Kääntäessä rutisee rahisee kolisee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Kääntäessä rutisee rahisee kolisee

Viesti Kirjoittaja rille »

Ääniä ei kuuluu eniten kun kääntäessä tulee joku töyssy. eli renkaat suorana ei pidä ääntä. Pahempi ääni kuuluu oikealta edestä. Mutta molempiin suuntiin kääntäessä rohinaa käännöksen alkuvaiheessa. Missä vika?
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Kääntäessä rutisee rahisee kolisee

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

rille kirjoitti:Ääniä ei kuuluu eniten kun kääntäessä tulee joku töyssy.
Mitä tämä lause tarkoittaa. Luin moneen kertaan enkä ymmärrä. Mikä auto ja mikä malli?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ensimmäisenä tulisi mieleen pallonivelet, ja toiseksi satkussa on etu jousen
alla tuki jonka pitäisi liikkua ( keinua ) jos tämä jää jumiin niin jousi
pyrkii kolahtamaan etenkin monttuun ajettaessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Pallonivelet voivat hyvinkin narskahdella sopivassa töyssyssä / montussa. En oikein kyllä koko tekstiä ymmärtänyt, mutta ulommat vetonivelet saattavat mekkaloida myöskin. Kokeile vaikka peruutella/ajaa eteenpäin tasaisella alueella renkaat ääriasentoihin käänneltynä, vikaantunut nivel antaa silloin ääntä melkoisella varmuudella. Toki kannattaa vilkaista, ettei renkaat osu mihinkään (pyöränkaaret yms., tosin aika epätodennäköistä) ja ettei jarruissa ole irrallaan mitään, esim. jarrukilvet hankaa jonnekin.
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Eiköhän liene ulompi vetonivel mikä pitää ääntä. 8) Ainakin itsellä on vetonivel ollu syyllinen jos kuuluu rutinoita kun pyörät ovat käännettynä jompaan kumpaan suuntaan. :)
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kääntäessä rutisee rahisee kolisee

Viesti Kirjoittaja rille »

JugiBoy kirjoitti:
rille kirjoitti:Ääniä ei kuuluu eniten kun kääntäessä tulee joku töyssy.
Mitä tämä lause tarkoittaa. Luin moneen kertaan enkä ymmärrä. Mikä auto ja mikä malli?
Juu oli kiireessä aika epäselvästi ilmaistu. Eli siis kun ajan suoraan eteenpäin niin että renkaat ovat suorassa niin töyssyjen ja kuoppien kohdalla ei pahaa ääntä kuulu, mutta sitten kun renkaaat on käännetty vähän niin ääni kuuluu, pahemmin oikealta.

Ja auto on siis 900S vm. -90

Ja auton ollessa paikallaan ku pyörittää rattia niin kuuluu rutinaa. Autossa on ohjaustehostin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko jousi ja jousilautanen ehjä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Pallonivelet voisit koettaa voidella näin ensiavuksi, ja katsoa, loppuuko äänet. Nythän taisi olla niin, että käännöksen alkuvaiheessa sitä meteliä kuului. Onkos jarrusatula tapeissaan kuinka väljä ja levy reunastaan ruastunu? Voi nimittäin letkunsa varassa tuo satulakin liikahtaa ja palat osuvat ruosteiseen, epätasaiseen levyn reunaan... hoidoksi tällöin riittää levyn siistiminen.

Rikkinäinen vetonivel rääkyy kyllä käännöksen alku-, keski- ja loppuvaiheessakin, ja varsinkin jos vedätät samalla.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

PelleP kirjoitti:Pallonivelet voisit koettaa voidella näin ensiavuksi, ja katsoa, loppuuko äänet. Nythän taisi olla niin, että käännöksen alkuvaiheessa sitä meteliä kuului. Onkos jarrusatula tapeissaan kuinka väljä ja levy reunastaan ruastunu? Voi nimittäin letkunsa varassa tuo satulakin liikahtaa ja palat osuvat ruosteiseen, epätasaiseen levyn reunaan... hoidoksi tällöin riittää levyn siistiminen.

Rikkinäinen vetonivel rääkyy kyllä käännöksen alku-, keski- ja loppuvaiheessakin, ja varsinkin jos vedätät samalla.
Juu kiitoksia vinkeistä. En kyllä usko että vetonivelessä vikaa koska ääni ei muutu kaasuttaessa. Täytyy ne pallonivelet voidella.
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Toimiiko, onko auton etupäähän tehty mitään remonttia, esim. vetonivelen mutterit jos jää löysälle niin ääntä kuuluu
saapastelija
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 09:43
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saapastelija »

rille kirjoitti:
PelleP kirjoitti:Pallonivelet voisit koettaa voidella näin ensiavuksi, ja katsoa, loppuuko äänet. Nythän taisi olla niin, että käännöksen alkuvaiheessa sitä meteliä kuului. Onkos jarrusatula tapeissaan kuinka väljä ja levy reunastaan ruastunu? Voi nimittäin letkunsa varassa tuo satulakin liikahtaa ja palat osuvat ruosteiseen, epätasaiseen levyn reunaan... hoidoksi tällöin riittää levyn siistiminen.

Rikkinäinen vetonivel rääkyy kyllä käännöksen alku-, keski- ja loppuvaiheessakin, ja varsinkin jos vedätät samalla.
Juu kiitoksia vinkeistä. En kyllä usko että vetonivelessä vikaa koska ääni ei muutu kaasuttaessa. Täytyy ne pallonivelet voidella.
Vetarin niveliä äänestän minäkin syylliseksi.
#2589
Hiukan ruostetta etu- ja takapuskurin välissä, mutta muuten ihan terve peli :)
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

konepellin ku avasin ja pyörittelin rattia edestakas niin molempiin suuntiin kääntäessä heti käännöksen alussa kuuluu lonksahdus siitä "nivelestä" mikä on siinä ohjaustangossa..
Vastaa Viestiin