Jakoketjunohjain irtosi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Jakoketjunohjain irtosi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eilen kuului 900 Aeron koneesta ylimääräistä rapinaa, joten otin Juhannuksen kunniaksi venttiilikopan auki. Venakopantiivistekin oli sopivasti vaihtokunnossa, eli vuoti reippaasti alareunasta. Katselin, että nokkakepit on ainakin paikallaan ja sitten huomasin, että jakoketjunohjaimessa on jotain hämärää, ihan kuin se olisi irrallaan... Sain osasta melkein sormilla kiinni, kun se putosi alemmas. Lopulta sain ongittua palikan magneetin avulla pois koneesta ja siellähän oli noin 15 cm pitkä ketjunohjain irrallaan.

Vähän aikaa mietin, että mistä osa on peräisin, kun ketjun ympärillä näytti olevan kaikki tarvittavat osat ja ketju ei ollut löysällä. Lopulta katsoin korjausoppaasta kuvaa ja hokasin, että sehän kuuluu siihen rattaiden päälle, eli osa on alunperin ollut venttilikopankannessa kiinni. En tiedä kuinka kauan palikka on pyörinyt koneessa irrallaan, mutta onneksi ei ollut kiilautunut ketjun väliin... Onkohan tuo ohjain ihan välttämätön, kun ei sitä enää kanteen kiinni saa, kun on hieman ottanut itseensä ja päät on hajalla...? Jotenkin niitattuna se on alunperin ollut siinä kopassa kiinni, niitit ei kuitenkaan tule läpi kopasta. Pitänee kuitenkin etsiä jostain ehjä 16V-koppa.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tässä vielä muutama kuva:

Tässä irronnut osa:
Kuva

Tästä se on irronnut:
Kuva
Kuva

Tuosta välistä se siis löytyi:
Kuva

Eski
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jestas onpa sulla ollut hyvää tuuria, kun ei ole mennyt rattaiden väliin...
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

No voi jummi jammi, Eski. Tämmöistäkin pitää tapahtua :)
Onni todellakin, että ei rikkonu mitään. Itse kun vaihtoin kantta, niin luin niiltä Townsendimportin sivuilta, että kun se kapula liikkuu liian vapaasti, niin aiehuttaa ylimääräistä kolinaa ja kannattaa tuurnalla lyödä näitä neljä metallikorvaa-jotka näkyy sun kuvassa-vähän tiukemmaksi.

Joku taas suositteli täälläkin palstalla sen kapulan vaihtoa, jos kuuluu ylimääräistä kilksatusta. Sitä vaan en ymmärtänyt, että vaihtuuko kannen kanssa, vai löytykö jostain vaan se osa varaosana.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Yläohjain löytyy varaosana, siis se kovakuminen osa, joka vastaa ketjuun tai on ainakin lähellä sitä. Hinta ei päätä huimaa. Uusi kumiosa on huomattavasti pehmeämpi kuin käytössä ollut vanha, joka kovettuu ja rupeaa pärisemään kiinnityksissään. Uusi asettuu paikoilleen sormivoimin, vanhan voi joutua rikomaan pois saamiseksi. Minä en uutta venttiilikopaaa hommaisi, vaan poraisin reiät läpi ja niittaisin kehyksen uudelleen kiinni esim poppareilla. Niittien väliin voisi pistää vähän jotakin silikonimassaa. Poppari kumminkin menee siksi tiiviisti paikalleen että en usko edes hikoilevan läpi.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tonnarista irtosi kanssa tuo ohjuri, tosin kopan ollessa irti ja tutkittuani miksi ohjuri heiluu. Eli niittasin sen peltilätkän kiinni rosterisilla pop-niiteillä ja uusi kumiosa Motonetistä, hyvin on pelannut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jakopään varaosia löytyy ainakin SP:ltä: http://www.speedparts.se/prod/res_motor_kedjor.shtml sivulta Övre styrskena 63 kr = ~ 7 euroa.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaihdonpa kuitenkin toisen kopan, kun sellainen sattui kaverilta löytymään. Olihan tuo ohjain sen verran saanut kipeää, että eipä siitä tullut enää kalua.
Kuva

Onhan tuo uudempi koppa myös huomattavasti siistimpi, ainoa ero on se, että vanhassa tulpanjohtojen pidikkeet, jotka eivät käyneetkään uuteen koppaan samoilla ruuveilla. Siksi myöskään sitä vanhan kopan peitelevyä ei saa kiinni tähän uudemman malliseen koppaan...
Kuva

Siinähän se on paikallaan. Rahinakin loppui, joten taidettiin selvitä säikähdyksellä...
Kuva

Liimasin vielä 9-5:n Aero-merkin takaluukkuun.
Kuva

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Pitäähän sitä vähän tuunata :D Alkuperäiset merkitkin löytyy, jos auto vielä joskus museorekisteriin selviää... No, se on mahdollista vasta vuonna 2014, joten enpä anna vielä asian häiritä harrastusta ;)

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuohon uudempaan koppaan kuuluu sellaiset mustat muovipidekkeet tulpanjohdoille. Toinen tulee tuohon valve-sanan v:n ja e:n välimaastoon ja toinen tulee suojapellin oikeanpuoleisten kiinnitysruuvien ruuvitornien kohdalle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin