Ahdot vähän kateissa...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Ahdot vähän kateissa...

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Mikä on saabin ongelmana kun ahdot ei nouse kuin 0.4baarin tasolle???
Voiko kuseinen vika johtua rikkinäisestä by bass venttiilistä?
APC ei nakuta... turbo on mitsun... mikä ihme tota vaivaa...? Auto on vielä 16 tappinen kyllähän ne pitäis nousta tonne 0.7 baariin ainakin...? Ahto mittari kipuaa tonne keltaisen puoleen väliin ja sinne jää... :( en haluaisi saabille surkeaa kesää pienillä ahdoilla... :twisted:

Mikä muuten on toi lettu hässäkkä T16 saabis vm.84 tossa vasemman lokarin sisällä siinä etupäässä??? jumalattomastin on letkuja mutta mitään hajua ei ole minne ne menee? :? :idea: :?:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Ahdot vähän kateissa...

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ransu kirjoitti:Mikä on saabin ongelmana kun ahdot ei nouse kuin 0.4baarin tasolle???
Voiko kuseinen vika johtua rikkinäisestä by bass venttiilistä?
APC ei nakuta... turbo on mitsun... mikä ihme tota vaivaa...? Auto on vielä 16 tappinen kyllähän ne pitäis nousta tonne 0.7 baariin ainakin...? Ahto mittari kipuaa tonne keltaisen puoleen väliin ja sinne jää... :( en haluaisi saabille surkeaa kesää pienillä ahdoilla... :twisted:

Mikä muuten on toi lettu hässäkkä T16 saabis vm.84 tossa vasemman lokarin sisällä siinä etupäässä??? jumalattomastin on letkuja mutta mitään hajua ei ole minne ne menee? :? :idea: :?:
Kokeile toista APC-venttiiliä, tarkasta kaikki letkut. Jos by-passin kalvo on rikki, niin nostaa silti yli peruspaineiden. Jos se by-passi on jotenkin junttaantunut täysin auki, niin ehkä sitten. On vaan aika epätodennäköistä. Ota pois ja tulppaa reiät. Harjanvarren pätkät ovat aika käteviä siinä hommassa.

Edit: Niin tarkasta myös, että APC:lle tulee sähkö. Jarruvalokytkin täytyy olla myös ehjä.
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Se ihmeellinen "johtohässäkkä" taitaa olla Vakionopeudensäätimen alipainepumppu
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Suosittelen tarkastamaan/puhdistamaan maadoituspisteet ja APC:n liittimet. Jos APC on pois toiminnasta niin ei ahda tuota enempää, eli on pelkästään peruspaineilla.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tänään avasin takapenkin... ja yllätys yllätys vettä niin ettei sekaan mahtunut APC oli vain vähän kostea... toivottavasti toimii vielä :cry:
olisko ton 14 napaisen apc tilalle helppo laittaa sitä 25 piikkistä apc:tä?
Niin ja oli mulla to byPass rikki kans... :cry:
Voi pylly hyvä oli kesän alku...
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Miten ton apc pystyis mittaamaan onko se rikki vai ei??? mitä ne kaikki johdot ovat mikkä sinne tulee? :?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ensimmäiseksi jos by-passille tehty imutesti osoittaa sen olevan rikki, vaihda by-pass. Ohjeet mm. tuolta sivuiltani. Uuden by-passin haet Saabilta, hinta sama kuin motonetissä, laadulta parempi.

Sitten kuivaat ja mahd. putsaat sen APC:n, on vika boxissa tai ei. Eli kontaktit puhtaaksi ja kosteus pois.

Jos by-passin vaihdon jälkeen ei vieläkään ahda, käännä virrat päälle autosta, mutta älä käynnistä (eli öljyvalot yms palamaan). Virtojen ollessa päällä, polje jarrua, konehuoneessa olevan magneettivenan pitäisi naksua. Eli aina kun jarruvalot syttyy, samaan aikaan pitäis venan napsahtaa. Jollei näin tapahdy, vika on jossakin päin APC:tä, mahd. esim sulake. Viisammaat osaavat kertoa lisää vinkkejä ongelman ratkaisuun.

Itse unohtaisin tuon boxin vaihdoksen uudempaan, ei mitään hyötyä. Vanhoja toimivia boxeja on tarjolla sopuhintaan. Niissäkin voi vastusarvoja vaihtamalla nostaa ahtoja samoin kuin uudemmassa, ohjeet vaan erilaiset. Ohjeet löytyvät netistä, saab-sivustot auttavat kyllä.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jep... paikat putsattu samoin apc... nyt vain saabilta hakemaan uutta venttiiliä... :P
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

No niin nyt on uusi byPass konehuoneessa... Mutta eipä toimi vieläkään???
Ahdot nousee sinne 0.4baariin ja joskus saattaa mennä ylemmäksikin,mutta tippuu pian sinne 0.4:seen... :cry:

Eli jos se magneetti vena ei napsu virran ollessa päällä niin vika on jossain APC sydeemeissä? :roll: :?:
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Kun on virta päällä autossa niin voit koittaa otta magneettiventtiilin piuhan irti ja laittaa sen kiinni takaisin, pitäisi kuulua napsahdus.

Jos magneettiventtiilistä EI kuulu napsahdusta, tarkista seuraava:

• Että sulake APC:lle on ehjä
• Että liitin APC boksille on kunnolla kiinnitetty.
• Autoissa jossa on kaksirivinen boksi, ettei jarruvalo pala.
• Että magneettiventtiilin liitin ei ole hapettunut.
• Että magneettiventtiilin vastus on n. 27ohmia.
• Että magneettiventtiilin R-liitännän läpi ei voi puhaltaa kun magneettiventtiili on jännitteetön.

Jos vika jatkuu, tarkista ja puhdista liittimet jotka on kytketty maadoituspisteeseen jäähdyttimen alla.
Mittaa että APC boksi saa jännitteen ja maan, että magneettiventtiili saa maan ja että johdin APC boksin ja magneettiventtiilin välillä on ehjä.
Jos vikaa ei ole löytynyt, koita vaihtaa APC boksia.

Ylläoleva on ote APC:n vianetsinnästä(koskien Saab 900 1982-93 sekä 9000 1985-88 ilman DI:tä) ja tulee näkymään kokonaisuudessaan jossain vaiheessa kotisivuillani, kunhan saan suomennettua sen kokonaan :)
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jeeps tuli katottua toi magneetti vena ja kunnossa se on ja toimii... naksuu ja paukkuu... :?
Missä ihmeessä toi vika on :?: :!: :?:
toi mun ahtomittari ei näytä kunnolla tota alipaine puolta niinkuin se pitäis... voiko ton EGR:än tutken puuttuminen vaikuttaa asiaan?
Vaikka sen puuttuminen ei kyllä ennen vaikuttanut tohon mitään... :roll:

Miten meitsi mittaa ton APC:n se on se vanha 14pinninen harmaa T16:sta poksi...
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Eipä sitä APC:tä oikeen ite pysty mittailemaan. Mitä nyt silmämääräisesti katella että onko jokin komponentti palanut.
Jos mahdollista kokeile toisella samanlaisella boksilla. Jos toimii niin käytä omaa boksiasi vaikka jossan tv-huollossa tms. Ja selität tilanteen että pitäisi saada selville onko komponentit kunnossa.
Tai sitten ostat jostain romuttamolta samanlaisen APC:n, siis jos olet varma että vika on juuri siinä..

Jos englanninkieli sujuu suosittelen lukemaan http://www.900aero.com
Myös http://www.saabismionsairaus.net -> Tietopankki ja sieltä APC-boksin kytkentäkaavio.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Saabi C900 kirjoitti:Kun on virta päällä autossa niin voit koittaa otta magneettiventtiilin piuhan irti ja laittaa sen kiinni takaisin, pitäisi kuulua napsahdus.

Jos magneettiventtiilistä EI kuulu napsahdusta, tarkista seuraava:

• Että sulake APC:lle on ehjä
• Että liitin APC boksille on kunnolla kiinnitetty.
• Autoissa jossa on kaksirivinen boksi, ettei jarruvalo pala.
• Että magneettiventtiilin liitin ei ole hapettunut.
• Että magneettiventtiilin vastus on n. 27ohmia.
• Että magneettiventtiilin R-liitännän läpi ei voi puhaltaa kun magneettiventtiili on jännitteetön.

Jos vika jatkuu, tarkista ja puhdista liittimet jotka on kytketty maadoituspisteeseen jäähdyttimen alla.
Mittaa että APC boksi saa jännitteen ja maan, että magneettiventtiili saa maan ja että johdin APC boksin ja magneettiventtiilin välillä on ehjä.
Jos vikaa ei ole löytynyt, koita vaihtaa APC boksia.

Ylläoleva on ote APC:n vianetsinnästä(koskien Saab 900 1982-93 sekä 9000 1985-88 ilman DI:tä) ja tulee näkymään kokonaisuudessaan jossain vaiheessa kotisivuillani, kunhan saan suomennettua sen kokonaan :)
Nyt olisi suomennettu ja näkyvissä.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Kiitoksia kaikille avusta... toi suomentaminen oli hyvä juttu... nyt ei muuta kun auton kimppuun noita vikoja etsimään...

:lol:

Niin ja miten toi turbon vaihto vaikuttaa asiaan...
Mulla on saabissa T16 vm.84 uudemman satkun mitsun ahdin... (Ei Ässän) :?:
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

No RANSU tuliks se auto kuntoon? Eli löysitkö kadonnet ahtopaineet. Mulla on nimittäin sama ongelma ja kesä lähestyy jo uhkaavasti.
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Vastaa Viestiin