VAROITUS: Kumiosat Motonetista ja harakireistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

VAROITUS: Kumiosat Motonetista ja harakireistä

Viesti Kirjoittaja Passi »

Olen vuosien varrella ostanut 99 ja 900 autoihini erilaisia kumiosia lähinnä Motonetista. Näin loppujen lopuksi olen tullut siihen tulokseen, että jos meinaa autolla ajaa talvella, niin ei kannata ostaa MITÄÄN tarvikelaatuisia kumiosia.

Viimeinen pisara oli 99 raidetangonpäiden kumihaitarit. Remppasin raidetankoni ja pistin samalla uudet ulommat nivelet ja kiristin ja korjasin sisemmät. Meinasin pistää uudet motonetista ostetut kumihaitarit, mutta tulin toisiin aatoksiin ja tein empiirisen testin ja pistin orggiksen ja motonetin pakastimeen. Noin 20-30 minuutin päästä motonetista ostettu "Koivunen Oy" kumiosa oli AIVAN kohmeessa ja kova. Originaali vanha osa ei ollut moksiskaan!!

Raidetangon ulommat nivelet ostin motosta myös, mutta ne oli sitä saksalaista versiota, josko olisi parempi se kumiosa siinä sitten! Nähtäväksi jää.

Älkää ostako muita kuin orggis kumiosia jos ajatte talvella!!! Puslissa pitää lukea BOGE ja noissa kumihaitareissa oli joku hassu atomimerkki. :)

Jos kumiosassa on scantekin leima niin sen voi viedä takasin motonettiin. Tätä olen tehnyt paljon kun on ollut ongelmia noiden kanssa. Kumihaitarit vein takasin ja kun ukko kysy että "eikö sopinut?", niin kerroin ton tarinan ja oli aika hiljanen myyjä sen jälkeen.

Tässä lisää kokemuksia paskoista kumeista:
9000 koiranluiden tukivarrenkumit ovat KESÄN aikana halkeilleet.
99/900 SPAX takaiskareiden mukana tulleet yläpään kumit halkeilleet vuodessa.
99/900 scantech pallonivelten kumi ei kestä yhtäkään talvea.
Muuta ei nyt muista. :)

T. Pasi
99T-museopeli
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Samaa tuossa juteltiin veljen kanssa eilen illalla, että jos haluaa kumiosien pysyvän kunnossa, niin Saabin tiskille mars. Maksaa paljon, mutta voi luottaa osien kestoon. Veli meinasi uusia taka-akselin puslia -71 tupliksessaan, mutta taitaa alkuperäiset vielä jäädä hetkeksi paikoilleen. Motonetin ScanTech tuotteet saa unohtaa saman tien. Mun tonnarissa vaihdettiin moottorin momenttituen puslat reilu vuosi sitten, kun alkuperäiset oli jo päässeet halkeilemaan. Tilalle tuli Scan Tech osat ja reilun vuoden päästä asennuksesta oli jo halkeamia. Tilalle tuli uretaanit, mutta talvikäyttöön vaihdan taaemman puslan yhdessä tukivarren kanssa orkkiskumiksi.

Lyhyesti sanottuna sapettaa tuo *aska laatu. Tonnaripuolella on aihetta käsitelty täällä ja sielläkin yhtenevin tuloksin. Yllätyksiäkin on mahtunut sekaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Moottorin tukikumit

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Joo, aikaisempaan autooni (Saab 900i) tuli vaihdettua moottorin etutukikumi ja ei se montaa kuukautta kestänyt. Pakoputki pääsi oikein "kivasti" heilumaan, kun moottori eli niin voimakkaasti heti kuin painoin kaasua vähänkin. Jopa aikaisempi rikkinäinen (ja alkuperäinen) kumi toimi paremmin kuin Motonetin uusi ScanTechin pussissa ollut roska. Hintaero tarvikkeen ja varaosan välillä on kyllä hirveen suuri.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottorin tukikumit

Viesti Kirjoittaja Passi »

Joni.Komulainen kirjoitti:Joo, aikaisempaan autooni (Saab 900i) tuli vaihdettua moottorin etutukikumi ja ei se montaa kuukautta kestänyt. Pakoputki pääsi oikein "kivasti" heilumaan, kun moottori eli niin voimakkaasti heti kuin painoin kaasua vähänkin. Jopa aikaisempi rikkinäinen (ja alkuperäinen) kumi toimi paremmin kuin Motonetin uusi ScanTechin pussissa ollut roska. Hintaero tarvikkeen ja varaosan välillä on kyllä hirveen suuri.
Omaan 900:seeni aikanaan pistin scantekin etummaisen moottorin tukikumin, mutta race-mielessä tursotin sen täyteen sikaflexiä niin ei tainnut päästä hajoamaan. :) Kyllähän se tyhjiksellä vähän täristi..

T. Pasi
99T-museopeli
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Ostin viime kesänä uudet saksalaiset Sidem merkkiset pallonivelet joissa on pultit ja mutterit mukana motosta.
Onko tosiaan näin ettei ne kestä ??
Nivelen pohjassa joku atomimerkki ja no: D38

Osat vielä odottaa asentamista !!!
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

900 I 16 Kat kirjoitti:Ostin viime kesänä uudet saksalaiset Sidem merkkiset pallonivelet joissa on pultit ja mutterit mukana motosta.
Onko tosiaan näin ettei ne kestä ??
Nivelen pohjassa apinamerkki ja no: D38

Osat vielä odottaa asentamista !!!
Ei ole vielä empiirisiä kokemuksia Motonetin saksalaisina myymistä pallonivelistä, mutta ne PULTIT oli moton paketissa VÄÄRÄNLAISET!

On erittäin huomioitavaa että orggiksena pultit ovat 10mm jengalla ja 11mm siitä varresta! Tollasen moton saksalaisen paketissa tuli kauttaaltaan 10mm pultti. Tästä seuraa se, että nivel asettuu väärin ja rengaskulmat viturallaan sen milli/2.

Jos muita pultteja ei ole saatavilla niin sitten kannattaa pistää vanhat pultit takas sen sakemanninivelen kanssa.

Nivelen suojakumin laatua voi ihmetellä ihan kynnellä painamalla, voi sitten verrata orggikseen. Jos tarvike tuntuu jossain määrin kovemmalta kumilta niin voin veikata ettei kestä talvea. Alapallo on mielestäni kovemmilla kumin osalta.

T. Pasi
99T-museopeli
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Niinpä onki, kun vertasin paketissa olevaa pulttisarjaa ja hyllyyni jäänyttä orkkis pulttisatsia...Ero kuin yöllä ja päivällä.. :roll: :roll:
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Scantecin taka akselin tankojen helat og satkussa vuodessa repaleiset. Asennus tyyli sama kuin aiemmin hakiessani toiseen autoon orggikset. Asennustapa täten pois suljettu. Täytyypä testailla pakkases huohotin kumiheloja.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Laitettiin meitin 99-projektiin scantekin takapäänpuslat. Panhardiin kun puristettiin niin toinen meni v*tun nihkeesti ja toinen oli aivan suorassa mutta ei vaan meinannut mennä joten vähän lisää painetta ja PAUK - pusla repes.

Vein puslan takasin motoon ja sain toisen sitten tilalle. Asennettiin se sitten mutta ei saatu aivan holdille, vähän jäi yks nurkka puslasta läpipullahtamatta.

Etupäähän pistettiin pari uutta BOGE:n alkuperästä puslaa ja ne meni aivan helposti prässil, kuten pitääkin.

Scantekin puslat ovat vaan liian kovaa kumia, huomaa ihan kynsillä painamalla ja tuossa prässäyksessäkin oli ongelmia.

T. Pasi
99T-museopeli
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tämäpäs sattui, olen juuri menossa Motonettiin hakemaan 99:iini 4kpl palloniveliä, 2kpl raidetangonpäitä, 4kpl vetareiden suojakumeja, 1kpl haitarikumeja ja 4kpl etualatukivarsien puslia, ynnä muuta sälää (mm. etupään jarruosat), eli jos haen osat motonetistä, tulee vältää ajelua talvella? :D Motonetissäkin nuo osat maksavat ihan tarpeeksi, orkkiksia en kyllä malta hankkia, ja pallonivelet tietty ne helvemmat versiot ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

ng900aero kirjoitti:Tämäpäs sattui, olen juuri menossa Motonettiin hakemaan 99:iini 4kpl palloniveliä, 2kpl raidetangonpäitä, 4kpl vetareiden suojakumeja, 1kpl haitarikumeja ja 4kpl etualatukivarsien puslia, ynnä muuta sälää (mm. etupään jarruosat), eli jos haen osat motonetistä, tulee vältää ajelua talvella? :D Motonetissäkin nuo osat maksavat ihan tarpeeksi, orkkiksia en kyllä malta hankkia, ja pallonivelet tietty ne helvemmat versiot ;)
Sinulle vinkkinä että kannattaa tarkistaa huolella niiden vanhojen orggispuslien kunto ennenkuin vaihtaa. Vanha orggis on yleensä parempi kun uusi tarvike.

Aivan totta että saabilla on katteet kohdillaan. Pistin topikin pystyyn siksi että tämä asia tulisi enempi julki, meinaan olisin ollut ikionnellinen jos joku olisi minua aikanaan varoittanut. :) Jokaisen meistä pitää oppirahamme maksaa ja niinpoispäin.

Ensimmäistä palloniveltäni ostaessani harakiristä, niin kysyin että onko tämä nyt hyvä ja myyjä totesi scantekin nivel kädessään että "tätä ne saabillakin käyttää, scantekki kato ruotsalainen".

Totuushan on että vaatii kovaa sielua jättää se halpa paska tiskille.

T. Pasi
99T-museopeli
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaikista pallonivelistä on kumit rikki, samoin kuin vetareiden suojakumit ovat hapertuneet, kuin myös raidetangon päiden suojakumit. Auto on seissyt 8 vuotta joten kumiosat ovat menneet sököksi.
Pitää laittaa jemmaan vanhat nivelet, josko niihin vaikka innostuisi joskus porailemaan rasvanipat ja vaihtamaan uudet suojakumit. Auto pitäisi saada nyt asap liikenteeseen joten ei ole aikaa ruveta värkkäilemään ylimääräisiä.
Motonetin harakiriosillakin noista (ja muista tarvittavista) osista tulee laskua lähemmäs 170e joten alkuperäisillä osilla päästäisiin kätevästi varmaankin johonkin 400-500e tietämille ;)

Kuinkas muuten voisi todeta onko alatukivarren puslat (tai oikeammin alumiinisten korikiinnikkeiden) vaihtokunnossa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

ng900aero kirjoitti:Kaikista pallonivelistä on kumit rikki, samoin kuin vetareiden suojakumit ovat hapertuneet, kuin myös raidetangon päiden suojakumit. Auto on seissyt 8 vuotta joten kumiosat ovat menneet sököksi.
Pitää laittaa jemmaan vanhat nivelet, josko niihin vaikka innostuisi joskus porailemaan rasvanipat ja vaihtamaan uudet suojakumit. Auto pitäisi saada nyt asap liikenteeseen joten ei ole aikaa ruveta värkkäilemään ylimääräisiä.
Motonetin harakiriosillakin noista (ja muista tarvittavista) osista tulee laskua lähemmäs 170e joten alkuperäisillä osilla päästäisiin kätevästi varmaankin johonkin 400-500e tietämille ;)

Kuinkas muuten voisi todeta onko alatukivarren puslat (tai oikeammin alumiinisten korikiinnikkeiden) vaihtokunnossa?
Mulla oli uus ja vanha pusla siinä korikiinnikkeessä kiinni ja pistin vaan ruustukkiin kiinni ja keskiholkista tangolla vääntelin. En huomannut mitään eroa uudessa ja vanhassa ja vanha oli ehjä päälleppäin silmämääräisesti.

T. Pasi
99T-museopeli
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

RAIDETANKO, ILMAN ULOMPAA PÄÄTÄ, mitäs toi tarkoittaa?

Olis kiva tietää, onko toi motonetin "koivunen" oikeasti koivunen.. Kun siitähän on ollut juttua, että osa vain pakataan toimittajien pussiin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Turbo16 kirjoitti:RAIDETANKO, ILMAN ULOMPAA PÄÄTÄ, mitäs toi tarkoittaa?
Raidetankohan koostuu periaatteessa viidestä osasta, nimet poimin EPC:stä:
- ohjausvaihde
- yhdystanko 2kpl, tämän yhteydessä myös sisempi nivel
- Kumipalje 2kpl
-Yhdystangonpää 2kpl, toiselta nimeltään pallonivel

Tekstistä päätellen antaisin kysymykseesi vastaukseksi yhdystangon.

T. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin