moonlight-tuning kirjoitti:Joo, en o nesteitä paljon vaihdellukkaan, kai niillä oikeesti on sitten eroa ??
Jarrut häipyvät yleensä kahdesta syystä:
Mikäli jarrujen kuumentuessa poljin muuttuu "kovaksi" ts. mitään ei tapahdu vaikka kuinka polkee, on vika jarrupaloissa, joiden kitkakerroin alenee kuumentuessa. huonoimmissa jopa vähän yli 300 asteessa.
Jarrut toimivat (jotenkuten) taas jäähdyttyään, vaikka palat ovatkin vaihtokunnossa.
Jos taas poljin menee pehmeäksi, jarruneste kiehuu, ja tekee höyrykuplia sylintereihin. Höyrykuplien poistaminen ja jarrutehon palauttaminen vaatii yleensä vähintään jarrujen ilmaamisen. (Ja nesteen vaihdon ensi tilassa)
Oikein kovassa menossa saattaa tapahtua tietysti molemmat.
En ihan koko topiikkia jaksanu alusta asti selata mutta oletko tarkastanu takapään puslat?
Itsellä oli toi pitkittäisvakaaja(tanko akselista taaksepäin koriin) lähes kokonaan irti vulkanoinneista ja reippaammis kurvailus tarjoili perää viereen, tosin kadulla vauhdit on kumminkin sen verta maltilliset että renkaista pito ei irronnu mutta radalla noiden löysyys saattaa kummasti edesauttaa perän irtoomista.
Salon motosta loppu mutta pp-auton hyllyyn jäi yks, a19e.
Svc kirjoitti:
Mikäli jarrujen kuumentuessa poljin muuttuu "kovaksi" ts. mitään ei tapahdu vaikka kuinka polkee, on vika jarrupaloissa, joiden kitkakerroin alenee kuumentuessa. huonoimmissa jopa vähän yli 300 asteessa.
Jarrut toimivat (jotenkuten) taas jäähdyttyään, vaikka palat ovatkin vaihtokunnossa.
Toi vastaa mun oireita, vaikkakin toimii hyvin jäähdyttyä kun ei jatka ajamista sen jälkeen kun huomaa häipymisen. Poljin mulla ei muutu kun se menee löysemmäksi kun takapään säätö ei ole enää kohillaan. Vai Ja palat on tosiaan Motonetista, eikä edes Ferredot.
tetammi kirjoitti:En ihan koko topiikkia jaksanu alusta asti selata mutta oletko tarkastanu takapään puslat?
Itsellä oli toi pitkittäisvakaaja(tanko akselista taaksepäin koriin) lähes kokonaan irti vulkanoinneista ja reippaammis kurvailus tarjoili perää viereen, tosin kadulla vauhdit on kumminkin sen verta maltilliset että renkaista pito ei irronnu mutta radalla noiden löysyys saattaa kummasti edesauttaa perän irtoomista.
En ole kattonu noita, muita puslia joskus heiluttelin ja ne on väljät mutta ei rikki, pitää kattoa noi kun ehtii, ei sinänsä että kivahan tolla on luistella radalla, kadulla vaan sattuu äkkiä jotain kun perä irtoaa..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Jarruongelmat ovat itselläni ollut normaalissa ratapäiväajossa taaksejäänyttä elämää sen jälkeen kun laitoin autoon kunnon nesteet. Motonetista Motulin RF600:sta ni eipähän enää nesteet kiehu. Eikä maksa juuri mitään, selvästi alle 15e pullo. Kestää mm. endurancevehkeissä millä ajetaan 6h putkeen ilman mitään ongelmia. Normi DOT-nesteet ovat suolesta kun jarrut oikeasti alkavat lämmitä.
Palat on motonetistä myös, edessä lucasgirling, takana ferodo. Nuo ferodon takapalat kuluvat varsinkin radalla käydessä melkoisesti, omassa käytössä (2-5 ratakäyntiä vuodessa) kestävät reilun vuoden. Mutta toimivat ongelmitta ja pitävät! Etupalojenkaan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, lucasgirlingit ovat rata-ajossa vähän kilpapalojen oloiset, vaativat pari terävää jarrutusta että pito on parhaimmillaan. Eikä puudu ihan helpolla. Joskus kun oli eri palat, alkoi etupää puutua ja takapää lukita ennen etupäätä keventyessään, mm. Alastaron Las Palmas-mutkan jarrutuksessa. Jarrulevyjä en ole ikinä saanut piloille vaikka aikanaan osaamattomuuttani tulin radalta pois jarrut savuten kuin formuloissa ikään. Palaneen käry haisee aina radalta pois tullessa kun skeidat paikoista käryävät.
Tästä tulikin mieleen että pitää takajarrupalat vaihtaa ennen seuraavaa ratakeikkaa, pintaa oli siinä määrin hintsusti että loppuvat varmasti jos ei vaihda.
Budjettiratkaisu nesteisiin on dot 5.1. Niissä on hieman korkeammat kiehumispisteet kuin dot 4:ssä.
Ovat keskenään sekoitettavissa, 5.1 hieman ohuempaa viskositeetiltaan.
ps. Mulla ei ole koskaan jarrut häipyneet dot 4 nesteilläkään radalla...
ovatko nuo motulit silikoni nesteet? niitähän pitää vaihdella paljon useammin kuin tavallisia, kerääntyikö niihin vettä paljon enemmän tms.. elikkä niitä ei suositella normaali ajoon.
itsellä edessä aten power discit ja lucasin palat, pinta lähti yhdestä palasta tässä joku aika sitten irti, enkä muutenkaan paloista tykännyt, mielestäni ferodot olivat paremmat, eivät häipyneet niin äkkiä ja ennen kaikkia eivät hajonneet!
Tavallisten jarrunesteiden ominaisuuksiin kuuluu juurikin tuo veden sekoittuminen täysin nesteeseen. Se on puhtaasti turvallisuusasia, eli veden joutuessa jarrunesteeseen ei nesteen joukkoon jää vesipalleroita, jotka voisivat jäätyä. Näin ainakin teoriassa voisi tapahtua nuiden ihan rehellisten kilpanesteiden kanssa. Kilpa-autoissa kun nuo huoltovälit on muutenkin vähän lyhkäsempiä, niin veden kertyminen jarrunesteeseen taitaa olla aika marginaalinen ongelma. Siviilikäytössä tavan nesteiden pahin ongelma onkin juuri tuo huoltovälien pituus. Tästä tietysti seuraa lisukkeina kaikenmoisia korroosio ongelmia jne...
Aika harva vaihtaa jarrunesteitä säännöllisesti, vaikka en tosiaan pitäisi vaihtaa vähän tietolähteen mukaan vaihdelleen vuoden tai parin vuoden välein. Vanhoilla nesteillä tuo veden sekoittuminen laskee kiehumispistettä. Se on fakta. Väri muuttuu mustaksi, kun vesi sekoittuu jarrunesteeseen. Tuon vesipitoisuuden mittaaminenkin on toki mahdollista. Siihen löytyy mittaväline hyvin varustelluista korjaamoista.
Noista satkun/tonnarin takajarruista, käsittääkseni niiden pitäisi säätyä itsestään, mutta esim. Meidän 900i:ssä toista takajarrua pitää säätää käsipelissä parikertaa vuodessa. Käytännössä tuo säätöhän ei ole paha rasti. Satulasta se 14mm kannalla oleva pultti auki, sieltä reiänpohjilta muistaakseni kooltaan 4mm kuusiokoloavaimella säädetään jarru jumiin ja siitä 1/4 kierrosta auki. Molemmat satulat säädetään tietysti samalla kertaa, jotta tasapaino säilyy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Motul rbf600 on normaali dot4-neste, jossa on vain normaalia korkeammat kuiva- ja märkäkiehumispisteet.
Muistaakseni motul suosittelee vaihtoa kerran vuodessa.
Silikoninesteet on Dot5 ja ne eivät ime vettä itseensä, eivätkä ole sekoituskelpoisia dot 3, 4, 5.1 kanssa.
Dot 5.1 on "tavallinen" neste jossa ohuempi koostumus ja korkeampi kiehumispiste kuin dot3 tai 4.
Mertmi kirjoitti:
Noista satkun/tonnarin takajarruista, käsittääkseni niiden pitäisi säätyä itsestään, mutta esim. Meidän 900i:ssä toista takajarrua pitää säätää käsipelissä parikertaa vuodessa. Käytännössä tuo säätöhän ei ole paha rasti. Satulasta se 14mm kannalla oleva pultti auki, sieltä reiänpohjilta muistaakseni kooltaan 4mm kuusiokoloavaimella säädetään jarru jumiin ja siitä 1/4 kierrosta auki. Molemmat satulat säädetään tietysti samalla kertaa, jotta tasapaino säilyy.
Joo ei ole paha homma säätää, mulla menee poljin liian alas ja käppäri nousee liian ylös, poljin palautuu normaaliksi jos noin viikon ajaa sillä, säädöstä auttaa heti. Ja toi säätö on tosiaan helppohomma, kun ei tarvi ottaa kun pyörä pois niin siitä jo saa helposti pultin auki ja kuusiolla jarrut kohilleen.
Ja kuten jo todettua ajotyyli vaikuttaa myös tohon että jarruttaako vasemmalla ym.. Mulla toi jarrujen häipyminen johtuu todennäköisesti huonoista etupaloista, koska poljin ei tule pehmeäksi, eli ei mulla ainakaan kiehu vakionesteet.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01