Mikäs sille nyt...(900i savutus)
Mikäs sille nyt...(900i savutus)
Mikä hajosi...? Ajelin muina miehinä kohti Turkua. 900i vm. 87 kehräsi kuin ennenkin, kunnes motarilla tietyön takia hiljensin 50:iin ja silloin huomasin takanani sankan savun... Kysykää Kimiltä...
Pitstoppi lähimmälle huoltsikalle, öljyjen tarkistus, vähän vajaat, vedet kirkkaat eli ei ollut vielä sotkenut öljyjen kanssa. No, tankkasin öljyt ja lähdin kohti kotia. Puolivälissä, Yläneen TB:llä tarkastin öljyt uudelleen, ei juurikaan pinta alentunut. Vedet edelleen kirkkaat, eli ei sotke vettä ja öljyä. Lisäksi käy ihan nätisti, jos ei lukuun oteta sitä jäätävää savupilveä joka perään jää kun antaa hiukan syöttöä... Kuukausi sitten loi koneeseen vaihdettu öljyt, silloin vaihtui 10W40 öljyt 10W50 öljyihin... ei kai sillä VOI olla mitään tekoa...? Ja kuten sanoin auto käy ja kukkuu kuin ennenkin lukuunottamatta sitä savutusta. Mikä hitto siellä nyt on...???
Pitstoppi lähimmälle huoltsikalle, öljyjen tarkistus, vähän vajaat, vedet kirkkaat eli ei ollut vielä sotkenut öljyjen kanssa. No, tankkasin öljyt ja lähdin kohti kotia. Puolivälissä, Yläneen TB:llä tarkastin öljyt uudelleen, ei juurikaan pinta alentunut. Vedet edelleen kirkkaat, eli ei sotke vettä ja öljyä. Lisäksi käy ihan nätisti, jos ei lukuun oteta sitä jäätävää savupilveä joka perään jää kun antaa hiukan syöttöä... Kuukausi sitten loi koneeseen vaihdettu öljyt, silloin vaihtui 10W40 öljyt 10W50 öljyihin... ei kai sillä VOI olla mitään tekoa...? Ja kuten sanoin auto käy ja kukkuu kuin ennenkin lukuunottamatta sitä savutusta. Mikä hitto siellä nyt on...???
Tämäkin vielä...
No ei öljyn vaihtosta semmoista pitäis syntyä ja kyllä se 10W-50 näillä hellesäillä toimii hyvin.
Sun kirjoituksesta ei selviä, onko 16 venäinen vai 8V, 16V-ssä on venttiilinvarrentiivisteet ja 8V ei.
Jos takaa tulee savua, niin ei kannentiivistellä ole juuri mitään osaa asiaan. Jos tulee tiedysti vaalea savua tai vettä roppakaupalla niin toinen juttu.
Jos savu on sininen, niin se viittaa öljyn palamiseen silinterissä, jos taas musta, niin liian rikas seos.
Öljyä pääsee liikaa silinteriin jos:
1. männänrenkaat juuttuneet kiinni, rikki
2. vent.varrentiivisteet lopussa
se on siis teoriaa
Sun kirjoituksesta ei selviä, onko 16 venäinen vai 8V, 16V-ssä on venttiilinvarrentiivisteet ja 8V ei.
Jos takaa tulee savua, niin ei kannentiivistellä ole juuri mitään osaa asiaan. Jos tulee tiedysti vaalea savua tai vettä roppakaupalla niin toinen juttu.
Jos savu on sininen, niin se viittaa öljyn palamiseen silinterissä, jos taas musta, niin liian rikas seos.
Öljyä pääsee liikaa silinteriin jos:
1. männänrenkaat juuttuneet kiinni, rikki
2. vent.varrentiivisteet lopussa
se on siis teoriaa

Vaihtuipa..
Hyvinkin öljyn merkki, mutta se mikä askarruttaa on toi viskositeetti... Kyseessä on 8-venainen kone, onko tosiaan niin ettei siinä ole varrentiivisteitä??? Savu on valtaosiltaan sinistä, mutta esim risteysten jälkeen kun kiihdyttää... niin kovin on vaalea... Voiko noi tiivisteettömät venanvarret antaa periksi noin yhtäkkiä, eli onko jollakulla näin käynyt..? Mittarissa vasta 319000 km...
Tämäkin vielä...
Ovatko vanhat öljyt olleet mineraali ja uudet synteettisiä?
Voi olla, että synteettinen öljy tulee venttiilinvarsista läpi mutta mineraali paksumpana ei. Anni eli toi mun 99 ei savuta mutta jos oikein kunnolla antaa monoa niin silloin vaihteenvaihdoissa pöläyttää toisinaan, kaikkia sävyjä (mustaa, sinistä ja valkoista). Kaverikin kerran kysyi, että oliskos siinä vaihteenvaihto meneillään ku ohi menin. Oli kuulemma tullut kaverin Jetan kabiiniin tuhti poltetun öljyn haju ja yhtä nopeaa oli lähtenyt kuin tullutkin. Tosin viime aikoina mitä sillä olen ajanut niin ei ole tullut, kun muutaman kerran on päässyt PRS-ROI välillä polttamaan karstat pois.
Voi olla, että synteettinen öljy tulee venttiilinvarsista läpi mutta mineraali paksumpana ei. Anni eli toi mun 99 ei savuta mutta jos oikein kunnolla antaa monoa niin silloin vaihteenvaihdoissa pöläyttää toisinaan, kaikkia sävyjä (mustaa, sinistä ja valkoista). Kaverikin kerran kysyi, että oliskos siinä vaihteenvaihto meneillään ku ohi menin. Oli kuulemma tullut kaverin Jetan kabiiniin tuhti poltetun öljyn haju ja yhtä nopeaa oli lähtenyt kuin tullutkin. Tosin viime aikoina mitä sillä olen ajanut niin ei ole tullut, kun muutaman kerran on päässyt PRS-ROI välillä polttamaan karstat pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Selvyys saatiin...
Soittelin paikalliselle Saab- gurulle, ja tulihan se sieltä...
Jo vinkki nro 1 osui oikeaan. Eli, ykköspytyn vieressä kulkee öljykanava joka nostaa öljyä nokka-akselille, joskus tästä kohtaa antaa kannentiiviste periksi ja sallii öljyn suihkuta paineella ykkössylinteriin... Tuloksena jäätävä savutus mutta ei muuta välitöntä harmia kuin taustapeilin tarpeettomuus ja lisääntynyt öljyn määrän tarkkailu sekä öljyn kulutus...
Noh, helppo todeta vertailemalla ykköspytyn tulppaa ja muita tulppia... Ero on oleva selvä. Ainakin minulla oli. Tämä meille kaikille opiksi ja osaamme siis kaikki neuvoa toisiamme jos ko. ongelma kohdalle sattuu...
Jo vinkki nro 1 osui oikeaan. Eli, ykköspytyn vieressä kulkee öljykanava joka nostaa öljyä nokka-akselille, joskus tästä kohtaa antaa kannentiiviste periksi ja sallii öljyn suihkuta paineella ykkössylinteriin... Tuloksena jäätävä savutus mutta ei muuta välitöntä harmia kuin taustapeilin tarpeettomuus ja lisääntynyt öljyn määrän tarkkailu sekä öljyn kulutus...
Noh, helppo todeta vertailemalla ykköspytyn tulppaa ja muita tulppia... Ero on oleva selvä. Ainakin minulla oli. Tämä meille kaikille opiksi ja osaamme siis kaikki neuvoa toisiamme jos ko. ongelma kohdalle sattuu...
Tämäkin vielä...
Hyvä, että vika löytyi. Minun tupliksessa H-moottori pölläyttää toisinaan Räikköset moottorijarrutuksessa vähän isommilla kierroksilla (4000 +).
Veikkaukseni on, että venttiilinohjaimet ovat sen verran väljät, että jarrutuksessa syntyvä kovempi alipaine imaisee niiden kautta öljyä imukanavaan.
Veikkaukseni on, että venttiilinohjaimet ovat sen verran väljät, että jarrutuksessa syntyvä kovempi alipaine imaisee niiden kautta öljyä imukanavaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21