Ylistys vanhalle Saabille
Ylistys vanhalle Saabille
Haluan ilmaista tyytyväisyyteni vanhaan Saabiini. Ostin Saab 900i 8v vm 1987:n 2 vuotta sitten alle tuhannella eurolla ja olen kieltämättä vähän joutunut investoimaan korjaukseen, mutta sehän on vain normaalia 17-vuotiaassa autossa.
Auto on aivan mahtava hintaansa nähden. Jämäkkä, lämmin ja mitä huonompi keli, sen parempi ajaa.
Vaimo ja anoppi erityisesti ovat sitä mieltä, että on hyvä ja tyylikäs auto. Saan naispuolisilta lähisukulaisilta enemmän arvostusta 17-vuotiaalla Saabilla kuin esim. 5-vuotiaalla Toyotalla saisin. Keskuslukitus, kattoluukku ja metallikultaväri eivät haittaa arvostuksen saannissa.
Saabin 17 vuotta vanha penkki esimerkiksi on parempi kuin useimmat uusien autojen istuimet.
Vaimon ja anopin arvostus ei ole pelkästään autosta kiinni, mutta tässä tapauksessa autosta ei ole ainakaan haittaa.
Auto on aivan mahtava hintaansa nähden. Jämäkkä, lämmin ja mitä huonompi keli, sen parempi ajaa.
Vaimo ja anoppi erityisesti ovat sitä mieltä, että on hyvä ja tyylikäs auto. Saan naispuolisilta lähisukulaisilta enemmän arvostusta 17-vuotiaalla Saabilla kuin esim. 5-vuotiaalla Toyotalla saisin. Keskuslukitus, kattoluukku ja metallikultaväri eivät haittaa arvostuksen saannissa.
Saabin 17 vuotta vanha penkki esimerkiksi on parempi kuin useimmat uusien autojen istuimet.
Vaimon ja anopin arvostus ei ole pelkästään autosta kiinni, mutta tässä tapauksessa autosta ei ole ainakaan haittaa.
Totta joka sana. Ja ylistyksessäsi on huomattavissa tuttuja saabismin piirteitä Huomaa, saabismi on hyvänlaatuinen sairaus, se on eräänlainen valaistuminen automerkkien suhteenJämäkkä, lämmin ja mitä huonompi keli, sen parempi aja
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kyllä nämä vanhat Saabit aina kaikki "riisikipot" voittaa. Meilläkin tuo perheen hallitus ei moiti kuin yhtä asiaa ja sekin on vain takaovien puuttumista. Nooh, sen vian sais korjattua 4-ovisella 99:llä
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jes....99 on P.O.P
Mulla oli 4-ovinen 99 vm-83 ja vaimo tykkäsi ajella sillä kun vaunut sai takaovista sisään. Ja mitä huonompi keli niin sitä parempi ajella...
Se vaihtu 4-oviseen 900 classikkiin ja matka jatkuu...
Se vaihtu 4-oviseen 900 classikkiin ja matka jatkuu...
Joo,meilläkin saabit saa parempaa arvostusta kuin esim.mun vanha mazda.Tosin minä en arvosta saabia niin kuin mazdaa,saabit täynnä vikoja.Millon mistäkin ihmeellisestä viasta korjaamolla.Toisaalta taas olen ihminen jota ei pätkääkään kiinnosta mitä muut ihmiset ajattelevat minusta ja autoistani,
nää on aina kaikki tunteella ostettuja pelejä
Mazdalla huoltamatta 400000km saabilla 4000km ja korjaamo kutsuu..
nää on aina kaikki tunteella ostettuja pelejä
Mazdalla huoltamatta 400000km saabilla 4000km ja korjaamo kutsuu..
Joo, kyllä näissä, kuten kaikissa, on vikoja. Toisissa enemmän, toisissa vähemmän. Itsekin olen laittanut noin 5000€ omaan ysiysiin, mutta yhtään harmita. Viimeisen kahden vuoden aikana en ole "Anniin" vauhtanut ku öljyjä, tulppia, suodattimia, v-jakajan kansia, pyörijöitä jne. Niin, ja olenhan tässä muuan viikko sitten korjannut ajovalojen liittimet ja vaihtanut uudet ajovalo- ja sumuvalohehkut
P.S. Kannattaa laittaa Philipsin BlueVision-hehkut. Itsellä ku on noin kolme vuotta vanhat umpiot, niin pimeässä tulee paljon "valkoisempi" valokeila.
P.S. Kannattaa laittaa Philipsin BlueVision-hehkut. Itsellä ku on noin kolme vuotta vanhat umpiot, niin pimeässä tulee paljon "valkoisempi" valokeila.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mazdasta
Japanilaiskokemukset rajoittuvat vain yhteen merkkiin, Mazdoja oli aikanaan perheessä 3 kpl. Kyllähän ne ovat älyttömän kestäviä, varsinkin kun huoltamattomuus ja käytön huolettomuus kasvattaa kärsimykset toiseen potenssiin. Nykyistä -88 626:sta on äitini ajellut mm. ilman suurempia öljyjä, joita siihen ei muutenkaan niin vaihdettu, ei aina suodatintakaan. Jäähdytysvesiä ei olla taidettu vaihtaa kuin joskus -89, ohjaustehostinkin lähti toimimaan kun joku hoksasi vaihtaa siihen toimivan käyttöhihnan. Vaihteistoöljyjä ei tarvitse miettiä, niitä ei ole koskaan vaihdettu (edes ajateltu), silti laatikko vaihtaa edelleen paremmin kuin yhdenkään kokeileman vanhan 9satkun. Varusteissa on tietenkin vikaa, kaikenlaisia valoja paukkunut kojelaudasta ja tuuletinkin toimii vain kahdella suurimmalla nopeudella. Ruoste on tehnyt tuhojaan paljon, mm. tuulilasi on kiinni vain lähinnä teipillä ja massalla karmissaan. Moottoritilaa ei ole ikinä pesty, suurin osa johdoista & letkuista on täysin alkuperäisiä.
Ajettu n. 390 tkm, edelleen päivittäisessä kulussa. Itse ainakin nostan Mazdan laadullisesti erittäin korkealle, Saabiinkin verrattuna. Mutta en välttämättä alkaisi harrastamaan ko. automerkkiä samalla tavalla
Ajettu n. 390 tkm, edelleen päivittäisessä kulussa. Itse ainakin nostan Mazdan laadullisesti erittäin korkealle, Saabiinkin verrattuna. Mutta en välttämättä alkaisi harrastamaan ko. automerkkiä samalla tavalla
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Pistänkin tänne tyytyväisyyden ilmaukseni.
Olisi pitänyt vaihtaa se ilmamäärämittari aikaisemmin...
Tänään vaihdettiin viallisen tilalle toimiva ja VOT, tuntuu kuin auto olisi uudestisyntynyt. Lähtee kuin hauki kaislikosta kun painaa kaasua ja sitä saa painaa ihan niin kuin itse haluaa. Eikä vilku valot ei.
Automaattilootakin tuntuu toimivan paremmin, kun tehoa tulee käyttöön koko jalan mitalta Oli muuten aika sekaisin kone, kun pantiin uusi mittari paikoilleen, sammui kuin saunalyhty, mutta kun vihdoin saatiin käyntiin ja ajoon niin päivitti itsensä aika nopeasti taas toimivaksi.
Kiitos Klubin myyntipalstan, koko operaatio kustansi alle 100 euroa. Tietenkin tuo käytetty osa voi hyytyä jo huomenna, mutta sainpahan edes päivän nauttia
Olisi pitänyt vaihtaa se ilmamäärämittari aikaisemmin...
Tänään vaihdettiin viallisen tilalle toimiva ja VOT, tuntuu kuin auto olisi uudestisyntynyt. Lähtee kuin hauki kaislikosta kun painaa kaasua ja sitä saa painaa ihan niin kuin itse haluaa. Eikä vilku valot ei.
Automaattilootakin tuntuu toimivan paremmin, kun tehoa tulee käyttöön koko jalan mitalta Oli muuten aika sekaisin kone, kun pantiin uusi mittari paikoilleen, sammui kuin saunalyhty, mutta kun vihdoin saatiin käyntiin ja ajoon niin päivitti itsensä aika nopeasti taas toimivaksi.
Kiitos Klubin myyntipalstan, koko operaatio kustansi alle 100 euroa. Tietenkin tuo käytetty osa voi hyytyä jo huomenna, mutta sainpahan edes päivän nauttia
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Joo, saa. Itte ostin Vianor-nimisestä lafkasta... Ja ovat ihan 55W/60W ajovaloissa ja 55W sumareissa...tomaatti kirjoitti:dimebak Saako noita hehkuja tavan tarvikeliikeistä?Tekis ittekki mieli testata.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Itselläni on ollut ysisatku nyt tasan seitsemän vuotta. Samalla Saabilla ajelen minkä ostin silloin aikoinaan kun kortin sain. Täytyy kyllä sanoa että kilometrit jotka olen autollani rullaillut ovat olleet mukavia, eikä tielle ole jääty kertaakaan.
En kiellä etteikö autossani olisi ollut vikoja. Pari viikkoa sitten juuri laitettiin esim startti, vesipumppu ja sytytyksen pääteasteyksikkö uusiksi. Ja tuleehan niitä vikoja, ei sille mitään mahda. Kyllä se 340 000 on aika paljon vaan autolle kuin autolle, ei siitä mihinkään pääse!
Katson olleeni nämä seitsemän vuotta etuoikeutetussa asemassa, en niinkään huoltohintojen perusteella laskien, vaan ajamisen iloa ja mukavuutta mittapuuna käyttäen.
Ja vaikka monet väittävät ettei heillä synny autoon minkäänlaisia tunnesiteitä, niin itse myönnän että olen kokenut Punaisen Paronini kanssa niin paljon että autollani on paljon tunnearvoa.
No myönnettäköön ettei autollani enään paljoa rahallista arvoa olekaan...Valitettavasti. Mutta sitäkin suurempi on autoni käyttöarvo, ja se kyllä painaa vaakakupissa.
En kiellä etteikö autossani olisi ollut vikoja. Pari viikkoa sitten juuri laitettiin esim startti, vesipumppu ja sytytyksen pääteasteyksikkö uusiksi. Ja tuleehan niitä vikoja, ei sille mitään mahda. Kyllä se 340 000 on aika paljon vaan autolle kuin autolle, ei siitä mihinkään pääse!
Katson olleeni nämä seitsemän vuotta etuoikeutetussa asemassa, en niinkään huoltohintojen perusteella laskien, vaan ajamisen iloa ja mukavuutta mittapuuna käyttäen.
Ja vaikka monet väittävät ettei heillä synny autoon minkäänlaisia tunnesiteitä, niin itse myönnän että olen kokenut Punaisen Paronini kanssa niin paljon että autollani on paljon tunnearvoa.
No myönnettäköön ettei autollani enään paljoa rahallista arvoa olekaan...Valitettavasti. Mutta sitäkin suurempi on autoni käyttöarvo, ja se kyllä painaa vaakakupissa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17