kuitenkaan.
Äänen esiintyessä kaasupolkimessa tuntuu resonointia,joten siis joku pääsee liikkumaan/ottamaan kiinni jonnekkin.
Eli konepelti auki ja asiaa tutkimaan siis...mutta mutta...
Etukorvakko löytyy varmaan nimensä mukaisesti koneen etuosasta ja kysyisin mistä sitä pääsee "hipelöimään" parhaiten.Samalla kysyisin,että voiko vanhoja mootorin tukikumeja kiristää ihan huoletta kireämmälle jos niistä löysää löytyy.Niihin kai tuskin on mitään ohjetta?
Ajattelin vetää ne niin kireälle kuin papua ranteessa riittää.
Kiitoksia...
T:Juki
edelleenkin arvaan että metallinen ääni kuuluu pakoputkesta.Juki-76 kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä/mielipiteistä.
Ääni on nimenomaan sellainen,että jokin ottaa kiinni jonnekkin "raapii" pyöriessään...tulee mieleen hieman rälläkän ääni.Ei tosin samassa mittasuhteessa kuitenkaan.
Äänen esiintyessä kaasupolkimessa tuntuu resonointia,joten siis joku pääsee liikkumaan/ottamaan kiinni jonnekkin.
Eli konepelti auki ja asiaa tutkimaan siis...mutta mutta...
Etukorvakko löytyy varmaan nimensä mukaisesti koneen etuosasta ja kysyisin mistä sitä pääsee "hipelöimään" parhaiten.Samalla kysyisin,että voiko vanhoja mootorin tukikumeja kiristää ihan huoletta kireämmälle jos niistä löysää löytyy.Niihin kai tuskin on mitään ohjetta?
Ajattelin vetää ne niin kireälle kuin papua ranteessa riittää.
Kiitoksia...
T:Juki
etukorvakko löytyy jäähdyttimen alta. itse tukikumia tuskin tarvitsee kiristää, mutta etukorvakko itse on kiinni kahdella 13mm. pultilla jotka tuppaavat löystymään, jopa tippumaan pois.
käsiksi niihin pääsee jäähdyttimen alta etupuolelta kun poistaa maskin, tosin notkeutta vaaditaan käsiltä ja työkaluilta. puskurin alla/takana keskellä pitäs olla pellissä reikä josta räikän jatkovarrella pääsee pultin toiseen päähän kiinni
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tuollainen on etukiinnike:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age33.html
Tosin jos etukiinnike on pahasti löysällä, ei virranjakajan kansi kyllä kestä kovin monta rajumpaa liikkeellelähtöä, jakajankansi nojaa konepeltiin, menee vinoon ja pyörijä ottaa osumaa.
Kurkkaa näyttääkö virranjakajankannen sisällä normaalilta vai onko osumajälkiä?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age33.html
Tosin jos etukiinnike on pahasti löysällä, ei virranjakajan kansi kyllä kestä kovin monta rajumpaa liikkeellelähtöä, jakajankansi nojaa konepeltiin, menee vinoon ja pyörijä ottaa osumaa.
Kurkkaa näyttääkö virranjakajankannen sisällä normaalilta vai onko osumajälkiä?
Miltä näyttää kampiakselin hihnapyörän lähellä - onko osumajälkiä rintapeltiin? Rikkinäinen hihnapyörä, josta ulkokehä siirtynyt kohti rintapeltiä ja löysä etukiinnike voisi yhdistelmänä tuoda tuollaisia oireita?Juki-76 kirjoitti:Se tuntuisi resonoivan ainakin siitä kaasupedaalin vierestä jostain.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Noniin,minä jälleen.
Eli sitä vikaa tutkin tuossa illalla ja kone todellakin pääsee niiaamaan taaksepäin.Siellä raapii tulipeltiin se alin hihnapyörä kun kädellä ottaa venakopasta kiinni ja vetää moottoria tuulilasiin päin.Liike ei ole kovinkaan suuri.
Tarkistin myös sen etupään moottorituennan ja se kumi oli mielestäni aika hyvässä kunnossa.Ne kaksi 13mm pulttia vaativat varmaan syylarin+puskurin+pohjapanssarin irroituksen,koska ei ainakaan allekirjoittanella mahtuneet kädet tarpeeksi syvälle.
Otin tuossa pihamaalla syylarin kuitenkin löysälle ja kokeilin sen kumin pultin+mutterin kireyden ja se tuntui olevan kunnossa.Tosin vika tuntui siitä hieman pahenevan.Aika hankala paikka isokätiselle täytyy sanoa.
Nooh,sitä on viikonlopuksi sitten ohjelmaa jälleen ja auto saa seistä sinne saakka ettei mene mitään suurempaa hajalle.
kiitoksia kovin paljon vastauksista!
T:Juki
Eli sitä vikaa tutkin tuossa illalla ja kone todellakin pääsee niiaamaan taaksepäin.Siellä raapii tulipeltiin se alin hihnapyörä kun kädellä ottaa venakopasta kiinni ja vetää moottoria tuulilasiin päin.Liike ei ole kovinkaan suuri.
Tarkistin myös sen etupään moottorituennan ja se kumi oli mielestäni aika hyvässä kunnossa.Ne kaksi 13mm pulttia vaativat varmaan syylarin+puskurin+pohjapanssarin irroituksen,koska ei ainakaan allekirjoittanella mahtuneet kädet tarpeeksi syvälle.
Otin tuossa pihamaalla syylarin kuitenkin löysälle ja kokeilin sen kumin pultin+mutterin kireyden ja se tuntui olevan kunnossa.Tosin vika tuntui siitä hieman pahenevan.Aika hankala paikka isokätiselle täytyy sanoa.
Nooh,sitä on viikonlopuksi sitten ohjelmaa jälleen ja auto saa seistä sinne saakka ettei mene mitään suurempaa hajalle.
kiitoksia kovin paljon vastauksista!
T:Juki
Niin ja huomenta vaan!
Katselin tuossa juuri Motonetin listaa ja 99.iin ei ole saatavilla moottorin tukikumeja laisinkaan.
Onko tiedossa jotain korvaavaa vaihtoehtoa tai sopiiko jonkun muun Saabin tai esim. jonkun japsikikottimen kumi sinne.
Merkkiliikkeessa varmaan maksavat maltaita ja ei viitsisi hirvean paljon uhrata riihikuivaa kyseiseen palikkaan.
T.Juki
PS.Jos se oireilu ei mene ohi kumia kirraamalla,niin saako konetta tunkattua sen verran irroittamatta sita kokonaan,etta kumin vaihto onnistuu.
Katselin tuossa juuri Motonetin listaa ja 99.iin ei ole saatavilla moottorin tukikumeja laisinkaan.
Onko tiedossa jotain korvaavaa vaihtoehtoa tai sopiiko jonkun muun Saabin tai esim. jonkun japsikikottimen kumi sinne.
Merkkiliikkeessa varmaan maksavat maltaita ja ei viitsisi hirvean paljon uhrata riihikuivaa kyseiseen palikkaan.
T.Juki
PS.Jos se oireilu ei mene ohi kumia kirraamalla,niin saako konetta tunkattua sen verran irroittamatta sita kokonaan,etta kumin vaihto onnistuu.
Tutkitko hihnapyörää tarkemmin, oliko ulkokehä, jossa hihnaura on, samassa linjassa kuin akselissa kiinni oleva keskiö? Noilla on tapana hajota niin, että ulkokehä irtoaa ja siirtyy akselin suunnassa, rintapeltiin tai öljypumppuun päin.
Etutukikumin saa kyllä vaihdettua konetta hieman tunkkaamalla, kun syyläri on pois tieltä. Puskuria ei tarvitse irrottaa. Jos sinulla on pohjapanssari, joudut ehkä irrottamaan sen jotta pääset alakautta tunkkaamaan konetta ylöspäin, vaihtoehtoisesti yläkauttakin nostaminen onnistuu.
Tuskin siinä tukikumissa mitään vikaa edes on, melkeinpä ainoa vika mikä voi tulla on, että pultti katkeaa tai irtoaa korikiinityksestään. Tai voihan nuo kumilätkät kovettua ja painua kasaan, mutta ei varmaan niin paljon, että sen takia alkaisi hihnapyörä raapimaan, varsinkaan niin, että virranjakaja säilyisi ehjänä. Tukikumissa edessä ei ole mitään vulkanointeja, jotka voisivat revetä irti, fiksu rakenne
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age30.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
Tutki se hihnapyörä. Tuon verran siinä pitäisi olla matkaa rintapeltiin yläpuolelta tarkasteltuna (minulla ulkokehä pyrkii vähän öljypumppua kohti): http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
Hihnapyörää voi yrittää tilapäisesti auttaa kampeamalla ulkokehän takaisin paikalleen. Saattaa pysyä hetken tai pidempäänkin.
Etutukikumin saa kyllä vaihdettua konetta hieman tunkkaamalla, kun syyläri on pois tieltä. Puskuria ei tarvitse irrottaa. Jos sinulla on pohjapanssari, joudut ehkä irrottamaan sen jotta pääset alakautta tunkkaamaan konetta ylöspäin, vaihtoehtoisesti yläkauttakin nostaminen onnistuu.
Tuskin siinä tukikumissa mitään vikaa edes on, melkeinpä ainoa vika mikä voi tulla on, että pultti katkeaa tai irtoaa korikiinityksestään. Tai voihan nuo kumilätkät kovettua ja painua kasaan, mutta ei varmaan niin paljon, että sen takia alkaisi hihnapyörä raapimaan, varsinkaan niin, että virranjakaja säilyisi ehjänä. Tukikumissa edessä ei ole mitään vulkanointeja, jotka voisivat revetä irti, fiksu rakenne
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age30.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
Tutki se hihnapyörä. Tuon verran siinä pitäisi olla matkaa rintapeltiin yläpuolelta tarkasteltuna (minulla ulkokehä pyrkii vähän öljypumppua kohti): http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
Hihnapyörää voi yrittää tilapäisesti auttaa kampeamalla ulkokehän takaisin paikalleen. Saattaa pysyä hetken tai pidempäänkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Moro!
Kävin katsomassa sen hihnapyörän juuri,ja sinne pyörän ja pellin väliin jää arviolta sellainen 5mm tilaa ja sehän ei riitä tietty mihinkään .
Samalla reissulla kampesin purkuraudalla pyörän ulkokehää takaisin sisään päin huonolla menestyksellä...eli ei hievahtanutkaan perk***!!!
Kuten epäilitkin,niin sen pyörän ulkokehä on selvästi irti,koska siellä näkyy kirkas alue siinä sisemmässä osassa akselin ympärillä.
Eli varmaan pitänee soittaa korjaamolle ja kysyä hintaa työlle.
Itsellä on paikka missä tehdä,mutta ei välineitä moottorin nostamiseen keulalta.
Auto on todella hyväkuntoinen ikäisekseen,ettei viitsi luovuttaa vielä...
T:Juki
Kävin katsomassa sen hihnapyörän juuri,ja sinne pyörän ja pellin väliin jää arviolta sellainen 5mm tilaa ja sehän ei riitä tietty mihinkään .
Samalla reissulla kampesin purkuraudalla pyörän ulkokehää takaisin sisään päin huonolla menestyksellä...eli ei hievahtanutkaan perk***!!!
Kuten epäilitkin,niin sen pyörän ulkokehä on selvästi irti,koska siellä näkyy kirkas alue siinä sisemmässä osassa akselin ympärillä.
Eli varmaan pitänee soittaa korjaamolle ja kysyä hintaa työlle.
Itsellä on paikka missä tehdä,mutta ei välineitä moottorin nostamiseen keulalta.
Auto on todella hyväkuntoinen ikäisekseen,ettei viitsi luovuttaa vielä...
T:Juki
"Huoltoluukku" hihnapyörälle Saab 99'84
Morot kaikille!
Eli olisin nyt kysellyt palstalaisten mielipidettä seuraavaan ideaan.
Mullahan on siis ongelmana tuo keskiöstään irronnut jakopään hihnapyörä,jonka korjaamiseen vaadittaisiin koneen irroitus.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40099
Sain sitä taisteltua takaisin paikoilleen vasaralla ja temmiraudalla auton alapuolelta paukuttamalla+etukorvakkeen kumia kiristämällä.Tilaa ei siltikään ole laturinhihnan vaihtoon tällähetkellä:(
...Ja kiitoksia vinkeistä muuten sitten kaikille!!!
Mutta jospa ei menisikään merta edemmäs kalaan.Eli poistaisi verhoilun ja muut matskut pois edestä hytin puolelta ja vaan rälläkällä tai jollain dremelillä tekisi sellaisen "huoltoluukun" tulipeltiin.
Sitä kautta saisi pyörän hyppysiin ja paukutettua sen takaisin paikoilleen ja vaikka hitsaisi pienet "täpit"pyörään,jotka varmistaisi sen kiinni pysymisen jatkossa.Lopuksi tekisi pellistä siihen paikan jonka hitsaisi paikoilleen tai ruuveilla kiinni ja massa päälle,ettei moottorin murina kuulu liikaa hyttiin.
Moottorin nosto siis maksaa liikaa pesoja ja välineitä siihen ei ole jos itse tekisi...
Miltä kuulostaisi...onko hyvä idis vai täysi mätäkuun juttu?
T:Juki
PS:Tätä siis eilen pohdittiin joukolla pubissa pienessä siivussa.Siellä oli läsnä muitakin teknisten vimpaimien ravintoketjun loppupäässä eläjiä:)
Eli olisin nyt kysellyt palstalaisten mielipidettä seuraavaan ideaan.
Mullahan on siis ongelmana tuo keskiöstään irronnut jakopään hihnapyörä,jonka korjaamiseen vaadittaisiin koneen irroitus.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40099
Sain sitä taisteltua takaisin paikoilleen vasaralla ja temmiraudalla auton alapuolelta paukuttamalla+etukorvakkeen kumia kiristämällä.Tilaa ei siltikään ole laturinhihnan vaihtoon tällähetkellä:(
...Ja kiitoksia vinkeistä muuten sitten kaikille!!!
Mutta jospa ei menisikään merta edemmäs kalaan.Eli poistaisi verhoilun ja muut matskut pois edestä hytin puolelta ja vaan rälläkällä tai jollain dremelillä tekisi sellaisen "huoltoluukun" tulipeltiin.
Sitä kautta saisi pyörän hyppysiin ja paukutettua sen takaisin paikoilleen ja vaikka hitsaisi pienet "täpit"pyörään,jotka varmistaisi sen kiinni pysymisen jatkossa.Lopuksi tekisi pellistä siihen paikan jonka hitsaisi paikoilleen tai ruuveilla kiinni ja massa päälle,ettei moottorin murina kuulu liikaa hyttiin.
Moottorin nosto siis maksaa liikaa pesoja ja välineitä siihen ei ole jos itse tekisi...
Miltä kuulostaisi...onko hyvä idis vai täysi mätäkuun juttu?
T:Juki
PS:Tätä siis eilen pohdittiin joukolla pubissa pienessä siivussa.Siellä oli läsnä muitakin teknisten vimpaimien ravintoketjun loppupäässä eläjiä:)