Ihmisten rahatilanne on varmaan sanellut paljon.. Näitä täysivarusteltuja ässiä ei 91 ole edellisen omistajan mukaan valmistettu kuin 6 kpl. Oli liian kallis auto suomenmarkkinoille.f-19 kirjoitti:Kyllähän se varmasti menikin "pienellä suomalaismerkillä" noin että vapaasti sai valita. Mutta siltikään näitä erikoisesti varusteltuja autoja ei liiemmin ole (ikävä kyllä), vaan suurin osa on näitä karvalakkeja maahantuojan tilaamia mistä kerroit (80-luvun autot valkoisia 4d kaasareita kromilistoilla, 90-luvulla i16 mustilla listoilla ).Sami kirjoitti:Vähän offtopikkia tähän:f-19 kirjoitti:
(pl. undergroundspeciaalitehdastilaukset)
Sitä vain muistelen, ettei noi erikoisemmat asiakkaan toiveet olleet "unfergroundspeciaaleja" vaan myyjät niitä mielellään tarjosivat.
900S ja T16 eroista
Uudemmissa ~87-93 satkuissa ei enää juuri Contoureja näe vaan täyspaineisissakin on horisontaalit. Ei tosin mitkään karvalakkimallit vaan plyyssiä on myös selkänojan takana ja karttataskukin löytyy.Sami kirjoitti:Mulla on ollut täysipaineinen, jossa oli ne köyhimmät kangaspenkit. Kun ihmettelin nykyisen autoni varustelutasoa kertoi sen edellinen omistaja (autotehtaan joku pikkupomo), että minkä tahansa 900:n on saanut tilattuna miten tahansa varusteltuna. Vuosimallista riippumatta millä penkeillä tahansa ja kaikenvärisillä ikkunankarmeilla, jos asiakas on vain halunnut. Autot odotelleet pelkkinä koreina ja niitä on kasailtu tilausten mukaan. Erikoisuuksia meikäläisen matkanvarrelta on mm. vm.85 900i, jossa ilmastointi ja mustat ovenkahvat + ikkunankarmit. Muuten täysin karvalakki.tetammi kirjoitti:Mites noi jakkarat? Oon aina ollu siinä uskossa että täyspaineissa oli sentään contourit eikä askeettiset horisontaalit...Sami kirjoitti:
S:ien ja T16:sta varustelutaso riippuu siitä, että mitä on tilattu kaupassa ollessa. Minun uudessakaupungissa valmistetussa S:ssä on nahkajakkarat ja kaikki mahdolliset vimpaimet sähkökattoluukkua ja ABS:ää myöten, mitä noihin on 91 saanut.
On se kumma miten pari muotorautaa muuttaa penkin luonnetta.
Suurin osa suomen autoista on kuitenkin autokauppojen tilaamia ja usein karvalakin karvalakkimalleja, josta käsitys että näitä voisi jotenkin tunnistaa ovenkahvojen väristä tai varustelusta.
Joo, contourit on aivan ehdottomat:)
Yhden kummajaisen olen kuitenkin nähnyt, vuosimallia en tiedä, mutta auto on 2.1 jossa tumman siniset / violetit Contourit uudella kiinnityksellä (mallia 9000).
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Karttataskut olis ihan jees, mutta kankaiset taustat ei. Ainakin näin lapsiperheessä.qaw kirjoitti: Uudemmissa ~87-93 satkuissa ei enää juuri Contoureja näe vaan täyspaineisissakin on horisontaalit. Ei tosin mitkään karvalakkimallit vaan plyyssiä on myös selkänojan takana ja karttataskukin löytyy.
Noissa contoureissa ei taida olla muuta eroa kun paremmat pehmusteet ja tietty kangas?
Piti käydä oikein tarkastamassa ja kyllä noissa uudemmissa horisontaaleissakin on istuinosassa muotoraudat jolla saadaan etukulmat vähän ryhdikkäämmiksi.
Haluaiskos joku vaihtaa tonnarimalliset tummanharmaat nahkajakkarat tummansinisiin?
Itse olen nähnyt parikin vastaavaa, taisivat olla niitä viimeisen vuoden classicceja. Noiden lisäksi oli nahkaratti, vaihdekepin nuppi ja palje myös nahkaa.Yhden kummajaisen olen kuitenkin nähnyt, vuosimallia en tiedä, mutta auto on 2.1 jossa tumman siniset / violetit Contourit uudella kiinnityksellä (mallia 9000).
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 900S ja T16 eroista
Mielestäni kasi toimii hyvin suomessakinAeronomi kirjoitti: Seiskaa pidän parhaana Suomen oloissa, kasi on autobahn-välitys.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Varustelu Off-topiccia.f-19 kirjoitti: Mutta siltikään näitä erikoisesti varusteltuja autoja ei liiemmin ole (ikävä kyllä), vaan suurin osa on näitä karvalakkeja maahantuojan tilaamia mistä kerroit (80-luvun autot valkoisia 4d kaasareita kromilistoilla, 90-luvulla i16 mustilla listoilla ).
Toi mun ruosteruisku-mökkitraktori:
vm 89
900 4d i8
-ilmastointi
-peltikattoluukku
-diskantit kojelaudalla
-keskuslukitus
-Sony CD + 6 levyn vaihtaja (alkuperäisasennus)
-sävylasit
-kyynärnojallinen ja niskatuellinen takapenkki
-mittaripaneeli keskikonsolissa (öljynpaine, ulkolämpö, voltti)
-takaspoileri
Kaikki nämä siis Saab-originaaleja
Osaisko joku muuten vahvistaa että onko ahdin tosiaan _täysin_ sama? Koitin edelliseen ässääni hukkaportin tangosta vääntää lisää paineita (ic:n lisäyksen jälkeen) mutta eipä vaan irronnut yli 0,35bar. Ruuvasin tangon kireimmälle, lisäsin prikkoja kellon kiinnityksen alle vielä lisäjännityksen tekemiseksi, 0,35bar.
Onko T16:ssa sittenkin jäykempi kello kuin S:ssä? tarttis tuota uutta ässää alkaa täyspaineistaa ja joutuuko sitten ekana laittamaan uuden kellon listalle? Tarkoitus tällä kertaa tehdä ihan APC:n ja orggis-IC:n kanssa.
Mitenkäs muuten tuon ruiskuboksin softapäivitys? Vuosimalli on -90 ja jos nyt oletetaan että boksissa on se 0,6bar ylipainekatkaisu niin mitenkäs se käytännössä poistetaan?
Onko T16:ssa sittenkin jäykempi kello kuin S:ssä? tarttis tuota uutta ässää alkaa täyspaineistaa ja joutuuko sitten ekana laittamaan uuden kellon listalle? Tarkoitus tällä kertaa tehdä ihan APC:n ja orggis-IC:n kanssa.
Mitenkäs muuten tuon ruiskuboksin softapäivitys? Vuosimalli on -90 ja jos nyt oletetaan että boksissa on se 0,6bar ylipainekatkaisu niin mitenkäs se käytännössä poistetaan?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Hukkaportin kello on sama täyspaineisissa ja matalapaineisissa.qaw kirjoitti:Osaisko joku muuten vahvistaa että onko ahdin tosiaan _täysin_ sama? Koitin edelliseen ässääni hukkaportin tangosta vääntää lisää paineita (ic:n lisäyksen jälkeen) mutta eipä vaan irronnut yli 0,35bar. Ruuvasin tangon kireimmälle, lisäsin prikkoja kellon kiinnityksen alle vielä lisäjännityksen tekemiseksi, 0,35bar.
Onko T16:ssa sittenkin jäykempi kello kuin S:ssä? tarttis tuota uutta ässää alkaa täyspaineistaa ja joutuuko sitten ekana laittamaan uuden kellon listalle? Tarkoitus tällä kertaa tehdä ihan APC:n ja orggis-IC:n kanssa.
Mitenkäs muuten tuon ruiskuboksin softapäivitys? Vuosimalli on -90 ja jos nyt oletetaan että boksissa on se 0,6bar ylipainekatkaisu niin mitenkäs se käytännössä poistetaan?
Mitsun hukkaportti vaan on tunnetusti liian löysä. Ajan myötä ei pidä paineita enää.
Helpoin ratkaisu on ripustaa ulkoinen lisäjousi hukkaporttia
kiristämään. Nimittäin jos apc:llä haluaa virittää, on ehdottoman tärkeää että peruspaine on oikein säädetty. ~0,45-0,5 bar.
Minulla nykyisessä autossa sekä edellisessä "ässässä" ulkoinen lisäjousi ja redbox apc sekä vakio IC. Ahdot käyvät nätisti baarissa, ja tippuvat noin 0,8 baariin kierrosten noustessa.
Virtausrajoittajan poistamiseksi lastu ruiskuboksissa on vaihdettava virilastuun/täyspainelastuun. Taitaa olla myynnissä ihan täällä foorumillakin, ja jos ei niin se on helppo kopioida tyhjään lastuun.
EDIT: Apc:n magneettiventtiili säätää paineita yli peruspaineen, ei hukkaportti. Sen takia täyspainestetussa ahdot kyllä ovat useimmiten luokka ~0,7 (mitsu te05). Huomaa vaan helposti apc:tä ruuvatessa ettei kello pidä paineita riittävästi. Parhaiten sen huomaa jos peruspaineilla ajettaessa ahdot tippuvat kierroksilla.
Peruspaineen tulisi pysyä samana kierrosrajoittajaan saakka.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Penkeistä vielä. Mulla on tuossa Turbossa (M1992) kuskinpenkissä tausta kangasta, ei sitä vinyyli/tekonahkaa ja siinä on se karttatasku. Hanttarin penkki taas on muuten samanlainen mutta tausta on tuota vinyyli/tekonahkaa ilman karttataskua. Jompi kumpi ilmeisesti vaihdettu tai voihan se olla tuollaisilla jo uutena, who knows? Uudessakaupungissa se on tehty kuiten. Ja molemmissa on se tonnarin penkkikiinnitys ja kuskinpenkissä on se korkeuden säätö sivussa kahvalla.
Veljellä on M1991 OG900S jossa on saman näköiset penkit, kuskinpenkin korkeuden säätö on samanlainen, tonnarin kiinnityksellä ja vinyyli/tekonahka taustalla ilman karttataskuja.
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC06153.jpg
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC03884.jpg
Veljellä on M1991 OG900S jossa on saman näköiset penkit, kuskinpenkin korkeuden säätö on samanlainen, tonnarin kiinnityksellä ja vinyyli/tekonahka taustalla ilman karttataskuja.
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC06153.jpg
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC03884.jpg
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Olisko kuvaa tästä virityksestä?vjbremer kirjoitti: Hukkaportin kello on sama täyspaineisissa ja matalapaineisissa.
Mitsun hukkaportti vaan on tunnetusti liian löysä. Ajan myötä ei pidä paineita enää.
Helpoin ratkaisu on ripustaa ulkoinen lisäjousi hukkaporttia
kiristämään. Nimittäin jos apc:llä haluaa virittää, on ehdottoman tärkeää että peruspaine on oikein säädetty. ~0,45-0,5 bar.
Helppo jos on taitoa ja välineet. Mulla ei oo kumpaakaan. Saa tarjota myyntiin oikeanlaista lastua, kaipa sen vaihdettua saa jos ei ole mahdoton hommaVirtausrajoittajan poistamiseksi lastu ruiskuboksissa on vaihdettava virilastuun/täyspainelastuun. Taitaa olla myynnissä ihan täällä foorumillakin, ja jos ei niin se on helppo kopioida tyhjään lastuun.
Jep niin se apc säätää, mutta eihän se pysty niitä paineita pitämään jos kello on liian löysä? Eikö siis teoriassa kellon tankoa ruuvaamalla pitäisi pystyä nostamaan paineet ihan yhtä ylös kuin apc:n kanssa? Terveellistähän se ei tietystikään olisi.EDIT: Apc:n magneettiventtiili säätää paineita yli peruspaineen, ei hukkaportti. Sen takia täyspainestetussa ahdot kyllä ovat useimmiten luokka ~0,7 (mitsu te05). Huomaa vaan helposti apc:tä ruuvatessa ettei kello pidä paineita riittävästi. Parhaiten sen huomaa jos peruspaineilla ajettaessa ahdot tippuvat kierroksilla.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
qaw kirjoitti: Olisko kuvaa tästä virityksestä?
Helppo jos on taitoa ja välineet. Mulla ei oo kumpaakaan. Saa tarjota myyntiin oikeanlaista lastua, kaipa sen vaihdettua saa jos ei ole mahdoton homma
Jep niin se apc säätää, mutta eihän se pysty niitä paineita pitämään jos kello on liian löysä? Eikö siis teoriassa kellon tankoa ruuvaamalla pitäisi pystyä nostamaan paineet ihan yhtä ylös kuin apc:n kanssa? Terveellistähän se ei tietystikään olisi.
- Ei ole tällä hetkellä kuvaa. Itse olen jousen ripustanut turbon vesiputken ja kukkaportin läpän väliin . Jarrupolkimen jousi soveltuu erinomaisesti tähän.
- Ei ole valitettavasti itse lastua tarjota enää, uudessa autossani on uudempi lucas(-91), missä ei ole virtausrajoitinta. Lastun vaihto on helppoa kuin heinänteko, avataan ruiskuboksi kuljettajan jalkatilassa
ja vaihdetaan chippi. Sitten kasaan ja baanalle
-Ei pidäkkään, sen takia ensin säädetään peruspaine ~0,5 esim. jousen avulla. Tämän jälkeen apc hoitaa loput säätelyt. Vakio kello on ehkä uutena pitänyt korkeintaan 0,6 baaria(pohjaan ruuvattuna). Harvoin ne yli 200 tkm ajetuissa autoissa edes sen 0,45 pitävät.
EDIT: Eli apc ei pysty pitämään paineita kierroksilla just sen takia koska peruspaine ei ole vakaa. Toisin sanoen peruspaine laskee kierroksilla.
Tosin kyllähän apc:n pitääkin laskea ahdot kierroksilla, mutta ei niin radikaalisti kuin esimerkiksi jos peruspaine ei ole vakaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Multa löytyy kyllä noita lastuja tarvittaessa 90-91 lucaksiin, voi kysellä YV:llä jos kiinnostaa.
Ja lisättäköön sen verran että pitää paikkansa kaikki edellämainittu noiden mitsujen kelloista. Ne on vaan uskomattoman löysiä ja ko. ahtimet pakopuoleltaan niin ahtaita, että vaatii lisäjousiranetuksia jos haluaa saada ahdot pysymään kierroksilla. Hukkaportin tangon rinnalle vaan joku sopiva jousi (esim. kytkinpolkimen palautusjousi) vetämään porttia kiinni.
Ja lisättäköön sen verran että pitää paikkansa kaikki edellämainittu noiden mitsujen kelloista. Ne on vaan uskomattoman löysiä ja ko. ahtimet pakopuoleltaan niin ahtaita, että vaatii lisäjousiranetuksia jos haluaa saada ahdot pysymään kierroksilla. Hukkaportin tangon rinnalle vaan joku sopiva jousi (esim. kytkinpolkimen palautusjousi) vetämään porttia kiinni.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jep, kytkinpolkimen palautusjousi tietenkin, eikä jarrupolkimen niin kuin aiemmin mainitsin
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Niissä on samanlaiset jouset, joten ei syytä nolostua.vjbremer kirjoitti:Jep, kytkinpolkimen palautusjousi tietenkin, eikä jarrupolkimen niin kuin aiemmin mainitsin
Mulla on kaksi sellaista viritettynä melko kireälle ja siltikin tuntuu, ettei ole juuri mitään vaikutusta.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938