Bensapumpulta virrat kateissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Bensapumpulta virrat kateissa

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli tuossa 900 T16:ssa on bensapumpulta virrat kateissa,
pumppu on vaihdettu ja kokeiltu että toimii suoralla virralla,sulakeboksissa on nalli ehjänä,releestä ei ole mitään hajua edes että missä se on?
On katsottu sulakeboksista että ignition lock-rele napsaa ainakin virtoja kytkiessä.
Olen kuullut että pumpun rele olisi joko sulakeboksissa (joku metallikuorinen 5-napainen) tai sitten pelkääjän jalkotilassa ruiskuboksin vieressä,mutta ei sieltäkään löydy mitään relettä.
Sulakeboksissa on ainoastaa 4-napaisia metallikuorisia releitä ja sitten muutamia muovikuorisia ja yksi 6-napainen ajovaloille.

Mitäs nyt?
Laitanko erillisen sulakkeen ja virtalukon kautta uuden virtapiuhan pumpulle vai miten?
Viimeksi muokannut jblgti1200, Pe Elo 18, 2006 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpulta virrat kateissa KIIRE

Viesti Kirjoittaja jus »

jblgti1200 kirjoitti:releestä ei ole mitään hajua edes että missä se on?
16-venttiilisessä bensareleet on ruiskuboksin vieressä apukuskin jalkatilassa.

8-venttiilisessä K-jetillisessä on bensarele sulaketaulussa.

http://www.townsendimports.com/Web/elec ... comloc.htm
Viimeksi muokannut jus, Ke Elo 16, 2006 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

NOISTA TURPOISTA MITÄÄN TIIÄ....,
ainakin vanhemmissa muistaakseni pelkääjän jalkatilassa.
Jos karmee kiire raitille niin voi kait sen omilla releilläkin hoitaa, siinä jää joitakin sessioita väliin. olikohan niin, jotta jos ei lähe käyntiin niin automatiikka toppaa pumppaamisen, liekö turvajuttu.
Omat viritykset kandeis kyllä panna sinne releen kohdalle, vois hyödyntää piuhat jne...

haulla kyllä löydät täsmäjuttuakin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Niin kyseessä on siis US mallin T16 vuosimallia 87,jos noista on tähän mitään apua.

Tuolta lueskelin vanhoja juttuja niin jäi mieleen sellaisia kohtia että startin solenoidin toinen piuha syöttäisi virtaa bensapumpulle, ja sitten sellainen että jos mittariston taustavalojen sulake on palanut niin bensapumppu ei saisi virtaa?onko nuo ihan totta..?

Sitten oli myös kertomus että jos kierroslukumittari ei saa kierroslukutietoa niin bensapumpultakin puuttuu sitten jännite..

Onkohan siitä mitään haittaa kun nyt starttausyritysten aikana tuosta autosta on ollut laturi irti,eihän se voi vaikuttaa bensapumpun virtoihin..?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ainakin ässässä saa jonpilla virran sulake boksilta pumpulle. en nyt juuri muista mikä relekannoista se oli, mutta ei muuta kuin omalla vastuulla tökkimään ja kuunnella koska pumppu hörähtää. maat kannattaa tietysti ensin mitata ettei niihin törki ja vaihde vapaalle jos kiertää jostain startille.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkoimp kirjoitti:ainakin ässässä saa jonpilla virran sulake boksilta pumpulle
Tuosta kuvasta katsomalla näyttäisi, että sulakkeelle 30 hyppylangalla sähköä niin pumpun pitäisi pyöriä:
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... rbowir.htm

Mittariston taustavalon sulakkeella 7 pitäisi olla vaikutusta ainoastaan lataamiseen (herätevirta laturille latauksen merkkivalon kautta). Samaan sulakkeeseenhan on kytketty myös shift up - ja check engine -merkkivalot, mutta tuntuisi omituiselta, jos niiden puuttuminen aiheuttaisi käynnistymättömyyttä. Toisaalta vianhakuohje kuitenkin muistuttaa tarkastamaan sulakkeet 22, 7 ja 1.

K-jetillisessä startin solenoiden toiselta liittimeltä menee lämpöaikakytkimeltä kylmäkäynnistyssuuttimelle. Sähköruiskussa kylmäkäynnistyssuutinta ohjataan lämpöanturin perusteella.

Onkos tuollaisessa US-autossa LH2.4?
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... 072-77.jpg

Tuolla vielä Townsendin käynnistymättömyyden syyn selvitysohjetta:
LH2.2 http://www.townsendimports.com/Web/engi ... tart22.htm
LH2.4 http://www.townsendimports.com/Web/engi ... tart24.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

onko ylipainekytkin ehjä?
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Ylipainekytkimestä ei mitään tietoa toimiiko ja missä se edes on satkuissa,kun ei ole kuin tonnareista tietoa.

Tässä US mallissa on ainakin tämä T16-kone lambdalla ja katilla varustettu,eli se on sitten varmaan se LH2.4.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

jblgti1200 kirjoitti:Ylipainekytkimestä ei mitään tietoa toimiiko ja missä se edes on satkuissa,kun ei ole kuin tonnareista tietoa.

Tässä US mallissa on ainakin tämä T16-kone lambdalla ja katilla varustettu,eli se on sitten varmaan se LH2.4.
Bentleyn manuaalin mukaan autossasi on LH2.2. (Vielä -88 turbossakin olisi 2.2) Ylipainekytkin löytyy kuskin vasemman polven kohdalta kickpanelin takaa. Siellä cruisen boxin, vilkku- ja tihkureleen takana.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko siinä joku häly tai vastaava rakennelma?
Itse kerran purkanu puol autoo kun ajonesto oli napsahtanu vahinkossa päälle lainareissussa. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Täytyy vilasta tuo ylipainekytkin tänään kun pääsee kotiin,
hälytin tässä autossa kyllä on mutta se ei kyllä taida toimia ollenkaan.
Pitäisi purkaa se ehkä pois kokonaan.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joissakin LH-jetillä olevissa kanssaveljissä, eli Volvoissa on kuulemma boksista kypsähdellyt se bensareleen ohjaus. Ovat korjanneet niitä edullisemman mukaan asentamalla k-jettimallin bensareleen. Vanhat releet -87 asti on helppoja kytkeä. Jos siis paljastuu, ettei ruiskuboksi anna käskyjä bensareleelle, niin K-jetin rele on paljon halvempi korjaus, kuin uusia boksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Ongelma ratkaistu tilapäisesti laittamalla uudet virtajohdot sulakkeen,releen,virtalukon ja erillisen kytkimen kautta bensapumpulle.
Pumppu toimii ok,tosin ensin sitä normaalia tuuria jäi bensapumpun letkuliitos löysälle ja bensa suihkusi välistä ja täytti sen kumikauluksen kokonaan bensalla ja aiheuttaen pumpun oikosulun kun liittimet ui bensassa... :evil:
No nohevana poikana iltatöinä purin koko pumpun ja sain kuin sainkin korjattua vielä sen,oli tulopuolen kuulat jumissa jostain syystä.

Nyt tulee bensa suuttimille asti,mutta suuttimet ei aukea jostain syystä,
siitä lisää toisessa topikissa.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Vastaa Viestiin