Laatikko sano spätääm!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

vjbremer kirjoitti:Nyt on auto pihalla. Jos käynistää mootorin kytkin pohjassa käy nätisti, jos
nostaa kytkintä saattaa kuulua pari kertaa kilinkolin jonka jälkeen loppuu. Jos yrittää työntää autoa moottori käynnissä vapaalla, niin alkaa taas kilinkolin ääni. Kaikki vaihteet menee helposti päälle, mutta jos kytkintä nostaa :D kilinkolin ja auto menee nykivästi eteenpäin kunnes pyörät lukittuu. Jos pakittaa käy samalla tavalla, j.n.e. Jos nostaa yhden pyörän ilmaan ja moottori on käynnissä vapaalla ja jos yrittää pyörittää pyörää, niin kuluu kilinkolin. Viitaisiko tämä pinion-laakeriin vaiko tasauspyörästöön?
Jos kerran tasauspyörästön osat ovat vaihdettavissa laatikko paikallaan, niin sehän olisi helpompi. :roll:
Hieman kuulostaa vastaavalta kun tutulta meni ensiövälityksen ketju poikki.
Kannattaa ehkä kurkata tuonne koppaan ennen ku repii koko hoidon ylös.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

K900C kirjoitti:Sydän syrjällään lukee tätä topikkia. Itsellä 900c vm. 90 ja laatikko "vouvaa" esim. jos ajaa 80km/h vitonen pesässä. Vaihteet menee silmään ja on toistaiseksi pysyneet *koputtelee puuta*. Autolla on ajettu n. 237tkm. Tähän vois joku laittaa nyt jotain arvioita kuinka pas**na loota on, kuinka riskialtis se on eli onko odotettavissa lisäoireita(mitä?) vai voiko kojahtaa, vaikka tänään???
Varmaksihan ei pysty ennustamaan että kuin kauan se kestää nipussa, mut itse olen ajellut kohta vuoden nopalla jossa huutaa laatikko jo melko äänekkäästi kolmosella, nelosella ja vitosella.

Itse en juurikaan kanna huolta niin kauan kun ei pykäliä potki päältä, ja satkussani se alkoi vasta 20tkm volinan alkamisen, yhden kytkinakselin katkeamisen, vetonivelen hajoamisen ja sisemmän vetonivelen maljan räjähtämisen jälkeen.. eli sikaa se laatikko ainakin sai ihan kunnolla.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
hunt
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 12:47

Viesti Kirjoittaja hunt »

tetammi kirjoitti:
vjbremer kirjoitti:Nyt on auto pihalla. Jos käynistää mootorin kytkin pohjassa käy nätisti, jos
nostaa kytkintä saattaa kuulua pari kertaa kilinkolin jonka jälkeen loppuu. Jos yrittää työntää autoa moottori käynnissä vapaalla, niin alkaa taas kilinkolin ääni. Kaikki vaihteet menee helposti päälle, mutta jos kytkintä nostaa :D kilinkolin ja auto menee nykivästi eteenpäin kunnes pyörät lukittuu. Jos pakittaa käy samalla tavalla, j.n.e. Jos nostaa yhden pyörän ilmaan ja moottori on käynnissä vapaalla ja jos yrittää pyörittää pyörää, niin kuluu kilinkolin. Viitaisiko tämä pinion-laakeriin vaiko tasauspyörästöön?
Jos kerran tasauspyörästön osat ovat vaihdettavissa laatikko paikallaan, niin sehän olisi helpompi. :roll:
Hieman kuulostaa vastaavalta kun tutulta meni ensiövälityksen ketju poikki.
Kannattaa ehkä kurkata tuonne koppaan ennen ku repii koko hoidon ylös.
Ketjut on menny pariin kertan mulla. Tutut oireet. Molemmilla kerroilla diagnoosi oli suhteellisen helppo tehdä, koska ketjun päät tuli läpi kotelon kyljestä.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

tetammi kirjoitti:
vjbremer kirjoitti:Nyt on auto pihalla. Jos käynistää mootorin kytkin pohjassa käy nätisti, jos
nostaa kytkintä saattaa kuulua pari kertaa kilinkolin jonka jälkeen loppuu. Jos yrittää työntää autoa moottori käynnissä vapaalla, niin alkaa taas kilinkolin ääni. Kaikki vaihteet menee helposti päälle, mutta jos kytkintä nostaa :D kilinkolin ja auto menee nykivästi eteenpäin kunnes pyörät lukittuu. Jos pakittaa käy samalla tavalla, j.n.e. Jos nostaa yhden pyörän ilmaan ja moottori on käynnissä vapaalla ja jos yrittää pyörittää pyörää, niin kuluu kilinkolin. Viitaisiko tämä pinion-laakeriin vaiko tasauspyörästöön?
Jos kerran tasauspyörästön osat ovat vaihdettavissa laatikko paikallaan, niin sehän olisi helpompi. :roll:
Hieman kuulostaa vastaavalta kun tutulta meni ensiövälityksen ketju poikki.
Kannattaa ehkä kurkata tuonne koppaan ennen ku repii koko hoidon ylös.
Kuulostaa lupaavalta. pitää tarkistaa. ketjuhan on jopa vaihdettavissa kone kiinni..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

K900C kirjoitti:Sydän syrjällään lukee tätä topikkia. Itsellä 900c vm. 90 ja laatikko "vouvaa" esim. jos ajaa 80km/h vitonen pesässä. Vaihteet menee silmään ja on toistaiseksi pysyneet *koputtelee puuta*. Autolla on ajettu n. 237tkm. Tähän vois joku laittaa nyt jotain arvioita kuinka pas**na loota on, kuinka riskialtis se on eli onko odotettavissa lisäoireita(mitä?) vai voiko kojahtaa, vaikka tänään???

Mitenkäs sitten loota rempat/kunnostus ja niiden teettäminen puhutaanko tuhansista euroista vai satasista ja saako noita periä tai koko settejä kunnostettuina/vähän käytettyinä/uudehkoina jostain/jotenkin. Onko tästä vinkkejä tai kokemuksia?
Jotenkin on aika suruton asenne tullut noihin vaihdelaatikoihin. Ei niitä oikeestaan kannata paljoa korjailla... Talvella ostin 20eurolla auton, joka on luovuttanut osia eri ajokkeihimme varaosaliikkeen hintoihin ajateltuna jo reilusti sadalla eurolla. Tuosta vehkeestä on vielä jäljellä viis lovinen täysin toimiva aski ja kaasarikone. Mitä tällä tahdon sanoa, niin halvin tapa fiksata vaihdelaatikko on etsiä joku mätävaurioinen leima loppuun ajettu satku ja koeajaa se. Jos vaihdelaatikko on ehjä, ostaa auton, ottaa mitä tarvii ja paalaa loput. Mie ite ostin tuon 20euron satkun pelkästään uuden näköisen ja oloisen syylärin takia.

Askit paukkuu muuteskin aika yllättäen. 99 crossiautosta (serkun oma) porsi 5-lovinen vaihdelaatikko ihan vain vaihdettaessa vaihdetta 4->3. Kyse oli vieläpä harjoituskierroksista, eikä varsinainen kisa ollut edes alkanut. Tämmöstä vaan sattuu.

Ainiin. Tuo miun 99 turbon GM45612 koodia oleva vaihdelaatikko muuten maksoi 10euroa. Ostin klubitoverilta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Itsekin tuossa ihmettelin yks aamu, kun tuntuu niin oudon hömmelöltä tuo kytkinpoljin.Ottaa mielestäni alempaa tuo kytkin kiinni, kuin ennen. Kolmoselle vaihto tuntuu nyt jotenkin vaikeammalta, jos kovemmin kiihdyttää. Normaalimmassa ajossa vaihteet menee päälle suht hyvin ja sivuääniä ei kuulu. Lämpimänä tuntui jotenkin jäykältä 1-2-3 vaihteen kytkennät. Oliskohan kytkinsylinterin ilmauksesta mitään apua?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla ainaskin tommonen vika tuli ihan yhtäkkiä liikennevaloissa. Vaihteita ei meinannut saada millään päälle, kun kytkin ei irroittanut kunnolla. Syyksi paljastui katkennut poljinsylinterin sisällä majaileva jousi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mertmi kirjoitti:Mulla ainaskin tommonen vika tuli ihan yhtäkkiä liikennevaloissa. Vaihteita ei meinannut saada millään päälle, kun kytkin ei irroittanut kunnolla. Syyksi paljastui katkennut poljinsylinterin sisällä majaileva jousi.
Purkautuuko sylinteri ja voiko jousen vaihtaa, vai täytyykö vaihtaa sylinteri kokonaan? Mitähän osa maksaa?
Itsekkin epäilin, ettei kytkin irroita kunnolla. Toivottavasti vika ei oo pahempi :?

Tänään käyn tuota vilkasemassa, jos jotain selviäisi. Aika ikävä tuolla on nyt viallisena ajaa, varsinkaan kaupungissa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sukellusvene kirjoitti:
Purkautuuko sylinteri ja voiko jousen vaihtaa, vai täytyykö vaihtaa sylinteri kokonaan? Mitähän osa maksaa?
Itsekkin epäilin, ettei kytkin irroita kunnolla. Toivottavasti vika ei oo pahempi

Tuon kun jaksaa lukee läpi niin selvii monta asiaa kytkimen toiminnasta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23312
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kiitos, kiitos!! Nyt tuli taas hyviä neuvoja, jos täytyy enempi purkaa. Selventi kummasti meikäläisellekkin asioita.
Ilmasin tuon kytkimen äidin avustamana ja nyt vaihteet menee hyvin päälle.
Ilmaruuvin kiristettyä poljin ei noussut heti ylös ilman jalan avustusta...mutta nyt nousee normaalisti. Kuuluiskohan tuon nousta heti ominavuin lattiasta, vai onkohan tuo jousi rikki?? .Saas nähdä, kun ajaa tiellä pitemmän lenkin ja kun paikat kunnolla lämpenee... :)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ei se ongelma täysin häipynyt, vaan kuumana tuntuu jotenkin huonosti irroittavan tuo kytkin. Vaihteet ei kuumana parkissa ja tyhjäkäynnillä mene kovin herkästi vieläkään. Taitaa olla poljinsylinterin remppa edessä :( . Mitähän maksaa osat?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Vaihdoin kytkinpaketin ja työsylinterin tiivisteet, silmälaakerin ja painelaakerin vähän aikaa sitten ja kaikki tais yhteensä kustantaa n. 100 Euroa motonetistä, ja tais olla joku 7 euroa pääsylinterin tiiviste sarja. Yhden illan juttu toi koko kytkimen vaihto.
Niin ja oli vielä motonetin kytkin paketti Borg Beck joten taitaa olla ihan hyvälaatuinenkin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nyt sitten kytkimen pääsylinterien kumit ja jousi vaihdettu. Kumit maksoi 13 euroa. Aika mustat olikin vanhat nesteet. Aika helpot oli vaihtaa kumit, ilmaus tais olla työläin tuossa projektissa. Vanha jousi oli ehyt, mutta jo löystynyt.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Liitynpä kerhoon.

Onnistuneen (?) penkityksen jälkeen lähdin ajelemaan kotiin päin, säädöt oli ilmeisesti ihan kohdillaan kun nykäisi painemittarin tappiin aikaisempaa ripeämmin ja samantien kuuluikin kilahtelua ja nakuledi sokaisi hetkeksi. En kuitenkaan usko että itse alakerrassa meni mitään säpäleiksi. Kolina koneessa oli vain sen verran kova että nakuanturi siihen heräsi.

Vedot eivät hävinneet kokonaan rysäyksen jälkeen, ja auto tuntui käyvän kaikilla. Oireet ovat kytkin pohjassa ja ylhäällä enemmän tai vähemmän kovaa rapinaa ja kolinaa. Eteenpäin auto kuitenkin liikku omin avuin mitä vähän hermo kesti kokeilla. Hinattaessa auto kotiin ei kuulunut mitään epämääräisiä ääniä. Terolle suuren suuri kiitos hinausavusta.

Pitää vielä käynnistää auto ilman kytkinakselia jotta selviää tuleeko ääni kytkimestä jos kuntoa ei silmämääräisesti näe. Enskan kopan ehdin ottaa jo auki ja ketju oli ehjä, ikävä kyllä :(. Olisi ollu helppo fixi.

Alustavia arvioita mikä on rikki? Itse epäilen nyt enskan ylärattaan laakeria (kuului joku kilahduskin kun otin akselin pois, saattoi olla vain ratas itse?) tai kytkintä. Voisiko olla laatikon sivuakseli, helposti se 4v:kin antoi periksi :evil:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tekis mieli sanoo mikä omasta ''laatikosta'' oli rikki mutta en kehtaa :oops:
Lyö f19 uus aski vaan paikoilleen,vaihdat turbon holsetin hx sarjalaiseen,niin saa sen laatikoita rikkovan alaväännön pois :roll: Mulla on kyl yks viis vaihteinen jos tarviit.Ei noita paljoa kannata vissiin korjata?
edit.voin paljastaa ettei olis tarvinnu ees konepeltiä avata..
Vastaa Viestiin