Mertmi kirjoitti:
Mitä tulee viskositeettiin, niin kokeilin satkun askiin Nesteen MP 80W90 öljyäkin, joka oli sitten jäykkyydessä omaa luokkaansa. Laatikko oli muutes tosi hiljainen tolla aineella. Vanha aski vaan ei ollut mikään järkevä käyttää.
Mitä ymmärsin saabin vaihteistoista tietävien puheista, niin mitä ohuempaa öljyä, sitä enemmän ulinaa. Tässä on kuitenkin se vaikeus, että myös vaihteiston ominaisuudet täytyy ottaa huomioon, joten öljy on kompromissi. Perän kannalta varmaan paras olisi tuo 80W, kuten automaattilootien perään suositellaan.
Miksi alunperin lähdin ottamaan aiheesta selvää oli se, että täällä oli tehty ihan oma öljysuositus, minkä mukaan hypoidi on ainut oikea öljy- Itseasiassa Tri-Lon heittämä kysymys tämän ketjun alussa pisti ajattelemaan, että onko noin? Eniten ihmettelin, että sitä oikeata öljyä saa vain tilaamalla 20 litran maatalouskanisterillisen. Eikö öljybisnes ollut tajunnut tuotteen potentiaalia autoilijoiden ihmeöljynä?
Kuitenkin kokenut huoltomies (vaikkapa vaihteistokorjaaja) tietää ettei hänellä ole aseita tehdä mitään voitelusuosituksia ja kertoi sen minulle suoraan. Kokenut huoltomies tietää paljon työstään ja vaihteistoista, mutta ei koskaan ole varsinaisesti joutunut perehtymään erilaisten välitysfaasien laskentaan tai joutunut/pystynyt miettimään aihetta suunnittelijan näkökulmasta (siitä yksinkertaisesta syystä, ettei ole tarvittavaa kalustoa tehdä kokeita asialla). Essonbaarin huoltomiehen tunnistaa siitä, että sieltä tulee paljon mystistä tietoa ja suosituksia, joista ei erkkikään ota selvää, että mitkä on perustelut.
Eli en usko, että minulla tai kenelläkään muulla kanssasaabistilla on riittävästi painoarvoa tehdä öljysuosituksia. Mitä enemmän asiaa pengoin ja kyselin alan ammattilaisilta alkoi näyttämään siltä, että tilanne tuon perävälityksen suhteen on päinvastainen, mitä yleisesti on täällä uskottu. Paksumpaa öljyä olisi tarve, mutta vaihteiston vuoksi on käytettävä kompromissia. Neste hypoidi menee kyllä pahasti ohi tuosta kompromissista. GL luokituksilla ei juurikaan enään tuossa kompromississa ole kuulemma mitään väliä. 10W30 moottoriöljyistä SAE75W vaihteistoöljyihin ja kunhan pysyy sisällä ja ei ole kuumana liian ohutta, niin ok. Tässäpä taidetaan kuitenkin olla just siinä samassa, mitä saab vaihteistoihin joka ikisessä manuaalissa suosittaa. Olennaisinta on tajuta pointti, että hypoidi ei ole kovinkaan paksua kuumana tai edes kylmänäkään.
Mutta kiitosta antoisasta keskustelusta. Huomasin selatessani tätä ketjua, että moni hahmo on täällä jo samat asiat moneen kertaan sanonut, joten ei tähän varmaan enään pysty mitään lisää ammentamaan. Palataan muissa aiheissa!