Ensimmäinen oma autoni, Saab. Muutamia kysymyksiä.
Ensimmäinen oma autoni, Saab. Muutamia kysymyksiä.
Terve!
Toteutin kuukausi sitten vajaan kymmenen vuotta hautuneen haaveeni. Ostin Saapin. 900i 2,1 16v -92. Pienestä pitäen olen semmoisen halunnut ja nyt se meikäläisellä on eikä kaduta. Se on ensimmäinen oma autoni eli en ole autojen kanssa häärännyt ennen ollenkaan (no renkaat olen vaihtanut isäukon autoon muutamia kertoja, he).
Foorumia olen selaillut (puhkilukenut) ja oppinut hyvin paljon kaikenlaista mutta selvittämättömiäkin kysymyksiä on ja nyt kuukauden jälkeen olen rohkaistunut ja rekisteröitynyt käyttäjäksi.
Sitten itse asiaan:
- Öljyt vaihdoin. Auton mukana ei tullut ohjekirjaa. Autovahinkokeskuksesta varmaankin saisi (?) mutta ajattelin josko 10000 km välein nuo vaihtaisi. Pistin samaa mitä edellinenkin omistaja eli Neste city pro 5w-40.
- Korjaamolla säädätin aurauskulmat kuntoon. Ihan oli semmoinen mutu, että 200000 kilometrin jälkeen ne olisi hyvä tarkistaa ja kyllähän niissä korjattavaa olikin. Saapillani on ajettu 220000.
- Mittariston ja kojetaulun palaneet polttimot vaihdoin uusiin. Tässä hommassa tuli semmoinen ongelma, että ajovalojen merkkivalo ei kyllä pala vieläkään polttimon vaihdon jälkeen. Sen pitäisi palaa yö- ja päiväasennossa mutta ei parkkiasennossa, olenko oikeassa? Katsoin vähän kaavioita ja otin selvää mitä johtoa pitkin virtaa ko. merkkivalolle pitäisi tulla ja koitin ja huomasin että virtaa ei piuhaa pitkin tule. Ei missään valoasennossa. Eli vika ei ole polttimossa eikä siinä sinisessä lämiskässä, joka on mittariston takana ja jota pitkin polttimot saavat virtaa vaan jossain paljon pitemmällä. Ratkaisuja ongelmaani?
- Takaluukun lukon toiminta ei ole täysin selvä. Siinähän on kolme asentoa. Kello 9, 12 ja 2. 9:ssä ja 12:ssa toiminta on sama eli avaimen saa irti ja takaluukku ei aukea. 2:ssa avainta ei saa irti ja takaluukku aukeaa. Takaluukkua ei saa siis auki ilman avainta, eikö sen pitäisi onnistua kun lukko on asennossa 12? Ja miten keskuslukituksen pitäisi takaluukkuun suhtautua kun semmoinen autossani kerran on? Auto on neliovinen.
- Nykyiset kaiuttimet ovat onnettomat. Vähänkin kun pistää ääntä lisää niin särisee. Taaksekin voisin kaiuttimet asentaa niin olisi takapenkkiläisillä mukavampaa.
Pikkujuttuja:
- Hansikaslokeroon täytyis saada uusi ovi, koska vanha on kuplilla. Semmoisen voisi löytää romuttamolta tms.
- Tuossa on uudenmallinen ratti. Vanha on hienompi puhumattakaan sitten turbon ratista. Semmoista siis metsästelen.
- Penkinlämmitys ei toimi. En ole perehtynyt asiaan vielä ollenkaan, koska on kesä mutta eiköhän se vastusmatto ole katkinainen. Ainakin olen ymmärtänyt, että se olisi yleisin syy toimimattomuuteen. Kuskin penkille lämmitys on säädettävä (jonka kytkimessä ei pala valo, mutta en ole ehtinyt polttimoa vaihtaa) ja pelkääjälle se kai sitten on automaattinen.
- Kattoverhoilu on melkoisen likainen mutta on ehkä parempi, että jättää putsaamatta kun se on kuitenkin ihan tasaisen likainen ja jos pesisi niin siitä voisi tulla laikukas.
- Vaihdekepin nupin voisi etsiä romuttamolta, nykyisessä on kosmeettinen virhe. Vaikea selittää mutta häiritsevä pikkuseikka.
- Yksi uusi lokasuojan musta muovilista pitäisi ostaa rikkinäisen tilalle. Alla ei ollut ruostetta nimeksikään.
- Nykyiset "tarvikealumiinivanteet" eivät miellytä silmää. Peltivanteet sopisivat paremmin hillityillä pölykapseleilla. Saaben alkuperäisiin kevytmetallivanteisiin ei ole varaa.
- Katon pelkääjänpuolen nousukahvasta (tai mikä mahtaisi olla oikea nimitys) puuttuu pieni valkoinen palikka. Se palikka joka tulee torxien peitoksi.
Viesti oli jo nyt tarkkaan harkittu ja paljon aikaa tähän meni, mutta eiköhän tästä vielä paljon unohtunutkin. Mutta tämmöistä nyt alkuun!
Toteutin kuukausi sitten vajaan kymmenen vuotta hautuneen haaveeni. Ostin Saapin. 900i 2,1 16v -92. Pienestä pitäen olen semmoisen halunnut ja nyt se meikäläisellä on eikä kaduta. Se on ensimmäinen oma autoni eli en ole autojen kanssa häärännyt ennen ollenkaan (no renkaat olen vaihtanut isäukon autoon muutamia kertoja, he).
Foorumia olen selaillut (puhkilukenut) ja oppinut hyvin paljon kaikenlaista mutta selvittämättömiäkin kysymyksiä on ja nyt kuukauden jälkeen olen rohkaistunut ja rekisteröitynyt käyttäjäksi.
Sitten itse asiaan:
- Öljyt vaihdoin. Auton mukana ei tullut ohjekirjaa. Autovahinkokeskuksesta varmaankin saisi (?) mutta ajattelin josko 10000 km välein nuo vaihtaisi. Pistin samaa mitä edellinenkin omistaja eli Neste city pro 5w-40.
- Korjaamolla säädätin aurauskulmat kuntoon. Ihan oli semmoinen mutu, että 200000 kilometrin jälkeen ne olisi hyvä tarkistaa ja kyllähän niissä korjattavaa olikin. Saapillani on ajettu 220000.
- Mittariston ja kojetaulun palaneet polttimot vaihdoin uusiin. Tässä hommassa tuli semmoinen ongelma, että ajovalojen merkkivalo ei kyllä pala vieläkään polttimon vaihdon jälkeen. Sen pitäisi palaa yö- ja päiväasennossa mutta ei parkkiasennossa, olenko oikeassa? Katsoin vähän kaavioita ja otin selvää mitä johtoa pitkin virtaa ko. merkkivalolle pitäisi tulla ja koitin ja huomasin että virtaa ei piuhaa pitkin tule. Ei missään valoasennossa. Eli vika ei ole polttimossa eikä siinä sinisessä lämiskässä, joka on mittariston takana ja jota pitkin polttimot saavat virtaa vaan jossain paljon pitemmällä. Ratkaisuja ongelmaani?
- Takaluukun lukon toiminta ei ole täysin selvä. Siinähän on kolme asentoa. Kello 9, 12 ja 2. 9:ssä ja 12:ssa toiminta on sama eli avaimen saa irti ja takaluukku ei aukea. 2:ssa avainta ei saa irti ja takaluukku aukeaa. Takaluukkua ei saa siis auki ilman avainta, eikö sen pitäisi onnistua kun lukko on asennossa 12? Ja miten keskuslukituksen pitäisi takaluukkuun suhtautua kun semmoinen autossani kerran on? Auto on neliovinen.
- Nykyiset kaiuttimet ovat onnettomat. Vähänkin kun pistää ääntä lisää niin särisee. Taaksekin voisin kaiuttimet asentaa niin olisi takapenkkiläisillä mukavampaa.
Pikkujuttuja:
- Hansikaslokeroon täytyis saada uusi ovi, koska vanha on kuplilla. Semmoisen voisi löytää romuttamolta tms.
- Tuossa on uudenmallinen ratti. Vanha on hienompi puhumattakaan sitten turbon ratista. Semmoista siis metsästelen.
- Penkinlämmitys ei toimi. En ole perehtynyt asiaan vielä ollenkaan, koska on kesä mutta eiköhän se vastusmatto ole katkinainen. Ainakin olen ymmärtänyt, että se olisi yleisin syy toimimattomuuteen. Kuskin penkille lämmitys on säädettävä (jonka kytkimessä ei pala valo, mutta en ole ehtinyt polttimoa vaihtaa) ja pelkääjälle se kai sitten on automaattinen.
- Kattoverhoilu on melkoisen likainen mutta on ehkä parempi, että jättää putsaamatta kun se on kuitenkin ihan tasaisen likainen ja jos pesisi niin siitä voisi tulla laikukas.
- Vaihdekepin nupin voisi etsiä romuttamolta, nykyisessä on kosmeettinen virhe. Vaikea selittää mutta häiritsevä pikkuseikka.
- Yksi uusi lokasuojan musta muovilista pitäisi ostaa rikkinäisen tilalle. Alla ei ollut ruostetta nimeksikään.
- Nykyiset "tarvikealumiinivanteet" eivät miellytä silmää. Peltivanteet sopisivat paremmin hillityillä pölykapseleilla. Saaben alkuperäisiin kevytmetallivanteisiin ei ole varaa.
- Katon pelkääjänpuolen nousukahvasta (tai mikä mahtaisi olla oikea nimitys) puuttuu pieni valkoinen palikka. Se palikka joka tulee torxien peitoksi.
Viesti oli jo nyt tarkkaan harkittu ja paljon aikaa tähän meni, mutta eiköhän tästä vielä paljon unohtunutkin. Mutta tämmöistä nyt alkuun!
Onneksi olkoon, vähänajetun klassikon olet löytänyt!
Kello ysissä takaluukun kuuluisi seurata keskuslukitusta, muissa asennoissa ei.
Kello kahdessatoista luukku on lukossa keskuslukituksesta huolimatta ja kello kahdessa luukku aukeaa vaikka ovet olisivat lukossa, avaimen ei tässä asennossa kuulukaan irrota.
Mutta kokeiles vielä kääntää takapaksin lukko asentoon 9 ja sitten kuskin ovesta auki-kiinni-auki. Jos nyt ei takaluukku aukea niin jossain on vikaa (sähkö ei kulje, servo jumissa tai vipu irti).
Saabklubin jäsenksi kannattaa liittyä, klubin kautta on saanut uusia ohjekirjoja edullisesti.
Kuskin puolen penkinlämmittimen vika saattaa olla kytkimessä ja matkustajan puolen istuin on termostaattiohjattu, eiköhän se ala grillata sitten kun lämpötila laskee alle +11 celsiuksen.
Ajovalojen merkkivaloa ei tämän sukupolven Saabeissa olekaan.
Kello ysissä takaluukun kuuluisi seurata keskuslukitusta, muissa asennoissa ei.
Kello kahdessatoista luukku on lukossa keskuslukituksesta huolimatta ja kello kahdessa luukku aukeaa vaikka ovet olisivat lukossa, avaimen ei tässä asennossa kuulukaan irrota.
Mutta kokeiles vielä kääntää takapaksin lukko asentoon 9 ja sitten kuskin ovesta auki-kiinni-auki. Jos nyt ei takaluukku aukea niin jossain on vikaa (sähkö ei kulje, servo jumissa tai vipu irti).
Saabklubin jäsenksi kannattaa liittyä, klubin kautta on saanut uusia ohjekirjoja edullisesti.
Kuskin puolen penkinlämmittimen vika saattaa olla kytkimessä ja matkustajan puolen istuin on termostaattiohjattu, eiköhän se ala grillata sitten kun lämpötila laskee alle +11 celsiuksen.
Ajovalojen merkkivaloa ei tämän sukupolven Saabeissa olekaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Kokeilin. Ei aukea. Onko jollakulla ollut samaa ongelmaa?Juha96 kirjoitti:Mutta kokeiles vielä kääntää takapaksin lukko asentoon 9 ja sitten kuskin ovesta auki-kiinni-auki. Jos nyt ei takaluukku aukea niin jossain on vikaa (sähkö ei kulje, servo jumissa tai vipu irti).
No se tietysti selittää... Mutta mikä se valo sitten on, joka tässäkin kuvassa palaa? http://www.garaget.org/?car=6177&image=64766Juha96 kirjoitti:Ajovalojen merkkivaloa ei tämän sukupolven Saabeissa olekaan.
Pari juttua tuli mieleeni. En tiedä noide uudempien kattoverhoiluista, mutta neljä vuotta vanhemman verhoilu alkoi siinä 15 vuoden iässä näyttää siltä, että jo sen puhdistamisen suunnittelu sai verhoilun hiljakseen irtoamaan sisäkatosta. Tuttu ongelma vanhemmiten, joten jos verhoilu on sellainen, että sitä sietää vielä katsella, niin miksi ottaa irtomamisen riski puhdistamisen kanssa. Jos siistin haluaa niin ja tykkää näperrellä, voi koko katon verhoilla uudestaa.n Netistä löydettyjen kertomusten pohjalta ei ole mahdoton juttu tehdä ja tulee siisti.
No sehän on ajovalojen merkkivalo...Simo_V kirjoitti: No se tietysti selittää... Mutta mikä se valo sitten on, joka tässäkin kuvassa palaa? http://www.garaget.org/?car=6177&image=64766

9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Noniin aikani tutkin ja lopulta päätin irroittaa sen mötikän/moottorin jonka pitäisi ohjata takaluukun lukkoa keskuslukituksen mukaisesti. Olisi kannattanut ensin katsoa mistä siihen tulee johdot, koska mötikän irroitettuani lähdin seuraamaan johtoja ja havaitsin että entinen omistaja oli katkaissut ne! Syytä en tiedä, mutta nyt kolvailen johdot yhteen ja kokeilen toimiiko mötikkä. Kyllä tässä mukavasti menee tämä ilta.
Edit: Ja pari seuraavaakin iltaa taitaa mennä. Tein jotain eikä luukku avaudu enää laisinkaan. Revin hattuhyllyn irti, jotta mahdun kunnolla istuskelemaan tuonne looraan ja kattomaan mikä meni vikaan.
Edit: Ja pari seuraavaakin iltaa taitaa mennä. Tein jotain eikä luukku avaudu enää laisinkaan. Revin hattuhyllyn irti, jotta mahdun kunnolla istuskelemaan tuonne looraan ja kattomaan mikä meni vikaan.
Allekirjoittaneenkin 1. auto oli Saab, ei tosin mitään noin hienoa, ihan karvalakki-ruisku vm. -85.
-Ajovalokytkimen poltin vanhetessaan alkaa löystymään, vaatii hiukan polttimon ja istukan hienosäätöä. Kieltämättä syksyllä kaikki mittariston valot ovat tarpeen kun on pimeää.
-Uudemmalla vannejaolla 4 x 108mm olevat Saab-vanteet ovat kyllä hiukan hintavampia kuin halvat tarvikevanteet, mutta sopivat kuvaan paremmin. 150-200e, halvemmallakin saa kun löytää. Kannattaa samantien hankkia kahdet sarjat erikoisvanteita, ei tarvitse sitten peltivanteille omaa pulttisarjaa.. Hakua päälle, eiköhän jossain vaiheessa tule eteen.
-Itse olen kahteen Saabiin saanut käyttöohjekirjan ihan Saabin maahantuojalta, lähettivät postissa jos löytyi. Sinänsä tyhmää, miksi ihmeessä vanhoista autoista ao. opukset katoavat..
-Varastossa löytyy istuimeen lämmitysverkko, en vain tiedä onko selkänojaan vai istuimeen. Alkuperäinen, jos kiinnostaa niin laita YV:tä.
Varsinkin etupään pallonivelet, raidetangon sisemmät mukaanluettuna kannattaa tarkistaa auton ollessa nosturilla, pienillä välyksillä on suuri vaikutus!
-Ajovalokytkimen poltin vanhetessaan alkaa löystymään, vaatii hiukan polttimon ja istukan hienosäätöä. Kieltämättä syksyllä kaikki mittariston valot ovat tarpeen kun on pimeää.
-Uudemmalla vannejaolla 4 x 108mm olevat Saab-vanteet ovat kyllä hiukan hintavampia kuin halvat tarvikevanteet, mutta sopivat kuvaan paremmin. 150-200e, halvemmallakin saa kun löytää. Kannattaa samantien hankkia kahdet sarjat erikoisvanteita, ei tarvitse sitten peltivanteille omaa pulttisarjaa.. Hakua päälle, eiköhän jossain vaiheessa tule eteen.
-Itse olen kahteen Saabiin saanut käyttöohjekirjan ihan Saabin maahantuojalta, lähettivät postissa jos löytyi. Sinänsä tyhmää, miksi ihmeessä vanhoista autoista ao. opukset katoavat..
-Varastossa löytyy istuimeen lämmitysverkko, en vain tiedä onko selkänojaan vai istuimeen. Alkuperäinen, jos kiinnostaa niin laita YV:tä.
Varsinkin etupään pallonivelet, raidetangon sisemmät mukaanluettuna kannattaa tarkistaa auton ollessa nosturilla, pienillä välyksillä on suuri vaikutus!
Tuo penkinlämmitin kannattaa korjata jo näin kesällä. Itse olen molemmista 900:sistani (OG ja NG) lämppärin korjannut ja molemmissa vika oli vaan siinä, että vastuslangat oli poikki. Suurin virhe mitä ihmiset tekevät on juurikin se, että tullaan hakemaan autosta jotain tavaraa, esim. hanskalokerosta eikä istuta autoon, vaan nojataan polvella penkkiin kun tavaroita kurotellaan (tulen ampumaan sen, jonka näen autossani näin tekevän
). Oma OG:ni oli myös 92-vuotinen ja tuo penkin purkaminen käy käden käänteessä. (löytyy muutama valokuvakin jos vinkkiä tarvitset) Itseasiassa nykyisen GM-tuotteen penkkiä purkaessa tuli ikävä vanhaa kunnon jakkaraa. Samalla kun jakkaran ottaa autosta ulos ja purkaa voi päälliset pistää pesukoneeseen ja ovat kuin uudet 



Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Nyt on pelkääjän penkki irti ja verhoilut lähtee kohta pesuun ja samalla voikin kattoa onko vastusmatto ehjä. Irroitin myös hattuhyllyn ja löysin piuhat takakaiuttimille. Jospa siis tekisi pahvihyllyn tilalle vankemman hyllyn vanerista ja siihen sitten kajarit. Ehkäpä, ehkäpä.
Koko illan olen tapellut sen takaluukun lukon kanssa ja paljon saanut aikaan mutta en tarpeeksi. Nyt sen toiminta on sangen omituinen:
Kun ovet ovat auki:
9: ei aukea (mutta tuntuis olevan "hollilla")
12: ei aukea
2: aukeaa
Ja kun ovet ovat lukossa niin missään asennossa ei aukea (ei siis 2-asennossakaan). Huomenna pistän oljua tuonne koneistoon niin jokohan tuo aukeaisi 9-asennossa. Sittenkin tosin jäisi epäselväksi, miksei luukku aukea 2-asennossa...
Koko illan olen tapellut sen takaluukun lukon kanssa ja paljon saanut aikaan mutta en tarpeeksi. Nyt sen toiminta on sangen omituinen:
Kun ovet ovat auki:
9: ei aukea (mutta tuntuis olevan "hollilla")
12: ei aukea
2: aukeaa
Ja kun ovet ovat lukossa niin missään asennossa ei aukea (ei siis 2-asennossakaan). Huomenna pistän oljua tuonne koneistoon niin jokohan tuo aukeaisi 9-asennossa. Sittenkin tosin jäisi epäselväksi, miksei luukku aukea 2-asennossa...
Penkinlämmittimestä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 897#209897
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 069#224069
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 897#209897
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 069#224069
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00