Laatikko sano spätääm!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hunt
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 12:47

Viesti Kirjoittaja hunt »

vetonivel siitä on menny, eikä loota. Viime kesänä epäilin jo laatikkoa kun ei enää kolmonen mennyt päälle ollenkaan. Viaksi osoittautui kuitenkin moottorin etupään kiinnityksen repeäminen. Kone oli sen verran "nokallaan", että ei vaihteensiirtäjä toiminut. Isäukolla oli kuulemma "pikkusen saattanu kolahtaa kiveen". Kannattaa tosiaan tehdä diagnoosit huolella, eikä hätäillä vehkeitä pajalle/romikselle.
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

hunt kirjoitti:vetonivel siitä on menny, eikä loota. Viime kesänä epäilin jo laatikkoa kun ei enää kolmonen mennyt päälle ollenkaan. Viaksi osoittautui kuitenkin moottorin etupään kiinnityksen repeäminen. Kone oli sen verran "nokallaan", että ei vaihteensiirtäjä toiminut. Isäukolla oli kuulemma "pikkusen saattanu kolahtaa kiveen". Kannattaa tosiaan tehdä diagnoosit huolella, eikä hätäillä vehkeitä pajalle/romikselle.
Epäilyttää myös, kun nelonen ja vitonen vinkuu melkein samalla tavalla, samoissa nopeuksissa. Vasen etupyörä on myös hieman väljä, katsastusmies siitä mainitsi, mutta ei sen ihmemmin pistäny mitään osia vaihtoon.
OG900i -88
VW 1300 -70
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kyl se o varma et on laatikko.Tai keksikäähän sherlockit sille myös selitys että kun auto on paikoillaan ja ilman vaihdetta kaasua painettaessa nopeusmittari nousee.Kolina myös aivan sairas ku auto kay paikallaan..Ikina en ole moiseen törmännyt vaikka autokorjaamoilla olenkin töissä ollu..
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Se että nopeusmittari toimii edelleen kertoo sen että ainakin itse perämurikka pyörii edelleen. Perämurikan ja pyörännapojen välissä ei ole muita osia kuin tasauspyörästö ja vetoakselit nivelineen. Kun kerran vika tuli pyörät linkussa niin se taas kielii siitä että vika on nivelissä. Tasauspyörästö ei tiedä mihin suuntaan pyörät ovat.

Jos nostat ehjästä autosta toisen etupyörän ilmaan auton ollessa käynnissä niin useimmiten pyörä lähtee pyörimään vaikkei vaihde olisikaan päällä. Aivan sama tilanne tulee jos vetonivel tai -akseli on poikki. Mikäli vetonivel tai -akseli on rikki niin kolinaa kuuluu varmasti.

Kuitenkaan autoa en ole nähnyt, joten varmaksi en voi sanoa missä vika on. Oli se sitten tasauspyörästössä tai vetoakselissa/nivelessä niin laatikko ei kannata ensimmäiseksi repiä irti - molempien korjaus onnistuu laatikkoa irrottamatta.

Korjaamossa en ole ollut töissä - pyydelty on mutta toistaiseksi olen tyytynyt harrastamaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jaa jaa.. :roll: Sama se sitten,ihan niinku tykkäätte.Laatikon vaihdan silti.Vaikka sitten ''harrastamisen'' ilosta.Pitihän se ääntä 4 ja vitos vaihteella aikaisemmin ku hajos.Kiitos asiantuntioille.
Edit.Ja jos suorsa on sitä mieltä,että tavan auton saa pyörät ilmassa ilman vaihdetta näyttämään mittariin niin pitkälle kun uskaltaa kierrättää,niin saanen kysyä mikä automerkki ja malli?Paikallaanhan tuo on ottanut ''mittarinopeutta'' 80 paikoillaan mutta kai se on sitte normaalia.Höh olisinpa vaihtanu vaan sen nivelen :cry: En ole myöskään enää asennushommissa joten taidan viedä korjaamolle :roll:
edit2.tulipa asiatonta juttua tai siis kyseenalaisesti ilmaistua..
Viimeksi muokannut Suppari, To Kesä 29, 2006 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Nyt ku tota hommaa oikeen miettii niin ton suorsan tasauspyörasto kommentti ei kuullosta yhtään vitummalle..Mutta sen verran näistä hommista sentään tiedän ettei vetonivel ole paskana.Katoin ne heti kun loppu meno..Myös tripodit ja maljat on ehjät.Multa ei löydy laatikon räjäytys kuvia laatikosta,pyörittääkö iso lautas pyörä nopeusmittaria?En oo asiaan perehtynyt.Saabin laatikosta ei ole kokemuksia,nissanin laatikoita olen tehnyt muutaman.Jokatapauksessa,laatikko mene vaihtoon ton edellämainitun vinkunan takia,vai johuuko tuokin mahdollisesta tasauspyörästö viasta?Mut to nopeusmittarin villi npusu kyllä ihmetyttää.. :roll: Kommenttia suorsa ja muut prot jotka laatikoista ymmärtää..
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Suppari kirjoitti:Nyt ku tota hommaa oikeen miettii niin ton suorsan tasauspyörasto kommentti ei kuullosta yhtään vitummalle..Mutta sen verran näistä hommista sentään tiedän ettei vetonivel ole paskana.Katoin ne heti kun loppu meno..Myös tripodit ja maljat on ehjät.Multa ei löydy laatikon räjäytys kuvia laatikosta,pyörittääkö iso lautas pyörä nopeusmittaria?En oo asiaan perehtynyt.Saabin laatikosta ei ole kokemuksia,nissanin laatikoita olen tehnyt muutaman.Jokatapauksessa,laatikko mene vaihtoon ton edellämainitun vinkunan takia,vai johuuko tuokin mahdollisesta tasauspyörästö viasta?Mut to nopeusmittarin villi npusu kyllä ihmetyttää.. :roll: Kommenttia suorsa ja muut prot jotka laatikoista ymmärtää..
Vinkuna johtuu laakeriviasta. Kaikki hammaskulmat pääsee muuttumaan, kun päakselin laakeriin tulee väljää..

Tuossa päälimmäisenä (valkoisena lähes) näkyy ratas, joka pyörittää nopeusmittarin ratasta.
http://www.saabmerkkiluokka.com/saannot_kuva1.gif

Edit: mitään laatikoista kyllä ymmärrä...
900C -86
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla näkyy perämurikka ja nopeusmittarin ratas vähän paremmin:
http://www.fixmysaab.com/tranny/tranny_step1.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

No ei mullakaan noita räjäytyskuvia ole muutamaan vuoteen paperilla ollut, päässä kylläkin. Yleensä vinkunat tulee jommasta kummasta pikkuvetopyörän laakerista. Tässä tapauksessa voi nyt hyvinkin olla kaksikin eri vikaa.

Yhdestä autosta minulla on hajonnut tasauspyörästö. Laatikossa ei ollut mitään vikaa tai oiretta aikaisemmin. Eräässä reilummassa kiihdytyksessä sitten veto hävisi vaihteen vaihdoin jälkeen. Ei mitään kilinää eikä kolinaa kuulunut. Lopputuloksena avasin koko laatikon ja vialliseksi osoittautui tasauspyörästössä oleva katkennut akseli.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Joku tuossa taannoin neuvoi, notta jos pistää puutarhaletkun vikapaikkakandidaatin lähelle, ja korvakuulolla vinkunat paikallistaa ajellessa tarkemmin(?)
Eipä kyllä viitsis vaihdelaatikkoremonttia tehdä/teettää, jos helpommalla pääsöö.
OG900i -88
VW 1300 -70
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

suorsa kirjoitti:No ei mullakaan noita räjäytyskuvia ole muutamaan vuoteen paperilla ollut, päässä kylläkin. Yleensä vinkunat tulee jommasta kummasta pikkuvetopyörän laakerista. Tässä tapauksessa voi nyt hyvinkin olla kaksikin eri vikaa.

Yhdestä autosta minulla on hajonnut tasauspyörästö. Laatikossa ei ollut mitään vikaa tai oiretta aikaisemmin. Eräässä reilummassa kiihdytyksessä sitten veto hävisi vaihteen vaihdoin jälkeen. Ei mitään kilinää eikä kolinaa kuulunut. Lopputuloksena avasin koko laatikon ja vialliseksi osoittautui tasauspyörästössä oleva katkennut akseli.
Ja tuo vastasi mihin kysymykseeni?
Siis veikkaisin että vika on lähtöisin laakeri viasta ja se taas paskoista öljyistä.Väärä hammaskosketus ja sitä kun ei ole korjattu vaan poltettu vaan kumia ja annettu kenkää--> näin ollen jotain(mitä?) paskana enemmänkin.
Oikeastaan ihan sama mitä tolle on käyny koska se vaihdetaan kokonaan.Voishan sita jos jaksaa niin kattoa mita toi on syöny... Ja 900 kone/vaihdelaatikkopaketin irroitushan on helppoa kuin lapsen lyöminen.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Nyt on auto pihalla. Jos käynistää mootorin kytkin pohjassa käy nätisti, jos
nostaa kytkintä saattaa kuulua pari kertaa kilinkolin jonka jälkeen loppuu. Jos yrittää työntää autoa moottori käynnissä vapaalla, niin alkaa taas kilinkolin ääni. Kaikki vaihteet menee helposti päälle, mutta jos kytkintä nostaa :D kilinkolin ja auto menee nykivästi eteenpäin kunnes pyörät lukittuu. Jos pakittaa käy samalla tavalla, j.n.e. Jos nostaa yhden pyörän ilmaan ja moottori on käynnissä vapaalla ja jos yrittää pyörittää pyörää, niin kuluu kilinkolin. Viitaisiko tämä pinion-laakeriin vaiko tasauspyörästöön?
Jos kerran tasauspyörästön osat ovat vaihdettavissa laatikko paikallaan, niin sehän olisi helpompi. :roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jos nopeusmittari nousee on ainakin vasemman puolen perämurikasta pyörittävä :)

(Piti vaan tämä kirjoittaa julki vielä. Tai sitten ainakin sen nopeusmittarin rattaan pitää pyöriä mikä on siinä murikassa kiinni, sitä en ymmärrä enää miten pelkkä ratas voi pyöriä muttei perä, ehkä joku liikuttaa viisaria joka saa rattaan pyörimään?)
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja K900C »

Sydän syrjällään lukee tätä topikkia. Itsellä 900c vm. 90 ja laatikko "vouvaa" esim. jos ajaa 80km/h vitonen pesässä. Vaihteet menee silmään ja on toistaiseksi pysyneet *koputtelee puuta*. Autolla on ajettu n. 237tkm. Tähän vois joku laittaa nyt jotain arvioita kuinka pas**na loota on, kuinka riskialtis se on eli onko odotettavissa lisäoireita(mitä?) vai voiko kojahtaa, vaikka tänään???

Mitenkäs sitten loota rempat/kunnostus ja niiden teettäminen puhutaanko tuhansista euroista vai satasista ja saako noita periä tai koko settejä kunnostettuina/vähän käytettyinä/uudehkoina jostain/jotenkin. Onko tästä vinkkejä tai kokemuksia?

Tuo nopeusmittari juttu on aika mielenkiintoinen. Itsellä oli aikanaan vm. 83 99 ja siinä alkoi nopesumittari elämään ihan omaa elämää viimeisinä aikoina oletin, että sillä oli asian kanssa jotain tekemistä, kun vasen etujarru alkoi laahaaman ja rutisemaan ajaessa.
#2884
Saabiton
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1171
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

K900C kirjoitti:Sydän syrjällään lukee tätä topikkia. Itsellä 900c vm. 90 ja laatikko "vouvaa" esim. jos ajaa 80km/h vitonen pesässä. Vaihteet menee silmään ja on toistaiseksi pysyneet *koputtelee puuta*. Autolla on ajettu n. 237tkm. Tähän vois joku laittaa nyt jotain arvioita kuinka pas**na loota on, kuinka riskialtis se on eli onko odotettavissa lisäoireita(mitä?) vai voiko kojahtaa, vaikka tänään???

Mitenkäs sitten loota rempat/kunnostus ja niiden teettäminen puhutaanko tuhansista euroista vai satasista ja saako noita periä tai koko settejä kunnostettuina/vähän käytettyinä/uudehkoina jostain/jotenkin. Onko tästä vinkkejä tai kokemuksia?

Tuo nopeusmittari juttu on aika mielenkiintoinen. Itsellä oli aikanaan vm. 83 99 ja siinä alkoi nopesumittari elämään ihan omaa elämää viimeisinä aikoina oletin, että sillä oli asian kanssa jotain tekemistä, kun vasen etujarru alkoi laahaaman ja rutisemaan ajaessa.

Muistelen, että joku puhui laakereiden maksavan jotain 200e pintaan.
Työ tietysti maksaa teetettynä varmasti reilusti enemmän. :? .
Vastaa Viestiin