Perheelläni (minä jä äippä) ei koskaan ole ollut autoa, lähin "tuttu auto" oli isoisäni vanha ysinoppa. Tämän auton kyydissä vietin monet lapsuuteni kesät ja vaikutukset ovat nähtävissä. Tilannetta vain "pahensi" se, että tädilläni oli 90-luvun puolivälissä käyttöautona 70-luvun kuuppa, jonka hän myöhemmin myi jollekin saabistille varaosiksi.
Kun vaarini kuoli jokunen vuosi takaperin, osti vaarin vanhan nopan (vm. 84, mittarissa myyntihetkellä n. 55000km) suureksi harmikseni tätini. Olin silloin vielä alaikäinen, joten en voinut asialle mitään. Päätin kuitenkin, että ensimmäinen autoni tulisi olemaan Saab.
Kun sitten viime talvena ajoin ajokortin, alkoi autonmetsästys. Onnekseni eräs autokorjaamossa työskentelevä tuttuni auttoi minua etsinnöissä ja tarkisti löytämieni ehdokkaiden kunnon. Olin paiskinut edellisenä kesänä töitä sen verran, että rahat autonhankintaan olivat kasassa.
Vapunaattona metsästys tuotti tulosta. Haaviin tarttui vuoden 87 metallinsininen iivari. Kaupat lyötiin nopeasti lukkoon ja auto siirtyi minulle. Ostohetkellä auton suurimpina ongelmina näyttivät olevat ruosteenpoikaset lokareissa ja ovissa. Ensimmäiseten päivien aikana löyty myös autosta ikävämpi vika: alle 20km/h vauhdeissa ilmeni usein kaasua painettaessa voimakasta nykimistä.
Kun jätin auton tutulle korjaajalle hitsattavaksi, mainitsin myös nykimisestä ja asia hoidettiin. Sen jälkeen ajaminen on sujunut leppoisasti. Auto vietti keväällä korjaamolla huomattavan pitkiä ajanjaksoja, sillä tuttuni korjasi autoa muitten töitten ohessa pitääkseen korjauksen hinnan alhaalla.
Auto kotiutui pari viikkoa sitten, mutta on nyt viimeisellä pikakäynnillä korjaamolla (hitsattujen kohtien maalaus hoidetaan loppuun). Seuraava jännityksen paikka on heinäkuun lopulla odottava katsastus. Siihen asti odotettavissa on (toivon mukaan) leppoisia ja mukavia kilometrejä.
Kaveripiiristäni kuului pieniä soraääniä, kun kerroin autovalinnastani, mutta nyt muutamat kaverini harkitsevat jopa itsekin Saabin ostamista, kun autonhankinta on ajankohtainen

Auto vaikuttaa useimmiten Helsingin Käpylässä, josta sen voi parhaiten bongata.
Hyvää kesää kaikille Saabisteille ja antoisia kilometrejä!