99 kannentiiviste / kannenhalkeama*Korjattu*

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Annissa oli vanha kansa mitä ilmeisemmin halki, mm. yksi venttiileistä on ihan valkoinen. Ko. kansi oli varaosaautosta ja ihan miehekkäät kilometrit sekin kansi sai ennen kuin halkesi. Jos oikein muistelen niin melkein 400 tkm.

Nyt paikoillaan Annin alkuperäinen kansi eikä sekään ollut ehjä. Sillä oli ajettu 323 tkm ja se oli kolmossylinteristä pakokanavasta halki. Onneksi halkeama oli pakokanavan suulla eikä yltänyt ilmeisesti kovinkaan syvälle, kun moottorihiomon mukaan pikkujuttu korjata. Muuten kansi oli hyvässä kunnossa, hyväkuntoiset venttiilit kautta linjan ja paininkupit oli ehjät.

Ainoa miinuspuoli on, että kansi tuli plaanautettua puoli milliä matalammaksi ja siihen yhdistetään vielä ruiskun nokka sekä PerTronixin sytkä ja ne Boschin nelikärkitulpat niin vakiosäädöt ei sitten enää toimikaan. Pitänee säätää sytkää arvosta 17eykk arvoon 19eykk, tarkistaa tulpista kärkivälit ja kokeilla miten toimii.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

satku käyttäytyi samalla tavalla, ja tuntui vielä ihan näppituntumalla laiskalta muutoinkin... (nelosta piti näyttää ylämäkiin) ite olin ihan varma, että kansihan se taas oirii, mutta en sitten alkanut heti selvittelemään vian syytä... autolla kuitenkin pystyi jotenkin liikkumaan..

no optimistina menin auton kanssa säätöön, josko selviäisi, että missä vika oikein on.. kipinät tulivat nätisti, ja muutenkin kaikki tuntui säädössä pelaavan, paitsi että 1,sylinteri oli heikommin mukana kuin muut.. hmm.. tästä sitten miettimään, ja puristuspainemittari esille.. (reilulla kädellä = 1,2mm) oikaistulla kannella ei pitäisi saada sellaisia lukemia..

eroa 1-pytyn ja 4-pytyn puristuspaineissa 2-baria.. ei näin.. ei todellakaan.. no samalla vain säädettiin sytytystä korvatuntumalla.. (ennakot pois).

v-käyrä nousi oikein rajusti, kun ajatteli, että taasko otetaan kantta auki.. mutta onneksi päätin vielä tarkastaa välykset seuraavana viikonloppuna..

niin siis pakopuolen välyksethän pitäisi olla 0.4mm luokkaa.. muistaakseni 0.35 - 0.55 ja mitäs sieltä löytyi.. no 1-pytyssä < 0,05 ja siinä parhaassa nelosessakin vain 0,25.. uudet palat paikoilleen, ja AVOT.. auto oli taas kuin uusi...

niinpä kehottaisin katsomaan ne välykset.. vaivaahan tuosta ei paljoa ole...
yksi tapa paikantaa tällainen vaiva on se, että ennakot joutuu kääntämään pienelle tasaisen käynnin saamiseksi.. itelläni muistaakseni vika päällä ennakot piti olla jotain 6 astetta tyhjäkäynnillä, jotta kävi edes jotenkin..

kansi oli tosiaan koneistettu alle 10 000 kilometriä aiemmin, ja kiinni laitettaessa toimi ihan kauniisti.. ilmeisesti koneistuksen jälkeen nuo venttiilit painuvat aika rajusti.. tosin tuo 0,35 tuntuu kyllä aika mahdottoman paljolta...

kaikkea sitä vaan sattuu...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Ite tuli ajettua tuolla hirviautolla varmaan 5 vuotta kansi halki. Mitä pitempään oli seissyt, sitä pitempään kesti ennen kuin kävi kaikilla pytyillä.

Aluksi oireena vain käynnistyminen 3,5 pytyllä ja 5...10 s kuluttua kaikki ok. Muutama kymmenen tuhatta myöhemmin saattoi viikon tauon jälkeen mennä ½...1 min, ennen kuin kaikki pytyt toimivat. Sitten alkoi pikkuhiljaa pakokaasut haista makealta käynnistäessä. Nestettä ei silti paljoa mennyt. Ehkä pari litraa vuodessa (10...15 tkm). Varmaankin halkeama tiivistyi koneen lämmetessä.

Sitten vaihdettiin toinen kansi ja oireet loppuivat. Olisihan tuo saattanut kestää vanhallakin kannella vielä :wink:

Nyt rakkineella on takana muutama tonni vajaa 400 000 km.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Kansipahvin vaihdolla ja kannen plaanaamisella selvittiin. Loppuvaiheessa päästi kunnon "toimintasauhut".

Jäähdytysnestettä oli valunut aika miehekkäästi äänenvaimentimiin asti, ja melkoista savutusta piti aika pitkään korjauksen jälkeenkin. Noin niinkuin vinkkinä.

Mahtaako muuten olla saatavana erikseen jäähdyttimen muovista Motonet-mallista tyhjennystulppaa? Kierteet tykkäs aika huonoa jo toisella irrotuksella...

Kiitokset hyvistä neuvoista.
Vastaa Viestiin