Parempaa kannentiivistettä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

OK, itse ei tullut heti edes mieleen että voisi olla vapari kyseessä :D. Tilannehan on sitten ihan eri, niinkuin Mertmi sanoi, koko ajan mennään ahtoja vasten. Ihmekös kun ei kestä.

Sitten vaan liekkirengasuria koneistamaan, kuparista "pahvia" tai jotain :). Tuskinpa tuo kone tulee kuitenkaan liian suurista tehoista hajoamaan vaan lähinnä juuri tuollaisten heikkojen paikkojen pettämiseen. Paljonko tuosta on tehoa otettu ulos?
Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Eipä tässä moottorissa tehoilla juhlita: 172hp/6200rpm ja 218Nm/4930rpm. Säännöt vaativat vakio osien käyttöä esim.: pakosarja, imusarja, kaasuläppä, moottorinohjaus, kierokanget, kampiakselin, jne... Eli konstit on virittämiseen aika vähäiset :(
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mertmi kirjoitti:Jospa siitä onkin nostettu puristuksia niin paljon, ettei pahvi kestä? ;) Periaatteessa puristusten nosto laittaa koneen paljon tiukemmalle, kuin turbo, koska paineet on jatkuvasti koholla ja vastaisi turbomyllyssä jatkuvasti ahdoilla ajamista. Toisaalta kestäähän nuo 16-tappiset turbosabat ajaa lontto pohjassa 200tkm yhtäsoittoa. Viitaten siihen tonnareilla tehtyyn testiin taannoin...
Niin ja mieti lämpöjä vapari vs. turbokone. :)
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ketsa kirjoitti:Jees, muutama tarkennus tarpeesta:

- Puristukset 11,8:1
- Penkitetty, seokset kohdallaan
- Rata-autossa, eli vain täysillä mennään
- Vakio kansipahvi ei pettänyt, vaan nakutus kaivoi kanteen uran mistä paine "kiersi" liekkirenkaan -> ajatus siitä, että varastoiko orkkis tiiviste iteseensä enempi lämpöä kuin esim. kuparirengas ja sillä aiheuttaisi nakutusherkkyyttä

Toki ongelma voi johtua monesta muustakin asiasta tai niiden summasta.
Itseasiassa orkkistiiviste ja nimenomaan alkuperäinen Elring on varsin hyvä hukkaamaan ylimääräiset lämmöt pois, siksi tarviketiivisteet ei kestä ja orkkis kestää..

Tuo voimakas nakutus kuulostaa varsin huolestuttavalta, miltä mahtaa männät näyttää? :?

EDIT: Rata-autoon kovempi kansipahvi ei toki oo mikään huono idea missään tapauksessa mutta tuollainen hajoaminen takaa sen että jotain muuta särkyy seuraavalla kerralla ellei olosuhteet muutu.. :roll:
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ketsa kirjoitti:Eipä tässä moottorissa tehoilla juhlita: 172hp/6200rpm ja 218Nm/4930rpm. Säännöt vaativat vakio osien käyttöä esim.: pakosarja, imusarja, kaasuläppä, moottorinohjaus, kierokanget, kampiakselin, jne... Eli konstit on virittämiseen aika vähäiset :(
Vesiruiskukaan ei varmaan ole sallittu?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Aksu900 kirjoitti: Itseasiassa orkkistiiviste ja nimenomaan alkuperäinen Elring on varsin hyvä hukkaamaan ylimääräiset lämmöt pois, siksi tarviketiivisteet ei kestä ja orkkis kestää..

Tuo voimakas nakutus kuulostaa varsin huolestuttavalta, miltä mahtaa männät näyttää? :?

EDIT: Rata-autoon kovempi kansipahvi ei toki oo mikään huono idea missään tapauksessa mutta tuollainen hajoaminen takaa sen että jotain muuta särkyy seuraavalla kerralla ellei olosuhteet muutu.. :roll:
Elringin tiivistettä on käytetty. Vikaa ei todellakaan ole tarkoitus korjata vain kansipahvia muuttamalla, vaan kansipahvi on vain yksi osa alue minkä parantaminen on pähkäilyn alla ja sillä koitan saada kokemuspohjaista tietoa muista vaihtoehdoista sille rintamalle.

Männät ovat ok (eivät orkkiskamaa), ainakin niiltä osin mitä lohkon ollessa kasassa pääsee näkemään.

Moottorinohjaukseen ei saa lisätä toimintoja, eli ei vesiruiskua.

Nakutuksen syyhän voi todellisuudessa olla aiheutunut jostain hetkellisestä häiriöstä esim. polttoaineen syötössä, sytkäboxissa, tjms, koska penkissä ko. ilmiötä ei ollut.

Harrasteluokkaan on näppärästi keksitty, että tulee halvaksi kun säännöissä vaaditaan alkuperäinen moottorinohjaus. Jotenkin vaan itsellä sellainen fiilis, että tässäkin tapauksessa olisi kallis ruisku tienannut itsensä jo takaisin tiedonkeruun mahdollisella vihjeellä tapahtuneesta :(
Vastaa Viestiin