Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pistetään nyt vielä sittenkin kerran kiellon päälle. Vaikka hölösuu olenkin

http://www.ebb.se/oljerek.html

(Nesteen mukaan ei syövytä keltametalleja)

Ja parit viskositeetit vielä lisää

Hypoidi MP 75W
Visko@ 40deg = 26 cSt
Visko@ 100deg = 5.4 cSt
VI = 153

NESTE SPECIAL SAE 10W-30
Visko@ 40deg = 64 cSt
Visko@ 100deg = 10.1 cSt
VI = 144

Mutta nyt sitten riittää minun osaltani tämä "öljykriisi", kiitos asiallisesta keskustelusta. :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

V.J.S kirjoitti:Mulla on tonnarissa Mobil 1 75W-90 SHC täyssynteettinen vaihteistoöljy, kaasarisatkun lootassa Neste MP 75W hypoidit ja tomaattisatkun perässä Mobil 1 80W-90 mineraalit. Hakataanko mut seuraavassa miitissä "väärien" öljyjen takia? Olenko pilannut Saabieni laatikoiden elämän?
Kyselee nimim. "Epätietoinen Keikyältä"? :wink:
Eipä tässä varmaan vakavasta asiasta ole kyse tai että kukaan olisi mitään vaatimassa:) Keskustelua tää vain on.

Öljyjäkin näissä vanhoissa autoissa on varmaan yhtä sun toista. Mun mielestä on hyvä, että mielipiteitä voi esittää haluamastaan öljystä. Jokainen kuitenkin erottaa mielipiteen oikeasta suosituksesta. Varmaan keskustelu jatkuu vielä:)
Citroen C5, OG900t16
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

OG900 kirjoitti:Pistetään nyt vielä sittenkin kerran kiellon päälle. Vaikka hölösuu olenkin

http://www.ebb.se/oljerek.html

(Nesteen mukaan ei syövytä keltametalleja)

Ja parit viskositeetit vielä lisää

Hypoidi MP 75W
Visko@ 40deg = 26 cSt
Visko@ 100deg = 5.4 cSt
VI = 153

NESTE SPECIAL SAE 10W-30
Visko@ 40deg = 64 cSt
Visko@ 100deg = 10.1 cSt
VI = 144

Mutta nyt sitten riittää minun osaltani tämä "öljykriisi", kiitos asiallisesta keskustelusta. :D
Ymmärsinkö oikein, ettei hypoidia ei saa käyttää laatikoissa ??
PS..Ei tuo toinen kotimainen oikein suju...

:oops:
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

saa sitä käyttää, ainakaan Neste, eikä Saab sitä kiellä, joku muu tosin voi kieltää :wink:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juho80 kirjoitti:saa sitä käyttää, ainakaan Neste, eikä Saab sitä kiellä, joku muu tosin voi kieltää :wink:
Ei Saab nimenomaisesti kiellä laittamasta sinne juoksevaa floraakaan, mutta tuskinpa sitä silti sinne kukaan laittaisi :)

Tässä kohtaa pitää varmaan vielä kerran painottaa että viskositeettiluokka ei kerro juuri mitään itse öljystä... itseasiassa Saabin suosituksen sanat "vaihteistoöljy" ja "moottoriöljy" määrittelevät vaaditun öljylaadun tarkemmin kuin tuo SAE-viskositeettiluokka.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Juho80 kirjoitti:saa sitä käyttää, ainakaan Neste, eikä Saab sitä kiellä, joku muu tosin voi kieltää :wink:
Itseasiassa neste kielsi puhelimessa tuon öljyn käytön:) Tosin olin maininnut teknisen tuen henkilölle autoni merkin, vuosimallin ja mallin. Voisihan tuosta vielä kysyä heiltä tarkennusta..

Mutta nyt ainakin vähäksi aikaa jää minun osalta tää öljyasia:) Pitäs keritä vähän remppaakin välillä tekemään:)
Citroen C5, OG900t16
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Hypoidi MP 75W
Visko@ 40deg = 26 cSt
Visko@ 100deg = 5.5 cSt
VI = n/a

Hypoidin VI:tä ei ole annettu, sen saisi laskettua (jos jaksaisi), mutta joka tapauksessa se on korkeampi kuin esim tuon Quarkerstaten. Korkeampi VI ja ja alhaisempi 40degC lukema tekevät sen että Hypoidi on notkeampaa kylmässä päässä.

Tuo visko ei kuitenkaan kerro kaikkea, kuten on useampaan otteeseen sanottu. Tuossa yllä olevat luvut näyttävät sen kuinka vähän viskositeettiluokka kerto liemen todellisesta viskositeettiarvosta.

Laskin tuon hypoidin VI:n , se on 155,8
95 2,3 vireessä
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Täytyy nostaa tää huippuaihe taas ylös omien kokemusten takia. Eli vaihdoin hypoidien tilalle Nesteen GEAR EP 80W-90.

Rutinat loppui loodasta heti kerralla eli ykköstä ei voinut laittaa päälle ilman pientä rusahdusta. Vaihteet menee päälle aivan samalla vaivalla ellei jopa hieman paremmin. Talvella voi tietysti tulla hypistä ikävä, mutta silti tuo ikävä rusahdus oli myös talvella. Suosittelen oikeita laatikkoöölinkejä kaikille.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Njoo, vois ittekin laittaa käyttökokemuksia, kun mie laitatin Turboon ne 10W-40 mineraalimoottoriöljyt laatikkoon.

Ittellä siis vähän epäilytti niiden toimivuus kuumassa tahi helteisessä ilmassa. No nyt niitäkin on jo viikon verran koettu ja hyvinhän se menee. Napakasti vaihtaa niin kylmänä kuin kuumanakin.

Ja ihan minun käytössä kestää koviakin kiihdytyksiä. Jokin tuossa muuan ilta ketutti niin piti käydä autoa sen verran rankaisemassa, että pystyi toteamaan laatikkoöljyjen kestävän rasitusta mutta kytkimen ei :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Capriceman
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 19, 2005 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Capriceman »

Tänään tuli 100tkm kun olen ajanu ATF öljyillä, looda jossa se on käytössä on 4-lovinen.
Mitä tahansa ATF öljyä ei kannata sinne kaataa niissäkin on eroja.
Itse olen käyttänyt Dextron IIF öljyä, Type F luokan öljyä on nyt 5Vaihteisessa menossa ja hyvin tuntuu pelaavan, se ei ole läheskään niin liukasta kuin Dextron tai vastaavat ATF öljyt.
Jenkeissä ollessani porukka käytti kylmissä oloissa Saab900 biileissä ATF öljyjä ja niiden kokemuksien perusteella olen itsekkin käyttänyt juuri tiettyjä ATF öljyjä, jotka eivät ole liian liukkaita.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tätä mie muistelinkin, että jokuhan sanoi laittaneensa atf:t manuaalilootaansa. Kerroppa nyt, onko mitään vertailukohtia muihin öljyihin? Muille lukijoille vielä kerron, että atf:n käyttö manuaalivaihteistoissa on ihan oikeesti joissakin automerkeissä ihan normaali käytäntö.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mimmi kirjoitti: Muualla ei ole käytetty ATF:ää manuaalilaatikossa vakiona.
Kyllä on. Esimerkkinä vaikka allekirjoituksesta löytyvä BMW. Myös mm. joissakin Toyotan laatikoissa on käytetty tehtaalta ATF:ää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jcarlson kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Muualla ei ole käytetty ATF:ää manuaalilaatikossa vakiona.
Kyllä on. Esimerkkinä vaikka allekirjoituksesta löytyvä BMW. Myös mm. joissakin Toyotan laatikoissa on käytetty tehtaalta ATF:ää.
+Mersuissa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse olen nyt ajellut muutaman tuhannen Monitra 10w-30 traktoriöljyt laatikossa. Täytyypä sanoa, että muuttui laatikko huonommin vaihdettavaksi kuin ihan tavallisilla 10w-30 moottoriöljyillä, joilla ajelin edelliset muutaman tuhatta.

Täytyy vielä kertaalleen kohtapuoliin vaihtaa nuo ja kokeilla nyt 10w-40 moottoriöljyjä. Onhan se jo kolmas kerta sitten 10tkm sisällä, kun vaihdan laatikkoöljyt.. :lol:
Ei ole edes moottoriöljyjä tullut vaihdettua noin tiuhaan koskaan..;)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

akyttala kirjoitti:Itse olen nyt ajellut muutaman tuhannen Monitra 10w-30 traktoriöljyt laatikossa. Täytyypä sanoa, että muuttui laatikko huonommin vaihdettavaksi kuin ihan tavallisilla 10w-30 moottoriöljyillä, joilla ajelin edelliset muutaman tuhatta.

Täytyy vielä kertaalleen kohtapuoliin vaihtaa nuo ja kokeilla nyt 10w-40 moottoriöljyjä. Onhan se jo kolmas kerta sitten 10tkm sisällä, kun vaihdan laatikkoöljyt.. :lol:
Ei ole edes moottoriöljyjä tullut vaihdettua noin tiuhaan koskaan..;)
Jos kerran tuossa tilanteessa olet, niin suosittelisin kyllä kokeilemaan muuta kun tuota moottoriöljyä. Koska tuskin tulet sen suurempaa eroa huomaamaan vaikka sitten tuolla 10w-40:llä.

Castrolilta löytyy hyvä (ja suositustenmukainen) mineraalipohjainen SAE75w-öljy, Super Quadrolube.

Kerro sitten kokemuksista. :)
Vastaa Viestiin