lesjöfors ja combi coupe

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
smpp
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 20:09

lesjöfors ja combi coupe

Viesti Kirjoittaja smpp »

terve.

saattaa olla monille tyhmä kysymys mutta enpä tätä kirjoittaisi jos en olisi valtavan hämmentynyt.

ostin autoon sachsin iskarit ja lesjöforssit motonetistä. kaverini laitto kiinni kun itse olen työmatkalla toisella paikkakunnalla. soitin rengaslafkaan ja toimitin auton sinne jotta renkaat vaihdettaisiin ja laitettaisiin alle. tällöin alla oli originellit peltivanteet ja vakiorenkaat. tilalle piti hoitaa 205 55 15 kesärenkaat, ollut aikasemminkin kiinni ennen jousioperaatiota.

nyt hetki sitten tuli soitto että renkaat ei mahdu todellakaan alle, asentaja soperteli tosi sekavia ja sanoi että turha yrittää kun renkaat jo nyt makaa todella sisällä. kuulemma eturenkaan yläreunan ja lokarin reunan väliin jäi tullessa reilu sentti. lupasi että vuoden päästä uudenkarheat punaset jouset tai vanne aivan paskana.

en ymmärrä. täällä monella jampalla og900 sissa lejsjöforssit ja sachsit. renkaina mulla ois 205 55 15, et:tä en muista tähän hätään mut perusnumero se saapille oli. samat vanteet samankokoisilla nakeilla ollut alla ennenkin mutta jousina olleet vakiot laikalla höystettynä. madallusta juu tullut varmaan lisää mutta silti.

onko tossa combi 3d coupessa jotai erikoista kun en pahemmin ole harrastanut eri malleja kun ainoa saab ollut entinen 900i. tän combin vuosmalli on 88. voiko tilanne pahentua 5mm madalluksella noin paljon vai onko nämä lesjöforssit nii paljon leveemmät? tarkotus oli vaan hankkia lailliset jouset noiden katkastujen tilalle.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Elikkä siis samoilla vanteilla nuo uudet renkaat?
VW transporter 2.5tdi vm.99
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

Ittellä oli tai on myös vähän ongelmia noitten lesjöforssin jousien kanssa.
Tilasin motonetistä edellämainitun madallusjousisarjan ja korkeepainekaasut (merkkiä en nyt muista) autooni. Auto on 900 combi coupe 16v. turbo -88.
Renkaat on 205 55 16".

Ei muuten mitään ongelmia mutta etujouset meni paikalleen ihan vaan laittamalla (ei tarvinnut jousenpuristimia tai mitään). Mutta nyt kun auton nostaa pohjan varasta edestä ilmaan, että renkaat jää vapaana roikkumaan niin jouset on irti. Ei ne putoa eikä ihan pääse ympäri pyötähtää, mutta voi katsastuksessa sanomista tulla. Samoin jos renkaat kääntää tässä tilanteessa linkkuun niin renkaan sisäpuoli ottaa jouseen kiinni! :evil:

Ongelmaan varmaan auttaisi ainakin tässä tapauksessa jos iskarit olisi lyhyemmät?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sunnuntaina otin ja leikkasin pohjaanlyöntikumet lyhyemmiksi. Kokeilin piruuttani heiluuko jouset ja ei heilunu. Jouset on Lesjön madallusjouset, iskareina Sachs Advantage ja kallistuksenvakaaja luonnollisesti on.

Veli kertoi, että Lesjön jouset saa käsin pois, kun kallistuksenvakaajan ja iskarin alapään irroittaa. Muuten ne kyllä pysyy tai ainakin pitäisi pysyä.

Niin, alkuperäiseen kyssäriin. Tiätkö onko sun Saabia koskaan kolaroitu? Nimittäin, veljellä oli yksi OGsatku joka oli aikoinaan rutattu aika pahasti. Kyllähän sen siitä näki varsinkin, kun konehuoneesta kattoi lokasuojia ja pokkauksia (mikään ei oikein ollu suorassa). Veli otti laittoi siihen madallussarjan ja keula tippui etuspoikasta mitattuna semmoiset 7 senttiä vaikka piti olla 3-4 senttiä :lol: Viimeinen niitti tuli, kun lasermittauksessa todettiin ettei saa millään säädettyä ohjearvoon ellei lokasuojia vähän oikaista robotissa. No, se kori on menny jo kierrätykseen... Itteä tosin ihmetyttää miten se oli saatu päältäpäin niinkin suoran näköiseksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
smpp
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 20:09

Viesti Kirjoittaja smpp »

jep elikkä vanteet on samat mitkä ollu aikasemmilla leikatuilla jousilla. samankokoset kumitkin. ei probleemia. auto ei oo kolaroitu ja ihan timmissä kunnossa, ei ongelmia.

nyt sain muutaman kuvan tapauksesta... auto on tippunut todella paljon alaspäin ainakin ulkoapäin, todellisista milleistä ei tietoa vaikka tähänkin vaikuttaa katsojan silmä kun tottunut vanhaan. renkaat alkaa oleen silleen hyökkäävässä asennossa, tiedätte varmaan mitä tarkotan perussaabiin verrattuna :D aluksi oli jo sen näkönen että matala on, nyt se näyttää että todella matala.

eniveis tiedossa oli joo että nää jouset jää ilmaan mikäli renkaan pistää roikkumaan, tosin katsastusäijätkin on kuulemma aina kattellu kaverilla että oho oho mutta ei sille mitään voi kun eine siitä pomppaa pois.

toi renkaan ottaminen kiinni kyllä vähän syö nyt. ilmesesti ne jouset on vaan just sen verran ronsimmat että kiinni ottaa. onneksi jollain muulla samanlaista probleemaa, rupesin jo miettimään onko joku ryssinyt jotain tai onko aikasempi omistaja tehnyt patenttiratkasuja. ihme kyllä tuolla nähny isompia renkaita kyseisten jousien kanssa... paljonkohan ne hankaa kiinni...

pitää sitten varoa vaan ettei linkussa sählää mitään. paljos high velocity sulla jää tilaa sinne kaariin, pääsen viikonloppuna mittaileen omat. kiitti vastauksista.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tämä onkin eka kerta kun kuulen, että jollain on ongelmia lesjöjen ja eturenkaiden kanssa. Yleensä kaikki valittaa, että takapää raapii ja se oli myös itsellä ongelma (205/55x16). Etupään kanssa ei ole ongelmia vaikka jousi on tosiaan niin lyhyt, että iskarin ja kallistuksenvakaajan irti ottamalla menee paikoilleen ilman mitään apuvälineitä
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
high velocity
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 05:02

Viesti Kirjoittaja high velocity »

smpp kirjoitti: pitää sitten varoa vaan ettei linkussa sählää mitään. paljos high velocity sulla jää tilaa sinne kaariin, pääsen viikonloppuna mittaileen omat. kiitti vastauksista.
Siis saahan niitä linkkuun vedellä ihan huoletta normaalissa ajossa. Ei ne sillon kiinni mulla ota mutta jos vaikka ajan kahtasataa johonkii nyppylään että auto nousee irti tiestä ja vedän renkaat sillo linkkuun, niin sitten voi käydä huonosti :D Mutta ei toistaiseksi tollasta tilannetta ole tullut...

En tiedä paljonko siinä väliä oli. Auto ollut pukilla jo viikkoja. Vaihdelaatikko + ahtaja pitää vaihtaa eikä näin aloittelijalta tuo ole yhden illan operaatio :wink: Eikä ole oikein joutanut laittamaankaan...mut ei puuttus enää paljoa.
smpp
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 20:09

Viesti Kirjoittaja smpp »

pitää oottaa viikonloppuun niin näen omin silmin, kyllä uskon että mulla jostain syystä ongelma on olemassa sillä ihan niillä peruskummeilla 185 jne näytti siltä että huh huh :D syytä ei sitten tiijä mutta tolla pelillä ei kauheesti taideta mettäteitä ajella :wink:

onkos jossain jotain hyvää kumipalapatenttia noihin jousiin jos tosiaan toi takapää rupee hirveesti laahaamaan?
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Oletko mitannu etäisyyttä renkaan navasta kaaren yläreunaan. Omassani mitattiin katsastuksessa muutama viikko jousien vaihdon jälkeen ja tulos oli muistaakseni 34cm. Siitä on silmämääräisesti arvioiden vielä hieman laskenu.

Takapäähän laitoin sentin paksuisesta kumista jousien yläpäähän korotuspalat ja sen jälkeen ei ole kaariin raapiminen ollu mikään ongelma.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ongelma taitaa olla tuo renkaan leveä runko. Eli vaikka profiili on täsmälleen sama mutta renkaan runko on erilainen mitä aikaisemassa oli.

Ainakin oma kohtaiset kokemukset ovat sellaisia että alle olleet vanhat Nokian Q:t mahtui pyörimään hyvin mutta samalla 205/50R16 profiililla olleet Toyot eivät mahtuneetkaan. Takaa otti kiinni reaktiotankoon ja edes rengasasentajan mukaan jousilautaseen (en kerennyt sitä itse näkemään kun hain romuttamolta äkkiä tilapäisrenkaat :), pitkä tarina...)

Mulla oli tosin 7" leveät vanteet ja ET jotain 20 luokkaa ehkä? Mutta bilteman 5mm spacerit ratkaisi ongelman omassa tapauksessa. Mullakin jousina combissa siis lesjöt ja iskareina sachsit. Ja lesjöt tippuu edestä pois iskarin alapää irroittamalla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos hammastanko ei ole "keskellä" niin voi raapia. Toisin sanoen, jos esim. on säädetty ohjausta keskelle raidetangon päistä ja jossain vaiheessa on esim. ratti laitettu yhden tai useamman spoorin hampaan verran sivuun, tällöin auton kääntösäde voi olla toiseen suuntaan suurempi kuin vastakkaiseen. Tuo tietenkin johtuu siitä, että renkaat pääsee kääntymään toisaanne päin enemmän, kuin vastakkaiseen suuntaan.

Ensimmäinen homma olisikin siis kääntää pyörät ensin esim. äärivasempaan, ja käydä katsomassa, kuinka iso väli jää oikeanpuolen etupyörän ja jousen väliin. Tämän jälkeen sama homma pyörät oikealle käännettynä ja verrataan tulosta vasemmanpuolen etupyörän ja jousen väliltä. Jos ero on suuri, sitä voisi koittaa kompensoida kääntämällä rattia spoorilla ja säätämällä ratti takaisin suoraan raidentangonpäistä säätäen. Aurauksen tietysti joutuu säätämään tässä hommassa uudestaan ja hermotkin saattaa mennä, jos ei ole rasvamonttua/nosturia apuna. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Minulla on cabissa Kilenit (taitaa olla samat kuin lesjöt) ja Bilstein sportit,
Aero 16" vanteet ja Toyon 205/55-16 kumit. Tuolla yhdistelmällä raapii kuopissa molemmista päistä. Madalluksessa eturenkaat kallistuivat todella paljon sisälle. Vaikka lähes kaikki säätöpalat ovat ylätukivarren välistä pois, niin pystykallistuma on suuri ja kuitenkin eturenkaiden yläreuna hipsii kuopissa kaarta.
Pitänee lisäillä jotain jousen kaveriksi että saisi hiukan ylemmäksi. Pohjaanlyöntikumeja en uskalla tässä viheessa lyhentää ettei tarvitse alkaa oikomaan kaaria jos lyö kunnolla pohjaan.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ensimmäinen ongelma (monilla tässä ketjussa, ei kylläkään ensimmäisellä) on että renkaiden koko on väärä. Oikea koko on 205/50/16 eikä 205/55/16, vaihtoehtoisesti 195/60/15, 205/55/15...

Toinen ongelma on että et on väärä. F-19:llä tuskin on ollut ET20, ennemminkin 40. 20:lla ottaisi renkaat jo helposti kaariin kiinni ja 5mm spaceri vain pahentaa asiaa.

Yhdistelmä Lesjöfors & 205/50/16 7x16" ET35 on todettu täydellisesti istuvaksi. Ainoa paikka mistä voi raapaista on takarenkaan ulkoreuna lokasuojaan, silloinkin tarvii autoon aika reippaasti lastia.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

anttipa kirjoitti:Minulla on cabissa Kilenit (taitaa olla samat kuin lesjöt) ja Bilstein sportit,
Aero 16" vanteet ja Toyon 205/55-16 kumit. Tuolla yhdistelmällä raapii kuopissa molemmista päistä. Madalluksessa eturenkaat kallistuivat todella paljon sisälle. Vaikka lähes kaikki säätöpalat ovat ylätukivarren välistä pois, niin pystykallistuma on suuri ja kuitenkin eturenkaiden yläreuna hipsii kuopissa kaarta.
Vanteiden ET 27 (=liian pieni, rengas tulee liian ulos), kumi taas pykälää liian iso. Ei ihme että raapii helposti ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Jousituen yläosan ja rungon väliin on orggiksenakin tietyissä malleissa lisätty kumiliuskoja. Noilla saattas sen verta saada lisää fylliä että katsuri ois tyytyväinen eikä ois niin matala.

T. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin