900S nykäsee pahasti ahtojen noustessa.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
IceBlast
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 10:08
Paikkakunta: Piikkiö

900S nykäsee pahasti ahtojen noustessa.

Viesti Kirjoittaja IceBlast »

Viriprojekti on nyt vihdoinkin lähtenyt käyntiin, vähäisillä tiedoilla tosin. Kyseessä on vuoden 1991 mallinen ässä, johon on turbon intercooleri ja SplitFiren ahtopainemittari asennettu ja johon on tarkoitus näin aluksi hommata APC-loota, kunhan jostain löytyy paketti kokonaisuudessa kohtuullisella hinnalla.

Olen aloittanut paineiden noston hukkaporttia kiristämällä. Kun paineet on nostettu vajaaseen 0,6 bariin ja painaa kaasun pohjaan vaihteilla 3, 4 ja 5, auto nykäisee voimakkaasti(ja kierrokset, nopeus ja paineet tippuvat jonkun verran) noin 3000-4000 kierroksen paikkeilla kun ahdot on mittarissa noussut 0,5 bariin. Hukkaporttia löysäämällä niin, että ahdot nousee enää 0,55bariin, efekti häviää muilta vaihteilta paitsi kolmoselta ja edelleen laskemalla hieman se häviää kokonaan.

Myös CE-valo on palanut kahtena päivänä, ja sitten yht'äkkiä sammunut, eikä enää myöhemmin ilmestynyt vaivaamaan.

Nyt kiinnostaisi kovasti millä tavalla tuota vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan. Hakutoiminnolla on löytynyt vihjeitä, tosin en tiedä mitkä niistä oikeasti voivat auttaa. Ei luulisi että tulpat tai tulpan johdot olisivat viallisia? Entä sitten bensapumppu tai bensansuodatin? Ja tuon vuotisessa ässässähän ei pitäisi olla mitään rajoittimia noille paineille? Kaikki apu tervetullutta :)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900S nykäsee pahasti ahtojen noustessa.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

IceBlast kirjoitti: Ja tuon vuotisessa ässässähän ei pitäisi olla mitään rajoittimia noille paineille? Kaikki apu tervetullutta :)
Jos nykäsy on raju niin melkeimpä ylipainekytkin rajoittaa menoa.
Haulla löytyy tuosta lisää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kannattaa nyt silti kurkata ettei vaan boksin kyljessä lue CU14.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
IceBlast
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 10:08
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja IceBlast »

Joo, kiitoksia vinkeistä. Pitänee huomenna pistää keskikonsoli purkuun ja tutkiskella sitä ylipainekatkaisijaa. Ja varmuudeksi vielä kattoa että todellakin se on CU14.1.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

IceBlast kirjoitti:Joo, kiitoksia vinkeistä. Pitänee huomenna pistää keskikonsoli purkuun ja tutkiskella sitä ylipainekatkaisijaa. Ja varmuudeksi vielä kattoa että todellakin se on CU14.1.
Mutta kun se on on taaskin turhaa purkaa se konsoli, mikäli ylipainekytkimeen tahtoo käsiksi. Itse otin penkin ja kytkinpolkimen pois (sain hyvin tilaa) mutta juuri joku ruuvasi sitä ilman minkään pois ottoa, että siitä sitten miettimään mikä kannattaa..
edittiä: ja jos siellä kummiskin on 14 -boxi, niin sitten se vakiolastu voi rajoittaa menoa 0,6 hujakoilla. BSR on ystävämnme :wink:
9-5 2,3t Wagon `06
IceBlast
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 10:08
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja IceBlast »

Nyt on saabia vähän tullut purkailtua. Olihan se ECU CU14.1. Tuota noin, mitenkäs toi ylipainekytkin toimii? Lähinnä haluaisin tietää että kumpaan suuntaan sitä ruuvailemaan?
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Helpointa on ottaa sen kytkimen johdot irti ja liittää yhteen. Ja jos tuuning mieltä riittää niin tuota kytkintä voi käyttää aika villeihinkin ideoihin. :)
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
IceBlast
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 10:08
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja IceBlast »

No joo, nyt kiersin ruuvia 3 kierrosta myötäpäivään (0,45bar?). Täytyypi toivoa että meni oikeeseen suuntaan. En viitsinyt ottaa sitä kytkintä irti, vaikka tuskin siinä mitään todellista vaaraa olisikaan.
IceBlast
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 10:08
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja IceBlast »

Noniin, kyllähän se nyt siitä ylipainekytkimestä kiinni oli, ahdot pompsahti kivasti 0,7 bariin. Nyt pitää vaan rauhottua kunnes tulee se APC-loota hommattua. Ahtopainemittarikin tuli reippaasti nopeemmaksi kun otin keskikonsolin alaosan irti; siellä oli nimittäin letku pantteessa :).
Travi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2004 09:42
Paikkakunta: Nummela

ylipainekytkin

Viesti Kirjoittaja Travi »

Jaa, helpointa tuo ylipainekytkimen poisto pelistä onnistui kiskaisemalla
sille tuleva putki irti imusarjasta ja tulppaamalla syntyneet reiät.
9-5 Aero Wagon 2002
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ylipainekytkin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Travi kirjoitti:Jaa, helpointa tuo ylipainekytkimen poisto pelistä onnistui kiskaisemalla
sille tuleva putki irti imusarjasta ja tulppaamalla syntyneet reiät.
Näinhän se on mutta kun yleensä ässän ruuvaus aloitetaan lisäämällä ahtopainemittari ja jos sen asennukseen lukee täältä vinkkejä niin neuvotaan haaroittamaan juuri samasta letkusta että välttyy ylimääräsiltä läpivienneiltä.

Mutta vianhakuun toi on oiva konsti jos tuota epäilee, persdynossa yleensä eron kumminkin huomaa. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin