Aika aikaa kutakin....
Aika aikaa kutakin....
Aika aikaa kutakin sanoi pässi, kun päätä leikattiin.
No niin 400000 ajettuun SAABiin haettin tänään leima ja vakaa pätös on, että tälle vehkeelle on sitten se viimeinen leima. Olen ajanut eri saabeilla 99:lla (2 kpl) 900;lla (2,5 kpl , kun se yksi varastettiin kesken kaiken), likemmäs 750000 km. ja kyyti on ollut ihan hyvää. Vieläkin moni saa tulla viivalle ajo- ja muidenkin ominaisuuksiensa kanssa. Tulevaisuus sitten näyttää miten nämä uudet konstruktiot täyttävät tehtävänsä. Vielä vanhan palvelijan pitäisi sietää huonoa hoitoa, kovaa käyttöä ja 35000 kilometriä ennen, kuin päästetään eläkkeelle tai romutetaan.
Pakko on luopua hyvästä merkistä, mutta uudet tuulet puhaltavat.
EI AUTA.
No niin 400000 ajettuun SAABiin haettin tänään leima ja vakaa pätös on, että tälle vehkeelle on sitten se viimeinen leima. Olen ajanut eri saabeilla 99:lla (2 kpl) 900;lla (2,5 kpl , kun se yksi varastettiin kesken kaiken), likemmäs 750000 km. ja kyyti on ollut ihan hyvää. Vieläkin moni saa tulla viivalle ajo- ja muidenkin ominaisuuksiensa kanssa. Tulevaisuus sitten näyttää miten nämä uudet konstruktiot täyttävät tehtävänsä. Vielä vanhan palvelijan pitäisi sietää huonoa hoitoa, kovaa käyttöä ja 35000 kilometriä ennen, kuin päästetään eläkkeelle tai romutetaan.
Pakko on luopua hyvästä merkistä, mutta uudet tuulet puhaltavat.
EI AUTA.
Vuosi aikaa etsiä alle 200tkm veivattu og900. Semmosia vielä näkee ja ne on useinmiten ihan kelpovehkeitä palvelemaan vuosikausia eteenpäin. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mieli saattaisi olla toinen, jos polttoaineen hinta olisi jotain muuta. Mertmille sanoisin, että asiaa on harkittu. Niiden helmien löytäminen on jo vaikeampaa.
Silti Og 900 uusimmillaankin on aina vähintään 13 vuotta vanha. Vai pitäisikö ottaa hitsauspilli käteen ja ......no 500000 tavoitteeksi alkuperäisellä koneella!?.. Kyllä se nyt vaan on uskottava, että Saabista aika jättää, saatan ehkä säilöä sen, vaikka entistämistä odottavia romuja on jo ihan tarpeeksi. Mini-64, Jawa-60 ja itsekin -58 kaipaisin "pientä laittoo".
Silti Og 900 uusimmillaankin on aina vähintään 13 vuotta vanha. Vai pitäisikö ottaa hitsauspilli käteen ja ......no 500000 tavoitteeksi alkuperäisellä koneella!?.. Kyllä se nyt vaan on uskottava, että Saabista aika jättää, saatan ehkä säilöä sen, vaikka entistämistä odottavia romuja on jo ihan tarpeeksi. Mini-64, Jawa-60 ja itsekin -58 kaipaisin "pientä laittoo".
Kyllähän niitä helmiä aina välillä löytyy, ja paljon on kilometrejä edessä elleivät käyttömaksut dramaattisesti muutu vanhempien autojen osalta tulevaisuudessa.
Saappi vie semmoiset 7,5-8 litraa sadalle keskiarvona, voishan sitä ostaa jonkun uudemman TDi:n tai jonkun uuden Hyundai Getzin 1,1-litraisella koneella, mutta..ei se ainakaan senttiäkään halvemmaksi tulisi loppupeleissä, niin ja kyydistä jäis paskempi maku.
Saappi vie semmoiset 7,5-8 litraa sadalle keskiarvona, voishan sitä ostaa jonkun uudemman TDi:n tai jonkun uuden Hyundai Getzin 1,1-litraisella koneella, mutta..ei se ainakaan senttiäkään halvemmaksi tulisi loppupeleissä, niin ja kyydistä jäis paskempi maku.

Eipä haittaa vaikka olisi sen 23 vuotias, kun sattuu korilleen yksilö niin tekniikoitahan noihin löytyy.. jos niitä ylipäätään tarttee vaihtaa. Meinaan -85 noppaa seuraava ajokki tulee olemaan -83 satku jossa on tätänykyä 1 paikka ja tuskin paria enempää tulee leimallekkaan kun en nyt ole vielä yhtään reikää löytänyt.rampe_58 kirjoitti: Silti Og 900 uusimmillaankin on aina vähintään 13 vuotta vanha. Vai pitäisikö ottaa hitsauspilli käteen ja ....
Tervekorisen etsinnässä ei pidä pitää kiirettä.. mullekkin nuo on aina tullu kohdalle just sillon kun ois pitäny paneutua entiseen ajokkiin. Nyt tosin en luovuttanu uuden löydyttyä vaan jatkoin leikkelemällä nopan katon alkuperäisen suunnitelman mukaan luukun asennuksen tiimoilta, satku odotelkoon tarvittavan ajan.
Hommakos tuo nyt on, muijan 1,5L mitsun lancerikin on kulkenut jo 437tkm pannua aukaisematta.. öljyä tosin kuluu jo reippahasti, mut siitä ei puhuttukaan..rampe_58 kirjoitti: no 500000 tavoitteeksi alkuperäisellä koneella!

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kimmoisalle vastaan, että kytkin hajosi varoittamatta. Painelaakeri (250000 ajettu) leikkasi ilmeissti kiinni ja kytkimen täys tuho oli tuloksena. Uusi kytkinpaketti on paikallaan ja taas toimii.. Tällä kertaa oli ilmaamisen kanssa isoja ongelmia, mutta painepumpulla sain molemmat sylinterit kokolailla toimimaan. Kuskin penkki hajosi remontin aikana (ei sen jodosta). Kyllä se nyt vaan on niin, että Saab siirtyy varhaiseläkkeelle loppuun palvelleena heti, kun sopiva korvaaja löytyy. Kokeilen dieseliä. Työtoverini kertoi, että hyvin palvellut Mazda sai katsastuksessa hylkytuomion ja niin pahat remontit, että ei, kun paaliin. Em Mazdalla ei ollut ajettu, kuin 300000. Ei nuo autot remonttimiesten (huoltomiehen pakki painaa likemmäs 200 kiloa ja tiet välillä kehnoja) käytössä kestä. Eli uskottava on, että Og 900 on tiensä loppupäässä. Kaikki paikat ovat kuluneet, kori ruostuu ja remonttimies on kyllästynyt aina tiheämmin toistuviin korjauksiin..
Kyllä näin on, että aikansa kutakin. Mulla oli pitkään ysikutosia käyttöautoina, mutta sitten kun niitä ei enää kehdannut suolaloskassa kylvettää, siirryin og900:aan.
Luovuttuani toukokuussa tekniikkamurheisesta 2,1:stä katselin ja koeajelin jo avomielisesti muitakin merkkejä ja myös vähän pienempiä kokoluokkia.
Onnistuin kuitenkin löytämään hyvin pidetyn -93 mallisen Ysisatkun matalapaineturbolla ja automaatilla. Tätä on tarkoitus hoitaa ja huoltaa hyvin, jotta palvelisi pitkään. Mutta sitten seuraavan kerran, kun joutuu autonvaihtoon, tuskin enää helpolla löytyy hyvää og:ta.
Luovuttuani toukokuussa tekniikkamurheisesta 2,1:stä katselin ja koeajelin jo avomielisesti muitakin merkkejä ja myös vähän pienempiä kokoluokkia.
Onnistuin kuitenkin löytämään hyvin pidetyn -93 mallisen Ysisatkun matalapaineturbolla ja automaatilla. Tätä on tarkoitus hoitaa ja huoltaa hyvin, jotta palvelisi pitkään. Mutta sitten seuraavan kerran, kun joutuu autonvaihtoon, tuskin enää helpolla löytyy hyvää og:ta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Se sininen automaatti ei kauaa nettiautossa kerinnyt olla:) Vaikutti siistiltä ilmoituksen perusteella. Mulla oli sama tilanne tän satkuilun kanssa. Muita merkkejä tuli katseltua ja merkinvaihto oli jo päätetty kunnes löytyi ehjäkorinen satku, joka muutenkin oli kunnossa. Puolentoistavuoden aikana kävin reilun määrän myytäviä satkuja katsomassa ja harvassa noi hyvin pidetyt ovat. Ruosteiselle tai projektikuntoiselle autolle ei oikein meillä löydy mitään käyttöä.
Käyttöautoksi alkaa olla OG900 jo auttamattomasti vanhentunut, joskin hyväkuntoisella ihan mielellään vielä ajelee. Harrasteautopuolelle nää vanhat saabit jo menevät. Mullakin on ehdottomasti viimeinen OG900 nyt ajossa. Saabismi jatkuu joskus 9-5 Aerowagonilla, mutta sitä ennen saattaa välissä pyöriä muitakin merkkejä ennenkuin tuontiautojen verotus muuttuu (jota voi joutua odottelemaan)
Vaimolle kun etsittiin käyttöautoa oli kriteerinä mukavuus (nykyaikaisuus) vaimon puolelta ja meikäläinen taas halusi varmistaa, että jaksan olla kiinnostunut uutta tulokasta huoltamaan. Citroen Xantia sai ehdottomasti parhaat hintalaatu pisteet meiltä. Hankintahintaan nähden saa todella mukavan ja hyvän auton. Selkeästi laatuauto (jopa Turbomalleja oli nettiautossa myynnissä). Kerkisin jo tutustua alan harrastajiin ja eipä tuo citikan elektroniikkapuolen etumatka pelottanut. Päinvastoin, elektroniikka on aina mulle helpompi ala kuin mekaniikka.
90 -luvun mersujakin suosittelen katsomaan.
Käyttöautoksi alkaa olla OG900 jo auttamattomasti vanhentunut, joskin hyväkuntoisella ihan mielellään vielä ajelee. Harrasteautopuolelle nää vanhat saabit jo menevät. Mullakin on ehdottomasti viimeinen OG900 nyt ajossa. Saabismi jatkuu joskus 9-5 Aerowagonilla, mutta sitä ennen saattaa välissä pyöriä muitakin merkkejä ennenkuin tuontiautojen verotus muuttuu (jota voi joutua odottelemaan)
Vaimolle kun etsittiin käyttöautoa oli kriteerinä mukavuus (nykyaikaisuus) vaimon puolelta ja meikäläinen taas halusi varmistaa, että jaksan olla kiinnostunut uutta tulokasta huoltamaan. Citroen Xantia sai ehdottomasti parhaat hintalaatu pisteet meiltä. Hankintahintaan nähden saa todella mukavan ja hyvän auton. Selkeästi laatuauto (jopa Turbomalleja oli nettiautossa myynnissä). Kerkisin jo tutustua alan harrastajiin ja eipä tuo citikan elektroniikkapuolen etumatka pelottanut. Päinvastoin, elektroniikka on aina mulle helpompi ala kuin mekaniikka.
90 -luvun mersujakin suosittelen katsomaan.
Joo, kuolattiin sitä vaimolle, mutta vaimo ihastui Citroeniin, jonka jälkeen päädyttiin MB:hen
Mulla on tismalleen samanlainen sininen 900S, mutta manuaalina ja kattoverhoilusta osa siirtyy sisäkattoon piiloon aina aurinkoisilla keleillä. Väri on ruby redin ja hopean ohella hienoin satkun väri. (tosin hopean täytyy kiiltää ja olla puunattu kokoajan että näyttää arvokkaalta)

Olihan tuo melkoinen kulutusosien vaihtorumba tuossa 300-350tkm vaiheilla tossakin meidän 900i:ssä. Niveliä, puslia, jarrulevyä, pyöränlaakereitä ja sen tyyppistä meni vaihtoon tasaisin väliajoin.
Nyt ei olekaan piitkään aikaan ollut mitään ihmeempiä, mitä nyt syyläri piti vaihtaa keväällä. Alkoi näet vuotamaan. Nyt on jo ohitettu 400tkm paalu. Pikku hommaa tietysti aina on. Raidetangon sisäpää on vasemmalta väljä ja emännän kanssa yhteiset ajomatkat ajetaan tuon takia mieluummin 99 turbolla, jota ei tartte kokoajan ohjastaa menemään tietä pitkin. Omaa hölmöyttä, kun vaihdoin vain oikean pään hammastangon ollessa irtaallaan. Olisi pitänyt vaihtaa molemmat samantien. Sellaista tämä autoilu joskus on, että kannattaisi tehdä joskus vähän "ylimääräistä" samantien, jos on paikat jo levällään jonkun muun homman takia...
Nyt ei olekaan piitkään aikaan ollut mitään ihmeempiä, mitä nyt syyläri piti vaihtaa keväällä. Alkoi näet vuotamaan. Nyt on jo ohitettu 400tkm paalu. Pikku hommaa tietysti aina on. Raidetangon sisäpää on vasemmalta väljä ja emännän kanssa yhteiset ajomatkat ajetaan tuon takia mieluummin 99 turbolla, jota ei tartte kokoajan ohjastaa menemään tietä pitkin. Omaa hölmöyttä, kun vaihdoin vain oikean pään hammastangon ollessa irtaallaan. Olisi pitänyt vaihtaa molemmat samantien. Sellaista tämä autoilu joskus on, että kannattaisi tehdä joskus vähän "ylimääräistä" samantien, jos on paikat jo levällään jonkun muun homman takia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01