Intercoolerin asennusta ässään ja ongelmia (isoja kuvia)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Intercoolerin asennusta ässään ja ongelmia (isoja kuvia)

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Terve

Vihdoista viimein sai kelien puolesta aloittaa uudemman mallisen intercoolerin sovittaminen 900S:ään. Tässä vähän asennuskuvia jos joku tuota samaa mielessään on pohtinut :wink:

Asennukseen käytin seuraavia osia:
5kpl 90asteen rautaputken paloja, ulkohalkaisija 60mm (18eur Onniselta)
9kpl 75mm kiristyspantoja
reilu metri jäähdytinputkea sisähalkaisija 60mm (TKA -yhtymä ~55e)
10cm cooler -putkea sisähalkaisija 50mm (8e varaosakaupasta)
Tasotiivisteliimaa purkillinen
Pari naulakkoo, jotka pikkuveli äitienpäivälahjaksi

Hitsasin ja sahasin rautakäyristä aluksi 2kpl 135 asteen käytää mutta huomasin, että 180 astetta olisi parempi niin jatkoin käyriä vielä 45 yksikköä. Hitsailin vähän vinoon ne jotta tuo putki lähtisi paremmin kohti imusarjaa / turboa


Eli homma alkoi rällköinnillä. Irti lähti molemmat vetolenkit ja lisäksi peltiä öljynlauhduttimen ympäriltä.
Kun homma oli valmis niin laitoin coolerin roikkumaan johtojen varaan oikealle paikalle. Syllärin kehikkoa joutui myös vasaroimaan leveämmäksi.


http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9695.JPG

Seuraavaksi painoin reiän naulakkoon ja auton pohja peltiin, sitten isolla pultilla ja prikalla naulakko kiinni auton pohjaan.


http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9700.JPG


Sitten sahasin alkuperäisen ahtoputken sopivasta kohtaa poikki ja sovittelin turbon puoleisen päädyn kuntoon. Tämä vaihe oli pirun vaikea kun virranjakaja, hanttarin puolen lyhty ja vesiletku ahdisti ikävästi. Muutama olut auttoi kummasti :wink:

http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9702.JPG


Imusarjalle putki olikin paljon helpompi vetää ja kuvassa myös näkyy kohta, johon sitä 50mm cooler putkea käytin.


http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9703.JPG


Lopuksi vielä koko komeus kiinni parilla itseporautuvalla ruuvilla siihen coolerin yläripaan jossa ilma ei kierrä.


http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9706.JPG


Kuva viimeistelyä vaille valmiina:

http://www.students.tut.fi/~riponiem/ICT9707.JPG

Valmis

http://www.students.tut.fi/~riponiem/val.JPG

8) 8)

EDIT: kuvat linkkeinä
Viimeksi muokannut pakinen, Su Heinä 23, 2006 23:14. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Piru vie :evil: :evil:

Nyt sitten murheita tuli..

Eli tyhjäkäynti tippui alas ja ravistaa pienilla kirroksilla ikävästi. Paineet nousee, mutta en osaa sanoa huono mittarin takia onko miten normaalit mutta kuitenki lähellä normaalia. Lämmöt ok ja coolerin liitoksissa en löytänyt vuotokohtia..tosin pimeyden takia en sen paremmin voinut katsoa :oops:

Ja kun auton sammutti niin nousi höryä tai savua koneen ja tuon pellin välistä, joka ohjaamon erottaa moottoritilasta. Lisäksi vielä huomasin hieman saavani sähköä sormille kun konepeltiä availin.

Onko jollain aavistusta mikä muuten hienosti pelannutta autoa vaivaa? Tulpat on 1000km ajetut, öljyt ok, CE -valo ei palanut ja 50km ehdein jo coolerin vaihdon jälkeen ajella ennenkuin noi ongelmat alkoi!

Kiitokset jo etukäteen!
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Kuvat vois olla vaikka linkkeinä. Ovat hurjan kokoisina.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Moi! Yksi mahdollinen vikapaikka on tuo virranjakajan vierestä kulkeva ahtoputki: kone elää ajossa aika paljon ja kun ahtoputken toinen pää on kiinteästi coolerissa ja keulassa kiinni on mahdollista että tuo putki hiertää virranjakajaa ja sytytysjohtoja. Minusta siihen tulpanjohtojen viereen ei kannattaisi jättää noita klemmariliitoksia. Siinä mahtuu olemaan ihan ok pelkkä putkimutka. Jos sytkäkaapelit lyövät siinä läpi (hiertyvät tosi nopeasti...) ei ole kiva juttu. Muutoin asennus on oikein siisti - sama setti ollut mulla autossa jo pari vuotta.

Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

jkuisma :
Moi! Yksi mahdollinen vikapaikka on tuo virranjakajan vierestä kulkeva ahtoputki: kone elää ajossa aika paljon ja kun ahtoputken toinen pää on kiinteästi coolerissa ja keulassa kiinni on mahdollista että tuo putki hiertää virranjakajaa ja sytytysjohtoja. Minusta siihen tulpanjohtojen viereen ei kannattaisi jättää noita klemmariliitoksia. Siinä mahtuu olemaan ihan ok pelkkä putkimutka. Jos sytkäkaapelit lyövät siinä läpi (hiertyvät tosi nopeasti...) ei ole kiva juttu. Muutoin asennus on oikein siisti - sama setti ollut mulla autossa jo pari vuotta.
Siitähä se vika löyty..klemmari oli hiertänyt virranjakajan johtoa sen verran, että kun nappasin siitä kiinni niin löi käsille niin pirusti 8O

Jouduin hieman muokkaamaan tuota klemmarin paikkaa ja pätkin tuosta samasta kohtaa sitä alumiini putkea lyhyemmäksi niin menee konepellitikin kiinni paremmin..
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Hih, hakuammuntaa, mutta hyvä että osui! Jos satut saamaan käsiisi tehtaalla välijäähdytetyn turbon purkuosia, niistä hyödyllinen voisi olla alkuperäinen turbolle välijäähdyttimeltä tuleva alumiinikäyrä. Käytin sen omassa keula-ic-asennuksessa uudelleen käännettynä, kts:

http://www.netma.fi/jouko/saab/Ahvenist ... 210042.JPG

Tuo on niin "smooth" ettei se ole hiertänyt sytkäkaapeleita vielä melkein sadan tonnin ajoillakaan...
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko satkun keulassa tilaa viedä putkia (vaikka hieman litistettyjä) ajovalojen takaa maskin taakse?

Mulla on nimittäin pyöriny mielessä sellainen cooleri joka tulis maskin taakse eli kokoa about 3xalkuperäinen. Putket menis liki valoja. Tuo tosin vaatis "jäähdytinkehikon" sivupeltien leikkaamista. Tarkoituksena ei ole saada hirveitä tehoja vaan hieman parempaa cooleria ja samalla säilyttää keulan ilme alkuperäisenä. Itseä ku ei paljon houkuttele leikata puskuriin mutkille tilaa ja tuhota välissä erittäin tarpeellisia vetolenkkejä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Moi

Mulla on paikallaan ht-tunelta 230x550x76 cooleri ja yhtään ei tarvinnut peltiä leikellä..
Tulee tosin airflow-puskurin taakse. Laittelen vaikka kuvia joku päivä, kun saan kamerasta niitä koneelle.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tyhmä kysymys, mutta eikös imuputki lämpene tossa aika paljon, jos menee downpipen vierestä?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Tokihan se vähän lämpenee. Minulla oli tuossa välissä jonkin aikaa alumiinista tehty lämpösuoja. Mutta tosiasiassa ajossa viima jäähdyttää niin paljon ettei lämpö siirry kunnolla. Ja onhan tuo ahtoilmakin tuossa vaiheessa tosi kuumaa kun on justiinsa "halannut" ahtimessa pakokaasuja ja on vasta menossa IC:lle. Eli en olisi hirveän huolissani.

Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

lähinnä imupuolen putkistojen lämpötiloista kannattaa huolehtia. Noita joskus mittailtiin pt-100:lla ja sillä imupuolen (siis ennen ahdinta) lämmöllä on kohtalaisen suuri merkitys, se ilmeisesti ikäänkuin "kertaantuu" ahtimen jälkeen. Tämmöiset tuntemukset jäi kun tuli kokeiltua erilaisia imuputki variaatioita siten että oli mittaus imuilmassa sekä coolerin jälkeen ennen imusarjaa.
Tiedä sitten kuinka tarkkoja ja nopeasti reagoivia nuo mittaukset olivat...
Näiden mittausten perusteella og turbon oma imuputkisto on ihan järkisyystä toteutettu siten kuin se on, eli ilmat imetään suojan puolelta eikä konetilasta (Eikä varsinkaan lämpimän coolerin takaa kuten free-flow versioissa yleisesti! ). Tuo Joukon toteutus on kyllä siinämielessä varmaan aikalailla optimaali ilman että aletaan mitään yläpuolisia skuuppeja tekemään.

Eli miten ois imuputkiston eristäminen konetilan lämmöltä?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin