Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Sami kirjoitti:
Jussi kirjoitti:
Sami kirjoitti:Mä en oikeen enään tajua, että mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Sulla on vielä liian vähän viestejä ollaksesi uskottava :)

Parituhatta kun menee rikki niin voit sanoa että Saabin vaihteistoon pitää laittaa kultasulaa ja jo kaikki laittavat :)
Voi ollakin. Jos saisin vähän enemmän viestiä pukattua tänne, niin ehkä olisi helpompaa. Tahtoo vain tuo aika olla vähän kortilla..
Onko tuo nyt teidän mielestänne asiallista?

Niin mikä siinä nyt on niin vaikeaa ymmärtää kun alkuperäisessä korjaamokäsikirjassa, osa 0, M1981-1993 lukee EP 75 API GL-4 tai GL-5?
EP=Hypoidi.....

Nesteen oppaasta sivulta 31 voi vertailla onko moottori- ja vaihteistoöljyjen viskositeettiluvuilla mitään eroa..

Järjen käyttö on sallittua, mutta never read the manual :P

Pistäkää lootaanne mitä lystäätte, niin minäkin teen.
Sanoopi Teemu joka tästälähin seurailee näitä keskusteluja sitten sivusta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

OG900 kirjoitti:
Onko tuo nyt teidän mielestänne asiallista?
En kyllä tarkoittanut henkilökohtaisuudeksi tai loukkaukseksi. Mutta voi olla epäasiallinen tuo minun heitto. Riippuu nyt vähän, että minkälainen ympäristö tää foorumi nyt ylipäätään on.
OG900 kirjoitti: Niin mikä siinä nyt on niin vaikeaa ymmärtää kun alkuperäisessä korjaamokäsikirjassa, osa 0, M1981-1993 lukee EP 75 API GL-4 tai GL-5?
Viskositeetti. Vertailuja voi tehdä pyörittelemällä noita aineita sormissa tai katsomalla valmistajan taulukkoja. Hypoidissa on selkeä ja merkittävä ero. Manuaalista nimenomaan noi suositukset kannattaa katsoa, eikä soveltaa omasta päästä. Normi mineraali Sae75W vaihteistoöljyt on erilaisia kuin hypoidi (hondan MTF öljyä olen litran hankkinut vain katsoakseni, että minkälaista se on)

EP ei ole hypoidi. EP on Extreme Pressure ja tarkoittaa lisäaineistusta. Monen muunkinlaisia välityksiä on, joihin tarvitaan EP lisäaineistusta.

Manuaalin suosituksilla pärjää hyvin ja sen jälkeen menee kauppaan ostamaan moottoriöljyä (10W30 tai 10W40) tai vaihteistoöljyä (Sae75W), joita siellä on myynnissä. Hypoidi MP:ta taas ei pidä mennä ostamaan, eikä sitä vaihteistoöljyksi ole myynnissäkään. Sitä saa 20 litran kannuissa ja on peräöljyä kuorma-autoihin ja metsäkoneisiin. Sitä voi käyttää myös nykyaikaisten autojen vaihteistoissa, mutta hahmo joka sitä asiakseen lähtee hankkimaan tarkistaa kyllä, että onko viskositeetti edes sinnepäinkään. Hypoidin tuoteselosteesta nesteen sivuilta voi lukea hypoidin viskositeetin ja verrata sitä muihin Sae75W viskositeettiin tai 10W30 viskositeettiin. Yksinkertaista.
Citroen C5, OG900t16
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Hypoidi MP on viskositeetiltaan SAE 75W.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

qaw kirjoitti:Hypoidi MP on viskositeetiltaan SAE 75W.
Sen hypoidi MP:n viskositeetti on SAE 75W luokituksen alapäässä ellei jopa rajoilla. Tarkista ja vertaa oikeisiin Sae75W vaihteistoöljyihin. Löytyy nesteen sivuilta Hypoidi MP:n tuoteselosteesta.

SAE75W on luokitus. Viskositeetti on suure.

Saab suosittaa automaattilootan vetopyörästöön 80W öljyä, joita myös löytyy eri viskositeeteillä, mutta on paksumpaa, kuin 75W öljyt ja eritoten paksumpaa kuin Hypoidi MP, joka on pirun ohutta. Manuaalivaihteistoon pitää laittaa 10W30 moottoriöljyä tai SAE75W _vaihteistoöljyä_. Hypoidi MP on peräöljyä jota voi käyttää myös vaihteistoöljynä.

Viskositeetti käsitteenä kannattaa mieltää.
Viimeksi muokannut Sami, Ti Touko 30, 2006 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen C5, OG900t16
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

OG900 kirjoitti:Joo hyvä, tähdään tästä vielä henkilökohtaistakin. :? Onko tuo nyt teidän mielestänne asiallista?
Mikähän nyt sitten oli henkilökohtaista?

Kovasti olen pahoillani jos koet että vittuilin sinulle henkilökohtaisesti, se nimittäin ei ollut tarkoitus. Tarkoitus oli yksinomaan sanoa se mitä sanoinkin, näillä autolaudoilla pätee aivan samat jutut kuin Esson baarissakin kun mitataan sitä ketä uskoa ja ketä ei.
OG900 kirjoitti:Järjen käyttö on sallittua, mutta never read the manual :P
Nämä neste valinta jutut saavat kokonaisuutena katsottuna humoristisia piirteitä. Tiettyjä kohtia luetaan kuin piru raamattua, tietyt kohdat sivuutetaan. Moottoriöljysuosituksia tuskin kukaan noudattaa orjallisesti, vaihteistoöljyssä tehdään mitä erilaisempia omia tulkintoja, ohjaustehostin nesteessä suurin osa vannoo merkkiliikkeessä myytävän liemen nimeen ilman mitään erityistä syytä, jarru- tai jäähdytinnesteistä kelpaavat valtaosalle mikä hyvänsä minkä on jossain kuullut olevan hyvää. Jotkut varmasti noudattavat orjallisesti vaseliini ja muitakin masla ohjeita.

75W on vain viskositeettiluokka, sen luokan sisään mahtuu yhden sun toisenlaisia liemiä.

Täytynee mennä sitikkalaudalle paljastamaan että meikäläisen sitikka on kohta kulkenut 4 kk synteettinen hydraulineste järjestelmässään ja katsoa millainen kalabaliikki siitä nousee :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Mites tuon viskositeetti sitten? (75W)
http://www.pzlqs.com/Tech/Pdsheet/Quake ... ricant.PDF

Tämähän on hyväksi kehuttua?
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juho80 kirjoitti:Mites tuon viskositeetti sitten? (75W)
http://www.pzlqs.com/Tech/Pdsheet/Quake ... ricant.PDF

Tämähän on hyväksi kehuttua?
Verrattuna Hypoidiin:

Quakerstate 75W
Visko@ 40deg = 32.9 cSt
Visko@ 100deg = 5.68 cSt
VI = 112

Hypoidi MP 75W
Visko@ 40deg = 26 cSt
Visko@ 100deg = 5.5 cSt
VI = n/a

Hypoidin VI:tä ei ole annettu, sen saisi laskettua (jos jaksaisi), mutta joka tapauksessa se on korkeampi kuin esim tuon Quarkerstaten. Korkeampi VI ja ja alhaisempi 40degC lukema tekevät sen että Hypoidi on notkeampaa kylmässä päässä.

Tuo visko ei kuitenkaan kerro kaikkea, kuten on useampaan otteeseen sanottu. Tuossa yllä olevat luvut näyttävät sen kuinka vähän viskositeettiluokka kerto liemen todellisesta viskositeettiarvosta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En käsitä, miksi puhutaan, että Nesteen aine olisi parasta, tai ainoaa oikeata. Minun oman selvitystyön taustoilla, jonka tuloksena hommasin nesteen litkua, oli puhtaasti se, että sen hinta oli jotenkin edes tolkullista ja että sitä saa kohtuullisella vaivalla ostettua. Onpahan jotkut käyttäneet menestyksekkäästi nesteen GEAR S öljyä, joka taitaa olla synteettinen ja 75W90.

Mitä tulee viskositeettiin, niin kokeilin satkun askiin Nesteen MP 80W90 öljyäkin, joka oli sitten jäykkyydessä omaa luokkaansa. Laatikko oli muutes tosi hiljainen tolla aineella. Vanha aski vaan ei ollut mikään järkevä käyttää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mertmi kirjoitti: Mitä tulee viskositeettiin, niin kokeilin satkun askiin Nesteen MP 80W90 öljyäkin, joka oli sitten jäykkyydessä omaa luokkaansa. Laatikko oli muutes tosi hiljainen tolla aineella. Vanha aski vaan ei ollut mikään järkevä käyttää.
Mitä ymmärsin saabin vaihteistoista tietävien puheista, niin mitä ohuempaa öljyä, sitä enemmän ulinaa. Tässä on kuitenkin se vaikeus, että myös vaihteiston ominaisuudet täytyy ottaa huomioon, joten öljy on kompromissi. Perän kannalta varmaan paras olisi tuo 80W, kuten automaattilootien perään suositellaan.

Miksi alunperin lähdin ottamaan aiheesta selvää oli se, että täällä oli tehty ihan oma öljysuositus, minkä mukaan hypoidi on ainut oikea öljy- Itseasiassa Tri-Lon heittämä kysymys tämän ketjun alussa pisti ajattelemaan, että onko noin? Eniten ihmettelin, että sitä oikeata öljyä saa vain tilaamalla 20 litran maatalouskanisterillisen. Eikö öljybisnes ollut tajunnut tuotteen potentiaalia autoilijoiden ihmeöljynä?

Kuitenkin kokenut huoltomies (vaikkapa vaihteistokorjaaja) tietää ettei hänellä ole aseita tehdä mitään voitelusuosituksia ja kertoi sen minulle suoraan. Kokenut huoltomies tietää paljon työstään ja vaihteistoista, mutta ei koskaan ole varsinaisesti joutunut perehtymään erilaisten välitysfaasien laskentaan tai joutunut/pystynyt miettimään aihetta suunnittelijan näkökulmasta (siitä yksinkertaisesta syystä, ettei ole tarvittavaa kalustoa tehdä kokeita asialla). Essonbaarin huoltomiehen tunnistaa siitä, että sieltä tulee paljon mystistä tietoa ja suosituksia, joista ei erkkikään ota selvää, että mitkä on perustelut.

Eli en usko, että minulla tai kenelläkään muulla kanssasaabistilla on riittävästi painoarvoa tehdä öljysuosituksia. Mitä enemmän asiaa pengoin ja kyselin alan ammattilaisilta alkoi näyttämään siltä, että tilanne tuon perävälityksen suhteen on päinvastainen, mitä yleisesti on täällä uskottu. Paksumpaa öljyä olisi tarve, mutta vaihteiston vuoksi on käytettävä kompromissia. Neste hypoidi menee kyllä pahasti ohi tuosta kompromissista. GL luokituksilla ei juurikaan enään tuossa kompromississa ole kuulemma mitään väliä. 10W30 moottoriöljyistä SAE75W vaihteistoöljyihin ja kunhan pysyy sisällä ja ei ole kuumana liian ohutta, niin ok. Tässäpä taidetaan kuitenkin olla just siinä samassa, mitä saab vaihteistoihin joka ikisessä manuaalissa suosittaa. Olennaisinta on tajuta pointti, että hypoidi ei ole kovinkaan paksua kuumana tai edes kylmänäkään.

Mutta kiitosta antoisasta keskustelusta. Huomasin selatessani tätä ketjua, että moni hahmo on täällä jo samat asiat moneen kertaan sanonut, joten ei tähän varmaan enään pysty mitään lisää ammentamaan. Palataan muissa aiheissa!
Citroen C5, OG900t16
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Heitetään tähän vielä muutaman muun öljyn viskositeetit:

Shell Rimula X 10W-30 (mineraaliöljypohjainen)
Visko@ 40deg = 75 cSt
Visko@ 100deg = 11.5 cSt
VI = 145

Total Transmission BV 75W-80
Visko@ 40deg = 49 cSt
Visko@ 100deg = 8 cSt
VI = 137

Shell Spirax GSX 75W-80
Visko@ 40deg = 56 cSt
Visko@ 100deg = 9.1 cSt
VI = 143

Olisin itse laittanut tuota Spiraxia jos sitä olisi jostain saanut.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

MacTurbo kirjoitti:Kumma juttu kun nämä öljykeskustelut aktivoituvat aina kesän kynnyksellä :lol:
No eikös tää liittynyt just siihen tällä foorumilla todettuun tosiasiaan, että tietyt asiat, kuten linnunlaulu ja peräöljyn vieno odööri, kuuluvat lähtemättömästi kesän tulemiseen. :D
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Sami kirjoitti: Essonbaarin huoltomiehen tunnistaa siitä, että sieltä tulee paljon mystistä tietoa ja suosituksia, joista ei erkkikään ota selvää, että mitkä on perustelut.

GL luokituksilla ei juurikaan enään tuossa kompromississa ole kuulemma mitään väliä. 10W30 moottoriöljyistä SAE75W vaihteistoöljyihin ja kunhan pysyy sisällä ja ei ole kuumana liian ohutta, niin ok.
Noissa kahdessa lainauksessa taitaa olla kaikki viisaus tästä aiheesta, olen myös itse valmis hyväksymään/allekirjoittamaan molemmat. :P

Tämä aihe on keskusteluna minusta yksi "antoisimmista" aiheista koko foorumilla :D On muuten sitäpaitsi pysynyt koko ajan aika asiallisena.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Sami kirjoitti:



Saab suosittaa automaattilootan vetopyörästöön 80W öljyä, joita myös löytyy eri viskositeeteillä, mutta on paksumpaa, kuin 75W öljyt ja eritoten paksumpaa kuin Hypoidi MP, joka on pirun ohutta. Manuaalivaihteistoon pitää laittaa 10W30 moottoriöljyä tai SAE75W _vaihteistoöljyä_. Hypoidi MP on peräöljyä jota voi käyttää myös vaihteistoöljynä.
Juuri näin olen asian minäkin ymmärtänyt... :idea: :idea:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mulla on tonnarissa Mobil 1 75W-90 SHC täyssynteettinen vaihteistoöljy, kaasarisatkun lootassa Neste MP 75W hypoidit ja tomaattisatkun perässä Mobil 1 80W-90 mineraalit. Hakataanko mut seuraavassa miitissä "väärien" öljyjen takia? Olenko pilannut Saabieni laatikoiden elämän?
Kyselee nimim. "Epätietoinen Keikyältä"? :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

V.J.S kirjoitti:Mulla on tonnarissa Mobil 1 75W-90 SHC täyssynteettinen vaihteistoöljy, kaasarisatkun lootassa Neste MP 75W hypoidit ja tomaattisatkun perässä Mobil 1 80W-90 mineraalit. Hakataanko mut seuraavassa miitissä "väärien" öljyjen takia? Olenko pilannut Saabieni laatikoiden elämän?
Kyselee nimim. "Epätietoinen Keikyältä"? :wink:

Ei, kun sidotaan häpeäpaaluun ja ruoskitaan....jälkiruuaksi koivuniemen herraa itse noudettuna läheisestä koivikosta....heh. :wink:
Vastaa Viestiin