Onkohan satkun etuovien saranat samanlaiset kaikissa korimalleissa? On nimittäin kulunut aika väljäksi kuskinoven alempi sarana tuossa Aerossa ja tekisi mieli korjata, ettei ovi roikkuisi... Näytti siinä jonkinlainen tappi olevan, mutta eipä tuo ihan helpolla sieltä pois tule. Yleensä nuo saranat tuntuvat olevan 5-ovisissa vähän paremmassa kondiksessa kuin noissa noissa pidemmillä ovilla varustetuissa... Niin ja jos jollain on ylimääräisiä timmejä saranoita, niin saa tarjota
Yleensä saranatappi leikkaa kiinni ja lähtee liikkumaan oven mukana, jolloin saranan runko kuluu väljäksi. Tappi voikin olla tosi tiukassa. Joskus on joutunut lämmittämään että saa irti (ovi tietysti irrotettuna ensin).
Saranatapin voitelu-ura on yleensä roskaa täynnä, joten voiteluaine ei tahdo mennä perille asti.
alatappia saa voideltua, kun avaa oven ja tiputtaa öljyä siinä tapin yläpuolella olevasta voitelureiästä. Itsekin hokasin tuon reiän vasta, kun luin siitä korjaamokirjasta. Tippakannun letkun saa vietyä reiän kautta saranatapin yläpuolelle.
hmm... Minun 900:ssahan pyöri joku saranatappi oven mukana siinä reiässä. Sehän pitääkin huoltaa ennen saranan väljistymistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabin ovet ovat kohtuullisen painavia ja saranat kovilla. Ne kuitenkin kestävät edellyttäen, että saranoita ei päästetä kuivumaan jolloin saranatappi alkaa pyörimään saranan kanssa ja kuluttamaan saranaa väljäksi. Itse ainakin voitelen saranat jokaisen pesun jälkeen melkein millä tahansa öljyllä, että olisi edes pieni mahdollisuus saranatapin voiteluun.
2-ovisissa on vieläkin painavammat ovet, jolloin saranat ovat entistä kovemmalla rasituksella. Tämä taasen ei lupaa hyvää käytettyjen etsimisessä. Eräs mahdollisuus on tietenkin yrittää sorvata ko. saranatapin paikka suuremmaksi ja käyttää "ylikokoista" saranatappia jonka voitelusta sitten varmasti pitäisi huolta.
Itse olen kerran vaihtanut saranan, sattui eräästä romutettavasta löytymään ehjä = vähemmän kulunut. Takaoviin vaihtotyö on kohtuullinen, eteen saattaa joutua hiukan enemmän taiteilemaan. Yhtä kaikki, kannatettava homma - ovi sulkeutuu tiiviimmin ja lukkokaan ei rasitu niin paljoa.
totta törisette:
ei siinä mullekaan muuta helppo- halpaa kikkaa tuu miäleen kuin tosiaan vanha 4- ovisen hyväkuntoinen tilalle.
Ylikoko tappi on kans yks mahis, mutta mistä sen tekee ja siinä pitää olla säädettävä kalvain. ylikokoja voipi joihinkin automerkkeihin saada, minä kerran ostin kuplavolkkariin. Monissa autoissa on muuten toi 8 mm tappi.
jos haluupi tehdä tiedettä niin joutilaat saranat voipi kysellä kovakromaukseen, menisköhän se pinta sinne reikäänkin.
olis varmana ekat kromatut saranat:)
kovakromi olis liukkaankova ja täyttäisi sitä klappia reiässä. kandee muuten ehkä kalvaa ensin pyöreeksi, kun sanovat paljonko se kromi sitä pintaa tuottaa:)))
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saranatapit voidellaan tapissa olevan uran kautta. Työkaluna on injektio ruisku, neula työnnetään tapin uraan pohjaan saakka. sitten vain öljyt painetaan sisään. Neula ylös ja ovea liikutellaan, lisätään öljyä uraan. Neula ja ruisku pitää olla järeämpi jolla ihmisiä rokotetaan "hevosruisku". Alatapit on vähn hankalampi voidella, pikkukätinen kaveri apuun.
taitaa olla voitelujutut vanhemmissa jo mahdottomia, urat on moskaa täys.
tapit muuten kuluu yleensä vain yhdeltä reunalta. eli apua saa sitenkin, jotta kääntää tappia. Kuskin oven suhteen vaatinee vain oven irroituksen, koska muuten ei taida päästä tappia lyömään ulos. samalla sitä sitten panee jo paremman saranan.
Joskus tappi on myös noussut ylös, jolloin ei vastaa koko pituudeltaan saranan puolikkasiin, ja se tekee klappia ja kulutusta.
tappia on vaikea saada pysymään enää paikoillaan jos on kerran noussut.
Lukitetta voi kokeilla ja uuteen asentoon laittoa, muta pikku hefti migillä kantaan on varmin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saranatappien voitelusta: tosi on, että voitelun ja huolenpidon jäädessä voitelu-ura ensin moskaantuu tukkoon ja lopulta ruostuu umpeen. Tappi nyt ei varmaan leikkaannu saranaan kiinni, mutta ruosteella on ihmeelliset voimat. Tapin ylöspäin kampeutuminen on oire pitkälle edenneestä voiteluaineen puutteesta ja ruosteesta.
Olen menestyksellä kokeillut seuraavaa: jumiutumisasteella oleviin tukkeutuneisiin tappeihin (oireena j-lattoman jäykkä ovi, varottava ettei sarana revi itseään irti oven rungosta varsinkaan takaovissa) painetaan voitelureiästä CRC 5-56:tta tai ehkä vieläkin paremmin MoS2 CRC:tä: käännellään ovea ja voidellaan sitten ohuella moottoriöjyllä. Sellainen lätäkkö öljyä siihen tapin kannan päälle. Tämän päälle taas CRC:tä. Ideana on, että CRC irrottaa ruostetta, öljy taas voitelee paremmin ja öljyn päälle suihkutettu CRC tunkee ohutta öljyä edellään - jopa hyvinkin mahdottomalta kuulostavaan kohteeseen!
Tällä pelillä olen saanut jäykät saranat aivan herkiksi eikä mitään ole tarvinnut purkaa. Mainittakoon, että ko. liotushoito vaati ainakin viikon aikaa - CRC etenee ajankin kanssa ahtaissa paikoissa! Väljiä saranoita tämä ei tietenkään enää korjaa, vaan tarvitaan ehkä ylikokotapit, saranan kalvaus tai sitten saranan kalvaus ja vanhan tapin holkitus.
poraamalla ei kannata yrittää reikää väljentää esim seuraavaan tasamilliin, oon kerran yrittäny, meni ihan persiilleen.
Tapit pitää olla pintakarkaistua oikeeta kamaa, mitään omavalmiste akselinpätkiä ei kandee askarrella, ne kuluu heti.
Joku venttiilin varsi vois olla gutaa kamaa, jos sattuu oleen sopiva koko, mutta kalvettava tosiaan säädettävällä laatukalvaimella.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Laittakaa nipat jos otatte saranat irti . Ite oon harrastanut nippoja sinne minne tarttee esim . nivelet ja ei tartte kuluneitten nivelten ja jäykkien saranoitten kans ährätä. Ku muistaa vain voidella......
Kattoo ja merkkaa paikan ku ovi on auki ja laittaa 6mm kierteellä olevat nipat ja sitte vaan letkuvartisella rässillä rasvailemaan vaikka kaks kertaa vuoteen ja on ikuiset saranat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms kirjoitti:
Kattoo ja merkkaa paikan ku ovi on auki ja laittaa 6mm kierteellä olevat nipat ja sitte vaan letkuvartisella rässillä rasvailemaan vaikka kaks kertaa vuoteen ja on ikuiset saranat.
Niimpä, vaikka autosta jakkarat menee pohjasta läpi niin ovet aukeaa nätisti...
Kylläpä ne saranat sopii 99.90.900 kaikki ristiin
paitsi ei 9000 saranat ite laitoin 90 saranan 900:seen
etuoven saranat etuoviin ja takasaranat taakse.
Tuossa eräänä päivänä sitten elvytin tosta 900i:stä kuskin oven saranan. Tappi tosiaan pyöri mukana. Mietin, että voikohan ylätapin ottaa irti ilman oven putoamista ja saada sen vielä takaisinkin? Kyllä näköjäs voi. Ruuvarilla kampesin väkisin sen ylös siitä kannasta vääntäen. Sitten puhdistin sen öljyuran ja laitoin takaisin. Eihän se pysynyt paikallaan voideltunakaan enää, vaikka väljyys oli vain vähäistä. Hetken mietin, että mitäs nyt, kun hitsikonettakaan ei ole maisemissa, että voisi hitsitäpällä lukita sen? Otin tapin pois ja löin lyöntituurnalla kuoppia sen sarananreiän ympärille kehään siten, että teräs venyy reikää kohti ja reikää pienentäen. Yllättävän pehmeää rautaa se sarana sitten olikin. Seuraavaksi tappi reikään. Eipä mennytkään enää ilman vasaraa. Tylyt tapille, ja hakkasin sen reikään. Nytpä pysyy tappi paikallaan ja ovi aukeaa normaalisti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01