Bensansaannissako ongelmaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Bensansaannissako ongelmaa?

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Tarina alkaa siitä, kun huomasin, että bensapumppu pitää ajoittain epätasaista ääntä. Luulin, että bensapummpu olisi tiensä päässä ja vaihdoin tilalle klubilaiselta ostetun pumpun. Epätasainen ääni loppui hetkeksi kunnes alkoi jälleen. Pian alkoi auton kulku olemaan nykivää kunnes lopulta meno tyssäsi, koska moottori ei pysynyt käynnissä.

- Mistähän lähtisi vikaa metsästämään?

Itse veikkaisin, että saattaisi olla bensansuodatin niin tukossa, että bensa ei pääse virtaamaan läpi. Suodatinta ei ole ainakaan 100 000 km:n aikana vaihdettu. Ohjekirjasta luin, että 30 000 km: välein pitäisi vaihtaa.

- Mitä veikkaatte? Olisiko suodatin niin tukossa, että bensa ei pääse virtaamana läpi.

- Lisäksi tiedustelen, että mistä voisi hankkia polttoaineputken, joka menee suodattimelta kohti moottoria. Suodatinta yrittäessäni irroittaa tuli paikallaolevaan putkeen vuoto.

Autossa on siis K-jetin ruisku.
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Hep Hep...eikö kukaan osaa sanoa mitään?

Olenko tosiaan näin oudon ongelman kanssa tekemisissä?
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

mara81 kirjoitti:Hep Hep...eikö kukaan osaa sanoa mitään?

Olenko tosiaan näin oudon ongelman kanssa tekemisissä?
Suodattimen vaihto on ainakin ajankohtaista, joten kokeilemalla et menetä juuri mitään. Voithan testata, tuleeko suodattimen läpi tarpeeksi bensaa haulla löytyvillä ohjeilla.
Putki kannattanee hankkia käytettynä 'myydään ja ostetaan' -osastolta.
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos putkessa on varaa, niin sen voi liittää uudestaan. Tinakolvilla sulattaen se vanhan putken pätkä irti siitä banjosta, ja sitten painetaan väkipakolla se putki siihen liittimeen.

noissa k-jetin kattivehjeissä (ilmeisesti se on tommonen, kun vuosimalli -90) on tietääkseni kaksi bensapumppua, joten se syyllinen voi olla se toinen. Ilman kattia olevissa on vain yksi pumppu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Nyt taas saabi pelittää. Vika oli bensan siirtopumpussa. Tutkittuani pumppumoduulin rakennetta en enää yhtään ihmettele, vaikka auto ei toimisikaan ilman tuota siirtopumppua. Täydellä tankilla pumppu kyllä voi toimia, koska tällöin bensaa tulee ilman pumppaustakin tankissa olevaan välisäiliöön, josta se varsinainen ruiskupumppu sen sitten pumppaa edelleen moottorille.

Luulisin, että sen välisäiliön tarkoituksena siellä tankissa on tasoittaa bensan pinnan liikettä. Tällöoin varsinainen pumppu ei pääse esim. tiukassa kaarteessa haukkaamaan ilmaa kun bensan pinta tekee välisäiliössä pienempää liikettä, kuin varsinaisessa tankissa.

Mutta pääasia, että taas kulkee.
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
Vastaa Viestiin