Lesjöforssit cabbeen
Sotketaan tätä soppaa lisää. Eli nuo paksummat siniset on osanumeron (Saabnet.com tietolähteenä) mukaan samat kuin Sachs Super Touring, joita on saatavana -> PCS. Tilasin tämmöset viimesyksynä.
Eilen aloittelin asennushommia, mutta taitaa mennä jarrut ja puslat jne uusiksi joten tuloksista kuultanee myöhemmin...
Mitkä takapään puslat on "kriittisimmät", eli mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Ainakin Panhardin puslat oli OK ku eilen irroitin, mutta vaihdetaan nyt kun kerran alettiin.
Eilen aloittelin asennushommia, mutta taitaa mennä jarrut ja puslat jne uusiksi joten tuloksista kuultanee myöhemmin...
Mitkä takapään puslat on "kriittisimmät", eli mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Ainakin Panhardin puslat oli OK ku eilen irroitin, mutta vaihdetaan nyt kun kerran alettiin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Aika jännä juttu, kun maahantuojan sivujen mukaan super touring on perusiskari ja Advantage on premium-luokan vaimennin vaativille kuljettajille vaativaan ajoon...Marko A kirjoitti:Sotketaan tätä soppaa lisää. Eli nuo paksummat siniset on osanumeron (Saabnet.com tietolähteenä) mukaan samat kuin Sachs Super Touring, joita on saatavana -> PCS. Tilasin tämmöset viimesyksynä.
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?gid=139
Tuosta vaan koko setti tilaukseen, niin tulee hyvä:Mitkä takapään puslat on "kriittisimmät", eli mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Ainakin Panhardin puslat oli OK ku eilen irroitin, mutta vaihdetaan nyt kun kerran alettiin.
http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_bus_og900.shtml
Eski
Näinhän se on. Mutta PCS:llä esim tietävät asian oikean laidan. Silmä ja käsi myöskin kertoo paljon jos tsekkaa nuo kaksi iskaria vierekkäin ja painelee niitä kasaan. Tiedä sitten mikä tuolla valmistajan listalla on pielessä, kun näin siellä tosiaan kerrotaan?!Aika jännä juttu, kun maahantuojan sivujen mukaan super touring on perusiskari ja Advantage on premium-luokan vaimennin vaativille kuljettajille vaativaan ajoon...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Oisko kuvaa näistä PCS:ältä ostetuista iskareista?Marko A kirjoitti:Sotketaan tätä soppaa lisää. Eli nuo paksummat siniset on osanumeron (Saabnet.com tietolähteenä) mukaan samat kuin Sachs Super Touring, joita on saatavana -> PCS. Tilasin tämmöset viimesyksynä.
Eilen aloittelin asennushommia, mutta taitaa mennä jarrut ja puslat jne uusiksi joten tuloksista kuultanee myöhemmin...
Mitkä takapään puslat on "kriittisimmät", eli mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Ainakin Panhardin puslat oli OK ku eilen irroitin, mutta vaihdetaan nyt kun kerran alettiin.
Lisää vettä myllyyn muihin postauksiin viitaten:
Iskarin paksuus ei minusta kerro mitään sen jäykkyydestä, siitä toki voi olettaa.
Toinen juttu on että mielestäni jousen tehtävä on määrätä alustan jäykkyys, iskari (heilahduksenvaimennin) sitten ainoastaan vaimentaa ylimääräiset heilahdukset pois. Toki se myös siinä sivussa jäykistää väkisinkin, mutta ideaalinen iskari vain palauttaisi alustan normaaliin asentoon ilman hötkymistä. Mikä sitten on täydellinen totuus, niin sitä en tiedä. Joku alustaeksperttihän tähän osaisi vastata..
T. Pasi
99T-museopeli
Ite vaihdoin noin pari viikkoa sitten tyttöystävän aeroon Saabin omat siniset/mustat iskarit. Samannäköiset näyttäis olevan omassakin aerossa alla. Laatikoissa varaosanumero 8993438, 8993446 ja kustansi n. 250 euroa. Käyttöautossa (900S -92) on taasen edessä vähän paksummat siniset iskarit. Ajossa ei kylläkään tunnu yhtään jämäkämmiltä - en sitten tiedä onko ikinä vaihdettu
Kaikkiin vakaajallisiin on vissiin nykyään samat iskarit, sport alustaan taasen erit. Eikös se sport alusta ole vielä aeroakin matalampi, luokkaa- 40mm normaalialustaan verrattuna? Aero 20-30mm ?
Kuitenkin, ero entisiin iskareihin oli kuin yöllä ja päivällä. Normaaliajossa sopivan jämäkät ja nielee hyvin epätasaisuudet eikä mutkissa pahemmin kallistele. Paikallaan perä kyllä tuntuu huomattavasti löysemmältä kuin etupää, ajossa sitä ei huomaa. Kuorman kanssa ei tosin ole tullut kokeiltua, mutta eipä sillä tässä tapauksessa mitään väliä
Taidan laittaa samat omaankin autoon.
Kaikkiin vakaajallisiin on vissiin nykyään samat iskarit, sport alustaan taasen erit. Eikös se sport alusta ole vielä aeroakin matalampi, luokkaa- 40mm normaalialustaan verrattuna? Aero 20-30mm ?
Kuitenkin, ero entisiin iskareihin oli kuin yöllä ja päivällä. Normaaliajossa sopivan jämäkät ja nielee hyvin epätasaisuudet eikä mutkissa pahemmin kallistele. Paikallaan perä kyllä tuntuu huomattavasti löysemmältä kuin etupää, ajossa sitä ei huomaa. Kuorman kanssa ei tosin ole tullut kokeiltua, mutta eipä sillä tässä tapauksessa mitään väliä
Taidan laittaa samat omaankin autoon.
#961
Iskarin tehtävä tosiaan on palauttaa asiat ennalleen ilman turhia liikkeitä, mutta sen tarkoituksena on tietty vaimentaa liikkeen mennen tullen, tästä johtuen iskarit "jäykistää" alustaa... Ja nuo Sachs advantaget jotka minulla on aerossa eivät hoida hommansa riittävän hyvin
-40mm vakioalustasta on melko rankka madallus, sillä esim. Lesjöforss/Kilen jouset madaltavat 35mm. On olemassa jotain -40mm jousia, ainakin Jamex-merkkisenä niitä on myyty jenkeissä, mutta valmistus on käsittääkseni lopetettu. Myös G&M merkkisenä on saannut jotain arviolta -40mm jousia. Ja puhutaan siis vakiojousiin nähden, turbon jouset on vissiin -15mm, ja jos nyt aerossa on jotain erikoisempaa ollut (epäilen) niin nämä ovat varmaan olleet jotain -20mm vakiosta...
Mutta mistäs minä mitään tietäisin.
-40mm vakioalustasta on melko rankka madallus, sillä esim. Lesjöforss/Kilen jouset madaltavat 35mm. On olemassa jotain -40mm jousia, ainakin Jamex-merkkisenä niitä on myyty jenkeissä, mutta valmistus on käsittääkseni lopetettu. Myös G&M merkkisenä on saannut jotain arviolta -40mm jousia. Ja puhutaan siis vakiojousiin nähden, turbon jouset on vissiin -15mm, ja jos nyt aerossa on jotain erikoisempaa ollut (epäilen) niin nämä ovat varmaan olleet jotain -20mm vakiosta...
Mutta mistäs minä mitään tietäisin.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Laitan kuvaa noista Touringeista illalla jahka töistä tänään pääsen...
Jousia on muistaakseni Saabin manuaalien mukaan sport-mallia tasan kahta joilla molemmilla samat speksit. Väri hopea tai pronssi. Pitäis löytyä esim Aeroista 90-93 vakiona. Noissa on 6,5 täyttä kierrosta ja ovat esim turbon jousia paksummat. Meidän pirssissä on tuommoset pronssin väriset alun alkaen. Onko muut katsellut minkävärisiä mistäkin on löytynyt? Eikös ->86 Aeroissa ollut Turbon alusta? Pari kesää takaperin tutkailtiin ´89 Aeron alustaa ja jouset oli erilaiset kun meidän ´91 mallissa. En muista mitä EPC kertoo asiasta?
Saabin mainosplakaatin mukaan eka vuosikerran aerossa on löysemmät jouset ja tiukemmat iskarit (tai päinvastoin, en muista) kuin normiturbossa.
Onko kellään heittää faktaa aiheesta?
Ei tosiaan iskarin paksuus kerro varmaan kaikkean, mutta jos vertaa noita super touringeja advantageen, on touringit heti reilusti jäykemmät.
Siis käsin painellessa.
Jousia on muistaakseni Saabin manuaalien mukaan sport-mallia tasan kahta joilla molemmilla samat speksit. Väri hopea tai pronssi. Pitäis löytyä esim Aeroista 90-93 vakiona. Noissa on 6,5 täyttä kierrosta ja ovat esim turbon jousia paksummat. Meidän pirssissä on tuommoset pronssin väriset alun alkaen. Onko muut katsellut minkävärisiä mistäkin on löytynyt? Eikös ->86 Aeroissa ollut Turbon alusta? Pari kesää takaperin tutkailtiin ´89 Aeron alustaa ja jouset oli erilaiset kun meidän ´91 mallissa. En muista mitä EPC kertoo asiasta?
Saabin mainosplakaatin mukaan eka vuosikerran aerossa on löysemmät jouset ja tiukemmat iskarit (tai päinvastoin, en muista) kuin normiturbossa.
Onko kellään heittää faktaa aiheesta?
Ei tosiaan iskarin paksuus kerro varmaan kaikkean, mutta jos vertaa noita super touringeja advantageen, on touringit heti reilusti jäykemmät.
Siis käsin painellessa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-89 aerossa oli juurikin tuo sport-paketti vakiona, eli:
edessä hopea/pronssi nro.9101932
takana hopea/pronssi nro.9101940
edessä iskarit nro.9102781
takana iskarit nro.9102799
Iskarit sport-paketissa on tosiaankin alkuperäisenä Sachs super touring, joka tuotenimenä tarkoittaa alkuperäistä vastaavaa, kun taas advantage on "parempi" iskari alkuperäiseen verrattuna, muttei sport-paketin veroinen...
Sachsilta löytyy mm -89 aeroon, jossa siis sport-alusta vakiona:
eteen 112103, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
taakse 112104, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
eteen 106006, advantage, autoihin vakioalustalla, ilman kallistuksenvakaajaa
taakse 106003, advantage, autoihin vakioalustalla
eteen 112102, supertouring, autoihin vakioalustalla ja kallistuksenvakaajalla (valmistus lopetettu)
edessä hopea/pronssi nro.9101932
takana hopea/pronssi nro.9101940
edessä iskarit nro.9102781
takana iskarit nro.9102799
Iskarit sport-paketissa on tosiaankin alkuperäisenä Sachs super touring, joka tuotenimenä tarkoittaa alkuperäistä vastaavaa, kun taas advantage on "parempi" iskari alkuperäiseen verrattuna, muttei sport-paketin veroinen...
Sachsilta löytyy mm -89 aeroon, jossa siis sport-alusta vakiona:
eteen 112103, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
taakse 112104, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
eteen 106006, advantage, autoihin vakioalustalla, ilman kallistuksenvakaajaa
taakse 106003, advantage, autoihin vakioalustalla
eteen 112102, supertouring, autoihin vakioalustalla ja kallistuksenvakaajalla (valmistus lopetettu)
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
BOGE 36-081-1
Shock Absorber
turbo Fitting Position : Front Axle
Suspension : For vehicles without stabilizer, for vehicles with standard chassis
Labour [h] : 0,30
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber System: Monotube
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber
turbo Fitting Position : Front Axle
Suspension : For vehicles without stabilizer, for vehicles with standard chassis
Labour [h] : 0,30
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber System: Monotube
Shock Absorber Type: Gas Pressure
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Hieman ristiriitaista mutta näin se vain on.Juho80 kirjoitti:-89 aerossa oli juurikin tuo sport-paketti vakiona, eli:
edessä hopea/pronssi nro.9101932
takana hopea/pronssi nro.9101940
Iskarit sport-paketissa on tosiaankin alkuperäisenä Sachs super touring, joka tuotenimenä tarkoittaa alkuperäistä vastaavaa, kun taas advantage on "parempi" iskari alkuperäiseen verrattuna, muttei sport-paketin veroinen...
Olikos muuten jouset hopea vai pronssinväriset? Mulla siis pronssi ´91
mallin autossa. Tämä väri kyllä paljastui vasta kun rappasi pinnassa ollutta mustaa kökköä jonkun tovin. Kaveri kun kertoi että jousissa on värikoodi ja minä intin vastaan että kyllä ne mustat on...
Mitkä iskarit sulla on noiden jousten kanssa? Onko sun auto M89 vaiko ´89 käyttöönotettu M90? Koska tuo näkemäni toinen 89 oli mun mielestä turbon jousilla?
Nämä siis juuri kyseiset osanumerot jotka PCS:ltä myytiin.Juho80 kirjoitti:Sachsilta löytyy mm -89 aeroon, jossa siis sport-alusta vakiona:
eteen 112103, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
taakse 112104, supertouring, autoihin sport-paketilla ja kallistuksenvakaajalla
Juuri nämä samat tiedot siis löytyi myös Saabnetin foorumilta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Eski kirjoitti:Allekirjoitan saman kuin Nappe noista Advantageista, mutta monet niitä suosittelivat Lesjöjen kaveriksi...
Minun Aerossa oli alunperin edessä Sachs Super -iskarit, jotka ainakin päällisin puolin näyttivät hyvin samanlaisilta kuin nuo uudet Advantaget. Mitähän nuo siniset Sachsit maksaa ja onko niitä siis vielä saatavilla..? Onko kenelläkään kokemuksia Bilsteinin Sporteista Lesjöjen kanssa..?
Eski
itsellä on mamman vectrassa bilsteinin sportit ja on tosi jämäkät. tarkoitus olisi vaitaa saabbiin myös kyseiset iskarit.
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
Jousissa oli mun mielestä pronssi ja hopea täplät ja osanumerot päissä.
Iskarit oli juurikin nuo saabin sportit.
Nyt on alla Lesjöforsin madallusjouset ja Konin specialit, kilometrejä ehkä 10 tullut parin vuoden aikana.. Projekti vähän vaiheessa... ja vuosimalli on -89, -88 ko.
Hiton hyvä yhdistelmä on myös lesjöfors + Bilstein sport. Toisessa autossa b**teman lesjöforsit ja ainakin 10 vuotta vanhat bilsteinit ja katsastuksessa iskaritestissä edessä 85/85 takana 76/76
Ajettavuuskin on kohdallaan.
Iskarit oli juurikin nuo saabin sportit.
Nyt on alla Lesjöforsin madallusjouset ja Konin specialit, kilometrejä ehkä 10 tullut parin vuoden aikana.. Projekti vähän vaiheessa... ja vuosimalli on -89, -88 ko.
Hiton hyvä yhdistelmä on myös lesjöfors + Bilstein sport. Toisessa autossa b**teman lesjöforsit ja ainakin 10 vuotta vanhat bilsteinit ja katsastuksessa iskaritestissä edessä 85/85 takana 76/76
Ajettavuuskin on kohdallaan.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china