Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

V.J.S kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti:Ei ole moottorille tehty mitään, öljyt on vaihdettu ja kansipahvi muutaman kerran. Auto on ajettu 340tkm :roll:
Ja eikös kyseessä ole alunperin vaparin kone? Eli puristuksiakin löytyy, mutta hyvin tuntuu kestävän läjässä ahdettunakin.
Juu ja mielenkiintoista on että on sitä taittu jonkin verran luukuttaa niillä orkkis vaparin suuttimillakin. Eikä ole mäntäpistiäinen vieraillut :roll:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo, vapari se alunperin on ollu, nykyisin ahdettu vapari.. :roll: Vakio turbon pakosarja vaan kylkeen ja ahdin. Joo on kyllä kymmeniatuhansia kilometrejä ajettu vakiosuuttimilla. Ja ei ole muuta tehty kun kansipahvi vaihdettu parikertaa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Concah
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Touko 07, 2006 04:49

Viesti Kirjoittaja Concah »

Tuntuu kansipahvi toimivan hyvin sulakkeena ja pitävän mäntäpistiäiset loitolla :)

Mielenkiintoinen projekti, mukava nähdä miten tuollainen "bolt-on turbotettu" vapari käytännössä kestää ja mihin sillä pääsee. Hyviä tuloksiakin kun näkyy tulevan. 8)
900 T8 (os. C) 2D -89
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo, ja kapeet renkaat säästää laatikkoa..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Mitäs mieltä ootte uskaltaisko tohon vielä vaihtaa sen turbon imunokan vai mahtaako laueta sitte jo ? Kun se kuulemma vetäis ylhäällä paremmin ja pikkusen riepoo kun tietää että yksi nelivaihteinen og tiputtaa ton Turunseudulla.. :?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Asiallinen rojekti sehän on tosi asia että mitään ei saa jos ei mitää halua.Vieläkun saa koneeseen hyvän tuntuman niin eiköhän noikin kiihdytteelyt kakostelut katoa. se on aika vikuri toi turbokone vetää . Kaveri ajoi tolla minun tonnarilla ja kertoi että pätkii jostakin syystä niin sanoin että kieppikellossa on jengaa jo 7000 että ei se saaban kone siella jaksa enää mennä eli isompaa pesään vaan niin kyllä se vääntö kiidättää
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Tulikin mieleen että kaverille tein japsi vehkeeseen heteka putkesta pakosarjan ja pantiin se 2 litraisen koneen kylkeen jossa on motronicin ruisku ja puristukset noin 10 . painetta oli kuulerin kanssa noin 0.5 baria ja hyvinhän se veti . Painetta ei kestänyt nostaa kovemmaksi kuin koneen mappi kartta ei riitä boksissa joten kone meni aina vika tilaan . kyllä siinä alavääntöa tuntui oleven ihan hienosti.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

moonlight-tuning kirjoitti:Mitäs mieltä ootte uskaltaisko tohon vielä vaihtaa sen turbon imunokan vai mahtaako laueta sitte jo ? Kun se kuulemma vetäis ylhäällä paremmin ja pikkusen riepoo kun tietää että yksi nelivaihteinen og tiputtaa ton Turunseudulla.. :?
Kuten todettua, niin aika ainutlaatuinen projekti sulla, siksi voi olla vähän hintsusti kokemusperäistä tietoa täällä (tai ylipäänsä missään), että "laukeeko" se turbon imunokalla. Kokeilemallahan se selviää :wink:

Sitäpaitsi niin kauan kun ei ole varaa ostaa Bugatti Veyronia, niin aina jostain löytyy nopeampi, vaikka kuinka tuunais ja ruuvaisi :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo, oon kyllä huomannut ettei kauheesti ole tietoa. Meinasin kyllä kokeilla sitä nokkaa, kun ei tossa kuitenkaan ole rahaa kiinni niin ei se maailma siihen kaadu jos se laukeaa. Se on kai aika helppo kun vetää nokkaketjun kiinni nippusiteillä rattaaseen ja vaan vaihtaa nokan ? Ja nostajia en meinannut vaihtaa kun tuskin toi kone mekaaniseen kulumiseen hajoaa..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Siihen malliin juu, ei ihmeellisyyksiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Nokka vaihtuu noin, kunhan se symmetrisyys menee oikein.

Turbon nokka ei tee autosta täysin erilaista, mutta hengittää yläkierroksilla tosiaan paremmin. Onhan se kuitenkin kannattava vaihtaa jos yläpäässä niitä tehoja meinaa käyttää.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Huomenna pääsee tohon vehkeeseen näiltänäkymin tutustuun Jurvassa Botniaringillä, ja meikäläistä saa tulla veteleen hihasta ja puhumaan paskaa jos on halua..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

moonlight-tuning kirjoitti:Huomenna pääsee tohon vehkeeseen näiltänäkymin tutustuun Jurvassa Botniaringillä, ja meikäläistä saa tulla veteleen hihasta ja puhumaan paskaa jos on halua..
Tulossa ollaan, saatan tulla kiskomaan hihasta.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Jos tulee tarpeeksi porukkaa niin voin järkätä kerhoparkin, en ihan kyllä kahden auton takia mutta jos enemmän on tulossa.. :?:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin