Liikaa ahtopaineita, 900T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Liikaa ahtopaineita, 900T16

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tai eihän noita liikaa olis jos olisivat hallitusti. :)

Potilas on -92:nen T16 satku jossa on tällä hetkellä APC-boxi -86:sta tonnarista, turbona orkkis mitsu ja cooleri odottaa tallissa putkia. Peruspaineet n.0.4.

Oireet on että ahdot tahtoo nousta reilusti yli baarin, aamun ekat vedot jopa splitfiren mittarin mukaan 1.4bar. Tosin kauhean pitkään noi ei pysy tuolla, ekat vedot hieman pidempään muuten vain sekunnin pari josta tippuvat melko rajusti normaaliin 0.7-0.8.
Boxi antaa tonnarissa ihan vakioahdot tai oikeastaan jää hieman vajaaksi mutta olen pistänyt sen hieman vajaiden peruspaineiden piikkiin.
Mankkuvenan vaihdoin eilen -87:sta tonnarista joka ahtaa nätisti siihen punarajalle mutta nyt toi piikkaus oikeastaan vaan paheni.
Nakuanturi on i16:sta kun ensin kokeilin kahdella T8:n anturilla niin ei ahtanu ollenkaan tai no erittäin kovilla kierroksilla tai alle 2300kierroksen. EPC:stä olin kattovani että sen olevan sama.

Aika paljon oon noita apc:hen liittyviä juttuja lueskellu mutta ihan vastaavaa en löytäny.
Paineanturikin on kytkettynä mutta sen toimintaa ei ole testattu missään muussa autossa.

Ekana tulis mieleen että toi boxi olis twiikattu mutta miksi se toimii mun toisessa tonnarissa nätiste, tietty jos tonnarin vanha garretti ei jaksa ahtaa yli vakiopaineiden mitä en kylläkään usko kun kulkee sentään ihan hyvin. Voisko noissa boxeissa olla niin paljon eroa vanhan tonnarin ja mitsulla varustetun satkun välissä että mitsu vaan kerkii keräämään ahtoja niin paljon enempi mitä garretille säädetty kerkii säätään tai jotain.

http://www.900aero.com/ sivuilta löytyy arvoja vakiosatkulle

7566599 900T16/160hp Man. 1990 25 Pin R42: 5.1k R138: 26.7 P: 11.9k F: 96
Vastaavat arvot 86:lle tontulle
7524143 9000T16/175hp Man. 1986 25 Pin R42:5.90k R138: 25.5 P: 15.1k F: 185

Arvot ovat lähes samat 87 tontulle joten sen boxin kanssa on melko turha kokeilla.
Itse kun en ole noita säädelly niin en osaa sanoo voiskos tuollaiset muutokset tehä tuollaisia "oireita" mitä mulla on?
Siis lähinnä toi P-arvohan tässä on se vaikuttava tekijä, eikös?
3.2ohmin muutos ei kuulosta isolta
EDIT:Toi olis siis oikeesti 3.2kilo-ohmia joten ohan siinä eroa.
Ei pitäis kopsata vanhoist lapuist jossa on lainattu vain osaa....
, tosin kun en tiiä trimmerin säätöaluetta tai saatikka muuta kytkentää niin on hankala päätellä enempää.


Vuotava mankkuvenan letku tai painekello tietty nostaa myös ahtoja reilusti mutta eiköhän ne pitäis noita paineita pidempäänkin ylhäällä.
Tai kai painekello tai hukkaportti voi satunnaisesti jumittaakkin…
Ovat vaan ikävämmät tarkistaa. :(

Onko vielä jotain mikä voisi olla vikana ja onko mun päätelmät oikean suuntaisia?

Mitenköhän tuon kanssa jatkais, pitäiskös yks boxi ruuvata noihin 160hepan arvoihin ja jatkaa sitten ihmettelyy…

Nakuanturin tai mankun ledejä ei ole mutta ne on kai yleensä hyödyllisempii kun oireet ovat päinvastaiset.


Pitkään tuota ei varmaan kannata ihmetellä tai pääsee harjoitteleen kansipahvin vaihtoo, toki sitten tulisi laitettua toi paremmin henkittävä kansikin paikkaansa. :)
Viimeksi muokannut tetammi, To Kesä 29, 2006 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Itse en ihmettele yhtään jos eri turboilla ja samalla boxilla ahdot pikkailee. Mitsu kun tosiaan spoolaa 300-500rpm (?) aikaisemmin ja kerää ahdot nopeammin, niin enpä ihmettele yhtään että APC ei pysy mukana. APC:n säätönopeudesta en osaa sanoa muttei APC kuitenkaan ole mikään nopea tarkkuussäätö instrumentti. Tarkkuuden ja verkkaisuuden kun yhdistää vaihteleviin olosuhteisiin niin ei mielestäni ihme että piikkailee.

Toinen boxi testiin vastaavalla raudalla olevasta autosta tai sitten potikat kabiiniin ja hakemaan sopivaa suhdetta niille jotta paineet pysyy halutussa eikä piikkaile.
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

elikkä P potikalla säädetään että kuinka paljon ahtopaine nousee ja T potikalla säädetään ahtopaineen nousuaikaa.. Eli tästä voi päätellä että T arvo on pielessä koska ahtopaine nousee liian nopeaa -> piikkaa yli.
korjaus = säätää T arvoa niin että ahtopaine nousee oikeaa(eli hiljempaa) vauhtia(voi joutua tekemään useammankin kerran :wink:) ja sitten vaan paljon nilkka suorana ajoa :twisted: :twisted: 8) .
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

habasaab kirjoitti:elikkä P potikalla säädetään että kuinka paljon ahtopaine nousee ja T potikalla säädetään ahtopaineen nousuaikaa.. Eli tästä voi päätellä että T arvo on pielessä koska ahtopaine nousee liian nopeaa -> piikkaa yli.
korjaus = säätää T arvoa niin että ahtopaine nousee oikeaa(eli hiljempaa) vauhtia(voi joutua tekemään useammankin kerran :wink:) ja sitten vaan paljon nilkka suorana ajoa :twisted: :twisted: 8) .
Eikös noi oo just toistapäin mikäli mä oikein tavasin:
The tuning process (the mystery of the P and F)
On the APC there's three pot, s P,F and K.

The function:
P: Boost rise rate
F: Boost pressure
K: Knock threshold (NEVER EVEN THINK TO TOUCH THIS ONE!)

F sets the maximum boost and this one is not especially sensitive. P controls how fast the Boost pressure rises to the F-level. If P is set too low the Boost "crawls" up, set too high the boost will overshoot the F-level, and you will experience some real nasty boost spikes until it sets or until the APC lowers the boost due to knock. The worst-case scenario, the head gasket blows.

Ja vielä kuva:
Kuva

No hyvä että toi boxien ero saa kannatusta, kun on kumminkin helpoimmasta päästä vianhakua.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Oliskohan sittenkin säädetty hiukan tuota boksia, esim tuota P potikkaa?
Sen kova arvo tekee tuon ilmiön. Näin ainakin omassa APC boksissa, joka on 87 tonnarista. Eli ei kun mittaamaan potikoiden arvot. Sillähän se selviää. Itselle värkkäsin tuon APC säädön sisälle, onpahan helpompi etsiä oikeita säätöjä. Millaisen coolerin hankit?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sukellusvene kirjoitti:Oliskohan sittenkin säädetty hiukan tuota boksia, esim tuota P potikkaa?
Sen kova arvo tekee tuon ilmiön. Näin ainakin omassa APC boksissa, joka on 87 tonnarista. Eli ei kun mittaamaan potikoiden arvot. Sillähän se selviää. Itselle värkkäsin tuon APC säädön sisälle, onpahan helpompi etsiä oikeita säätöjä. Millaisen coolerin hankit?
Kai se on sitten ruuvattava ku kaikki kehottaa.

Cooleri on tän kokoinen:
450 * 300 * 76 mm (kenno)
630 * 330 * 76 mm (kokonais)
Lähdöt : 3"
Ja tämän näköinen:
Kuva

Kai toi vakio IC:n päihittää, ainakin syytä olisi kun se tuli jo myytyä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Heh, kerkesit näköjään tuohon holysmoke kimppatilaukseen mukaan :D

Seuraavaa tilauskierrosta odotellessa 8)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ronska kirjoitti:Heh, kerkesit näköjään tuohon holysmoke kimppatilaukseen mukaan :D
Ohan mulla tuossa yks polttoöljyllä käyvä pihassa. :D

Tilanne on edenny silleen että kolvasin ja ruuvasin boxin RED Boxin arvoihin ja piikkaaminen väheni kummasti, suurin piirtein yhteen bar:iin jää ja siitä laskee pikku hiljaa.

Tai no pidemmissä vedoissa laskee sykäyksittäin josta pikku hiljaa palautuu eli ymmärtääkseni toi on selkeetä nakutusta mikä on varsin odotettavaa ilman coolerii. Nakuledin piuha on jo boxista pihalla mutta ei vielä kabiinissa.

Ja toinen juttu on että toi ruuvaus on tehty T8-boxin pohjalle että noi nakuarvot että saattaa olla turhan herkkänä nakutuksen suhteen.

Nyt tarttis jostain saada tietoon 90-luvun T16 satkulle K-potikan arvot kun 900aero.comin sivuiltakaan ei löydy kuin 157heppasel arvot.
Tietty jos olis hyvä tietää että onko boxeissa muuten eroja kuin tuon potikan arvo....
YV:llä voi pukata arvoja jossei haluu yleiseen jakeluun tai jos joku haluu vaihtaa tuon boxin T16:sta versioon.

Huomenna jos sais bensalastun paikkaansa ja kesälomalla coolerin niin eiköhän kohta saa varastosta kaivaa uudet etukumit alle. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tetammi kirjoitti: Tai no pidemmissä vedoissa laskee sykäyksittäin josta pikku hiljaa palautuu eli ymmärtääkseni toi on selkeetä nakutusta mikä on varsin odotettavaa ilman coolerii. Nakuledin piuha on jo boxista pihalla mutta ei vielä kabiinissa.

Ja toinen juttu on että toi ruuvaus on tehty T8-boxin pohjalle että noi nakuarvot että saattaa olla turhan herkkänä nakutuksen suhteen.

Nyt tarttis jostain saada tietoon 90-luvun T16 satkulle K-potikan arvot kun 900aero.comin sivuiltakaan ei löydy kuin 157heppasel arvot.
Tietty jos olis hyvä tietää että onko boxeissa muuten eroja kuin tuon potikan arvo....
YV:llä voi pukata arvoja jossei haluu yleiseen jakeluun tai jos joku haluu vaihtaa tuon boxin T16:sta versioon.

Huomenna jos sais bensalastun paikkaansa ja kesälomalla coolerin niin eiköhän kohta saa varastosta kaivaa uudet etukumit alle. :D
F- ja P-potikoitahan pitää veivata aina kimpassa, niinkuin 900aero.com kertoo. Toisesta piikkausta vähemmällä ja toisesta ahtoa lisää jne. Potikat kabiinin on tosiaan hyvä ainakin kokeillessa ettei kokoajan tarvii trimmereitä säädellä piirilevyllä.

Tuo K-potikan arvo on tosiaan hitusen vaikea asia. Itekin veivasin T8-boxista lähimmäksi jotain T16:sta konetta mikä tuntui sopivalta. Nakutusta ei ole vaan pahemmin ilmennyt 1.5bar ahdoillakaan, mutta välillä kyllä on ledi vilkkunut kun on selkesti korvin kuultavaa nakua kuulunut. Ei ole vielä porsinut noilla ahdoilla. Hukkaportin asennus mallia sävelletty, peruspaineet 0.6-0.9 riippuen kierroksista (eli ei tasaisesti niinkuin vakiona).

Mitenkös tuon K-potikan vastusarvon ja nakutuksen tunnistuksen välinen suhde? Milloin tunnistaa herkemmin nakutuksen? jne..

Teemu, millainen bensalastu? Pelkkä rajoituksen poisto vaiko lisää soppaa myös? Entä onko iicee jo kätösissä? Voisin tulla vilasemaan joku päivä jos sopii, muuan ässään pitäisi moinen saada myös.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

tetammi kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:Oliskohan sittenkin säädetty hiukan tuota boksia, esim tuota P potikkaa?
Sen kova arvo tekee tuon ilmiön. Näin ainakin omassa APC boksissa, joka on 87 tonnarista. Eli ei kun mittaamaan potikoiden arvot. Sillähän se selviää. Itselle värkkäsin tuon APC säädön sisälle, onpahan helpompi etsiä oikeita säätöjä. Millaisen coolerin hankit?
Kai se on sitten ruuvattava ku kaikki kehottaa.

Cooleri on tän kokoinen:
450 * 300 * 76 mm (kenno)
630 * 330 * 76 mm (kokonais)
Lähdöt : 3"
Ja tämän näköinen:
Kuva

Kai toi vakio IC:n päihittää, ainakin syytä olisi kun se tuli jo myytyä.
Itsellä kans tulossa samanlainen, jahka HMR trading joskus saa sen toimitettua. Holysmokelta olisin tilannut, jollen olis ehtiny tilata HMR tradingilta. Olis tainnu jo saada coolerin ja rahaakin olis säästynyt useampi kymppi :evil: . 29 toukokuuta jo tilasin, eikä ole tullut. Sähköpostilla kyselin, eikä vastausta ole tullut.

Nyt on APC säätö toiminnassa sisältä käsin, aika kätevä säätää. Nakuvalon johto pitäis kytkeä vielä boksiin ja magneettiventtiilin johto.
Piuhat ja valotkin on nyt paikallaan kojetaulussa. Vedin nuo kaikki piuhat suojakuoren sisässä kabiiniin, eipähän ihan helpolla hankaannu puhki. Aika kiva savotta purkaa konsolit ja kojelaudan alaosa, no meni nyt jo paljon nopeammin kuin ekalla kerralla :)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

f-19 kirjoitti: F- ja P-potikoitahan pitää veivata aina kimpassa, niinkuin 900aero.com kertoo. Toisesta piikkausta vähemmällä ja toisesta ahtoa lisää jne. Potikat kabiinin on tosiaan hyvä ainakin kokeillessa ettei kokoajan tarvii trimmereitä säädellä piirilevyllä.
Ahtojen määrä varmaa on ihan hyvä nyttenkin kuhan saan muut muutokset tehtyä että ne viellä pysyis isommillakin kierroksilla niin katotaan sitten lisää.
Tuo K-potikan arvo on tosiaan hitusen vaikea asia. Itekin veivasin T8-boxista lähimmäksi jotain T16:sta konetta mikä tuntui sopivalta. Nakutusta ei ole vaan pahemmin ilmennyt 1.5bar ahdoillakaan, mutta välillä kyllä on ledi vilkkunut kun on selkesti korvin kuultavaa nakua kuulunut.
No katotaan kun saan IC:n kiinni ja BSR:n bensalastun paikkaansa ja jos sit tuntuu paljoa nakuttelevan/luulevan nakuttelevan niin pitänee miettii tota uusiks.
Normaalistihan apc taitaa tiputtaa ahtoja jo alemmas ennen kuin korvin kuultavaa nakutusta kuuluu joten en tiiä tunnistaisinko ees tuota...
Mitenkös tuon K-potikan vastusarvon ja nakutuksen tunnistuksen välinen suhde? Milloin tunnistaa herkemmin nakutuksen? jne..
Eikös T8:t nakuta herkemmin joten noissa on varmaan väännetty tuota herkemmälle. Mä vaan arvaan ja toivon että joku paremmin tietävä korjais. :)
millainen bensalastu? Pelkkä rajoituksen poisto vaiko lisää soppaa myös?
Eikös noista aiemmista kirjoituksista jo ilmene ettei mitään rajoituksii ole.
Se on vaan -90:ssä jossa rajoitus lastussa. Mutta bensaa tuon lastun pitäis yläkierroksilla antaa lisää vaikka näyttää lambda vielä pysyvän vihreellä alueella.
Entä onko iicee jo kätösissä? Voisin tulla vilasemaan joku päivä jos sopii, muuan ässään pitäisi moinen saada myös.
Ohan tuo ja sopii poiketa niin pääsen samal vähän katteleen miten oot putket vetäny.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin