Saab 900 vm. -85. Ongelmia jarrujen kanssa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900man
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:49

Saab 900 vm. -85. Ongelmia jarrujen kanssa

Viesti Kirjoittaja 900man »

Olen Saab 900 merkkisen "limusiinin" onnellinen omistaja ja auto onkin toiminut muuten suurta onnea aiheuttaen, mutta autossa on ilmennyt viime aikoina eräs vika, josta tahtoisin kysyä joltakin viisaammalta
;) Kyse on nimittäin semmosesta seikasta, että jos autolla lähtee liikkeelle peruuttamalla esimerkiksi parkkipaikalta tai mistä tahansa kun vaan joutuu peruuttamaan niin juuri silloin kun lopettaa peruuttamisen ja tahtoo kytkeä pakin pois päältä eli painaa kytkintä ja jarrua niin kuuluu kova "tumps" ääni jostakin päin autoa. Kyseinen ääni on paljon voimakkaami, jos on peruuttanut vaikkapa alamäkeen ja vauhtia on näinollen kerennyt kertyä enemmän. Pahimmassa tapauksessa äänen ilmenemiseen saattaa liittyä kojetaulussa olevien "jarru-hätävalojen" syttyminen. Joskus tilanne on sytyttänyt myös laturin merkkivalon... kummallista. Muuten auto toimii moitteettomasti. Hienoa jos joku osaisi neuvoa mistä vikaa etsiä. :)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900 vm. -85. Ongelmia jarrujen kanssa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

900man kirjoitti:Olen Saab 900 merkkisen "limusiinin" onnellinen omistaja ja auto onkin toiminut muuten suurta onnea aiheuttaen, mutta autossa on ilmennyt viime aikoina eräs vika, josta tahtoisin kysyä joltakin viisaammalta
;) Kyse on nimittäin semmosesta seikasta, että jos autolla lähtee liikkeelle peruuttamalla esimerkiksi parkkipaikalta tai mistä tahansa kun vaan joutuu peruuttamaan niin juuri silloin kun lopettaa peruuttamisen ja tahtoo kytkeä pakin pois päältä eli painaa kytkintä ja jarrua niin kuuluu kova "tumps" ääni jostakin päin autoa. Kyseinen ääni on paljon voimakkaami, jos on peruuttanut vaikkapa alamäkeen ja vauhtia on näinollen kerennyt kertyä enemmän. Pahimmassa tapauksessa äänen ilmenemiseen saattaa liittyä kojetaulussa olevien "jarru-hätävalojen" syttyminen. Joskus tilanne on sytyttänyt myös laturin merkkivalon... kummallista. Muuten auto toimii moitteettomasti. Hienoa jos joku osaisi neuvoa mistä vikaa etsiä. :)
en mielelläni asetu viisaamman asemaan, mutta onhan noilla tullut jokunen vuosi ja toistasataa tuhatta kilsaa ajeltua joten viisaampien vastauksia odotellessa:

saattaa liittyä tyyppivikaan, etujarrusatuloiden kauluksissa välystä, ilmenee kolahduksena kun jarruttaa taaksepäin mentäessä. ei välttämättä vakava vika, mut kun tuon tiedostaa, ehkä voi olla aiheellista tehdä rauhallisemmin ne peruutettaessa suoritetut jarrutukset? ei sen kyllä pitäis latausvaloa sytyttää, eikä jarrun merkkivaloakaan. onko kenties jarrupalat lopussa ja sen myötä jarrunesteen pinta alhainen ja siksi vilkuttaa valoa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900man
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:49

Viesti Kirjoittaja 900man »

Juu, jarrut voi muutenkin olla lopussa ku jarruvaloja vilkuttaa eteenpäin mentäessä tavallista voimakkaammassa jarrutuksessa esim. liikennevaloihin. Toivottavasti tuo välys ei sitten ole vakavampaa ja kun kerran on saabin tyyppivika ( onko muuten 900 saabin vika, vai onko muissakin) , ikävän äänen tosin päästää.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

samanlaiset jarrut myös 99 ja 90 malleissa.

modernimmat ja tehokkaammat jarrut tuli ysisataseen vuosimallista 88 ->. näkyviä eroja 88-> malleissa on myös siinä että käsijarru ottaa takapyöriin, ja pyörän navat erilaiset (esim pulttijako 108), renkaat kiinnitetään pulteilla eikä muttereilla.

tämän foorumin haku-toiminnolla löydät paljon keskusteluja aiheesta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
isoismo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 16:36
Paikkakunta: outokumpu

j

Viesti Kirjoittaja isoismo »

:roll:
Viimeksi muokannut isoismo, Ma Huhti 02, 2007 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarrujen kolahtamiseen ensimmäisessä peruutusjarrutuksessa auttaa uusi/kunnostettu satula. Kolina ei ole vaarallista, vaikka Saabin speksit sallivat max 0,3 mm välyksen sylinterin ja kehyksen välillä. Toimii se isommallakin välyksellä. Vaihtamalla uudet palat saattaa kehyksen saada joksikin aikaa siirtymään vähän vähemmän kuluneelle alueelle ja siten kolahduksenkin pienemmäksi.

Lopullisesti satula alkaa olla ajokelvoton kun välys on kuluneemmassa päässä mutaman millin luokkaa, jolloin jarrulevy saattaa päästä hankaamaan kehyksen yläreunaan tai jarru saattaa peruuttaessa kiilautua totaalisen jumiin kun kehys nousee ja kiilautuu vinoon.

Lievään kolinaoireeseen voi myös kokeilla taivuttaa jarrupaloja paikallaanpitävää U-sokkaa sopivasti niin, että se kampeaa kehystä vähän vähemmän kuluneelle osuudelle jarrusylinterin urassa.
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... akepop.htm
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... aliper.gif

Joskus kolinaa voi saada vähenemään asentamalla peltisuikaleen sopivasti ylimääräisen välyksen tukkeeksi. Kuluneiden satuloiden korjaaminen toimiviksi välyksettömiksi täytehitsaamalla ja jyrsimällä ei taida monelta onnistua.

Hakusanalla Jarrusatula löytyy paljon juttua:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 285#127285

Jos jarrujen varoitusvalo palaa ajoittain, syynä saattaa olla jarrunesteen vähyys tai jarrunestesäilön korkissa olevasta anturista säiliön pohjalle irronnut kohon suojakuppi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin