Tuossa tuli illalla ihmeteltyä ässän toimimatonta sähkölasia.
Edellinen omistaja kertoi, että oli sitä tutkinut ja moottori tuntui toimivan pöydällä hyvin, mutta autossa se aina mystisesti hajosi.
Ovelle ei tuntunut tulevan sähköä, joten kytkinhässäkkä auki ensin, sitten pitikin kerätä kaikki kontaktit takaisin paikalleen ja laittaa se takaisin kiinni. Sähkön tulo oli tällä välin korjaantunut, vaikka mitään ei tehty. Oliskohan ollut vaan yleismittarin probet huonosti perillä :-)
Noh, lasinnostin irti autosta ja pöydälle tutkimaan. Akkulaturista sähköä ja moottori kulki iloisesti edes takaisin.
Takaisin auton luo, moottori mekanismeineen kiinni auton sähköihin ja ajelemaan moottoria keskikonsolin kytkimistä. Alas meni hyvin, sitten ylös ja siihen mykistyi.
Seuraavaksi sitten vaihteiston ihmettelyä. Edellinen omistaja oli sen jo valmiiksi avannut ja patentoinut ruuveilla takaisin kiinni. Moottorin matoruuvin päästä löytyi mystinen säätöruuvi. Tarkemmalla tutkimuksella sillä säädetään hiilien kohtaa moottorin kontaktirenkaalla.
Taas moottorin pyörittelyä pöydällä, tällä kertaa vain vähän matkaa ja sitten kääntelin säätöruuvia satunnaiseen kohtaan. Lopulta ruuville löytyi sellainen asento, että moottori ei jäänyt huonoon kohtaan mekanismin ylä-asennossa ja pääsin hukkailemaan pulttien prikkoja oven sisään mekanismin uudelleenasennuksen yhteydessä.
Moottori lämpiää muuten aika tavalla kun sillä leikkii, joten älkää huviksenne renkatko. :-)
Kannattaa tsekata se säätöruuvi, jos on sellaisia nostinmekanismeja, joissa moottori vain sytkii, muttei liikuta lasia.
Kiitokset f-19:lle ylimääräisistä käsistä, tuon nostimen asennus on pitkäpinnaisen hommaa, ellei ole kaveria mukana.
Tökkivä sähkölasin moottori
Tökkivä sähkölasin moottori
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)