Parempaa kannentiivistettä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Parempaa kannentiivistettä?

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Löytyykö 16v saabiin parempaa kannentiivistettä kuin turbon orkkis?

Kokemuksia ja vihjeitä kiitos...
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos vakiopahvi kestää 400hv koneessa, niin millainen projekti sulla on työn alla, kun haluat parempaa?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Ja sitten kun alkaa olemaan liekkirengasta sun muuta härpäkettä, niin ekana kilahtaa mäntä.

Mieluummin pahvi kuin kuin mäntä, hyvä ja melko edullinen sulake.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Elringin valmistama vakiopahvi riittää melkoisiin paineisiin. Jos tuntuu pahvit palavan, niin vika on luultavasti jossain muualla kuin kannentiivisteessä.
Foxbody turbo
Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Ei ole turboa eikä neljää sataa hevosta.

Kannessa nakutusvauriota turbon tiivarin liekkirenkaan kohdalla, eli kovasti on lämmennyt tuo orkkiksen liekkirengas. Sillä kyselen, että onko kokemuksia esim. orkkistiivarin runko + kupalevy liekkirenkaan, tai jostain muista vastaavista virityksistä?
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Vaparin tiiviste ainakin kestää ihan ok.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

H-koneisiin saa kolme eri tiivistettä mun käsityksen mukaan: 8v, 16v 2L ja 16v 2.1L. Eli turboa ja vaparia ei erotella. 16v 2L tiiviste kestänyt 1-2bar-1.5bar, ainakin toistaiseksi.
Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

No, niin. Kansi tuli jo korjauksesta ja kohta kasauksen vuoro.

Onko tosiaan niin, että kenelläkäänkö ei ole antaa mitään oikeata vinkkiä kysymykseeni?

Vastata voi vaikka rivaatilla tai sähköpostiin ketsa@luukku.com jos ei halua foorumiin kirjoittaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ketsa kirjoitti: Kannessa nakutusvauriota turbon tiivarin liekkirenkaan kohdalla, eli kovasti on lämmennyt tuo orkkiksen liekkirengas
Ketsa kirjoitti: No, niin. Kansi tuli jo korjauksesta ja kohta kasauksen vuoro.
Onko tosiaan niin, että kenelläkäänkö ei ole antaa mitään oikeata vinkkiä kysymykseeni?
Kuten jo aiemmin todettu, jos kone, kansi, seokset yms. on kunnossa, niin orkkispahvi (Elring) kestää 400+hv. Jos taas haluat kansipahville lisää "nakutuksenkestoa" esim. jollain liekkirengasvirittelyillä, niin seuraavalla kerralla kun taas nakuttaa, hajoaa mäntä yms. sisuskaluja, mikä onkin jo suurempi homma ja kustannus uusia, kuin pelkkä kansipahvi...
Siksipä minun, ja varmasti aika monen muunkin, mielestä tuo orkkispahvin "parantaminen" on turhaa og900:ssa. Tämän takia siitä on varmaan melko hintsusti kokemuksiakin tarjolla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Ok. Pitää lähteä kyselemään vinkkejä rallisprintti, yms. vaparivirittäjiltä.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Minkäslainen tuo muu kokoonpano on? Kansipahvin tiedämmekin jo, mitä löytyy sen alta, päältä, ennen ja jälkeen?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

moonlight-tuning kirjoitti:Vaparin tiiviste ainakin kestää ihan ok.
yli 10:1 puristuksilla jos kestää ahtamista 130->300hp niin ihan takuuvarmasti kestää jokaisessa vaparissa. :lol:

Muutenkin saabin lohkon rakenteesta johtuen kansipahvin päivitys alkuperäistä paremmaksi on tarpeellista vain ihan järjettömissä extreme-koneissa. Jos sen kanssa on ongelmia melkeimpä millä tahansa tehoilla ja puristuksilla niin 99% varmuudella jossain muualla on vika ja kuten aiemmin sanottu, jos pahvi ei tuhoudu niin jotain muuta varmasti tuhoutuu.

Eli niitä viripahveja ei ole kun niitä ei tarvitse.
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jospa siitä onkin nostettu puristuksia niin paljon, ettei pahvi kestä? ;) Periaatteessa puristusten nosto laittaa koneen paljon tiukemmalle, kuin turbo, koska paineet on jatkuvasti koholla ja vastaisi turbomyllyssä jatkuvasti ahdoilla ajamista. Toisaalta kestäähän nuo 16-tappiset turbosabat ajaa lontto pohjassa 200tkm yhtäsoittoa. Viitaten siihen tonnareilla tehtyyn testiin taannoin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Ketsa kirjoitti:Ok. Pitää lähteä kyselemään vinkkejä rallisprintti, yms. vaparivirittäjiltä.
Pojat edellä puhuu ihan asiaa pahvin sulakkeena toimimisesta jne. MUTTA jos nyt ihan välttämättä haluat, niin kysäise täältä: alarami2003@yahoo.it . Sieltä saat mallin mukaan pahvin.

Tai Konetiiviste Lindgren Mäntyharjulla tekee myös, en jaksa kaivaa yhteystietoja.

Tai sitten teetät lohkoon urat liekkirenkaille niin kyl rupee pitää.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Jees, muutama tarkennus tarpeesta:

- Puristukset 11,8:1
- Penkitetty, seokset kohdallaan
- Rata-autossa, eli vain täysillä mennään
- Vakio kansipahvi ei pettänyt, vaan nakutus kaivoi kanteen uran mistä paine "kiersi" liekkirenkaan -> ajatus siitä, että varastoiko orkkis tiiviste iteseensä enempi lämpöä kuin esim. kuparirengas ja sillä aiheuttaisi nakutusherkkyyttä

Toki ongelma voi johtua monesta muustakin asiasta tai niiden summasta.
Vastaa Viestiin