Onko liian tyrnä rengastus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

axtec kirjoitti:ja saako 99:siin vielä madallusjousia jostakin ihan suomesta?
Toki, mm. Motonet myy Lesjöforsin settiä mitkä taitaa olla ne suosituimmat. Tuotenumero 67-6212, 129 euroa/sarja.

Ja tuohon Vesan pojan Saabiin, jos on tarvetta niin muistaakseni klubikaupan osien joukossakin oli jotkut jäykemmät takajouset? 55 euroa muistaakseni.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Luultavasti kuvio menee siten, että jätän nuo 7" vanteet jemmaan vaikkapa cabbeen ja otan satkun talvirenkaiden 6" Compomotivet takaisin papan autoon, kun ne siinä olivat uudesta lähtien. Ne ainakin sopivat kaarien sisään hyvin ja renkaaksikin saa edullisemmat 185/65/15 kumit.

Elikkäs nuo pyörät menee takaisin "Pappamobiiliin" ja maailma pelastuu :D

Kuva
# 419 Vesa Pohjalainen
espell
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 17:33
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja espell »

ari_viitanen kirjoitti:Ihan laillinen vanne rengas yhdistelmä
ei mun mielestä ole mitään ropleemaa.
TM 15/80:n mukaan 3-ovisen 900 Turbon jenkkiversiossa olisivat olleet vakiona Pirelli P6 195/60 HR 15-renkaat Inca-vanteilla. Ja Turbo taisi olla vielä 15 mm matalampi kuin muut mallit? Eli, kuten todettua, tuskin tulee ongelmia.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Ei mitään ongelmaa noiden 195 60 15 kumien kanssa noilla ekoilla vanteilla. Mulla oli -86 turbossa 195-60-15" ja vanteet oli 7" leveet ja et 30 tuli paljon ulommas takaa ku noi eikä raapinut vakioalustalla kariin.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
ernotam
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Kesä 16, 2005 21:06
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja ernotam »

Mulla on alla 195/60, 15" vanne ja ET 25. 5D:ssa hiukan raapii takalokasuojiin monttuihin ajaessa ja kovasti lastattuna.... Mutta tulevat kivasti ulos, näyttää roheelta...
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Samanlaiset...

Viesti Kirjoittaja roilo »

On mulla Compikoupessa (ks. kuva viestissä "minkä arvoinen").

7" + 195/60R15 menee alle eikä raavi eikä tule kaaresta yli (edessä ihan hilkulla) mikäli ET on 33, originelli ET lienee 39 eli pieni ero on. Se ei kuitenkaan vaikuta negatiivisesti ajettavuuteen eikä pyöränkulmia tarvitse säätää. Oikeastaan suurin muutos ajotuntumaan onkin ET:n aiheuttaman pienen maavälin muutoksen ohella se että 195 rengas on 7" vanteella todella jäykkä. Autosta tulee siis "mikroautomaisempi", (turhan?) tarkka ohjaustuntuma johon pitää hetken jopa totutella. Kun saab ei tuota ackermann-ehtoakaan ohjausgeometriassa hirveän hyvin toteuta niin tiukoissa käännöksissä parkkipaikalla saattaa rengas vähän "lipsahdella". Yllätyksiä saattaa tulla sitten kun vaihtaa tavalliset talvinakit alle ja rattia pitääkin mutkassa kääntää varttivarvi enemmän että saa renkaan virittymään kaartoa vastaavalle sortokulmalle (eka ajatus mulla oli että mitäköhän alustasta hajosi renkaanvaihdossa...).

Ihan suositeltava kombinaatio mielestäni.
Vastaa Viestiin