V.J.S kirjoitti:Mulla on tonnarissa Mobil 1 75W-90 SHC täyssynteettinen vaihteistoöljy, kaasarisatkun lootassa Neste MP 75W hypoidit ja tomaattisatkun perässä Mobil 1 80W-90 mineraalit. Hakataanko mut seuraavassa miitissä "väärien" öljyjen takia? Olenko pilannut Saabieni laatikoiden elämän?
Kyselee nimim. "Epätietoinen Keikyältä"?
Eipä tässä varmaan vakavasta asiasta ole kyse tai että kukaan olisi mitään vaatimassa:) Keskustelua tää vain on.
Öljyjäkin näissä vanhoissa autoissa on varmaan yhtä sun toista. Mun mielestä on hyvä, että mielipiteitä voi esittää haluamastaan öljystä. Jokainen kuitenkin erottaa mielipiteen oikeasta suosituksesta. Varmaan keskustelu jatkuu vielä:)
Juho80 kirjoitti:saa sitä käyttää, ainakaan Neste, eikä Saab sitä kiellä, joku muu tosin voi kieltää
Ei Saab nimenomaisesti kiellä laittamasta sinne juoksevaa floraakaan, mutta tuskinpa sitä silti sinne kukaan laittaisi
Tässä kohtaa pitää varmaan vielä kerran painottaa että viskositeettiluokka ei kerro juuri mitään itse öljystä... itseasiassa Saabin suosituksen sanat "vaihteistoöljy" ja "moottoriöljy" määrittelevät vaaditun öljylaadun tarkemmin kuin tuo SAE-viskositeettiluokka.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Juho80 kirjoitti:saa sitä käyttää, ainakaan Neste, eikä Saab sitä kiellä, joku muu tosin voi kieltää
Itseasiassa neste kielsi puhelimessa tuon öljyn käytön:) Tosin olin maininnut teknisen tuen henkilölle autoni merkin, vuosimallin ja mallin. Voisihan tuosta vielä kysyä heiltä tarkennusta..
Mutta nyt ainakin vähäksi aikaa jää minun osalta tää öljyasia:) Pitäs keritä vähän remppaakin välillä tekemään:)
Hypoidin VI:tä ei ole annettu, sen saisi laskettua (jos jaksaisi), mutta joka tapauksessa se on korkeampi kuin esim tuon Quarkerstaten. Korkeampi VI ja ja alhaisempi 40degC lukema tekevät sen että Hypoidi on notkeampaa kylmässä päässä.
Tuo visko ei kuitenkaan kerro kaikkea, kuten on useampaan otteeseen sanottu. Tuossa yllä olevat luvut näyttävät sen kuinka vähän viskositeettiluokka kerto liemen todellisesta viskositeettiarvosta.
Täytyy nostaa tää huippuaihe taas ylös omien kokemusten takia. Eli vaihdoin hypoidien tilalle Nesteen GEAR EP 80W-90.
Rutinat loppui loodasta heti kerralla eli ykköstä ei voinut laittaa päälle ilman pientä rusahdusta. Vaihteet menee päälle aivan samalla vaivalla ellei jopa hieman paremmin. Talvella voi tietysti tulla hypistä ikävä, mutta silti tuo ikävä rusahdus oli myös talvella. Suosittelen oikeita laatikkoöölinkejä kaikille.
Njoo, vois ittekin laittaa käyttökokemuksia, kun mie laitatin Turboon ne 10W-40 mineraalimoottoriöljyt laatikkoon.
Ittellä siis vähän epäilytti niiden toimivuus kuumassa tahi helteisessä ilmassa. No nyt niitäkin on jo viikon verran koettu ja hyvinhän se menee. Napakasti vaihtaa niin kylmänä kuin kuumanakin.
Ja ihan minun käytössä kestää koviakin kiihdytyksiä. Jokin tuossa muuan ilta ketutti niin piti käydä autoa sen verran rankaisemassa, että pystyi toteamaan laatikkoöljyjen kestävän rasitusta mutta kytkimen ei
Tänään tuli 100tkm kun olen ajanu ATF öljyillä, looda jossa se on käytössä on 4-lovinen.
Mitä tahansa ATF öljyä ei kannata sinne kaataa niissäkin on eroja.
Itse olen käyttänyt Dextron IIF öljyä, Type F luokan öljyä on nyt 5Vaihteisessa menossa ja hyvin tuntuu pelaavan, se ei ole läheskään niin liukasta kuin Dextron tai vastaavat ATF öljyt.
Jenkeissä ollessani porukka käytti kylmissä oloissa Saab900 biileissä ATF öljyjä ja niiden kokemuksien perusteella olen itsekkin käyttänyt juuri tiettyjä ATF öljyjä, jotka eivät ole liian liukkaita.
Tätä mie muistelinkin, että jokuhan sanoi laittaneensa atf:t manuaalilootaansa. Kerroppa nyt, onko mitään vertailukohtia muihin öljyihin? Muille lukijoille vielä kerron, että atf:n käyttö manuaalivaihteistoissa on ihan oikeesti joissakin automerkeissä ihan normaali käytäntö.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itse olen nyt ajellut muutaman tuhannen Monitra 10w-30 traktoriöljyt laatikossa. Täytyypä sanoa, että muuttui laatikko huonommin vaihdettavaksi kuin ihan tavallisilla 10w-30 moottoriöljyillä, joilla ajelin edelliset muutaman tuhatta.
Täytyy vielä kertaalleen kohtapuoliin vaihtaa nuo ja kokeilla nyt 10w-40 moottoriöljyjä. Onhan se jo kolmas kerta sitten 10tkm sisällä, kun vaihdan laatikkoöljyt..
Ei ole edes moottoriöljyjä tullut vaihdettua noin tiuhaan koskaan..
akyttala kirjoitti:Itse olen nyt ajellut muutaman tuhannen Monitra 10w-30 traktoriöljyt laatikossa. Täytyypä sanoa, että muuttui laatikko huonommin vaihdettavaksi kuin ihan tavallisilla 10w-30 moottoriöljyillä, joilla ajelin edelliset muutaman tuhatta.
Täytyy vielä kertaalleen kohtapuoliin vaihtaa nuo ja kokeilla nyt 10w-40 moottoriöljyjä. Onhan se jo kolmas kerta sitten 10tkm sisällä, kun vaihdan laatikkoöljyt..
Ei ole edes moottoriöljyjä tullut vaihdettua noin tiuhaan koskaan..
Jos kerran tuossa tilanteessa olet, niin suosittelisin kyllä kokeilemaan muuta kun tuota moottoriöljyä. Koska tuskin tulet sen suurempaa eroa huomaamaan vaikka sitten tuolla 10w-40:llä.
Castrolilta löytyy hyvä (ja suositustenmukainen) mineraalipohjainen SAE75w-öljy, Super Quadrolube.