Jakoketjunohjain irtosi
Jakoketjunohjain irtosi
Eilen kuului 900 Aeron koneesta ylimääräistä rapinaa, joten otin Juhannuksen kunniaksi venttiilikopan auki. Venakopantiivistekin oli sopivasti vaihtokunnossa, eli vuoti reippaasti alareunasta. Katselin, että nokkakepit on ainakin paikallaan ja sitten huomasin, että jakoketjunohjaimessa on jotain hämärää, ihan kuin se olisi irrallaan... Sain osasta melkein sormilla kiinni, kun se putosi alemmas. Lopulta sain ongittua palikan magneetin avulla pois koneesta ja siellähän oli noin 15 cm pitkä ketjunohjain irrallaan.
Vähän aikaa mietin, että mistä osa on peräisin, kun ketjun ympärillä näytti olevan kaikki tarvittavat osat ja ketju ei ollut löysällä. Lopulta katsoin korjausoppaasta kuvaa ja hokasin, että sehän kuuluu siihen rattaiden päälle, eli osa on alunperin ollut venttilikopankannessa kiinni. En tiedä kuinka kauan palikka on pyörinyt koneessa irrallaan, mutta onneksi ei ollut kiilautunut ketjun väliin... Onkohan tuo ohjain ihan välttämätön, kun ei sitä enää kanteen kiinni saa, kun on hieman ottanut itseensä ja päät on hajalla...? Jotenkin niitattuna se on alunperin ollut siinä kopassa kiinni, niitit ei kuitenkaan tule läpi kopasta. Pitänee kuitenkin etsiä jostain ehjä 16V-koppa.
Eski
Vähän aikaa mietin, että mistä osa on peräisin, kun ketjun ympärillä näytti olevan kaikki tarvittavat osat ja ketju ei ollut löysällä. Lopulta katsoin korjausoppaasta kuvaa ja hokasin, että sehän kuuluu siihen rattaiden päälle, eli osa on alunperin ollut venttilikopankannessa kiinni. En tiedä kuinka kauan palikka on pyörinyt koneessa irrallaan, mutta onneksi ei ollut kiilautunut ketjun väliin... Onkohan tuo ohjain ihan välttämätön, kun ei sitä enää kanteen kiinni saa, kun on hieman ottanut itseensä ja päät on hajalla...? Jotenkin niitattuna se on alunperin ollut siinä kopassa kiinni, niitit ei kuitenkaan tule läpi kopasta. Pitänee kuitenkin etsiä jostain ehjä 16V-koppa.
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
No voi jummi jammi, Eski. Tämmöistäkin pitää tapahtua
Onni todellakin, että ei rikkonu mitään. Itse kun vaihtoin kantta, niin luin niiltä Townsendimportin sivuilta, että kun se kapula liikkuu liian vapaasti, niin aiehuttaa ylimääräistä kolinaa ja kannattaa tuurnalla lyödä näitä neljä metallikorvaa-jotka näkyy sun kuvassa-vähän tiukemmaksi.
Joku taas suositteli täälläkin palstalla sen kapulan vaihtoa, jos kuuluu ylimääräistä kilksatusta. Sitä vaan en ymmärtänyt, että vaihtuuko kannen kanssa, vai löytykö jostain vaan se osa varaosana.

Onni todellakin, että ei rikkonu mitään. Itse kun vaihtoin kantta, niin luin niiltä Townsendimportin sivuilta, että kun se kapula liikkuu liian vapaasti, niin aiehuttaa ylimääräistä kolinaa ja kannattaa tuurnalla lyödä näitä neljä metallikorvaa-jotka näkyy sun kuvassa-vähän tiukemmaksi.
Joku taas suositteli täälläkin palstalla sen kapulan vaihtoa, jos kuuluu ylimääräistä kilksatusta. Sitä vaan en ymmärtänyt, että vaihtuuko kannen kanssa, vai löytykö jostain vaan se osa varaosana.
Yläohjain löytyy varaosana, siis se kovakuminen osa, joka vastaa ketjuun tai on ainakin lähellä sitä. Hinta ei päätä huimaa. Uusi kumiosa on huomattavasti pehmeämpi kuin käytössä ollut vanha, joka kovettuu ja rupeaa pärisemään kiinnityksissään. Uusi asettuu paikoilleen sormivoimin, vanhan voi joutua rikomaan pois saamiseksi. Minä en uutta venttiilikopaaa hommaisi, vaan poraisin reiät läpi ja niittaisin kehyksen uudelleen kiinni esim poppareilla. Niittien väliin voisi pistää vähän jotakin silikonimassaa. Poppari kumminkin menee siksi tiiviisti paikalleen että en usko edes hikoilevan läpi.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Jakopään varaosia löytyy ainakin SP:ltä: http://www.speedparts.se/prod/res_motor_kedjor.shtml sivulta Övre styrskena 63 kr = ~ 7 euroa.
Eski
Eski
Vaihdonpa kuitenkin toisen kopan, kun sellainen sattui kaverilta löytymään. Olihan tuo ohjain sen verran saanut kipeää, että eipä siitä tullut enää kalua.

Onhan tuo uudempi koppa myös huomattavasti siistimpi, ainoa ero on se, että vanhassa tulpanjohtojen pidikkeet, jotka eivät käyneetkään uuteen koppaan samoilla ruuveilla. Siksi myöskään sitä vanhan kopan peitelevyä ei saa kiinni tähän uudemman malliseen koppaan...

Siinähän se on paikallaan. Rahinakin loppui, joten taidettiin selvitä säikähdyksellä...

Liimasin vielä 9-5:n Aero-merkin takaluukkuun.

Eski

Onhan tuo uudempi koppa myös huomattavasti siistimpi, ainoa ero on se, että vanhassa tulpanjohtojen pidikkeet, jotka eivät käyneetkään uuteen koppaan samoilla ruuveilla. Siksi myöskään sitä vanhan kopan peitelevyä ei saa kiinni tähän uudemman malliseen koppaan...

Siinähän se on paikallaan. Rahinakin loppui, joten taidettiin selvitä säikähdyksellä...

Liimasin vielä 9-5:n Aero-merkin takaluukkuun.

Eski
Tuohon uudempaan koppaan kuuluu sellaiset mustat muovipidekkeet tulpanjohdoille. Toinen tulee tuohon valve-sanan v:n ja e:n välimaastoon ja toinen tulee suojapellin oikeanpuoleisten kiinnitysruuvien ruuvitornien kohdalle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001