jakoketjun kiristin (H 8v/16v)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tapileppä
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

jakoketjun kiristin (H 8v/16v)

Viesti Kirjoittaja tapileppä »

apua! venttilinnostajat on putsattu, paskaa oli paljon. muuten kaikki meni hyvin, mutta rattaitten ja jakoketjun paikallaanpitosysteemi antoi sen verran periksi, että nyt toinen ratas ei suostu menemään paikalleen, koska ketjunkiristin painaa sitä alaspäin. siispä: miten helevetissä saan kiristimen löysälle ja taas takaisin kireälle? alfamerin kirja on aivan surkea tässä tapauksessa. joo, ja autohan on 900i16v-92.
Viimeksi muokannut tapileppä, Ti Huhti 18, 2006 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

siinä on kiristimessä on siinä päällä semmoinen hakanen
pieni, paina pitkällä ohuella meisselillä sitä hakasta toisesta reunasta
jos kansi paikalla niin hyvä valo että näkee sinne
kiristäjään ja samalla kun löystyttää hakasen niin pitäs
painaa sisään päin laittaa se ketju paikalleen sitten kun on paikalla
ketjut ym niin voi päästää irti hakasesta niin kiristyy
sitten kireelle huomaat kyllä sitten kun taistelet sen kanssa
ehkä vähän epäselvästi selostettu.
Ari 1622
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Auttaako rallatukseen manuaalinen pesu. ?? Millaisella työkalulla sait venttiilinnostajat irti ?? Oliko sulla myös paineilmaa käytössä ??
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaisi liittää avunpyyntöihin jonkinlaista vihjettä minkälaiseen autoon kaipaat apua, niin saat parempia ohjeita. Yksi hyvä tapa olisi laittaa tiedot autoista käyttäjätiedoissa määriteltävään allekirjoitukseen, joka tulee jokaisen viestin perään automaattisesti.

16-venttiilisessä on kiristimessä päässä pieni pultti, joka painaa jousta.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ristin.JPG

Kierrä ensin tuo pieni pultti irti, ja kerää varovasti mukaan myös jousi ja sen sisällä päässä oleva puikko.

Kierrä sitten kiristin ulos kokonaan, vapauta kynsi ja paina hammastettutappi sisään. Laita ketju rattaille. Kierrä kiristin takaisin. Laita jousi puikkoineen ja pultteineen takaisin.

http://www.townsendimports.com/Web/engi ... ainpg3.htm

Katso että jako tulee oikein, jos ratas ei ollut ketjuun nippusiteellä tms kiinnitetty. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

tuo minun neuvo on 8v koneeseen.jos siitä saa selvän
mutta jus on kyllä paremmat ohjeet.
Ari 1622
tapileppä
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tapileppä »

Nostajat lähtevät ihan sormipelillä, hivuttamalla...toinen vaihtoehto on papukaijapihdit, mutta teippaa leuat, etteivät naarmuttele.Paineilmaa ei tarvita. Rallatus väheni huomattavasti, ei kuitenkaan ihan kokonaan.
ps.Mitenkäs noi autotiedot ja muut yhteystiedot saa automaattisesti liitettyä näihin viesteihin?
ps2.Kiitokset nimimerkille jus, ohjeet olivat täydelliset ja toimivat!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kun oot kirjautunu sisään niin ylhäältä käyttäjätiedot ja sieltä löytyy allekirjoituskohta johon noi voi kirjotella ja myös paikkakunnalle löytyy paikka.

Toi painikkeiden purku on kaiketi myös vuosmallikohtaista, uudemmissa satkuissa ei enää onnistu.
Haulla löytyy lisää
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

jus kirjoitti: 16-venttiilisessä on kiristimessä päässä pieni pultti, joka painaa jousta.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ristin.JPG

Kierrä ensin tuo pieni pultti irti, ja kerää varovasti mukaan myös jousi ja sen sisällä päässä oleva puikko.

Kierrä sitten kiristin ulos kokonaan, vapauta kynsi ja paina hammastettutappi sisään. Laita ketju rattaille. Kierrä kiristin takaisin. Laita jousi puikkoineen ja pultteineen takaisin.
/
Pieni pultti jousineen irroitettu. Ilmeisesti kiristin se isompi möhkylä, jossa jousi on ?? Ei ollut sopivaa hylsyä.. Pitääkö se irroittaa ja mikä on hylsyn koko ??
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Pitää irroittaa, koko 27mm, momentti 63Nm kiristettäessä.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Minun mielestäni 27 mm oli aika väljä ja 24 mm ei mahtunut vai tarviiko se ns. pitkän hylsyn ??
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä se 27mm on, ei siinä välillä ole kokoja... kyllä ihan normaali hylsy riittää.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Olikohan mulla satsissa liian lyhyet hylsyt kun joutu hakeen piippuhylsyn ja nyt on nostajat vaihettu... :roll:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

eiköhän se joo oo 27 tarkoitettu, vaikka onkin vähän löysä , tais olla jotain 26,5. mutta ei siihen oikein mikään tuumakokokaan istu.

hylsyt ovat eri satseissa eri pituisia, mullakin monet jää lyhyeksi tohon kohtaan, 12 kulmaset vanhat HERO 't on sen verta syvempiä jotta nippnappa vois ylettää.

Aika kenkkua jos pitää olla pitkä hylsy ton takia, ja 27 mm lenkkiavaintakaan ei monesta huushollista löydy, eikä taida mahtuakaan.
Onks kukaan muuten onnistunu kattomaan ton kiristimen ulkoneman eli ketjun kuluman irroittamatta ilmastoinnin kompuraa edestä.
kiinnostais jostain syystä vaan ihan vimmatusti tietää
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin