OG900i 8v käyntihäiriöt ja määränsäädin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

OG900i 8v käyntihäiriöt ja määränsäädin

Viesti Kirjoittaja Business »

No niin - liityin käyntihäiriöisten joukkoon :evil: . OG900i 8v käy ontuen tyhjäkäyntiä reilun kuukauden seisotuksen jälkeen sekä kakoo oikein kunnolla tasakaasulla ja kevyesti vedätettäessä. Rajummin poljettaessa kulkee kuin viimeistä päivää 8O . Mielenkiintoinen lisähavainto on, että kierroslukumittari väpättää (paitsi silloin, kun vetokin on hyvä).

Tsekkasin/vaihdoin vakiokohteet eli tulpat, johdot ja virranjakajan pyörijän + kannen + alipainesäätimen. Ilmanputsari on uusi. Polttoainesuodattimen voisi tietysti vaihtaa varmuuden vuoksi.

Muistelen, että määränsäätimen jumiintumisesta on ollut joskus jossain topicissa puhetta, mutta haku ei tärpännyt. Veivasin ilmamassamittarin lautasta ja se tuntui liikkuvan jäykästi verrattuna edelliseen kertaan, jolloin putsasin kartion. Onko kellään kokemuksia aiheesta ja onko joku purkanut määränsäädintä?
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Kokeileppa sytytyksenohjainyksikön vaihtoa!
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ja sen uuden sytkän pääteasteen lisäksi kannattaa laittaa sytytystulppien kärkiväli korjauskirjan 0,6mm ohjeen vastaisesti 0,8mm, niin toimii paljon paremmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Tuo sytytyksen ohjainyksikkö kävi kyllä mielessä. Ehkä se kannattaa 346 tkm kohdalla vaihtaa vaikka varmuudeksi...

NGK-tulppien kärkivälinä on nyt 0.7 mm, joka on tuntunut pelaavan mukavasti. Täytyy kokeilla vielä tuota 0.8 mm:aa.

Kävin vielä veivaamassa ilmamassamittarin lautasta. Sen pitäisi "vastustaa" tasaisesti ylös nostettaessa. Kun lautasen päästää irti ja nostaa uudelleen, vastusta ei tunnu. Viittaa siis siihen, että jossain jumittaa. Eihän sitä tiedä, vaikka purkaisin määränsäätimen aikani kuluksi :evil:
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jollei määränsäätimen läppää ylösnostaessa tunnu vastusta, se on merkki että järjestelmässä ei ole painetta.

Omien kokemusten mukaan, jos kaikki on kunnossa, on melkeinpä sama että onko tulppien kärkivälinä 0.5mm, 1.5mm tai jotain siltä väliltä. Tietty jos joku krakaa, niin virheellinen kärkivälihän pahentaa oireilua..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos otat määräsäätimen auki, varo ettet pudota karaa lattialle. Voihan olla, että karan väliin on eksynyt jostakin roska tms...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

En siis ole purkanut aikaisemmin määränsäädintä omin käsin, vaan vilkuillut olan yli...

Millaiset tiivisteet kansien välissä on eli menevätkö vaihtoon? Polttoaineputkissa lienee o-renkaat myös määränsäätimen päässä. Voihan olla, että päädyn tarjoamaan hommaa enemmän asiaa tuntevalle sepälle... Täytyy kuitenkin ensin poissulkea muut mahdollisuudet. Minulla on edelleen muistikuva, että foorumilla pohdittiin määränsäätimen jumiintumista jossain topikissa (ettei vain liittynyt jäänestoainekeskusteluun).
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jään estoaineeseen taisi liittyä. Olen kuullut, että pahimmillaan luisti voisi jäädä jumiin ja esim. tasakaasulla ajon jälkeen se tarkoittaisi, että moottori saa edelleen bensaa kaasupolkimen nostosta huolimatta ja tukehtuu lopulta... Vasara taisi olla yksi hätäapu tuohonkin. :)

En ole kylläkään kuulut moisesta tapauksesta, keneltäkään kasvotusten, vaan tietoni on peräisin suuresta ja "luotettavasta" internetistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Subonaattori kirjoitti:Kokeileppa sytytyksenohjainyksikön vaihtoa!
Juu, voisin suositella tuota myös, muutta älä osta mitään tarviketta, ne ei välttämättä toimi edes uutena. Aito Bosch motonetissä ei ole niin kallis etteikö sen hankkiminen olisi kannattaavaa. Suosittelisin myös tarkistamaan noita sähköjohtojen päitä. Hall anturilta lähtevä piuhat on usein niin tiukalla mutkalla liittimenpäästä, että aikojen saatossa tuppaa johtimet katkeilemaan. Liittimet, ne pienet on hellan liittimiä 50kpl alle 15€ Örumilta ja merkkiliikkeessä muistaaksen 5€ kpl HEH HEH. Voin kaivaa varaosanumeron jos joku tarvitsee.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

IlkkaO kirjoitti:Hall anturilta lähtevä piuhat on usein niin tiukalla mutkalla liittimenpäästä, että aikojen saatossa tuppaa johtimet katkeilemaan. Liittimet, ne pienet on hellan liittimiä 50kpl alle 15€ Örumilta ja merkkiliikkeessä muistaaksen 5€ kpl HEH HEH. Voin kaivaa varaosanumeron jos joku tarvitsee.
Hellan liittimen numero olisi tervetullut.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Mulla oli tuossa omassa 8-venasessa ruisku-satkussa hieman samanlaisia ongelmia, tasakaasulla ajettaessa nypytti todella ikävästi, kylmänä ei tahtonut ottaa kierroksia, kulutus aika reilua jne. Osia olin vaihdellut jonkin verran (tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi + pyörijä, ilmansuodatin, bensansuodatin), muttei vika parantunut. Kävin äsken korjaamolla näyttämässä pirssiä ja sytkäennakko oli n. 15astetta sekä ruiskussa seos-säätö + tyhjäkäynti vähän pielessä. Nypytys ainakin tuntui loppuvan, johtui luultavasti tuosta väärästä ennakosta. Täytyy nyt vielä ajella lisää ja tarkkailla käyntiä ja kulutusta, toivottavasti pahimmat ongelmat häipyivät näinkin pienellä korjauksella.

Oli muuten yllättävän hyvää ja mukavaa palvelua Hepo-autossa (Tampereella), marssein sisään ilman mitään ajanvarausta ja auto saatiin saman tien työn alle. Myös korjaaja antoi vinkkejä lähes kädestä pitäen, mitä kannattaa katsoa, jos ongelmat jatkuvat. Ja koko lysti maksoi vain 20euroa, ihan opiskelijaystävälliset hinnat mun mielestä. :D
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Juu, säädöt pitää olla kohdillaan. Oikea sytytysennakko on tärkeää, samoin ruiskun perussäädöt. Minä olen säädättänyt omani hiljakkoin paikallisella Saab-gurulla. Korjaamon tuntitaksa on luonnollisesti kova, mutta huippuammattilaiselta aikaa ei kulunut juuri nimeksikään.

Minulla ongelmana ei ole nypytys vaan aivan kunnon rykiminen. Kun koneeseen saa kierroksia (>3000 rpm), niin vetoakin alkaa löytyä. Vika vaivaa sekä kylmää että lämmintä konetta ja se ilmaantui kuukauden seisonnan jälkeen, joten vesi- ja jumiintumisongelmat tulivat ensimmäisenä mieleen. Onhan toki lukuisia muitakin vaihtoehtoja :evil:.

Vaihdan viikonloppuna polttoainesuodattimen ja tarkistan nuo IlkkaO:n mainitsemat johdot.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Ei muuten kannata olla ykköset päällä, kun vaihtaa bensansuodatinta. Itsellä roiskahti bensaa hihoille aika paljon, kun irrotin letkua suodattimen päästä. Tuli sitten vasta siinä vaiheessa mieleen, että siellä on se painevaraaja :evil: No onneks oli remppavaatteet päällä. 8)

Itsellä oli vähän ongelmia tuon suodattimen ostamisessa, hain aluksi Motonetistä tälläisen:
900i 86--93 (Ø74mm/0.4Litraa/Bosch-nro...5401). . . . . . . 19-0105 16.48 ???

Mutta autossa ollut oli hieman isomman kokoinen, joten takaisin Motonettiin, josta tarjosivat tätä:
900i/16V 81--93 (Ø80mm/0.6Litraa/Bosch-nro...5601). . . . . 19-0104 14.13 ???

Tuo oli halkaisijaltaan sama kuin vanha autossa oleva suodatin, vaikkakin hivenen pitempi. Tiedä sitten, kumpi siihen olisi pitänyt laittaa ja oliko se vanha suodatin oikean kokoinen? Kyllä tuo uusi 16-venaseen tarkoitettu silti tuntuisi toimivan... :roll:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Taitaa olla helpointa laittaa tämä viesti tännekin luettavaksi.

Multistecker MDK 0,3-0,6 2,8 x 0,8L 8KW 054 942-003

Näin myös ohimennen saabin korjaamokirjasta sivun missä on nuo liittimet lueteltu numeroineen. Käyn sen jokupäivä kopsaamassa kirjasta, mutta se myöhemmin. Muuten tuo linkki on varsinaisesti 99 Saabin liittimiä, mutta ne on hyvin pitkälti samoja liittimiä.

Toivotan onnea ja menestystä.

Örum ei muuten myy suoraan, mutta mene paikalliseen varaosaliikkeeseen ja anna tuo koodi, niin he kyllä löytävät sen hellan kirjasta, ainakin oma paikallinen löysi ja tilasi paketillisen Örumilta. Wyrtillä on myös liitin mikä sopii noihin, mutta hinta on moninkertainen hellan liittimiin verrattuna(muistaakseni firman alennuksineen 25/30€ 25kpl +alv). Saan muuten myös tuon wyrtin numeron tarvittaessa, mutta se hinta...

Tossa malliksi. Näiden mukaan jotojen koot on aikas pieniä, mutta ei hätää. Todistettavasti elossa.
Klikkaa aukeavan sivun yläreunasta ELECTRICS ja sitten vasemmasta yläreunasta BUILDING WIRESHOES ja sitten oikeassa reunassa on osittain yahoon mainoksen alla HELLA WIRESHOES niin pitäisi aueta kuvatus missä saabissa käytettyjä liittimiä.


http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

iku kirjoitti:Ei muuten kannata olla ykköset päällä, kun vaihtaa bensansuodatinta. Itsellä roiskahti bensaa hihoille aika paljon, kun irrotin letkua suodattimen päästä. Tuli sitten vasta siinä vaiheessa mieleen, että siellä on se painevaraaja :evil: No onneks oli remppavaatteet päällä. 8)
Polttoainepumpun sulake irti. Sitten starttaat auton. Se käy muutaman hetken. Sen jälkeen muutama starttaus ja paine p.a. järjestelmässä on huomattavasti pienempi, jollei nolla. Helpottaa vaihtotyötä kummasti.
Vastaa Viestiin