f-19 kirjoitti:
(pl. undergroundspeciaalitehdastilaukset)
Vähän offtopikkia tähän:
Mainitsen vielä huvikseni että ainakin 93, kun kävin uutta saabia koeajamassa (arvontaan osallistumisen takia) tarjottiin käteen kuvasto, josta olisi halutessaan saanut valita autoon mitä tahansa. Erilaisia ja värisiä verhoiluja, takasiipeä, levikesarjaa, kattoluukkua ja lisänä vielä myyjän kanssa pystyi juttelemaan erilaisista moottorivarustevaihtoehdoista jos valmiiksihinnoitellut mallit ei miellyttäneet. Punaista APC boksia oli saatavina ja kaikenlaista. Oma unelma-saabini olisi maksanut toistasataa tuhatta markkaa, joten jätin silloin ostamatta:) Se olisi ollut tämmöinen:
-Kolmiovinen hopea Aerohelmoilla ja nahkapenkeillä varustettu matalapaineturbo.
Jos olis ollut rahaa tuommoinen tilata, niin autoliike olisi sen tehtaalta tilannut ja perään olisi tullut merkki "S". Täysipaineturboihin tuli perään merkki "900 Turbo", mutta hintaa oli julmetusti enemmän. Muutama kolmiovinen matalapaineturbo on vissiin myytykin, kun niitä joskus harvoin liikenteessäkin näkee.
Ostin sitten käytettynä uudenkarhean vm. 84 8V ruiskun:) Sitä vain muistelen, ettei noi erikoisemmat asiakkaan toiveet olleet "unfergroundspeciaaleja" vaan myyjät niitä mielellään tarjosivat.
Ekaa kertaa saabinäyttelyssä tuli käytyä mopoiässä 80-luvulla ja silloin autoliikkeissä kiersi merkillinen "james bondin" saabi:) Silloin vannoin itselleni, että joskus meikäläinenkin ostaa "turbosaabin". Näyttelyauto oli yleisön istuttavissa ja jos jonkinlaista luukkua siihen oli modifioitu. Tuhkakupin tilalla oli pistoolikotelo ja hanskalokerossa kaikenlaisia nappuloita ohjuksien ja heittoistuimien hallintaan:) Se oli "undergroundspeciaali" saabi. Mihinkähän lie päätynyt tuokin erikoisuus ajanmyötä?