900S ja T16 eroista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

900S ja T16 eroista

Viesti Kirjoittaja smantila »

Hankin tässä harrastebiiliksi 900S:n (-90), eka saabbi :) ja olen kovasti lueskellut näistä peleistä mutta paljon vielä mietityttää:

-900S ja T16 kone ja laatikko sama?
-alusta ja jarrut sama?
-turbo eri?
-ruiskuboxi eri?
-suihkutussuuttimet eri?
-900S ei IC:tä eikä APC:tä
-pakoputkisto sama?
-onko noissa dumppi tai bybass valve?

Siinäpä kovasti kysymyksiä. Lähinnä kevyeltä virityskannalta mietin ja vastaukset olisi tosi arvokkaita.

'Eihän näistä voi saada näin helposti noin paljon tehoa eihän!'
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Joku korjatkoon jos olen väärässä uskossa! :)

-Kone ja laatikko samat
-Jarrut samat
-Turbo sama(vuosimallieroja)
-Ruiskuboksi sama, paitsi vuoden -90 ässässä on bensansyötön katkaisu jos ahtoja liikaa
-ei ic:tä eikä apc:tä (APC:lle 'valmis' paikka kyläkin)
-ByBass


:roll:
Viimeksi muokannut pakinen, Su Marras 19, 2006 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakke
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 21:59

Viesti Kirjoittaja Sakke »

fcsfcaa
Viimeksi muokannut Sakke, La Maalis 01, 2008 01:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

nt
Viimeksi muokannut Sami, Ma Heinä 16, 2007 15:21. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sami kirjoitti:
S:ien ja T16:sta varustelutaso riippuu siitä, että mitä on tilattu kaupassa ollessa. Minun uudessakaupungissa valmistetussa S:ssä on nahkajakkarat ja kaikki mahdolliset vimpaimet sähkökattoluukkua ja ABS:ää myöten, mitä noihin on 91 saanut.
Mites noi jakkarat? Oon aina ollu siinä uskossa että täyspaineissa oli sentään contourit eikä askeettiset horisontaalit...

On se kumma miten pari muotorautaa muuttaa penkin luonnetta. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

tetammi kirjoitti:
Sami kirjoitti:
S:ien ja T16:sta varustelutaso riippuu siitä, että mitä on tilattu kaupassa ollessa. Minun uudessakaupungissa valmistetussa S:ssä on nahkajakkarat ja kaikki mahdolliset vimpaimet sähkökattoluukkua ja ABS:ää myöten, mitä noihin on 91 saanut.
Mites noi jakkarat? Oon aina ollu siinä uskossa että täyspaineissa oli sentään contourit eikä askeettiset horisontaalit...

On se kumma miten pari muotorautaa muuttaa penkin luonnetta. :roll:
Mulla on ollut täysipaineinen, jossa oli ne köyhimmät kangaspenkit. Kun ihmettelin nykyisen autoni varustelutasoa kertoi sen edellinen omistaja (autotehtaan joku pikkupomo), että minkä tahansa 900:n on saanut tilattuna miten tahansa varusteltuna. Vuosimallista riippumatta millä penkeillä tahansa ja kaikenvärisillä ikkunankarmeilla, jos asiakas on vain halunnut. Autot odotelleet pelkkinä koreina ja niitä on kasailtu tilausten mukaan. Erikoisuuksia meikäläisen matkanvarrelta on mm. vm.85 900i, jossa ilmastointi ja mustat ovenkahvat + ikkunankarmit. Muuten täysin karvalakki.

Suurin osa suomen autoista on kuitenkin autokauppojen tilaamia ja usein karvalakin karvalakkimalleja, josta käsitys että näitä voisi jotenkin tunnistaa ovenkahvojen väristä tai varustelusta.

Joo, contourit on aivan ehdottomat:)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Lucaksissa on aina lambda.

Eli -90 vuoden jälkeen ollut noita Lucaksia ässissä ja täyspaine turboissa. Turbo ollu lucaskoneisissa aina sama, Mitsu TE05-12B (?). Ja sillä haulla lisää ässän virittämisestä.

(pl. undergroundspeciaalitehdastilaukset)
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smantila »

Tämähän vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta, vähän yllätyin että noissa on noinkin paljon samaa. Hyvä asia virittämisen kannalta. Seuraavat kirjainyhdistelmät kun saadaan kuntoon niin asiat mallillaan: APC, IC, EEPROM :)

Juuri purkasin kojelautaa ahtopainemittaria varten ja apukuskin puolella näyttäisi joku laite olevan, aivan lämmityslaitteen vieressä siihen tulee (ali?)paineletkuja 2, toinen näyttäisi tulevan tuosta konetilasta apukuskin puolelta harmaasta haitarimallisesta laitteesta. Eihän tuo nyt ole se paineanturi, vai onko se vaan joku lämmityslaitteen säädin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

smantila kirjoitti:Juuri purkasin kojelautaa ahtopainemittaria varten ja apukuskin puolella näyttäisi joku laite olevan
Tuolta voi opiskella mitä kaikkia osia liittyy lämmityslaitteeseen:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/albun20/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

f-19 kirjoitti:
(pl. undergroundspeciaalitehdastilaukset)
Vähän offtopikkia tähän:

Mainitsen vielä huvikseni että ainakin 93, kun kävin uutta saabia koeajamassa (arvontaan osallistumisen takia) tarjottiin käteen kuvasto, josta olisi halutessaan saanut valita autoon mitä tahansa. Erilaisia ja värisiä verhoiluja, takasiipeä, levikesarjaa, kattoluukkua ja lisänä vielä myyjän kanssa pystyi juttelemaan erilaisista moottorivarustevaihtoehdoista jos valmiiksihinnoitellut mallit ei miellyttäneet. Punaista APC boksia oli saatavina ja kaikenlaista. Oma unelma-saabini olisi maksanut toistasataa tuhatta markkaa, joten jätin silloin ostamatta:) Se olisi ollut tämmöinen:

-Kolmiovinen hopea Aerohelmoilla ja nahkapenkeillä varustettu matalapaineturbo.

Jos olis ollut rahaa tuommoinen tilata, niin autoliike olisi sen tehtaalta tilannut ja perään olisi tullut merkki "S". Täysipaineturboihin tuli perään merkki "900 Turbo", mutta hintaa oli julmetusti enemmän. Muutama kolmiovinen matalapaineturbo on vissiin myytykin, kun niitä joskus harvoin liikenteessäkin näkee.

Ostin sitten käytettynä uudenkarhean vm. 84 8V ruiskun:) Sitä vain muistelen, ettei noi erikoisemmat asiakkaan toiveet olleet "unfergroundspeciaaleja" vaan myyjät niitä mielellään tarjosivat.

Ekaa kertaa saabinäyttelyssä tuli käytyä mopoiässä 80-luvulla ja silloin autoliikkeissä kiersi merkillinen "james bondin" saabi:) Silloin vannoin itselleni, että joskus meikäläinenkin ostaa "turbosaabin". Näyttelyauto oli yleisön istuttavissa ja jos jonkinlaista luukkua siihen oli modifioitu. Tuhkakupin tilalla oli pistoolikotelo ja hanskalokerossa kaikenlaisia nappuloita ohjuksien ja heittoistuimien hallintaan:) Se oli "undergroundspeciaali" saabi. Mihinkähän lie päätynyt tuokin erikoisuus ajanmyötä?
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Sami kirjoitti:
-Kolmiovinen hopea Aerohelmoilla ja nahkapenkeillä varustettu matalapaineturbo.
Oletko varma, ettei helmasarja ollut Airflow-lisävarustekorisarja?
Ekaa kertaa saabinäyttelyssä tuli käytyä mopoiässä 80-luvulla ja silloin autoliikkeissä kiersi merkillinen "james bondin" saabi:) ... Mihinkähän lie päätynyt tuokin erikoisuus ajanmyötä?
Muistelisin, että briteissä on jossain automuseossa "James Bondin Saab"
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jokke A kirjoitti:
Sami kirjoitti:
-Kolmiovinen hopea Aerohelmoilla ja nahkapenkeillä varustettu matalapaineturbo.
Oletko varma, ettei helmasarja ollut Airflow-lisävarustekorisarja?
En ole varma tuosta. Muistelisin että Airflow korisarjassa olisi ollut erilaiset puskurit ja tällä korisarjalla saavutti mainoksien mukaan pienemmän kulutuksen. tässä meikäläisen kuvista näkemässä korisarjassa oli normaalin-näköiset puskurit. Toisaalta varsinaista Aeroa oli mahdollista saada halvemmaksi horisontal kangaspenkeillä ja riisumalla ilmastointi pois. Hevosvoimat maksoi silloin paljon. Harmi ettei rahaa ollut kuin pari markkaa aina kun autoliikkeeseen asteli.
Jokke A kirjoitti:
Ekaa kertaa saabinäyttelyssä tuli käytyä mopoiässä 80-luvulla ja silloin autoliikkeissä kiersi merkillinen "james bondin" saabi:) ... Mihinkähän lie päätynyt tuokin erikoisuus ajanmyötä?
Muistelisin, että briteissä on jossain automuseossa "James Bondin Saab"
Oiskohan sama auto vai onkohan noita ollut useampia? Autonäyttely oli joskus 80 -luvulla joensuussa (oiskohan ollut autotalo hartikainen tai joku). Samassa näyttelyssä oli myös aito F1 auto esillä.

Edit: tällähän tuosta bond saabista löytyi tarinaa: http://www.mi6.co.uk/sections/articles/ ... s=articles Tuommoinen auto kiersi suomessa 80 luvun puolessavälissä saappikauppiaiden autonäyttelyissä. Voi jopa olla sama saappi. Pistoolit oli liimattu kiinni tuohon kojelautaan tehtyyn pistoolikoteloon. Ei ainakaan saatu käsin niitä irti, kun yritettiin niitä hypistellä:) Näytti silloin huippumodernilta millimetrivanteineen, mutta niin se aika vanhentaa..
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 900S ja T16 eroista

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

smantila kirjoitti:Hankin tässä harrastebiiliksi 900S:n (-90), eka saabbi :) ja olen kovasti lueskellut näistä peleistä mutta paljon vielä mietityttää:
smantila kirjoitti:900S ja T16 kone ja laatikko sama?
Kone on sama, ässässä kutosen enska, T16:ssa 7 tai 8. Ässän laatikko on parempi, jos haluaa kisata valoista jonkun kanssa, mutta sitten sitä saa hämmentää kuin konsernin toisen merkkisessä vehkeessä. Seiskaa pidän parhaana Suomen oloissa, kasi on autobahn-välitys.
smantila kirjoitti:-alusta ja jarrut sama?
Joo.
smantila kirjoitti:-turbo eri?
Sama Mitsu näissä 90-94 OG-satkuissa.
smantila kirjoitti:-ruiskuboxi eri?
-90 ässässä on se syötön katkaisu, mutta EPROMin (vain yksi E) kopiointi onnistuu käytännössä missä vaan, jossa on ohjelmointilaite.
smantila kirjoitti:-suihkutussuuttimet eri?
Samat.
smantila kirjoitti:-900S ei IC:tä eikä APC:tä
Joissain ässissä on IC, ja APC:n asennus menee tosiaan ihan heittämällä.
smantila kirjoitti:-pakoputkisto sama?
Juu.
smantila kirjoitti:-onko noissa dumppi tai bybass valve?
Sama bypass.
smantila kirjoitti:Siinäpä kovasti kysymyksiä. Lähinnä kevyeltä virityskannalta mietin ja vastaukset olisi tosi arvokkaita.

'Eihän näistä voi saada näin helposti noin paljon tehoa eihän!'
Katsastettua saa 185hp + 20% = 222hp, ja jossain 250hp paikkeilla pitää ruveta selektiivisesti kevytjalkaiseksi, muuten "Saab-sulake" antaa periksi. :)

Tervetuloa edullisen suorituskyvyn veljeskuntaan!

Pena
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sami kirjoitti:
f-19 kirjoitti:
(pl. undergroundspeciaalitehdastilaukset)
Vähän offtopikkia tähän:

Sitä vain muistelen, ettei noi erikoisemmat asiakkaan toiveet olleet "unfergroundspeciaaleja" vaan myyjät niitä mielellään tarjosivat.
Kyllähän se varmasti menikin "pienellä suomalaismerkillä" noin että vapaasti sai valita. Mutta siltikään näitä erikoisesti varusteltuja autoja ei liiemmin ole (ikävä kyllä), vaan suurin osa on näitä karvalakkeja maahantuojan tilaamia mistä kerroit (80-luvun autot valkoisia 4d kaasareita kromilistoilla, 90-luvulla i16 mustilla listoilla :)).
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: 900S ja T16 eroista

Viesti Kirjoittaja Sami »

Aeronomi kirjoitti:
-90 ässässä on se syötön katkaisu, mutta EPROMin (vain yksi E) kopiointi onnistuu käytännössä missä vaan, jossa on ohjelmointilaite.
Huumorilla sitten saivartelu, mutta mun ässässä on EEPROM piirillä softa ja näytti T16:stakin semmosella olevan. Yhdeltä saabistilta sain kopsatun oiskohan ollut BSR lastun, jonka tyhjennys onnistuu vain UV valolla ja siitä voisi käyttää nimitystä EPROM.

Ei kuitenkaan niin olennainen asia. Käyttää sitä muistia mitä sattuu kaupasta löytämään.

Edit: nyt täytyy sanoa etten tiedä CU14:sta miten siinä on. (onko 27C ja 28C piirejä samassa boksissa nähty, kuten 14.1:ssä? Pinniä 1 ei varmaan kuitenkaan ole CU14:akaan kytketty)
Viimeksi muokannut Sami, La Elo 05, 2006 22:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin