vapaavirtaussuodatin.. voiko sellaisen laittaa? millä saa ylipäätään tähän bensasyöppöön potkua. Olen erityisen ylpeä saabistani, mutta haluaisin muutaman pollen lisää perustamatta lisääntyvästä kulutuksesta
Peruskauhtaa saat ekana vastaukseksi. Vapaavirtaussuodatin ei olisi missään tapauksessa ensimmäinen ostos, jolla saabiin saa tehoa lisää. Tietysti perusasiat pitää olla kunnossa, jotta voidaan edes ajatella viritystä.
Missä kunnossa ovat esim. alipaineletkut? Entäpä imusarjan tiiveys? Kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen o-rengas on ollut kaikissa avaamissani koneissa aivan kivikova. Se kannattaa uusia. Samoin kannattaa tulpata tai tiivistää EGR-venttiilin laippa siitä imusarjan alta. Etenkin, jos se on öljyinen ja pölyinen. Siitä tietää heti, että huohotuksen kautta imusarjaan joutunut öljy on valunut imusarjan sisältä ulos!
Virranjakajan alipainekellon kunto kannattaa tarkastaa. Jos kalvo on rikki, polttoainetalous menee överiksi ja ajettavuuskin kärsii.
Seuraava homma näiden jälkeen on tietysti seosten säätö. Kokemusperäisten tietojen mukaan ytyä tulee koneeseen kivasti lisää, jos säädetään seokset mahdollisimman rikkaalle. Käytännössä siis tyhjäkäynti CO arvo tuonne 3% pintaan. Toisinaan kulutus saattaapi jopa pudota tuolla tempulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllähän se kulutus tippuu, kun säädetään tuonne 3 pintaan CO-arvo. Toinen on sitten miten on syttyennakko säädetty. Tehdasarvossa kone on vääntävä mutta 19eykk tai jopa 20eykk koneesta saa kierros herkemmän, tosin alavääntö kärsii. Ruiskupelissä tuo ennakko voipi olla tosin ihan muuta, kun omat kokemukset perustuu kaasaripeliin.
Räyhäkkäämpi nokka tieten voisi olla vapariin ja vielä ruiskuun hyvä sijoitus. Esim. omaan 99:iin laitoin ruiskun nokan joten ruiskuun voisi teetättää nokan vaikka GT-motorssilla.
Jos tuo sun ruiskus on 8-venanen niin 16V-kannen ja polttoainelaitteiden asennushan olisi jo poikaa nostamaan tehoja. Niistä tosin mettästäisin 2.1 litraisen kannen ja imusarjan, ja tieten 2 litraisen polttoainelaitteet.
Pienoinen kannenlaskukaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. Varsinkin, kun oman 99:n kansi on laskettu 0.5 milliä, siinä on Boschin nelikärkitulpat, ruiskun nokka, modattu putki (eipä taida juuri vaikuttaa mihinkään, kun Saabin vakio-osista kasattu) ja kaiken huippuna säädöt että seokset ihan päin persettä ja silti pystyy käsi-imun ottaan pois päältä vaikka kone on kylmä.